vieze vlas stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:41

Batlow schreef:
1x in de week geef ik mijn 2 stallen grote schoonmaken, rest van de week drollen en zijkanten naar het midden halen. Verder dan in het midden van die week een half pak erbij, na het spitten weer een half

Klinkt zoals wij het doen, maar wij doen tegenwoordig gewoon maar 1 keer per week weer 1 of 1,5 dan wel 2 balen (onze balen zijn niet meer zo groot ;-) ) erbij en dan kan je de hele week weer toe met naar binnen halen van de randen en ligt er voldoende om plas e.d. te absorberen.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:44

fargo schreef:
Batlow schreef:
1x in de week geef ik mijn 2 stallen grote schoonmaken, rest van de week drollen en zijkanten naar het midden halen. Verder dan in het midden van die week een half pak erbij, na het spitten weer een half

Klinkt zoals wij het doen, maar wij doen tegenwoordig gewoon maar 1 keer per week weer 1 of 1,5 dan wel 2 balen (onze balen zijn niet meer zo groot ;-) ) erbij en dan kan je de hele week weer toe met naar binnen halen van de randen en ligt er voldoende om plas e.d. te absorberen.

Zo doe ik het dus ook ongeveer. 1x in de week plasplek eruit. de rest van de week dagelijks de drollen. wanneer de plasplek eruit gaat doe ik 1 nieuwe baal erin. Daarvan gaat ongeveer de helft in de hoek en daar trek ik elke dag wat vanaf om te verspreiden over de stal.( omdat hij dus rondloopt in stal) Verder is het ook voornamelijk randen naar binnen halen..

Batlow

Re: vieze vlas stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:48

Ja ik heb dan wel dat onze paarden meestal 10 uur per dag buiten staan 's winters, dat scheelt. In de zomer staat 1 paard 'snachts buiten met andere paarden en mijn andere 's nachts naar binnen maar pas laat, dit vanwege teveel eten (bevangenheid). Dus dat scheelt al veel vlas ook. Mijn paard dan dan 24/7 buiten staat heeft de grootste stal en daar moet veel in..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:49

Precies Tess. Ik gooi het alleen niet in 1 hoek maar meng het goed met de vlas die tegen de randen aanligt zodat daar mijn reserves liggen en dat haal ik elke dag naar binnen en zorg dat er weer nieuw tegen de wanden ligt om te drogen als input voor dag erna ;-)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:02

MiniMouse schreef:
Elke week pies er uit vind ik veels te veel, op die manier kan je niet optimaal potten en zal een vies paard vies blijven. Een goede bodem is niet in een week gebouwd :)

Om het hygienisch te houden moet de pis er elke week uitgehaald worden. En ja, een degelijke bodem is er wel degelijk binnen een week, als men zich eens verdiept in het vlas systeem. Vele gaan al de fout in bij de eerste balen in een lege box: ze vergeten het water.
Lege box, hier laat je een laag water van ca. een cm in lopen. Met de slang of met emmers. Hier overheen gooi je 3 of 4 balen vlas (aantal hangt natuurlijk af van de afmeting van de stal, voor mijn grote box had ik 6 pakken nodig) en dit laat je even intrekken. Dus niet gelijk je paard erin!

Dan elke dag de drollen eruit halen, maar niet te diep scheppen. Onderlaag moet erin blijven. Eén keer in de week de bovenlaag wat opzij schuiven en de knalrode pisvlek(ken) uit de onderlaag eruit scheppen, met het gebruikte vlas van de bovenlaag deze "put" weer dichtgooien en de stal rechttrekken. Halve of hele baal erop, rechttrekken (NIET vermengen met het al gebruikte!). En je begint weer van voren af aan. En er wordt aangeraden 1 keer in de 10 á 14 weken de stal helemaal leeg te maken en compleet opnieuw beginnen.

Dit staat zelfs op de pakken vlas zelf aangegeven bij bepaalde merken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:19

Ja en gamblerscup dat staat vermeld omdat je op die manier meer vlas zult verbruiken, want een lege stal weer vullen, dat vraagt het meeste aantal balen vlas ;-) :D Als je wekelijks structureel de echte vieze en natte vlas verwijdert, is er geen reden om de stal meer helemaal leeg te trekken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:21

fargo schreef:
Dat is gewoon zonde, als je wel elke week de natte plek weghaalt ben je veel zuiniger en kun je gewoon doorgaan steeds met de resten die nog herbruikbaar zijn en schoon genoeg. Wij hoeven nooit een stal meer helemaal leeg te halen. Dat betekent elke keer dat je weer moet starten met een boel balen voor een nieuwe schone stal. Dan kun je dus veel beter af en toe 2 balen toevoegen en nooit opnieuw hoeven beginnen met veel meer balen om de stal te vullen.
Toen wij op onze stal net begonnen met vlas haalden wij de box ook eens in de zoveel tijd leeg, nu zijn we zo handig dat dat gewoon nooit meer nodig is en we verbruiken nooit meer dan 2 balen per week om het aan te vullen en goed te houden.

Ik haal de pies en poep er dan uit niet de hele stal!!
Miscommunicatie :) ik begreep je vraag anders.
Ik haal mijn stal nooit helemaal leeg!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:31

fargo, dat is niet waar. Dat is wegens de hygiene. Uiteindelijk is het een berg bacterien wat zich lekker in dat matras vermeerderd. Zeker omdat het matras vastgestampt is. En met de stal één keer in de 14 weken leegtrekken en dan weer 3 of 4 balen erin worden ze echt niet rijk.
Maar zelf weten natuurlijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:11

MiniMouse schreef:
fargo schreef:
Dat is gewoon zonde, als je wel elke week de natte plek weghaalt ben je veel zuiniger en kun je gewoon doorgaan steeds met de resten die nog herbruikbaar zijn en schoon genoeg. Wij hoeven nooit een stal meer helemaal leeg te halen. Dat betekent elke keer dat je weer moet starten met een boel balen voor een nieuwe schone stal. Dan kun je dus veel beter af en toe 2 balen toevoegen en nooit opnieuw hoeven beginnen met veel meer balen om de stal te vullen.
Toen wij op onze stal net begonnen met vlas haalden wij de box ook eens in de zoveel tijd leeg, nu zijn we zo handig dat dat gewoon nooit meer nodig is en we verbruiken nooit meer dan 2 balen per week om het aan te vullen en goed te houden.

Ik haal de pies en poep er dan uit niet de hele stal!!
Miscommunicatie :) ik begreep je vraag anders.
Ik haal mijn stal nooit helemaal leeg!!

Dan doen we het dus bijna het zelfde alleen wij de plas wekelijks en jij wacht dan nog even ;-)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:22

Hier staan ze ook alle 3 op vlas. Is ook al '' lichtjaren '' :D geleden dat ik de volledige stallen leeggehaald heb. Elke dag drolletjes eruit, de kanten naar binnen scheppen, 1x per week de natte plek eruit,een baaltje per stal erbij ( welke ik volledig meng met het oude vlas ) en ze staan bijna altijd netjes. Moet er wel bijzeggen dat ze gemiddeld 10 à 12 uur per dag buitenlopen, dus dat scheelt wel enorm tegen ééntje die bijna altijd in z'n box staat.
Degene die draait en keert in haar stal, is natuurlijk iets minder proper dan de 2 andere, maar over 't algemeen blijft haar ligbed wel respectabel droog.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:08

Ik vind vlas wel fijn maar je moet het wel goed doen idd anders word het een zooitje.. Mijn stal is door 2e gedeeld omdat mijn welsh anders mijn minishet nog kleiner maakt dan hij al is. Er licht in mijn hele stal incl de door middendeling dus 3 balen, daarnaast haal ik elke dag met de hand de drollen eruit zodat ik niet aan de onderlaag kom. En dan 2x per week ongeveer de plas eruit. Dit zijn dan plakaten. Daarnaast gooi ik 1x in de week een baal erin. Mijn stal is altijd schoon ik krijg altijd de vraag hoe houd jij het zo schoon... En NEE het is niet omdat ze klein zijn, want mijn welsh is echt een smeerlap maar je moet gewoon niet aan die onderlaag komen en het vieze er doorheen mengen want als het eenmaal vies is heeft het geen zin meer om een nieuwe baal erop te gooien want dan is die de volgende dag ook bruin.
Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:32

Maakt niet uit dat het bruin is, als het maar droog is. Dan kan het nog vocht opnemen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:54

Ik haal inderdaad ook altijd alle drollen met de hand er uit!
Eerst wilde ik daar niet aan, maar je stal blijft er veel langer schoner door.
Is iets langer werk maar het loont zeker!!

Batlow schreef:
Maakt niet uit dat het bruin is, als het maar droog is. Dan kan het nog vocht opnemen

Precies!
Het voordeel van vlas is dat het droogt en dat je het dus langer
kan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 21-10-13 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:56

Batlow schreef:

Precies!
Het voordeel van vlas is dat het droogt en dat je het dus langer
kan gebruiken.

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:32

Wij zijn bezig om de paarden aan huis te halen en verdiepen ons nu ook in vlas. Hoe voeren jullie de mest af? Alleen drollen lijkt me niet zo moeilijk. Die willen hobby-tuinders wel hebben, maar de natte plakkaten dan?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:56

Vlas is wel af te voeren (of op te laten halen) maar is duurder dan stro.
Dit omdat het moeilijker te verwerken is.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 12:13

Gister hebben we een volledig pak op de oude bodem gedaan. Wel gemengd want meneer at het op. Vanavond doen we er weer een half pak op en donderdag ook. Zaterdag halen we wat pis eruit (alleen het rode). en doen er weer een volledige baal op. Dinsdag en donderdag weer een halve en zaterdag weer zoals bovenstaand. Nu maar hopen dat we het zo schoonhouden en uiteindelijk ook minder balen nodig hebben!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:15

Compliment schreef:
Gister hebben we een volledig pak op de oude bodem gedaan. Wel gemengd want meneer at het op. Vanavond doen we er weer een half pak op en donderdag ook. Zaterdag halen we wat pis eruit (alleen het rode). en doen er weer een volledige baal op. Dinsdag en donderdag weer een halve en zaterdag weer zoals bovenstaand. Nu maar hopen dat we het zo schoonhouden en uiteindelijk ook minder balen nodig hebben!

Als het goed is moet je uiteindelijk wel met minder toe kunnen maar zo ga je in ieder geval een mooie basis creëren met voldoende vlas en absorptie vermogen ;-) Mengen is inderdaad wel belangrijk hoor, niet met de echte onderlaag uiteraard maar met het vlas dat er al ligt, 1) dit zorgt ervoor dat dat ook weer droger wordt en beter absorbeert én 2) zorgt er voor dat je paard niet al het schone vlas opeet (hier ook een bekend probleem ;-) )

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 12:21

MiniMouse schreef:
Batlow schreef:
Ieder zijn eigen manier, je hóeft niet op te potten

Vlas is ervoor gemaakt en is op andere manier bijna niets mee te beginnen.

Hier ben ik niet mee eens.. Ik had mijn hengst altijd op vlas en daar stond hij perfect op, in begin 4 pakken erin, drollen eruit ik wist waar hij plaste dat eruit en weer netjes aantrekken 1 keer per week nieuw pak er overheen en hij bleef super schoon! :D Ik deed dus niet aan oppotten en hij stond er perfect bij, mijne deed alles netjes op 1 plek en poepen doet hij ook op 1 vaste plek dat liet ik altijd open. Sommige paarden hebben nou eenmaal 2 pakken per week nodig. (stond in 3.5 x 3.5 stal)

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:13

stal van 3x4, dagelijks drollen wippen, 1 x per 5 dagen pisplek er uit (paard van 1.82....) nieuw pak er bij en mengen maar want hij eet anders echt het schone vlas op... dus ongeveer 5 pakken per maand
1 keer per jaar ! alles er uit wegens grote schoonmaak (overal vogelkak, leuk die zwaluwen he?)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:25

MiniMouse schreef:

Dat ligt er denk ik aan door wie je het op laat halen. Vlas verteerd namelijk zó ongelofelijk veel sneller dan stro, je ziet je eigen mesthoop slinken als het langer ligt dan 2 maanden. Hier wordt het op de akker gegooid en juist daarom goedkoper: het is weg voordat je er erg in hebt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:32

Compliment schreef:

Je had beter in 1 keer een hoop nieuw er bij
kunnen gooien. Omdat je volledige laag nu misschien niet in 1 keer dik
is. Heb je kans dat de zometeen weer vies wordende onderlaag zich weer gaat vermengen
met de bovenlaag omdat deze te dun is. En dan verhelp je het probleem nog niet.
Of had je nu een goede bodem over om mee te starten?
Ik hoop voor je dat het lukt.. Het is natuurlijk niet handig dat hij het eet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:32

GamblersCup schreef:
MiniMouse schreef:

Dat ligt er denk ik aan door wie je het op laat halen. Vlas verteerd namelijk zó ongelofelijk veel sneller dan stro, je ziet je eigen mesthoop slinken als het langer ligt dan 2 maanden. Hier wordt het op de akker gegooid en juist daarom goedkoper: het is weg voordat je er erg in hebt.

Hier regio Utrecht zijn ze niet blij met vlas...:)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:35

TeSs2411 schreef:
Vlas stallen hoor je op een bepaalde manier te onderhouden..

Elke dag de drollen er uit halen. MAAR de plasplekken laten liggen! dit is de basis van een goede bodem. 1 x in de week de plasplekken ( het rode dus) eruit halen... Vlas werkt met een potstal systeem.

Als je dat niet doet.. krijg je dus een bende..

klopt! als je dat laat liggen en alleen het mest eruit haalt dan word de laag dikker,
en dan sleept je paard het niet zo makkelijk door de stal.
ik heb 2 paarden. 1 is schoon en netjes en de andere is echt een viespeuk.
en die doet het zelfde als jouw paard. maar elke dag leg ik het weer netjes neer en een dun nieuw laagje eroverheen.
en zo maak je een dikker bed die uiteindelijk dan blijft liggen.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:40

Wij hebben op de bodem een laag gehakseld stro en daarover en lekkere laag stro, iedere dag drollen eruit en alleen stro bijgooien , en 1 keer in de heel de stal leeg en alles nieuw (gehakseld stro+Stro)

Prima, keurige stal!