Prijsindicatie stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:25

Kirsha, en misschien kunnen we niet anders hoor, misschien ook wel maar het zal waarschijnlijk helaas toch nooit veranderen. Als ik ons Nederlanders vergelijk met andere Europeanen zijn wij sowieso wat.. softer. We laten ons alles welgevallen. En aan de ene kant maakt ons dat tolerant aan de andere kant valt er met ons ook zóveel te sollen ;).

Pensionhouders hebben een soort onterecht verworven macht imo. Ze kunnen je immers heel makkelijk opleggen te vertrekken en dat is natuurlijk een grote angst voor veel klanten.
Laatst bijgewerkt door Sees op 22-10-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:28

Wendy schreef:
Deze discussie wordt erg offtopic, maar goed. Het ontkennen van de realiteit vind ik naïef ja. Net zoals dat TS de veronderstelling lijkt te hebben dat pensionklanten mee willen betalen aan de mooie stallen of de omheining bijvoorbeeld (door middel van de maandelijkse kosten).
Juist als het gaat om iets zakelijks als een stalling is het verstandig om uit te gaan van realiteit, en niet van ideaalbeelden.
Ongeacht wat je zelf vindt van deze realiteit.

En trouwens: wat is de beste stal? Iedereen die het vraagt zal met een ander antwoord komen, denk ik.

Ik vind het naïef om het te doen overkomen alsof jouw waarheid de enige juiste is ;).

Ik betaal wel mee aan mooie grote stallen hoor dus daar gaat je bewering al ;). Ik heb op stallen gestaan bij een grote stad in de buurt die niet duurder waren dan de stallen aan de rand van de stad hoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:32

_Cindy schreef:
Ik zou niet op een stal zonder paddocks willen staan. Mijn pony heeft een winter 24/7 op het land gestaan, maar moest er half februari af omdat het volledige land een blubberzooi was, alles moest opnieuw ingezaaid worden. Wij hadden 5 hectare en daarop liepen er 6 (1 paard, 4 pony's en een veulen). Zelfs met heel veel land zijn er hier in Nederland niet erg veel dagen dat de paarden op het land kunnen. Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe vaak een paard in de winter op het land kan en wat er dan nog van je land overblijft. Het regent niet vaak wekenlang elke dag veel, maar de grond blijft nog lang nat.

Krijgen de paarden overdag als ze buiten staan hooi bijgevoerd? Je zei wel dat je voert in de losgooibak, dat zou voor mij opzich een pluspunt zijn maar hoe voer jij je hooi op zand? En op de wei?

Is je prijs incl of excl het mesten van paddock wei en stal?

Ik denk dat dit heel erg regiogebonden is. Wij hebben zoveel land niet per kudde en toch staan ze hier het jaarrond op het land.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:33

TS, ik zou groepsaccomodatie met vrije uitloop ideaal vinden maar dan moet je wel écht de ruimte hebben. En ja voor een mooie, ruime groepsaccomodatie in een stabiele kudde zou IK dus wel meer willen betalen ;).

Ik weet niet precies in welke regio je zit maar de meeste stallen in mijn regio zitten tussen de
€ 180 - 240 voor volpension.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:41

Bestrate paddocks is inderdaad handig met voeren.

Ik heb het liefste:
Een hele grote groepstal met 2 ingangen. Daar omheen een grote stenen paddock en een stukje zandpaddock om te kunnen rollen. Er is een hele grote hooiruif waar ze allemaal omheen kunnen staan, 24/7 hooi met 2 netten eroverheen als een soort slowfeeder. In de zomer 24/7 op het land.

Zo een stal heb ik nu gevonden. Dit is voor mij ideaal, als ik zelf een stal zou beginnen zou het er ook zou uit moeten zien. Nadelen: bij een groepsstal kun je paarden alleen in het voorjaar/zomer inscharen. Mijn pony staat daarom 's nachts in een aparte box (met onbeperkt hooi in een bak met rooster) en overdag met een ander paard op de stenen paddock ook met de hooibak.

Praktisch nadeel van groepsstallen is dat je niet iedereen apart kunt laten mesten. Bij mij op stal hebben ze er daarom voor gekozen dat mesten bij de prijs in zit en dat vind ik prima.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:47

Volpension zonder binnenbak (maar wel een goede buitenbak) vind je doorgaans overal wel voor 250 à 300 euro/maand.
Dus ga er maar vanuit dat een half-pensionklant in totaal (dus met krachtvoer een stro en hooi erbij geteld) niet meer gaat willen kwijt zijn dan die 250. Eerder zelfs een stuk minder, anders heeft het geen nut om überhaupt half-pension te gaan staan. (Want de meeste mensen gaan half-pension staan om kosten te besparen.)
Alle andere dingen die je noemt zijn redelijk irrelevant. Stalbeleid, inrichting van de stallen, paddocks etc. zullen misschien redenen zijn dat de klanten kiezen om bij jou te komen staan en niet bij de buurman. Maar meer gaat men daar niet voor betalen.

Ik denk dat je best eens een totaal berekening maakt van de kostprijs van 'een gemiddeld paard' bij jou in de regio. (Want hooiprijzen etc. kunnen verschillen per regio.) En dat je dat dan als uitgaanspunt kunt nemen voor je vraagprijs.
Alle dingen die de klant nog zelf moet aankopen eraf trekken van die 250/300 (afhankelijk van regio. Maar ik zou zelf in de regio waar ik zit zelfs geen 200 per paard willen kwijt zijn. :o ) En dan weet je wat realistisch is.
Zit je daar met je totaal boven, kan men evengoed ergens volpension gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:55

Ik heb het wel vaak gehoord dat stallen bij een drukke stad soms zelfs met wachtlijsten werken.
Dat ze duurder zijn klopt vaak ook wel maar meestal is dit ook door de binnenbak die aanwezig is.
Soms is het nog niet eens volpension en toch zijn ze duurder.

Ik zelf denk trouwens dat dit meer heeft te maken met de combinatie gezin, 40 uur werken dan bewust kiezen voor mindere paard waardige stalling.
Je moet alles maar zien te combineren en dan scheelt het tijd als je stal dichtbij is.
Vaak zie je ook veel verloop binnen deze stalling omdat mensen er uiteindelijk toch achter komen dat ze meer voor hun paard willen.
Dat grootte verloop kon de prijs ook nog wel eens zo hoog houden.

Wat betreft bodembedekking en uitmesten.
Ik zelf zou uitmest service aanbieden en de bodembedekking bij de prijs in betrekken.
Je voorkomt daarmee dat mensen op verschillende tijden gaan lopen uitmesten en het daardoor mogelijk steeds rommelig lijkt (ik ben erg netjes :D ).
Verder heb je dan meer het soort bodembedekking in de hand mocht je de mest uitrijden over eigen land of dat de mest wordt afgehaald waarbij er regels vast zitten aan het soort bodembedekking.

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:58

Waar wij staan betalen we €100.- per maand. Hierbij zit een eigen box, een eigen paddock en een eigen wei. In onderling overleg mogen de paarden samen op de paddock of wei. Wij kunnen stro en hooi bij de staleigenaar kopen. En we hebben een longeercirkel en een rijbak die het hele jaar te rijden zijn. Dit is omgeving alphen aan den rijn. Dus voor wat jij aanbiedt, zou ik €150.- max betalen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:03

Sees schreef:
Wendy schreef:
Deze discussie wordt erg offtopic, maar goed. Het ontkennen van de realiteit vind ik naïef ja. Net zoals dat TS de veronderstelling lijkt te hebben dat pensionklanten mee willen betalen aan de mooie stallen of de omheining bijvoorbeeld (door middel van de maandelijkse kosten).
Juist als het gaat om iets zakelijks als een stalling is het verstandig om uit te gaan van realiteit, en niet van ideaalbeelden.
Ongeacht wat je zelf vindt van deze realiteit.

En trouwens: wat is de beste stal? Iedereen die het vraagt zal met een ander antwoord komen, denk ik.

Ik vind het naïef om het te doen overkomen alsof jouw waarheid de enige juiste is ;).

Ik betaal wel mee aan mooie grote stallen hoor dus daar gaat je bewering al ;). Ik heb op stallen gestaan bij een grote stad in de buurt die niet duurder waren dan de stallen aan de rand van de stad hoor.

Lees nou gewoon eens.
Wij worden het niet eens, en je lijkt vastbesloten om al mijn tekst verkeerd te interpreteren, dus ik laat je lekker verder. Ook niet fijn voor TS, deze discussie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:07

Luckystory schreef:
Volpension zonder binnenbak (maar wel een goede buitenbak) vind je doorgaans overal wel voor 250 à 300 euro/maand.
Dus ga er maar vanuit dat een half-pensionklant in totaal (dus met krachtvoer een stro en hooi erbij geteld) niet meer gaat willen kwijt zijn dan die 250. Eerder zelfs een stuk minder, anders heeft het geen nut om überhaupt half-pension te gaan staan. (Want de meeste mensen gaan half-pension staan om kosten te besparen.)

Dat soort prijzen is erg regio gebonden. Op dit moment betaal ik minder dan 250 euro per maand voor volpension, inclusief binnenbak, buitenbak met verlichting, bodembedekking, ruwvoer, brok, stapmolen, wasplaats met warm water, evt trailerstalling etc. 24/7 buiten in de zomer, in de winter 's nachts op stal en dan overdag op weiland of paddock met hooi. En fantastische uitrijmogelijkheden.
Regio Twente, maar dus wel verder van de stad af.
En volgens mij liggen de prijzen in de Achterhoek ongeveer gelijk, misschien nog een tikkie lager.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:09

Ik denk rond de 160 maar ik vind het wel veel moet ik zeggen.
Ik heb destijds 100 Euro kale boxhuur betaald voor stallen met binnenbak, solarium, molen, spuitplaats met warm en koud water erbij. Dus ik ben blij dat ik niet in jouw regio zit :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 14:23

Er wordt beweerd dat mensen niet meer willen betalen voor mooie grote stallen, dat is IMO niet waar want ik betaal er gerust meer voor. Er wordt ook beweerd dat stallen in de buurt van een stad vaak duurder zijn, dat is in sommige gevallen zo maar niet overal. En ik blijf het een rotsmoes vinden van pensionhouders om de stalprijzen maar op te schroeven ;). En dát is wat ik bedoel Wendy dus misschien zou jij nog eens goed moeten lezen wat ik schrijf.

Dat iets op een plek zo is, wil niet zeggen dat het overal zo is.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:25

Een vriendin heeft een pensionstalling in Brabant.
Zij vraagt €80.- kale huur per maand.
Voor €10.- extra per maand worden de paarden door haar buiten en op stal gezet.
Stalbedekking, voer en hooi moet je zelf kopen of neem je van haar af, zij mest wel uit en voert ze wel indien nodig.

Als ik kijk naar onze pony, dan betaal ik €231.- in de maand voor een box, ieder dag opstrooien, 1x per week geheel uitmesten, 2x kuil, 2x krachtvoer, bij goed weer op het land en bij erg slecht weer in een binnen/buitenbak. Verder een binnen-en buitenbak en goede uitrijmogelijkheden. Verder poetsplaatsen en een wasplaats met koud water.

Ik vindt €100 kale huur eigenlijk wel meer dan genoeg, zeker als ik daar zelf voor moet mesten, voeren en op land moet zetten.

joyce B

Re: Prijsindicatie stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 00:08

Ik vind dat een stalhouder uit moet gaan van zijn kosten en een marge voor het werk. als je elkaar kapot concureert en voor nop gaat werken terwijl de paardeneigenaren zelf voor zo'n uurloontje of zakcentje hun bed niet uit willen, dan heb je alleen jezelf er mee en kun je beter op een andere manier je geld verdienen en hen zelf het werk laten doen.

Het is onzin dat je maar moet accepteren dat er met pensionstalling niets verdient mag worden terwijl men voor lessen rustig 15 euro tot 40 euro per uur betaald... waarom verdient die instructeur die een half tot 1 uurtje aanwijzingen geeft wel een normaal uurloon maar kan een stalhouder amper de kosten van alles dekken en moet die de financiele risico's lopen?

Denken dat een stalhouder winst maakt met een kale huur van 50 tot 70 euro per maand per box vind ik optimistisch. Als je eerlijk naar de kosten, investeringen en afschrijving kijkt.

Kijk gerust naar de prijzen van stallen uit je omgeving en positioneer jezelf, maar ga echt niet onder je prijs werken... tijd is geld dus wanneer mensen meer zelf of onderling moeten regelen kost het jullie minder tijd en in die tijd kun je een fatsoenlijk uurloon ergens anders verdienen. je kosten kunnen dan mogelijk ook iets lager blijven.

Ik heb het wel geleerd dat ik me niet meer voor 75 euro of minder per maand kapot ga werken. Dan maar stallen leeg. heb ik tijd om een dagje voor de klas te staan of ergens anders te werken en houd ik netto veel meer over met minder gedoe.

Hier gaat het dus meer om het samen doen. Met elkaar.

Succes met nadenken.
Nog een tip: misschien iets minder grote stallen en dan ern gezamenlijke inloopstal aan een kopse kant of een afdak met stuk bestrating om te voeren en daaraan vast de uitloopbak zodat je met dat slechte weer paarden wel de ruimte kunt geven maar ze zelf kunnen kiezen om te schuilen. dat is wel een plus voor veel mensen namelijk...En misschien dat ze daar wel extra voor willen betalen.
een box van 4 bij 4 is ook al een ruime box...

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 10:42

Bedankt weer voor alle reacties, zeer interessant om te lezen.

Toch loop ik bij jullie idealen wel weer tegen een paar dingen aan.

Een groepshuisvesting, heb ik ook in gedachten gehad, maar dan sluit je toch wel potentiele klanten uit omdat zij wellicht niet zo'n sociaal paard hebben of misschien wel een te dominant paard. Op het land gaat dat goed, maar in een groepsstal van 12 bij 12 ook?
Ook krijg je dan problemen met voeding, want je hebt niet allemaal dezelfde paarden/ponies staan. De een word van lucht dik en de ander moet onbeperkt ruwvoer hebben.
Gezamenlijk buiten vind ik goed te doen, maar gezamenlijk binnen in een grote groep, ik weet niet of dat haalbaar is.

In de opfok hebben ze dit natuurlijk wel zo, maar dat zijn paarden in de groei en jonge dieren die zich leren aanpassen, bij volwassen dieren is dit niet vanzelfsprekend dat ze zich aanpassen.

Wat wel kan is individuele ruime binnenboxen met eigen paddock eraan vast met een omheining waarover ze wat contact kunnen hebben en eventueel ook mogelijk is om ze, door de tussenwanden/hekken eruit te halen, per 2 te 'stallen'.

En niet elke pensionklant wil zijn paard huisvesten in een groepsstal ivm risico op verwondingen, dat dit bij goede inscharing wel meevalt zegt hun niets, bij voorbaat vinden ze dat concept te risicovol.

Betreft het strooisel bij de prijs in, dat hebben we bewust niet in gedachten, omdat sommige paarden nu eenmaal enorme varkens zijn in de stal en andere juist heel schoon, zo kan de klant zelf bepalen wat hij/zij nodig heeft.

Als extra service uitmesten is zeker een optie, uiteraard sowieso bij een groepshuisvesting.

Joyce B, dank je voor je reactie, zo denk ik er ook over! Natuurlijk wil een ieder zo 'goedkoop' en tegelijk goed mogelijk staan, ik ben zelf ook pensionklant geweest jarenlang. Maar een beetje begrip voor de pensionhouder mag ook wel.

Ik heb een papier gekregen van een stalling in de buurt, met daarop een berekening van de gemiddelde kosten aan arbeid, electra, water, onderhoud, ontwormen, diensten etc. Nou, dan schrik je, die mensen verdienen er niks aan, leggen er soms zelfs op toe en krijgen dan ook nog een hoop gezeik van sommige mensen erbij.
En dan heb ik het over een hele nette stalling met hart voor de dieren.
Pensionklanten kunnen behoorlijk chronisch ontevreden zijn en beseffen vaak niet hoeveel werk en geld er in een stalling word gestoken en dat elke beslissing uitgebalanceert moet zijn omdat het voor iedereen gelijk en goed uit moet werken...
Veel pensionklanten zien ook alleen hun eigen paard als belangrijkste terwijl de pensionhouder alle paarden een gelijke behandeling wil geven en dus niet bijv altijd dat ene paard voorrang kan geven.

Misschien eens een goed idee voor pensionklanten om eens op papier te zetten wat hun paard kost als ze het zelf bij huis hadden gehouden, dus, water, electra, ruwvoer, omheining, arbeidsuren, ontwormingen etc etc etc.en dan tot aan afschrijving van de gebouwen/materialen toe.
Ik denk dat je schrikt en je stalling ineens veel meer waardeert.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 10:56

Om even voor mezelf te spreken: mijn paard staat op een pensionstal, omdat ik nog geen huis kan betalen waar ik hem aan huis kan houden. En ik waardeer de verzorging die hij hier krijgt, en wat ik nog meer waardeer: alles is bespreekbaar. De pensionhouder is eerlijk, als iets niet kan, of niet handig is, dan zegt ze het ook.
Maar als we iets afspreken, dan kan ik er van op aan dat het ook zo gebeurt, en dat vind ik belangrijk, omdat ik de verzorging van mijn paard toch uit handen geef.
En als ik niet tevreden ben? Dan ga ik het gesprek aan en als we er niet uit komen dan is het simpel: inschikken of vertrekken.

Maar als ik dat huis wel heb waar ik in de gelegenheid zou zijn om mijn paard aan huis te hebben, dan begin ik dus niet aan pensionklanten :n
Er zitten immers toch nadelen aan, waarvan voor mij de belangrijkste is dat ik mijn privacy kwijt ben. Dus ik vind het verstandig dat je realiseert waaraan je begint, TS. Ik zou het echt niet doen :n

Het punt is denk ik wel, dat welke beslissing je ook neemt over de huisvesting van de paarden, er altijd mensen zijn die zich er niet in kunnen vinden. Je zult het nooit voor iedereen goed kunnen doen. Dus volg ook je eigen kop, en ga ook af op wat jij belangrijk vindt!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:30

TS, waarom wil je eigenlijk pensionklanten? Voor de gezelligheid? Voor het geld?

Hoeveel paarden zou je kwijt willen in een stal van 12 x 12? Je kunt op datzelfde stuk namelijk veel meer individuele stallen kwijt = meer inkomsten ;). Ik geef nog steeds de voorkeur aan groepshuisvesting met de mogelijkheid afzonderlijk te stallen hoor maar daar moet je wel écht veel ruimte voor hebben.

Ik denk dat vooral de kleinere pensionstallen moeite hebben het hoofd boven water te houden. De investering wordt dan over minder klanten verdeeld. Als ik zo eens uitreken wat er bij onze pensionhouder per maand binnenkomt :wow: daar werk ik 3 maanden voor... Als de bak eenmaal ligt, de omheining in orde is en de stallen gebouwd zijn, zijn de investeringen ineens veel lager. En uiteraard moet je dan onderhoud plegen en stro en hooi inkopen maar vooral met de opstart kost het donders veel geld. Daarna zou je toch wel winst moeten kunnen maken anders doe je iets niet goed.

Als je slechts een paar pensionklanten hebt, vraag ik me af of de lasten wel opwegen tegen de baten...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:35

Tja, ik denk dat het ook keuzes maken is. Als jij groepshuisvesting wil, dan moet je op de koop toenemen dat sommige mensen hun paard niet bij je willen stallen. Andersom trek je ook weer een andere groep mensen aan. Idem als je gaat voor individuele stalling. En je kunt er desnoods een mix van proberen te maken, dus keuze tussen groepshuisvesting of individueel, maar dat wordt misschien een beetje ingewikkeld. Misschien even inventariseren waar vraag naar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:43

Ik denk dat er hier in de omgeving met name vraag is naar plekken waar de paarden veel,en lang buitenkomen.
Eventueel in de zomer 24/7 op de wei(iig buiten).
En de optie dat jullie uitmesten.
Een goede rijbak.
Goede,lichte ruime stallen.

er zijn veel stallen hier,maar overal is wel iets.
Dat houd je toch.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:06

Nog even over groepshuisvesting: Ik bedoelde als plus meer schuilgelegenheid voor overdag bij slecht weer voor de paarden die dan als groep in de uitloopbak komen. Dan kunnen ze verder ook gewoon individueel en als groepje in de wei gehuisvest worden.
Vaak is het of of, binnen op stal of buiten in de regen... Bij een afdak en verharding en zanduitloop voor overdag, kunnen de paarden overdag wel naar buiten maar kunnen ze ook schuilen als ze willen.

Sees, iets is pas winst als je alle kosten, inclusief rentekosten en afschrijving van de investeringen van het brutoinkomen hebt afgetrokken. Van de winst van een bedrijf moet vervolgens belasting betaald worden en dan pas houdt je een inkomen over. Van het bruto stalgeld moet je eerst nog de BTW halen (gemiddeld bij een grote pensionstal toch tussen de 10% en 15% ongeveer als je over huur 0% mag rekenen, over de sportaccomodatie en het voer/strooisel 6% en over de diensten/verzorging 21% moet berekenen)

Heeft een bedrijf zoveel paarden dat personeel in dienst is, dan liggen de bruto loonlasten al snel 2x zo hoog als het loon dat de werknemer krijgt.

Het is inderdaad zo dat kleinere stallen er moeilijker een inkomen uithalen dan de grotere. Maar de echt grotere sportstallen met binnenbakken en luxe voorzieningen en bodems hebben ook echt heel erg grote bedragen moeten investeren die lang niet altijd in verhouding staan tot de marges op de pensioninkomsten. Vaak doen die stallen er ook andere dingen naast of betaal je extra voor extra service.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:37

Er worden goede opmerkingen gemaakt om over na te denken, fijn!

@Sees, geld is voor ons niet het belangrijkste, we hebben de ruimte en zouden het leuk vinden nog wat paarden en paardenliefhebbers op het terrein te hebben. Maar pensionstalling is niet onze hobby en moet dus geen geld gaan kosten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je zegt ook; als de accommodatie er eenmaal ligt zijn de investeringen daarna lager, maar de kosten van het aanleggen van de accommodatie, daar heb je ook afschrijving op, plus dat eens in de zoveel jaren de omheining vervangen en gebouwonderhoud etc toch om de hoek komt kijken.

Wendy, heel goed vind ik de manier waarop jij in stalling staat en dingen bespreekbaar maakt, daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

Iemand zei nog niets van een grote inloopstal met grote bestraatte paddock eraan vast, dat klinkt wel heel mooi, maar wat als de paarden daarop gaan rennen? De kans dat er een onderuit gaat is dan groot en de risico's zijn dan wel groter dan op een zandpaddock, daarentegen kunnen sommige paarden gewoonweg niet op zand staan omdat ze het gaan eten..

Joyce B, je kan alles heel mooi helder uitleggen!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:59

joyce B schreef:
Sees, iets is pas winst als je alle kosten, inclusief rentekosten en afschrijving van de investeringen van het brutoinkomen hebt afgetrokken. Van de winst van een bedrijf moet vervolgens belasting betaald worden en dan pas houdt je een inkomen over. Van het bruto stalgeld moet je eerst nog de BTW halen (gemiddeld bij een grote pensionstal toch tussen de 10% en 15% ongeveer als je over huur 0% mag rekenen, over de sportaccomodatie en het voer/strooisel 6% en over de diensten/verzorging 21% moet berekenen)

Heeft een bedrijf zoveel paarden dat personeel in dienst is, dan liggen de bruto loonlasten al snel 2x zo hoog als het loon dat de werknemer krijgt.

Het is inderdaad zo dat kleinere stallen er moeilijker een inkomen uithalen dan de grotere. Maar de echt grotere sportstallen met binnenbakken en luxe voorzieningen en bodems hebben ook echt heel erg grote bedragen moeten investeren die lang niet altijd in verhouding staan tot de marges op de pensioninkomsten. Vaak doen die stallen er ook andere dingen naast of betaal je extra voor extra service.

Ik weet wanneer een bedrijf winst maakt ;). Ik zeg alleen dat als je geen winst maakt, dat je dan niet goed bezig bent, waar doe je het dan voor ;) ?

Ik begrijp nu wel waarom de TS het uitmesten niet bij de prijs in wil doen. Dan wegen ongetwijfeld de baten niet meer op tegen de lasten.

Om hoeveel paarden zou het gaan TS?

Wat ik bedoelde met de investeringen is dat je in veel dingen één keer goed investeert en dat het daarna slechts onderhoud is. En uiteraard heb je je afschrijving maar op een gegeven moment is dat klaar maar dan gaan de stallingskosten niet meer naar beneden, begrijp je ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 23-10-13 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:04

Dreamflower schreef:
Er worden goede opmerkingen gemaakt om over na te denken, fijn!

@Sees, geld is voor ons niet het belangrijkste, we hebben de ruimte en zouden het leuk vinden nog wat paarden en paardenliefhebbers op het terrein te hebben. Maar pensionstalling is niet onze hobby en moet dus geen geld gaan kosten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Je zegt ook; als de accommodatie er eenmaal ligt zijn de investeringen daarna lager, maar de kosten van het aanleggen van de accommodatie, daar heb je ook afschrijving op, plus dat eens in de zoveel jaren de omheining vervangen en gebouwonderhoud etc toch om de hoek komt kijken.

Wendy, heel goed vind ik de manier waarop jij in stalling staat en dingen bespreekbaar maakt, daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!

Iemand zei nog niets van een grote inloopstal met grote bestraatte paddock eraan vast, dat klinkt wel heel mooi, maar wat als de paarden daarop gaan rennen? De kans dat er een onderuit gaat is dan groot en de risico's zijn dan wel groter dan op een zandpaddock, daarentegen kunnen sommige paarden gewoonweg niet op zand staan omdat ze het gaan eten..

Joyce B, je kan alles heel mooi helder uitleggen!

TS, ik vraag me af om hoeveel paarden het zou gaan en vraag me eveneens af of het in het geval van paar paarden wel rendabel is :o. Of iig, of je je in dat geval ook het 'gezeur' en geregel dat pensionklanten met zich meebrengen wel op de hals zou moeten halen maar dat weet jij natuurlijk het beste.

Ik begrijp niet waarom de omheining iedere paar jaar vervangen zou moeten worden? Goede omheining kan wel langer mee dan een paar jaar.

Gebouwonderhoud valt denk ik in het niet bij weideonderhoud.

En wie mest de losgooibak uit? Zou je dan zelf doen? En is deze gedraineerd zodat deze op slechte dagen ook echt begaanbaar is?

Ik vond het voorstel van Joyce om de stallen 4 x 4 te maken idd wel een goede. Dan kun je meer stallen kwijt, of meer faciliteiten bieden waardoor je je stalgeld weer omhoog zou kunnen brengen en dan zijn je stallen alsnog groter dan bij de meeste andere stallen.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:30

Ik snap wel dat het gezeur met zich mee kan brengen maar het kan ook onwijs gezellig zijn......

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:32

wph1, ja dat is ook zo maar ik vraag me af of dat niet voornamelijk met de stalgenoten onderling is? Kijk, als je altijd alleen rijd/alleen doet, kan ik me voorstellen dat een stalgenoot wel zo gezellig is maar dan is een bekende misschien makkelijker?