HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:03

Ik zou in jouw plaats geen schuilstal bouwen, maar een schuilwand, Y vormig (luwte bij alle windrichtingen). Oppassen; niet te dicht maken, dan krijg je valwind, maar met spleten tussen de planken, tenminste de bovenste meter.

wendyenbram

Re: HELP! Spoed! ideeen voor nood-schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 10:56

4 palen de grond in boren en aan 2 a 3 kanten damwand erlangs. en een plaat damwand er op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:45

Amalarab schreef:
Nooit balen in je weiland zetten, voor je het weet vreten ze het plastic aan, verrot de baal

Juust. Ik heb 10 grote voordroogbalen op pallets staan (niet gestapeld), achterin de wei, maar daar ga ik ze echt niet tussen zetten. Vorig jaar liet ik mijn welsh merrie daar nog wel eens wat grazen, tot ik haar toch écht met regelmaat de tanden zag zetten in het plastic van de balen. Overal gaatjes en beschadigingen, die ik vervolgens weer kon afplakken. Nee, dat ga ik niet doen. 't is m'n hele winter/voorjaar voorraad, heeft genoeg gekost, en wil dat graag mooi en goed houden.

Cemlys schreef:
Tackroom.nl verhuurt mobiele schuilstallen. Combi van mobiele panelhekken en soort zeil.

Thanx voor de tip. Heb ze gemaild, maar heb nu net een mail terug dat ze 'helaas geen schuilstallen verhuren'. Dus ja...... dat weet ik dan ook niet.

update:
Mijn vader had nu het idee om van die bouwhekken te gebruiken, daar 3 stuks van aan elkaar vast te zetten en te verankeren in de grond, dan nog zo'n hek eroverheen als dak, en alles strak omspannen met zeil/doek.
http://www.allroundhekwerk.nl/staticimgs/DSCF2982.JPG

dan krijg je dit idee:
http://www.beldock.nl/wp-content/upload ... k_Doek.jpg

Hoe hij er aan wil komen; geen idee. Maar hij heeft nogal wat connecties, dus kan best zijn dat hij ze gratis of voor een klein prijsje mag lenen/huren of zelfs hebben.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:50

Dat zou een mooie oplossing zijn, met die bouwhekken. Is ook gelijk goed stevig.

Hoop dat je snel een goede oplossing hebt. Vooral met dit toch wel vochtige weer.

Verooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:13

Ik zou zelf iets proberen te maken met iets van golfplaten en pallets, het is niet het allerbeste, maar het is een tijdelijk iets. vooral met dit weer zou ik wel iets van onderdak proberen te maken. :(:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:24

Die hekken met zeil lijkt me een prima idee voor tijdelijk! Zou er wel een stuk zeil overheen spannen nog.

Vriendin heeft ook een simpele schuilstal gemaakt, voor weinig geld: 4 palen in de grond (gewoon even scheppen), 3 zijden dichtgemaakt met de goedkoopste schuttingdelen die ze kon vinden bij de bouwmarkt (waren 7 euro stuk) en een zeil eroverheen gespannen. In totaal was ze iets minder dan 50 euro kwijt aan palen, schuttingdelen en zeil. Schroeven, bouten, etc om te bevestigen had haar vader liggen en hoefde ze niet apart te kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:31

Die bouwhekken zijn inderdaad een goede en ook hoog genoeg om er zelf onder te kunnen om schoon te maken bv.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 20:50

Ben je niet bang dat die hoefjes in die bouwhekken komen vast te zitten?
Idee is wel goed

Ik dacht dat ze die dingen ook verhuurden? Raar.

Kelly_Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:09

misschien is dit iets voor je:
Op de site ww.geertenhenk.nl hebben ze verschillende buitenstallen.
Die kunnen ze dan voor je monteren en die staat binnen een dag ofzo..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 20:30

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de enorme input, super! _/-\o_ +:)+ :j

Wij hebben uiteindelijk gekozen om voor bouwhekken te gaan, die al met zeil zijn omspannen, want die bestaan ook (wist ik niet eens).
Die kunnen wij eigenlijk bijna voor 'niets' regelen via een oom van mij.

Het worden dan 3 hekken, achterwand met 2 zijwanden, en nog een 4e hek die er bovenop wordt geplaatst als dak. Misschien dat ik zelf nog een constructie maak om de stal ook nog af te kunnen sluiten, zodat ik mijn welsh merrie een zweetdeken kan opleggen als we hebben gereden, en het regent en ze in de stal moet blijven.

Helaas is e.a. pas wel vrij laat rond gekomen, gister hebben we de toezegging gekregen dat we de hekken konden gebruiken. En vandaag is de oude stal al gesloopt en is het 1 grote ravage op de wei. Als het goed is gaan we van de week de hekken ophalen en tot schuilstal bouwen.
Maar eigenlijk.......... is het maar goed ook dat ze nog niet stonden, want hoewel we écht wel gaan zorgen dat ze hoe dan ook heel stevig gaan staan, had je er wel kans van gehad dat die hele voorziening vandaag door de lucht had gevlogen met die storm.
Als er zelfs complete bomen (echte joekels!!! :oo ) om kunnen vallen, dan 'een paar bouwhekjes' zeker ook. En dan wil ik niet weten wat er was gebeurd als die mijn pony's of wat voorbijgangers hadden geraakt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 19:04

Inmiddels staat de tijdelijke schuilstal-voorziening, en echt waar, hij staat als een huis! (al zou hij misschien afgelopen maandag de storm niet overleefd hebben, maargoed, dat is natuurlijk vrij extreem).
We hebben 'm precies uit de windrichting gebouwd; als je er in staat sta je echt uit de wind en vrijwel droog. Als ik nou nog één extra bouwhek had, had ik die ook voor 2e helft van het dak kunnen gebruiken, dan heb je hem echt behoorlijk groot! Wie weet kan ik er nog ergens 1 vandaan trekken :j Via het werk van mijn oom heb ik ze uiteindelijk kunnen krijgen, héél erg fijn!

4 bouwhekken + bijbehorende betonblokken, stukken stevig zeil, flink wat grote tie-wrips en enkele balken, maakt dit:

Afbeelding

Afbeelding

En ponylief moest er ff aan wennen, maar is er prima tevreden mee! Heeft verder vanmiddag de hele middag lekker hooi gegeten in haar tijdelijke 'stalletje' :j
Afbeelding

Bijna jammer dat'ie straks weer afgebroken moet worden.......... Ik zou bijna zeggen om 'm te laten staan als extra schuilstal; hij is niet duurzaam met de grond verbonden en verplaatsbaar, dus een vergunning zou niet nodig hoeven zijn. Alleen zal de buurt het waarschijnlijk niet leuk vinden :')

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:05

sorry dat ik je stal niet echt iets vind... ook niet voor nood..
als het wat waait gaat je zeil klapperen en kan je vanwege de herrie niet in de stal zijn.. ook denk ik dat hij tocht.. .. ik vind hem te wind gevoellig heb wel vaker bouwhekken zien vliegen met zeil er op staan ook niet echt vast.. in die blokken.. maar goed.. hopen dat het niet gaat waaien

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:14

Slim! Bouwhekken gaan niet zomaar om hoor. Klapperen wel inderdaad, maar goed, worden ponys alleen maar makkelijk van toch ? ;-)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:15

Aan dat klapperen wennen ze vanzelf wel; sterker nog, vanmiddag waaide het ook wel best en het klapperen valt nog wel mee. In m'n oude schuilstal had ik ook zeil tegen de achterwand en dat klapperde ook best hard; geen probleem.
Dat ze er daarom 'niet in gaan' kun jij vanaf je pc denk ik echt niet beoordelen. Mijn welsh merrie is de grootste drama queen die er bestaat. Kijk nu zelf hoe ze heel tevreden haar hooi staat te vreten? en het waaide hier vanmiddag best wel, het zeil klapperde op sommige stukjes ook iets. Geen probleem!

Tochten......... tsja het is een schuilstal hé.......... en tochten doet 't buiten ook :+ en deed 't in de oude stal ook. Het is geen stal waar ze vast in staan.
Bovendien sta je er echt mooi uit de wind.

En stevig.......... staat'ie zeker.
Vandaag waaide het nl. ook best flink, en gisteravond nog meer (toen stond'ie ook al). ;)
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 01-11-13 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:16

buiten tocht het niet tocht is iets anders als wind..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:19

snorkel1986 schreef:
buiten tocht het niet tocht is iets anders als wind..

En hoe kan jij vanachter jou computer beoordelen of het wel of niet tocht in de stal??? Omdat je sommige open plekjes ziet???
:')
Hij is uit de wind gebouwd; de wind komt van de achterkant meestal, en anders vanaf de zijkant. Ik heb er zelf gestaan en je staat prima uit de wind, beschut en vrij droog.

nogmaals; normaal lopen ze 24/7 buiten met beschikking tot schuilstal (en die tochtte een stuk meer dan deze noodvoorziening!!) en buiten waait het nog een hoop harder.

Dan vind ik dat over tocht eerlijk gezegd een hoop gemiep om helemaal niets.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:46

En bovendien is het een noodoplossing tot de nieuwe stal staat, wat over 4 weekjes gepland staat, toch? Als noodvoorziening vind ik het top!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 20:48

GamblersCup schreef:
En bovendien is het een noodoplossing tot de nieuwe stal staat, wat over 4 weekjes gepland staat, toch? Als noodvoorziening vind ik het top!

:j planning is dat de stal eind november helemaal klaar is en de paardjes er in kunnen. Veel later móet ook niet, want dan zit je met de vorst enzo..........

het lastigste is nu gedaan (sloop oude stal, want was vervallen maar alsnog héeeeel stevig!), de betonnen vloer ligt er in, opgehoogd, heien was noodzakelijk vanwege de drassigheid (we zitten vlakbij een sloot) en volgende week beginnen ze met de muren enzo.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:10

Ziet er top uit! Wel fijn dat je nu een nieuwe stal krijgt, ondanks alles. Dat hok was ook niet alles met alle wirwar van balken en tegeltjes :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-13 21:46

achja, het was met name heel vervelend met uitmesten enzo, de pony's zelf hadden er geen last van. Maar 't wordt mooi en best 'luxe', je moet straks maar ff komen kijken als 't klaar is :D

@ de rest: ohja, we hadden ook nog 3 van zulke bouwhekklemmen:
Afbeelding
Daarmee hebben we de hekken aan elkaar vastgeschroefd, en we hebben er ook 1 gebruikt om het 'dak'hek aan een ander hek vast te schroeven. Dan staan ze ook nog in van die betonblokken, en zo'n hek krijg ik in m'n eentje vrijwel niet uit dat blok getild ;)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:50

Mooie oplossing Joyce creatief en goedkoop. Gaat om de functie niet om de mooiheid, bokt is en blijft bokt.
Ze mogen al blij zijn dat ze kunnen schuilen kunnen helaas teveel paarden niet die in weer en wind buiten staan. :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:50

ik vind het een mooie oplossing.
voor altijd is het misschien niet alles, maar voor een maandje kan het toch goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:06

Ik heb anders ook weer wat hoor; ik ben echt net klaar met het opknappen van de 2 stallen op mijn huurweiland, dreigt er na de storm, serieus een boom van de buren op de stallen te gaan vallen, helt gevaarlijk over. Nu sta ik daar net een maand of 3 en word serieus niet goed op moment; heb net mijn laatste centen in die stallen gestoken zodat ze een goed plekje voor de winter hadden. En zoek me gek op internet, maar tot nu toe niets te vinden waar ik 2 buitenstalletjes kan huren (1 voor 1500! euro voor 4/5 maanden) Conflex heeft niets staan op moment, weten jullie wellicht iets voor mij? Zit in Zeeuws Vlaanderen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 11:31

Wat een goede oplossing, ik kan met voorstellen dat mensen het er gammel vinden uitzien. Maar als je eens een keer aan zo'n hek hebt proberen te tillen piep je wel anders. := Echt hele zware wind zal hij niet kunnen verdragen maar als noodoplossing is dit super. :j

Ohjajoh, pff dat is wel echt veel geld! Maar hoezo moet je die stallen hebben dan? Kunnen de buren die boom niet laten vastzetten en verwijderen? Lijkt me wel zo netjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:09

Mij ook hoor KimD, maar zoals altijd heeft er niemand haast, zolang het niet om eigen dieren gaat , ik heb de huurbaas van wei al ingelicht en die zou aankomende week wel eens gaan vragen, werd ik niet zo vrolijk van eigenlijk en ik ben al meerdere malen zelf bij de buren langsgeweest maar krijg ze tot nu toe niet te pakken, ik ga zo dadelijk weer even langs...