Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Paarden eindelijk aan huis! En nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:14

30-60is al een heel ander plaatje dan 6-30...

Ik vind het zandgedeelte nog wel te klein. denk aan lekker in het zand willen rollen als natuurlijke vachtverzorging en tegen jeuk. dan komt de omheining eng dicht bij.

Super dat je de oude stal bij de paddock kunt trekken. dat zou ik zeker doen als verharde paddock. maar zou toch nog een stukje van je wei als zandpaddock aan je uitloop verbinden. als je 15-15 neemt kun je er ook longeren. als je 15-30 nermt kun je er nog een beetje in rijden en kunnen je paard en pony er in draven en een klein galopje doen. dan houdt je nog 30-45 over om te grazen. Dat kun je dan weer in 2 of 3 stukjes verdelen om op te laten eten. We hebben zelf een stukje naast de paddock van 20-25en daar eten 2 grote paarden een week van ongeveer. dan heeft het afhankelijk van het weer weer een week of 3-4 nodig om weer lang te groeien. niet te kort laten eten en goed bemesten met compost, koemestkorrel en evt kunstmest en op tijd beregenen kan heel veel uitmaken. En op tijd de paarden er af als ze de zode beschadigen.
Als dit je jaarrond basis is kun je altijd nog proberen er stukjes bij te huren of in bruikleen te krijgen in de straat. vaak zijn er wel meer mensen met een stukje te klein om permanent dieren te houden maar groot genoeg om een aantal keer per jaar een paar weken gebruikt te worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:41

Wat dacht je van dit idee?

Afbeelding

Dat is een beetje hetzelfde idee dan wat wij hebben, maar ons stuk is iets smaller, maar langer dan de jouwe, maar volgens mij moet zoiets best kunnen. Ik heb mn paarden veel in de paddock lopen, voer in principe onbeperkt ruwvoer, maar ze kunnen zelfs nu in oktober nog dagelijks een uurtje of 2 op de wei en daar hoeven ze niet zat van te worden, maar ze vinden het wel heerlijk hoor. Dit is mijn topic (mocht je inspiratie zoeken haha) [VSW] Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:48

Ideaal is het zeker niet, maar volgens mij kan het zeker, zonder dat de paarden daar ongelukkig van moeten worden. Menig paard in Nederland staat (zeker in de winter) altijd op stal, als je dan kan kiezen tussen beiden, heb je snel gekozen.

Wij hadden ongeveer dezelfde situatie: één stuk wei van ongeveer 20x20, één stuk van ongeveer 30x50, een zandpaddock van ongeveer 4x20, een verhard (en half overdekt) stukje van ongeveer 4x4 dat aan de paddock verbonden is met daar meteen achter een stal van ongeveer 4x6. Zeker niet ideaal dus qua grootte, maar met twee D-ponies was dat zeker haalbaar. Ze stonden in de zomer altijd buiten (open stal die verbonden is met paddock) maar de voormiddag enkel in de paddock met een hele hoop hooi en de namiddag op één van de twee weien. In de winter stonden ze halve dagen buiten, waarvan 1 tot 2 uur op de wei. Nu hebben wij wel een hoog gelegen stuk wei, waardoor dit wel altijd heel droog bleef (paddock iets minder naar het einde van de winter toe, maar nog doenbaar). In de zomer probeerden we ze ook wel 1 x per week naar een wei wat verderop te brengen van vrienden van ons, waar ze een goeie 1,5 hectare ter beschikking hadden.
Ging heel goed voor ons zo :).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 07:58

Nog even ovet alles paddock maken... mijn paarden hier maak je blijer met elke dag een paar uurtjes (zelfs al met een uurtje!) gras eten, dan met een twee keer zo grote paddock. Hier is de zandpaddock 15 bij 30 en de bak 20 bij 60. En afgelopen winter hebben ze het met de halve paddock moeten doen omdat ze opgesplitst stonden. En tuurlijk vinden ze het fijn even te rennen in die bak als ze een tijdje alleen op de paddock hebben gestaan en niet gereden zijn. masr als ze elke dag gereden of gelongeerd werden was het hoogstens een rondje of een lange zijde om vervolgens neer te ploffen om te rollen en dan grasjes zoeken langs de kanten...

Ze kijken echt uit naar dat ene uurtje of die twee uurtjes grazen per dag in de winter. is het gras op dan komen ze vaak zelf weer terug om hooi te eten bij de stal.

Ik heb dan voldoende land/gras (3ha voor nu 5 paarden) en kan dus in eigen ruwvoer voorzien en wridegang bieden zo lang de bodem het toelaat. Maar ook hier staan ze 's zomers de helft van het etmaal in de paddock en in voor - en najaar 3/4 e van de tijd en in de winter vaak 1a2maanden 24/7. Daarbij zijn de afgezette stukken vaak ook maar 1800 tot 3600 me. Dan gebruik ik strookbegrazing en als het stuk groter wordt schuif ik het op of wissel van stuk zodat het korte stuk rust krijgt. op die manier houden de paarden het beter bij en blijft je wei netter en hoef je minder na te maaien .

Het is fijn wanneer je extra land bij kunt gebruiken/huren in de zomer, maar de mensen die kritiek hebben mogen ook wel vergelijken met de gemiddelde mogelijkheden bij een gemiddelde pensionstal voordat je oordeelt of ze het daar beter hebben. Dat hangt echt van het gebied af en de mogelijkheden en instelling van de stalhouder.

Zelfs in het noorden komen paarden in de winter maar beperkt buiten. en vaak is dat dan enkele uurtjes in een paddock die meestal veel kleiner is dan een rijbak. En paardenweides zijn bij kleinere groepjes ook niet zo groot. Op die grotere wrides lopen vaak de grotere kuddes. En die hebben die ruimte meer nodig want als die eens gaan rennen lopen ze elkaar eerder in de weg dan wanneer ze met 2 of 3 staan.

Ik zelf vond een halve hectare niet genoeg toen we gingen zoeken. maar dat was omdat ik ze het liefst jaar rond weidegang en gras wilde bieden. Maar helaas moesten we in de praktijk ondervinden dat voldoende oppervlak minder van belang is dan de bodemsoort. Het land van buren 300 meter verderop is met 3 paarden bijna altijd kaal maar ze lopen er wel zo ongeveet het hele jaar ovetdag de hele dag op. Dat is aan weide nog geen ha. Ik heb met 3ha en 3 paatden al winters gehad dat het gras omviel en niet meer lekker was maar ik ze gewoon 2 maanden of langer echt niet meer er op kon laten omdat ze gevaarlijk te ver wegzakten en mijn land veranderden in een gatenkaas... Zou ik ooit nog verhuizen dan is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit...

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 08:59

Wat een kortzichtige reacties hier...typisch bokt..alleen 24/7 uur buiten op het liefst heel veel hectare grond is goed genoeg......ja en dat is haalbaar en anders geen paarden houden...tjeetje mensen toch...
moet je eens bij Anky of edward op stal komen...gewoon de reinste dierenmishandeling wat die mensen doen..
maar goed...TS het gaat helemaal goed komen met je paarden...ik wens je veel plezier met je beestjes aan huis!!!!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:09

Ik heb 5000m2 en heb er 2 paarden lopen een C pony en een mini paardje.
Heb een soort van paddock paradise gemaakt, mijn weide is door bestaand hekwerk in drieën gedeeld.
Een wei is meer paddock mogen ze 24/7 gebruik van maken en de 2 waar gras groeit kunnen ze grazen.
Nu met deze dagen in de.middagen. Zomers de nachten.
Lig midden in het bos, gras groeit slecht daar tevens omdat het een oudere grasmat is.
En persoonlijk vindt ik dit al krap voor het aantal.
Merk dat stuk waar ze veel staan voor de stallen is 30 bij 15 lopen ze stuk en gaat ruiken ook al meet is dagelijks alles.
Als jij Ts stuk bij kan huren met gras kun je je redden met 30 x 60 anders ga je gauw spijt krijgen ben ik bang.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:15

mamendt schreef:
Wat een kortzichtige reacties hier...typisch bokt..alleen 24/7 uur buiten op het liefst heel veel hectare grond is goed genoeg......ja en dat is haalbaar en anders geen paarden houden...tjeetje mensen toch...
moet je eens bij Anky of edward op stal komen...gewoon de reinste dierenmishandeling wat die mensen doen..
maar goed...TS het gaat helemaal goed komen met je paarden...ik wens je veel plezier met je beestjes aan huis!!!!

:') Dit is juist weer een typische reactie. Ga eerst eens bij Anky en Edward op stal kijken voor je zulke ongefundeerde uitspraken doet :Z

TS, het ligt ook aan de grondsoort. Hier in Noord Holland is het bijvoorbeeld kleigrond. Dan ligt binnen een dag je hele wei kapot. In Brabant is het meer zanderig en die grond kan veel meer hebben. Dat scheelt ook al een heleboel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 09:27

Als je zorgt dat ze heel de dag ook hooi kunnen eten, dus gewoon voeren....en dan in het weide seizoen 2 uur gras tot het kaler wordt en dan laten staan, eventueel paddock met draad die open kan en verbindt met de wei...kan het best wel hoor!

Een pony en een shet!

De meeste pension paarden lopen ook maar 2uur per dag op de wei of met een grote club op een stukje gras of alleen zand....spreek uit ervaring en dan worden de meesten nog maar 2 keer per dag gevoerd en heb je mazzel 3 keer en staan er maar te wachten op de baas.

Nu kan je ze heel de dag buiten hebben, veel aandacht, heel de dag toegang tot gecontroleerde voeding...

Laat je niet gek maken...je zult heel veel extra werk krijgen met mest ruimen, gras sproeien, doorzaaien, zand begaanbaar houden, hooiplaatsen netjes houden, maar wel erg leuk, je zult zien dat je paarden enorm opknappen van aan huis staan.

Een boer in de buurt vinden voor weide zal niet makkelijk zijn, maar wie weet voor een korte periode in de zomer.

Succes!

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 09:44

Ik heb een d pony en een shet. Het werk ben ik gewend en heb ook hulp van 2 meiden. Mijn man zal de wei en paddock onderhouden. (poep scheppen niet, dat doe ik met de meiden) Ik heb de grootste little bit hooitassen die er zijn dus hoef niet 4 x per dag te voeren, ideaal! Ze zijn nooit op de volgende dag. Dit doe ik al een jaar zo op de stal waar ze nu staan. En de shet blijft ook mooi op gewicht. In de zomer soms iets te dik, maar hij krijgt veel beweging dat scheelt.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 10:44

Russel ik ben het helemaal met je eens!
Cayenne...heel fijn dat je moe van me wordt......en om jou een antwoord te geven..ja ik kom op beiden stallen..zelfs op nog veel meer internationale stallen. Ik zit namelijk zelf in het internationale circuit dus weet echt wel waar ik over praat.
Wat ik wil zeggen is dat het niet altijd zooo slecht is als paarden wat minder buiten komen of op een kleiner stuk staan..er zijn zoveel dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je paard toch gelukkig is zonder dat je meteen voor dierenmishandelaar wordt uitgemaakt. Het kleine stukje land van TS is mischien niet ideaal..maar met moeite kun je daar best een paardwaardig bestaan van maken!!!
Ik vind het juist slaapverwekkend dat iedereen meteen gilt....dierenmishandeling ...als het paard niet 24/7 op 10 hectare grond staat.......dat is pas kortzichtig!!!! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden!!!

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:28

Zeeuwtje68 schreef:
hoe groot is de pony? is nl ook nogal een verschil kwa ruimte

Twee tinkers en een shetlander staan erin.

Bubbles8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:27

Ehhh Pinczow, hoe kom je erbij? Je paard stond bij mij. We hebben dit Paddock Paradise ontwerp van je 1x uitgeprobeerd en het werkte niet goed, want de oppervlakte was te klein, de tracks te smal en daardoor te riskant. Je moest het van mij de volgende dag weer weghalen en dat is ook gebeurd. Wat jammer dat je denkt dat je over dit soort dingen moet liegen. Ik vind het wel een beetje zielig dat je op deze manier probeert indruk op andere mensen te maken met een Paddock Paradise ontwerp dat niet is gebruikt.
Voor alle duidelijkheid voor de mensen die dit topic lezen: in een weiland van 30x60 kun je niet met een afrastering een Paddock Paradise maken. Wat je wel kunt doen is bepaalde objecten neerzetten waar de paarden/pony's omheen moeten lopen, of hier en daar hooinetten ophangen of het drinkwater ver van het voer vandaan zetten om de paarden/pony's meer te laten bewegen als dat nodig is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:04

xxpinczowxx schreef:

Mijn landje is ook soortgelijk opgedeeld,alleen heb ik in het midden een aaneengesloten stuk gras wat in verschillende paddockjes is verdeeld.
Het grote voordeel van deze opstelling is dat ze kilometers gaan maken,ze worden min of meer gedwongen om te lopen.Helemaal als je de mogelijkheid hebt om bv voer en water te verdelen over de hoeken.

Hier trekken ze regelmatig een sprintje...door de track worden ze uitgenodigt om eens lekker de benen te strekken.

Met een gewoon rechthoekig stuk land heb je dat veel minder.