wedstrijdpaard losgooien?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 21:57

Wei zeg ik ook niet, maar wel een afgezet stukje land.

En een paard wat nooit los is, denk je dat die gecontroleerd losspringen?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:04

Ja nouja, dan kan je zelf net zo goed de hele dag in bed blijven om maar te zorgen dat je niets overkomt (wat een waardeloze vergelijking Haha!)
Een ongeluk zit toch in een klein hoekje... Dat is hetzelfde als dat paarden met een perfecte omheining enzo altijd wat overkomt, en paarden met een rommelwei met prikkeldraad nooit, zul je altijd zien.

Verder denk ik dat ze minder risico gaan lopen naarmate ze meer gewend raken aan het los staan... zo kon het paard van m'n zus op het begin ook niet fatsoenlijk naar buiten omdat hij dan als een gék naast de draad ging rennen, hij kende het gewoon niet Verward Nu is het een dooie dodo in de wei...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:05

Ik vind dat elk paard, ongeacht niveau enz. gewoon naar buiten moet, als die mogelijkheid er maar enigzins is.
Zoals al vaker genoemd, zolang het paard maar met regelmaat buiten komt (enkele uitzonderingen daargelaten) zal het zich echt niet heel achterlijk gedragen. Bij paarden daarentegen die zeer sporadisch buiten komen zal de kans op een blessure als ze een keer buiten komen veel groter zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:05

toch stom. Ik heb geen dure wedstrijdpaarden, ze gaan zeeeeer regelmatig zonder enige vorm van bescherming los, en raad eens, ze hebben nooit tot zelden wat aan de benen.
*maak uw paard niet tot watje!* Knipoog

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:11

stef schreef:
toch stom. Ik heb geen dure wedstrijdpaarden, ze gaan zeeeeer regelmatig zonder enige vorm van bescherming los, en raad eens, ze hebben nooit tot zelden wat aan de benen.

Ja maar dure wedstrijdpaarden zijn vaak hoog in het bloed staande paarden die van een scheet al drie rondjes rennen. En hengsten ja.. dat lijkt me helemaal een ander hoofdstuk.. doorgaans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:12

Volgens mij heeft zelfs Anky de paarden nog iedere dag een uurtje buiten. Lijkt me absolute must om een paard fris in zijn kop te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:15

En van 3 rondjes rennen gaan ze meteen dood?
Misschien omdat ik vroegah alleen springpaarden heb gereden ben ik misschien makkelijker erin.
Met het leren ervan, gaan ze ook wel eens af bij de drafbalk, te voeg op de sprong enz.
Dus maken ze onder het zadel meer "missprongen" dan een dresuurpaard.
Dus is het risico onder de man zeker zo groot als los.

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:17

Ik gooi hem als hij de wei in gaat zonder bescherming om. Maar dat is dan ook alleen in de zomer. In de winter gooi ik hem los in de bak van mn instructrice, want waar hij staat daar mag het niet. Omdat ik niet elke dag (overdag) tijd heb om daar naar toe te lopen, doe ik hem als ik hem wle los gooi, bescherming om. Hij is dan erg gestoord in het begin, en dan voorkom ik liever eventuele beschadigingen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:20

Citaat:

Nee, ik wilde alleen zeggen dat haar vergelijking niet opging

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:20

runningkawa schreef:
Misschien omdat ik vroegah alleen springpaarden heb gereden ben ik misschien makkelijker erin.
Met het leren ervan, gaan ze ook wel eens af bij de drafbalk, te voeg op de sprong enz.
Dus maken ze onder het zadel meer "missprongen" dan een dresuurpaard.
Dus is het risico onder de man zeker zo groot als los.

ach precies........ wat denk je nou dat er onder de man gebeurd, daar gebeuren de meeste blessures mee. Een misstap op een sprong met een ruiter die niet in balans zit en daardoor het paard nog meer hinderd kan veel meer letsel toebrengen dan een paard dat op zichzelf effe een aantal keren het land doorcrost

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:22

Misschien dat ze daarom op springstallen makkelijker zijn?

Iig kan ik me goed vinden in het feit dat paarden op dressuurstallen niet loskomen, omdat er teveel op het spel staat. Een paard met een blessure is niet te verkopen en ook niet uit te brengen op wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 02-12-03 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:23

Ja, maar rijden is een must om het een top wedstrijd paard of wat was het te houden, andere risico's kun je uitsluiten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:23

das met een springpaard toch ook zo??

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:24

Ik volg het niet meer zo, net roepen jullie nog dat de kans op een blessure bij een springpaard onder de man nog groter is dan in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:25

Maar dat is toch ook met een springpaard?
Maar idd, omdat een balk op/tussen het been ook wel eens een oorzaak kan zijn van een blessure zijn ze makkelijker?

Maar hoe zit het met een paard in de piroutte dat zich verdraait oid, mijn inziens zijn dresuuroefeningen ook niet zonder gevaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:27

De allerduurste harddravers, om maar eens een hele andere tak van paardensport te noemen, óók de dravers die meer dan een miljoen Eurootjes hebben gewonnen, gaan het land in, óók de enorm kostbare dekhengsten die in Amerika zo'n $15.000 per dekking vangen....

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:05

d
Laatst bijgewerkt door janna op 13-05-22 06:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:12

stef schreef:

nou idd, iederee is tegenwoordig maar van de berschermers hier, bescherming daar....pf houd op zeg!
die beesten kunnen echt wel wat hebben hoor!
mijn pony krijgt ze geneens om(M1 dressuur,Z springen en M SGW) oke met wedstrijd en training:springen en sgw, maar ik wil niet dat het een watje wordt! kom op zeg! mensen doen tegenwoordig net of ze breekbaar zijn!!!!!

en hij staat de hele dag op het land......... elke dag weer Haha! wat een bikkel! Tong uitsteken

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:14

Citaat:
Maar hoe zit het met een paard in de piroutte dat zich verdraait oid, mijn inziens zijn dresuuroefeningen ook niet zonder gevaar.

Bij dressuur lijkt me de kans op een accute beschadiging toch kleiner, vooral in de basis...
Maar zoals ik al zei kun je training niet uitsluiten om het een toppaard te houden, en alle andere risico's (--> in de wei staan) wel, dus met dat argument kun je toch niet aankomen.

Citaat:
die beesten kunnen echt wel wat hebben hoor!

Nou dat valt toch tegen, een blessure is zo gemaakt. Mijn paard heeft van de week ook een rare sprong gemaakt.. Met zijn achterijzer tegen zijn knieholte voor en zijn been was zo dik als die van een olifant.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 02-12-03 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:16

Als het welzijn van het paard niet meer voorop staat vind ik dat je geen paardenliefhebber bent, al beoefen je dit proffesioneel. Welzijn blijft voorop staan.............en een blij paard verkoopt sowieso beter.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:19

Ja natuurlijk, maar je ziet aan Bonfire toch niet dat hij wel in de wei staat en aan Idocus van niet?

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:25

Die van mij komen iedere dag buiten, weer of geen weer (oke, als het echt hagelt of windkracht 10 is, dan even niet...) en hebben niets om de benen. Ze gaan ook gewoon allemaal samen naar buiten (kijk bij nieuwe paarden altijd wel eerst even de eerste dagen of alles goed gaat, anders grijp ik wel in). Frisse lucht is goed voor paarden, heb teveel paarden met luchtwegproblemen gezien die altijd op stal stonden. Veel beweging is ook goed voor paarden (heb ook veel paarden met beenafwijkingen gezien die als veulen altijd binnen stonden...). En de enige blessures die mijn paarden ooit opgelopen hebben, die hebben ze op stal of tijdens het rijden gekregen... Nog nooit bij het buiten lopen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:30

Lenn schreef:
Ja natuurlijk, maar je ziet aan Bonfire toch niet dat hij wel in de wei staat en aan Idocus van niet?

Nee dat zie je idd niet. Maar moet je het zien dan?
Vindt dit niet echt een overtuigend argument

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:35

Ik ben ook geen argumenten aan het geven, ik ben namelijk niet van mening dat een paard niet in de wei moet komen, integendeel!
k wilde zeggen dat niet elk paard blij of niet blij zal doen (zijn is een ander verhaal) wanneer hij al dan niet in de wei komt en dat het met makkelijker verkopen dus niet altijd van doen zal hebben.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 23:42

Ok, sorry niet helemaal goed de reactie daarvoor gelezen.
Mijn fout Bloos