Pensionhouders hebben een soort onterecht verworven macht imo. Ze kunnen je immers heel makkelijk opleggen te vertrekken en dat is natuurlijk een grote angst voor veel klanten.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy schreef:Deze discussie wordt erg offtopic, maar goed. Het ontkennen van de realiteit vind ik naïef ja. Net zoals dat TS de veronderstelling lijkt te hebben dat pensionklanten mee willen betalen aan de mooie stallen of de omheining bijvoorbeeld (door middel van de maandelijkse kosten).
Juist als het gaat om iets zakelijks als een stalling is het verstandig om uit te gaan van realiteit, en niet van ideaalbeelden.
Ongeacht wat je zelf vindt van deze realiteit.
En trouwens: wat is de beste stal? Iedereen die het vraagt zal met een ander antwoord komen, denk ik.
_Cindy schreef:Ik zou niet op een stal zonder paddocks willen staan. Mijn pony heeft een winter 24/7 op het land gestaan, maar moest er half februari af omdat het volledige land een blubberzooi was, alles moest opnieuw ingezaaid worden. Wij hadden 5 hectare en daarop liepen er 6 (1 paard, 4 pony's en een veulen). Zelfs met heel veel land zijn er hier in Nederland niet erg veel dagen dat de paarden op het land kunnen. Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe vaak een paard in de winter op het land kan en wat er dan nog van je land overblijft. Het regent niet vaak wekenlang elke dag veel, maar de grond blijft nog lang nat.
Krijgen de paarden overdag als ze buiten staan hooi bijgevoerd? Je zei wel dat je voert in de losgooibak, dat zou voor mij opzich een pluspunt zijn maar hoe voer jij je hooi op zand? En op de wei?
Is je prijs incl of excl het mesten van paddock wei en stal?
Sees schreef:Wendy schreef:Deze discussie wordt erg offtopic, maar goed. Het ontkennen van de realiteit vind ik naïef ja. Net zoals dat TS de veronderstelling lijkt te hebben dat pensionklanten mee willen betalen aan de mooie stallen of de omheining bijvoorbeeld (door middel van de maandelijkse kosten).
Juist als het gaat om iets zakelijks als een stalling is het verstandig om uit te gaan van realiteit, en niet van ideaalbeelden.
Ongeacht wat je zelf vindt van deze realiteit.
En trouwens: wat is de beste stal? Iedereen die het vraagt zal met een ander antwoord komen, denk ik.
Ik vind het naïef om het te doen overkomen alsof jouw waarheid de enige juiste is.
Ik betaal wel mee aan mooie grote stallen hoor dus daar gaat je bewering al. Ik heb op stallen gestaan bij een grote stad in de buurt die niet duurder waren dan de stallen aan de rand van de stad hoor.
Luckystory schreef:Volpension zonder binnenbak (maar wel een goede buitenbak) vind je doorgaans overal wel voor 250 à 300 euro/maand.
Dus ga er maar vanuit dat een half-pensionklant in totaal (dus met krachtvoer een stro en hooi erbij geteld) niet meer gaat willen kwijt zijn dan die 250. Eerder zelfs een stuk minder, anders heeft het geen nut om überhaupt half-pension te gaan staan. (Want de meeste mensen gaan half-pension staan om kosten te besparen.)
joyce B schreef:Sees, iets is pas winst als je alle kosten, inclusief rentekosten en afschrijving van de investeringen van het brutoinkomen hebt afgetrokken. Van de winst van een bedrijf moet vervolgens belasting betaald worden en dan pas houdt je een inkomen over. Van het bruto stalgeld moet je eerst nog de BTW halen (gemiddeld bij een grote pensionstal toch tussen de 10% en 15% ongeveer als je over huur 0% mag rekenen, over de sportaccomodatie en het voer/strooisel 6% en over de diensten/verzorging 21% moet berekenen)
Heeft een bedrijf zoveel paarden dat personeel in dienst is, dan liggen de bruto loonlasten al snel 2x zo hoog als het loon dat de werknemer krijgt.
Het is inderdaad zo dat kleinere stallen er moeilijker een inkomen uithalen dan de grotere. Maar de echt grotere sportstallen met binnenbakken en luxe voorzieningen en bodems hebben ook echt heel erg grote bedragen moeten investeren die lang niet altijd in verhouding staan tot de marges op de pensioninkomsten. Vaak doen die stallen er ook andere dingen naast of betaal je extra voor extra service.
Dreamflower schreef:Er worden goede opmerkingen gemaakt om over na te denken, fijn!
@Sees, geld is voor ons niet het belangrijkste, we hebben de ruimte en zouden het leuk vinden nog wat paarden en paardenliefhebbers op het terrein te hebben. Maar pensionstalling is niet onze hobby en moet dus geen geld gaan kosten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Je zegt ook; als de accommodatie er eenmaal ligt zijn de investeringen daarna lager, maar de kosten van het aanleggen van de accommodatie, daar heb je ook afschrijving op, plus dat eens in de zoveel jaren de omheining vervangen en gebouwonderhoud etc toch om de hoek komt kijken.
Wendy, heel goed vind ik de manier waarop jij in stalling staat en dingen bespreekbaar maakt, daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen!
Iemand zei nog niets van een grote inloopstal met grote bestraatte paddock eraan vast, dat klinkt wel heel mooi, maar wat als de paarden daarop gaan rennen? De kans dat er een onderuit gaat is dan groot en de risico's zijn dan wel groter dan op een zandpaddock, daarentegen kunnen sommige paarden gewoonweg niet op zand staan omdat ze het gaan eten..
Joyce B, je kan alles heel mooi helder uitleggen!