Vlas verbruik per paard en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Vlas verbruik per paard en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:01

Liins hoogstwaarschijnlijk haal je er teveel uit.
nieuw vlas is makkelijk opzij te lopen terwijl ouder vlas een laag vormt.
Ik heb de eerste week alleen het echte vuile (rode) vlas eruit.
De rest meng ik met nieuw

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:27

Ja met nat bedoel ik ook echt nat.. Roodkleurig enz!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:31

Als m'n pony op stal gaat (na weideseizoen) dan gooi ik 2 balen in de stal. Elke dag drollen eruit en verder niet eraan zitten alleen alles wat naar voren is gelopen weer aanvegen.
1x in de week de natte plek eruit halen en dan het oude vlas weer netjes verdelen(maar niet aan de onderlaag zitten als die niet nat is!), nieuw pak vlas erover heen en dan weer 7 dagen drollen scheppen en aanvegen.

Hier gaan 4 pakken per maand erdoorheen in het begin van de winter, als ik eenmaal een goede laag in de stal heb liggen dan gebruik ik nog minder pakken anders staat paardlief straks met z'n hoofd tegen het plafond }>

Edit: en ik heb het hier echt over een pony die een bende maakt als hij de kans krijgt, maar als je eenmaal een goede dikke onderlaag hebt word het een 'plak vlas' en kan hij die niet meer zo makkelijk omploegen ;)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:33

Wij mesten meestal eens in de twee dagen uit en wij doen met 1 pak per week per paard.
Ze staan meestal tussen de 10 tot 14 uur buiten

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:38

Wij krijgen 1,5 pak per week. Zelf gooi ik bij mijn ruin er vaak nog 2 à 3 pakken in de week erbij. Hij heeft een box van 3 x 4. Gooit alles naar achter zodat hij zelf pp t beton ligt. Krijg daar geen bodem gekweekt. Dagelijks worden de drollen eruit gehaald en 2x per week de natte plekken.

Mijn merrie stond in een box can 3x3 en daar hoefde ik 1 à 2 pakken per maand bij te gooien, naast de 1,5 pak per week.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:40

Wij gebruiken alleen maar vlas, de hengsten gaan minstens 2 uur p. dag naar buiten (proberen we) en staan voor de rest alleen op stal. Dagelijks wordt de mest eruit gehaald en 2x per week (maandag en vrijdag) wordt de natte plek eruit gehaald en komt er dan per keer 1 baal van 20 kg bij. Dus 2 balen per week, heel af en toe maar 1, ligt eraan hoe vies de stal is en hoe vies het paard is.
De merries staan van 9 tot 5 buiten en s'nachts op stal tenzij het vies weer is. Deze stallen worden ook dagelijks gedaan en op vrijdag alleen de natte plekken, per week verschilt het heel erg hoeveel er per stal in gaat, staan ze elke dag buiten krijgt de ene stal 1 nieuwe baal erbij en de andere stal 2 balen. Staan ze een paar dagen de hele dag op stal gaan er soms op vrijdag wel 3 balen in, maar dan zijn de stallen bv ook een dag niet gedaan.

Ik praat hier nu ook over een stal of 20 die gedaan worden door verzorgsters, we proberen alle stallen elke dag uit te mesten maar dat lukt natuurlijk niet altijd. De natte plekken worden er wel altijd op de dag die ik noemde eruit gehaald.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:01

Liins schreef:
Ja met nat bedoel ik ook echt nat.. Roodkleurig enz!

Geen andere paarden op stal die bodem kunnen kweken?
Het vlas moet echt klinken zodat het blijft liggen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:02

justahorse schreef:
Wij krijgen 1,5 pak per week. Zelf gooi ik bij mijn ruin er vaak nog 2 à 3 pakken in de week erbij. Hij heeft een box van 3 x 4. Gooit alles naar achter zodat hij zelf pp t beton ligt. Krijg daar geen bodem gekweekt. Dagelijks worden de drollen eruit gehaald en 2x per week de natte plekken.

Mijn merrie stond in een box can 3x3 en daar hoefde ik 1 à 2 pakken per maand bij te gooien, naast de 1,5 pak per week.

Gebruik jij echt 3,5 tot 4,5 pak per week?
2x in de week de natte plekken is bij vlas te veel.
Dan gaat er teveel uit

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:44

@ponyparadijs.

Ja ik gebruik echt zoveel. Ik haal overigens niet de natte plekken eruit. Sta op een stal alles inclusief. Behalve als het bovenop ook nat is. Hij trapt al het schone en droge naar achteren en de zijkant. Daardoor ligt ie vaak zelf op het beton. Vaak wat achter ligt en nog droog is haal ik naar voren en het midden om poging te doen tot bodem kweken alleen lukt dat maar af en toe. Moet wel zeggen dat het een echte viezerik is.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:54

Wij beginnen met vier pakken vlas (stal 3x3) en dan twee maal daags de drollen er uit en de echt rode plekken.
Mijn hengstveulen is een echt vuillak en heeft toch wel twee pakken vlas per week nodig anders staat hij op het beton zeg maar.
Hij komt er elke dag uit voor uren maar hij blijft smerig.
(ze staan nu wel met hun tweeen in een ruime box maar nog is het steeds goor en hebben nu ook meer nodig dan die twee pakken per week, dit doen we dan ook samen.
Als straks de enter weer thuis komt dan gaan ze met hun drieen in een stal van 4x10 en dan word het een potstal van stro dus minder werk en minder verbruik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:38

Sommige paarden laten hun voeten te veel staan als ze op stal staan en dan trekken ze de bodem constant naar boven en los. Vlassysteem zal dan niet werken, want er kan geen bodem gevormd worden.

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 12:42

het verschilt per paard ik werk op een springstal en ene paard is viezer dan ander paard

mandysnip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:56

Wij vangen de plas op, en als ze poepen meteen opruimen en zo min mogelijk vlas meepakken.... /3

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:10

Heb op een dressuurstal gelopen die ook 20 paarden op vlas hadden staan.
Je begon met 3 kruiwagens (Kleine kruiwagens, dus ook 3 pakken vlas ongeveer)
Eerste 2 weken haalde je alleen de mest er uit. Daarna alleen de rode plekken.
Wij gebruikten ook een mestvork zodat het schone er tussen weg viel.
Met krabben naar schone plaatsen toe, zodat de rode plekken zichtbaar werden. Dan alleen het rode er uit (halve kruiwagen per stal) dan oude vlas wat al in de stal lag er overheen, en dan weer schone vlas er overheen.
Gebruikte je te veel schone, zag je dat het vlas zich ophoopte, en haalde je er te veel uit, kon je merken dat de bodem niks meer was.
Eens in het halfjaar leeg halen (schoonste aan de kant) en weer opnieuw beginnen.

Ik vind het schoner werken, en makkelijker dan stro. Tevens op dit moment verhoudingsgewijs ook goedkoper. Voor een pak vlas bij de welkoop betaal je 5.95 euro voor een baaltje vlas.

Deze paarden liepen 6 a 8 uur buiten per dag. En in de winter tijden 2 tot 6 uur.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 16:14

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:26

Hier begin ik met een pak of 4 per stal. Ik haal dagelijks de drollen er uit en de natte plekken op het moment dat ze aan de bovenkant zichtbaar worden. Iedere week gaat er een nieuw pak bij. Werkt heel fijn op deze manier, altijd een droge en geurloze stal. Paarden staan alleen s´nachts binnen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 20:37

mandysnip00 schreef:
Wij vangen de plas op, en als ze poepen meteen opruimen en zo min mogelijk vlas meepakken.... /3

Zit je de hele dag naast je paard met een emmertje dan?