Hoe ziet jullie 24/7 verblijf eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Hoe ziet jullie 24/7 verblijf eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:23

Oh wat leuk om te zien!
Zitten mooie stekjes bij zeg :j

Hier mijn plekje. Mijn haflinger staat bij iemand thuis. Hij heeft 2 boxen met een uitloop. De uitloop heeft een hek naar de bak dat altijd open staat en waar ze in kunnen. En daarachter een hek naar de wei waar ze opstaan van april t/m november. Ze kunnen zelf kiezen waar ze staan. Heerlijk!
Ik heb een goed gedraineerde bak tot mijn beschikking en een grote zadelkamer. Buitenrijmogelijkheden zijn er ook genoeg :j

Stal
Afbeelding

Met uitloop
Afbeelding

Uitloop en daarachter de bak. En achterin de bak zie je het hek naar de wei.
Afbeelding

Ons privé uitstappad
Afbeelding

En de wei (we doen aan strookbegrazing, vandaar het draad)
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:41

Mooie plekjes komen hier voorbij! En wat een ruimte op dat ene stuk van 15 hectare, heerlijk, daar zouden mijn paarden geen nee tegen zeggen :)

Wij hebben heel eenvoudige weides, maar wel redelijk wat ruimte. Dat is ook wel nodig want we zitten hier helaas op kleigrond dus in de winter wordt alles snel zwart. Onze ene weide is 1 hectare 20 are groot, in twee stukken gedeeld + nog een paddock (waarbij er toegang is tot beide weides) en daarop twee inloopstallen en een zadelkamertje.

De andere weide (ligt naast de ene weide) is hoger gelegen en daarom droger in de winter. Deze is 1 hectare groot en bevat een stukje bos, waar ze droog kunnen staan bij regen. Deze weide is ook ingedeeld in een paddock en dan de rest gewoon wei + bos. In totaal staan er drie paarden op 2,2 hectare.

Op deze foto was er net een hevige storm geweest en was het afdak gaan vliegen :\ Je ziet nog stukken dak in de bomen er achter hangen.
Afbeelding

De weide van 1,2 hectare (hier staan ze op het linkse stuk wei), op de achtergrond de inloopstallen
Afbeelding

Het andere stuk van de wei van 1,2 hectare
Afbeelding

En de wei van 1 hectare (we waren toen bezig de omheining te zetten), het stuk bos op de achtergrond hoort er ook bij. Ze hebben hun eigen paadjes door het bos gecreëerd, wel grappig om te zien :) Ze hebben een hangplekje onder de grote boom in het midden *D
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:11

Wat een leuk topic zeg en wat een leuke plekjes komen er voor bij.
Mijn paarden hebben hun stallen in de schuur, het zijn twee stallen met een deur er tussen en die staat meestal open, zodat de paarden gewoon lekker elkaars stal in kunnen lopen.

De stal deur is altijd open dus ze kunnen zelf naar buiten in binnen, alleen als het vriest blijft de deur dicht. Ze kunnen via de stal de uitloop op en dan zo via een pad de wei in als het droog weer is. Anders blijven ze op de uitloop.
Wel wil ik wat dingetjes veranderen, zo wil ik er voor zorgen dat de paarden ook op het pad kunnen lopen en niet de wei in kunnen en dan via het pad de bak in kunnen, zodat ze wat meer ruimte krijgen, daar ga ik deze winter mee aan de slag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:48

paulinebes schreef:
wat een geweldige ruimte, Koper. Goed over nagedacht. Prachtig.

Dank je wel! Hier was het nog in aanbouw, inmiddels ziet het er alweer heel anders uit.

Ik ben wel erg blij dat het droog is, zelfs na de regen van de afgelopen dagen kun je er nog gewoon op leren jodhpurs rondlopen :)

Jouw wei vind ik er super uitzien Solleke_Noach. Zo'n weide met bomen zou ik ook wel willen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:55

@Koper: thanks, zoals je op de foto's ziet hangt het wel heel erg van het seizoen af hoe de weide erbij ligt :P de herfst is maar een treurige boel helaas. Met de bomen ben ik ook erg blij!

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:58

Bij ons staan ze vanaf het najaar tot het voorjaar aan huis met een schuilstal en paddock. In de zomer staan ze een paar kilometer verderop dag en nacht op het land.

Oudere foto van vorige winter:
Hier vriest het (dus de bak voor water, omdat de waterleiding afgesloten is). Links is een afgesloten gedeelte, waar mijn hooi, voer en zadelkamer is.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:59

Adawi, je hebt 2 paarden en 1 konijn? :D

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:01

Haha, ja we hebben er een ijslander en mini shet staan ;)

En het konijn loopt hier los in de buurt, dus af en toe komt die een paar dagen hier logeren en eten haha

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:02

En op deze foto moest ik nog uitmesten :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:02

Haha :P Wat leuk zeg, een deeltijdkonijn! Wij hebben wilde konijnen op de wei, die hebben daar gewoon een hol. En laatst struikelden we bijna over een egel. Leuk is dat, al die verschillende dieren :)

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:35

Leuk topic! Vanaf volgende maand kan ik ook zelf een wei + stal inrichten, dus ik lees hier even mee om bij jullie te spieken. Er komen mooie dingen voorbij! Koper hoeveel hectare is jouw grond?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:38

Geen flauw idee. Het hele stuk is ongeveer 130 meter lang en 40 a 50 meter breed.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:22

Ik ben er wel achter dat ik bij een nieuwe schuilstal voor meerdere paarden niet 1 ingang moet maken en nog ergens een half hoog schot moet zetten waar ze wel langs kunnen lopen zodat ze een beetje prive hebben ook nog. Mijn ruin is enorm dominant in de kudde;) En zijn hut is dan zijn hut en staat er soms eentje buiten gezet;) En als die al in de hut staat staat die klem door hem. Dus...volgende schuil heeft meerdere uitgangen en dekking zoekschotten;) hoe weet ik nog niet. Dus als iemand daar een goed idee voor heeft! Graag!!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:27

Even een stipje, ik ga zo wel even foto's maken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:34

Dat zou fijn zijn. Want zit dan met wind enz..mooiste is meerdere ingangen en breed genoeg en veel zicht over de omgeving begreep ik inmiddels maar geen tocht?? En dus iets in de hut waar ze allemaal eventueel even veilig staan en uitgang kunnen kiezen zonder dat mijn paard ze in de tang heeft;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:19

Mijn schuilstal was toevallig al met twee ingangen en dat bevalt me nog altijd super. Ik was ook bang voor wind door de stal heen, maar dat is alleen maar zo als de wind echt recht op 1 van de ingangen staat. Zodra het iets schuin is, merk je op stal al weinig meer. Tochten doet het nooit, waaien dus heel af en toe wel. Maar een 24/7 buitenpaard kan daar prima tegen want het is ook altijd minder dan buiten. Nou is mijn stal een oude varkensschuur, waar twee oude hokken waren gemaakt van betonnen muren. Ik heb alles eruit gesloopt, op 1 muurtje na, waarachter ik het hooi leg. Het is sowieso een hele oude stal dus niet zo hermetisch gesloten als nieuwbouw, maar eigenlijk bevalt me dat goed. Ik wil dat de stal een plek is waar ze echt droog staan en een beetje uit de wind en dan vind ik het goed genoeg.
Bij mij zitten de ingangen schuin tegenover elkaar, dus eigenlijk zijn het 2 L vormige muren met dak :-)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:31

MMM ben ik wel benieuwd..als jullie kunnen plaats wat foto's. Ik heb geen keuze van oude schuren gebruiken dus kan nog alle kanten op:)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:59

Ik mag dus een schuilstal zetten van 20m2:) Iemand goede ideeën wat betreft ingangen. Officeel mag het eigenlijk maar 3 zijde dicht en 1 zijde volledig open. Maar wil dus graag iets waar ze veel overzicht hebben dus niet volledige dicht. Zat te denken aan iets met winddoek te doen zodat ze wel uit tocht blijven en buiten kunnen kijken. Maar heb een slooppaard en of hij dat doek heel laat dan?? En dan dus iets met 2 of 3 ingangen. Iemand een mooi voorbeeld als foto om te maken? Heb nu nog een keuze omdat we het nog moeten gaan zetten. Ze hebben nu een vrij dichte versie. Of iets met ramen. Want in de zomer zitten hier nogal veel vliegen/knutten en dan is het toch wel lekker als het wat donkerder is en koeler want dan komen ze niet in de hut en met winddoek heb je dat natuurlijk wel snel. Ben echt opzoek naar goede foto;s en ideeen. Denk maar mee..we zijn nog volop in opbouw en tja leuke is dat je dan nog dingen kan bedenken en aanpassen in gebruik waar jullie al ervaring mee hebben.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:38

Wat een mooie stekkies komen er voorbij :) .

Dit is mijn stekkie, (nu) bewoond door Mellow en Poow :) .

Overzicht van de weides+paddock
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bestraatte deel van de paddock,
Afbeelding

Extra stuk Paddock wat ze er sinds vorige week bij hebben (1 helft van de wei is nogal bagger door de vele regen..)
Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:09

Helemaal goed toch Calice? Volgens mij zijn de paarden helemaal blij. Mooie omgeving ook zo aan het water, mooi uitzicht!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:17

wat leuk om te zien ^-^

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 20:45

Ik kan helaas geen fotos sturen maar hier omschrijving:

Een groot hok waar de deur altijd openstaat.
Een uitloop (deel stenen deel zand)
Zouden eventueel een deur open kunnen doen en dan kunnen ze ook naar het weiland. Dit word aleen in de zomer gedaan.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:19

Mooie omgeving! En ze staan prima zo! Mooi:) Ik zal nog gaan laten zien wat we nu hebben. Worden is nog wat anders;) Mijn piste ben ik wel enorm gelukkig mee!

Onze weide. Uiteindelijk komen er meer weides op andere stukken dit is een begin weide:
Afbeelding

Mijn piste net aangelegd en schuilhut op de achtergrond (deze hut wordt dus nog andere dit jaar) Om de piste loopt nu een pad voor de paarden al.
Afbeelding

Onze hooivoerstrook is en blijvende plaats en komen nog wat andere verplaatsbare bij:
Afbeelding

Witte lint verdwijnt op termijn ook nog en wordt iets anders natuurlijks van hout (waarschijnlijk afgezaagde boomstammen:) Zoals nu mijn omheining van de piste ook is. Alleen buiten om wordt het straks met bruin lint nog afzet met stroom en een haag zodat ze niet op straat uit kunnen komen want zitten aan een drukke baan helaas. En dan krijgen een hele wandeling over het terrein die ik zelf ook kan gaan gebruiken om uit te stappen zonder weg van huis te gaan:) Dromen genoeg en ideeen genoeg in vooral groen en natuurlijke ideeën. Zoals nog een schuilhut van boomstammen zetten die ook gewoon nog uitlopen van Wilgen. En zo heb ik nog meer ideeën. Er is een vijver maar deze moet nog aangepast en schoon gemaakt worden voor gebruik voor paarden. OMdat we veel zelf doen gaat het niet snel en het kost natuurlijk allemaal tijd energie en vooral ook geld;) Maar we komen er wel:)

Daarom vraag ik graag ook aan mensen en kijk goed om me heen voor ideeën en makkelijk uit te voeren en betaalbaar en groen:) Zodat het natuurlijk blijft.

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:25

Dit is ons paddock Paradise met schuilstal, met 9 paarden erop.

Ook hebben wij een paddock met schuilstal. En nog 4 andere stukken weilanden voor de andere paarden. Er wordt water uit de grond gehaald of uit de beek. Dier mens en natuur zijn hier 1.

Afbeelding
Afbeelding

/3

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:26

Mooi Kostalany!

Edit: marsha aldo: wauw!!!