Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 00:08

Ik begrijp dat er verderop een stopcontact is, dus er is wel elektriciteit. Kun je dan niet gewoon stroom doortrekken en lampen op hangen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 12:40

Bianca41 schreef:
TS zal zelf wel weten dat paarden geen licht nodig hebben en ook zal ze niet bang zijn in het donker.En dat ze in de dag kan gaan zal ze ook wel snappen.
Ze vraagt naar licht zonder stroom en verder niks, en dan nog specifiek naar solar verlichting.

Dankje! :o

Sorry maar ik reageer niet omdat jullie mij gaan vertellen dat paarden geen licht nodig hebben. Snap ik ook wel, op manege's is het licht ook gewoon uit in de avond. Het gaat mij er ook niet om dat ze in de nacht in het licht staan maar dat we gewoon goed en duidelijk licht hebben als we er eens in de avond zijn na bijv. het rijden. Als er bijv. iets aan de hand is met de paarden dan vinden we het ook fijn dat we duidelijk licht hebben. Aan hoofdlampjes en dergelijke hebben we ook al gedacht, hebben op dit moment een hele duidelijk zaklamp waar we ze vaak even mee nakijken. Paarden staan de hele dag buiten dus vinden wij het belangrijk dat als ze op stal gaan even goed te checken, ieder voor zich.

Wij hebben geen rijbak aan de stal en moeten hiervoor verderop naar een rijbak toe, als hij straks weer helemaal hersteld is van zijn blessure gaan we ook in de avond rijden, het is dan gewoon fijn als je met veel licht je ding kan doen en niet onhandig met een lampje in je hand spullen moet gaan opruimen.

Dus mijn vraag weer opnieuw: Wat hebben jullie voor verlichting op stal waar je GEEN stroom hebt.

@Pillow: Klopt maar dit stopcontact zit bij de wc en word door meer mensen gebruikt (zit een schuur waar mensen spullen hebben staan) dus het is erg onhandig om dat te maken. We zitten er ook al aan te denken om haspels uit te leggen maar dit kan best wel gevaarlijk worden ivm vocht en stroom ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:57

ikke schreef:
kevje06 schreef:
Hoe bouw je een lamp op een accu, klinkt ideaal nl maar heb nu nog alleen twee oplaad lampen en een aggregaat voor nood maar ding stinkt en maakt mega herrie.

Hoeveel geld heb je ervoor over?
Ik kan je volledige systemen leveren, desnoods met zonnepanelen, maar dan doen we onder de 1000 euro geen zaken meer.........

Dat vind ik te duur, zoek gewoon iets simpels om op mijn bestaande accu's te plaatsen,maar hoe doe je dat,wat heb je daar voor nodig.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:01

Ik vind de led looplampjes die je kunt opladen ideaal.

Deze dus:
Afbeelding

Ik had er 2 op stal hangen en nog eentje reserve zodat als een accu leeg is je een volle op kunt hangen.
Ik heb ze destijds bij de action gekocht voor iets van 7 euro per stuk dacht ik.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:04

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 13:10

Maartje1990 schreef:
Nou, dan vind ik dat wel érg overdreven wellicht. Nogmaals, iedereen heeft ergens in de week wel eens tijd om dat soort dingen te doen.

Dan heb jij vast geen baan waarbij je elke om kwart voor 8 in de auto stapt en pas om 6u 's avonds weer thuis bent, zoals veel mensen die een 40-urige werkweek hebben tijdens de normale kantooruren. Mijn baas gaat het écht niet waarderen als ik elke middag om 4 uur al aftaai omdat ik anders in het donker de paarden moet doen. :+

Ik heb een flinke maglight voor als ik op de wei ben. Kan ik ook een eventuele aanvaller mee op zijn kop slaan. O:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:27

Koper schreef:
Lynn_Nikita schreef:
En hoe laad je die dan op?

Ik kan die losmaken en laad hem in de avond thuis op en neem smorgens weer mee en hang terug op
Nu hangt die nog aan een haakje maar man gaat er nog een kabel aanmaken zodat ik die aan het plafond kan hangen en dmv een schakelaar bij de ingang al aan kan zetten. Ik heb dan alleen een stoel nodig bij het losmaken om te laden, maar laad hem 3 x per jaar ongeveer, zo lang gaat die mee. Staat alleen aan tijdens het voeren zodat ik voldoende licht heb

Licht is echt wel handig, paard had vorig jaar een hoofdwond en dan is licht toch wel erg prettig. De hoofdlamp iv de witte lamp van gammaa aangezien die ook een standaard heeft en zo rechtop kan staan

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben gewoon eigenlijk alleen benieuwd of je 'm thuis aan de netstroom kunt hangen :+[/quote]

ja dus, zit gewoon een lader bij die in stopcontact kan

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:28

CrazyCat schreef:
Ik vind de led looplampjes die je kunt opladen ideaal.

Deze dus:
[ Afbeelding ]

Ik had er 2 op stal hangen en nog eentje reserve zodat als een accu leeg is je een volle op kunt hangen.
Ik heb ze destijds bij de action gekocht voor iets van 7 euro per stuk dacht ik.

Dit zou wel een top idee zijn, kunnen we er genoeg van ophangen.
Hoelang branden ze ongeveer?

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 14:29

Meiden, blijf even on-topic.
Komen weer dingen voorbij waar ik echt niks aan heb... :o

Lynn_Nikita

Re: Wat voor verlichting op een stal zonder stroom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:34

ik lees juist alleen tips in de laatste reacties hoor

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:35

Wij hadden eerst led-lampen en dat ging eigenlijk prima...tot we overgingen op autolampjes aan het plafond op een accu, toen ging er een " licht- wereld" voor me open. Heerlijk!
Wel meteen 2 goede accu's gekocht ( deed even pijn in de portemonnaie ;)) maar ik ben er elke avond tijdens het vullen van de hooinetten weer blij om :)

De schakelaar voor het licht hebben we (binnen) bij de deur en ook dat is ideaal :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:39

Ik gebruik al jaren de hoofdlampjes van de action. Goedkoop en super handig. De weg naar de bak is ook best donker en met dat lampje hebben we genoeg licht om veilig bij de bak te komen. Ik mest zelfs de stallen uit in het donker met behulp van dat lampje. Omdat het op je hoofd zit heb je ook je handen vrij.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:53

Ik heb een led bouwlamp en een led TL balk allebei oplaadbaar. We hebben gelukkig in de zadelkamer wel stroom stroom hebben, dus daar laad ik ze op. Gaan allebei lang mee. Vooral die bouwlamp geeft echt enorm veel licht. Heel fijn ding is dat.

De boer heeft nu eindelijk een kabel gelegd naar onze paddock, dus nu hebben we 2 TLs opgehangen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 14:56

PrimaDonna_ schreef:
Dit zou wel een top idee zijn, kunnen we er genoeg van ophangen.
Hoelang branden ze ongeveer?

Ik gebruikte ze alleen als ik zelf op stal bezig was en hoefde ze maar eens in de zoveel weken op te laden.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:01

Is het echt geen optie om een stroomkabel in te graven?
In principe goed te doen :P, ik zou niet weten hoe duur het is om te laten doen

Anders zou ik inderdaad 2 lampen kopen die oplaadbaar zijn, 1 hang je op en 1 berg je op. En een klein zaklampje voor als je ze wilt verwisselen :P

Als je ze echt s'nachts aan wilt hebben denk ik dat je een accu nodig hebt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:13

Ik zeg ook niet dat je de stroom uit dat stopcontact moet halen. Maar dat er dus elektrisch is en dat je ergens gewoon een aftakking voor lampen kunt maken. Dat is niet zo moeilijk, er zit vast wel ergens een doos.

justxanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:18

Ik heb gewoon 4 druk lampjes op batterijen gekocht bij de lidl en ze werken perfect! *\o/*

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 23:25

Ik heb voor de plaatsen, waar geen licht op het terrein is en ik mijn handen nodig heb, een hoofdlamp. Ideaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:49

kevje06 schreef:
ikke schreef:
Hoeveel geld heb je ervoor over?
Ik kan je volledige systemen leveren, desnoods met zonnepanelen, maar dan doen we onder de 1000 euro geen zaken meer.........

Dat vind ik te duur, zoek gewoon iets simpels om op mijn bestaande accu's te plaatsen,maar hoe doe je dat,wat heb je daar voor nodig.

Als je iets simpels wil, neem dan 12V LED-lampen of TL-lampen die je rechtstreeks op je accu aansluit (via een schakelaar). Er zijn speciale stekers te koop om je accu simpel aan te sluiten en af te koppelen.
Snelkoppeling voor accu: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8441 ... 27-x-63-mm
of deze: http://www.meiland.nl/product/power-connector/

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 12:01

ikke schreef:
kevje06 schreef:

Als je iets simpels wil, neem dan 12V LED-lampen of TL-lampen die je rechtstreeks op je accu aansluit (via een schakelaar). Er zijn speciale stekers te koop om je accu simpel aan te sluiten en af te koppelen.
Snelkoppeling voor accu: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8441 ... 27-x-63-mm
of deze: http://www.meiland.nl/product/power-connector/

Ik heb nu een accu in de stal staan voor het stroomapparaat, kan ik daar ook nog een lamp bij aansluiten of moet ik dan weer een andere accu erbij hebben?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 13:00

pillow schreef:
Ik begrijp dat er verderop een stopcontact is, dus er is wel elektriciteit. Kun je dan niet gewoon stroom doortrekken en lampen op hangen.

Dit is de beste tip; gewoon met ymvk kabel aftappen van het stopcontact en onder de grond of tegels naar de stallen leggen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:01

Mist schreef:
pillow schreef:

Dit is de beste tip; gewoon met ymvk kabel aftappen van het stopcontact en onder de grond of tegels naar de stallen leggen

Nee, dat is een hele slechte en zelfs strafbare tip!!

Als je dan een kabel wil leggen, leg dan YMvK-as ook bekend onder de Draka-handelsnaam "VULTO" en leg die kabel minimaal 60cm diep! Dan voldoe je tenminste nog aan de NEN1010. Of je NEN3140 redt, valt namelijk nog maar te bezien.......

@Capopjekop: Als je accu voldoende capaciteit heeft, kun je daar prima wat verlichting op aansluiten, maar 80 - 100Ah is dan wel wenselijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 14:46

@ikke; aftappen voor (rechtstreeks) verlichting mag niet volgens mij, maar aftappen om een buitenstopcontact te plaatsten zoals bv die je voor een vijver gebruikt mag toch ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 20:33

Mist schreef:
@ikke; aftappen voor (rechtstreeks) verlichting mag niet volgens mij, maar aftappen om een buitenstopcontact te plaatsten zoals bv die je voor een vijver gebruikt mag toch ?