Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
unihorses schreef:ikke schreef:Blijkbaar past het niet in jouw belevingswereld dat sommige paarden gewoon niks hebben met 24/7 buiten?
Ik HEB de omstandigheden dat ik mijn paarden 24/7 buiten zou kunnen bieden, in GOEDE omstandigheden, maar de ervaring heeft geleerd dat twee van mijn paarden dat fysiek en/of mentaal niet trekken, ook niet met hulpmiddelen zoals goede dekens. Wanneer je die paarden alsnog dwingt 24/7 buiten te wonen, dan ben je bezig je dier te kwellen; enkel met het excuus dat 24/7 de heilige waarheid is.
Dat het af kan hangen van voorkeuren of fysieke beperkingen van een individueel paard, dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen?
nee, dat gaat er niet in nee.... vind dat eerder bij het baasje liggen... krijgen die paarden dan wel die 24/7 ruwvoer bijvoorbeeld...
en wat is het verschil tussen in ene hokje van 3x3 zetten en een hokje van 3x3 open en dan ze laten kiezen tussen stal en uitlopen... als ze buiten niet trekken gaan ze vanzelf wel naar binnen en schuilmogelijkheden zou er altijd moeten zijn.
hoe trekken ze het dan niet bij jou?
Bravura schreef:Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen hun paard voor de herfst en winter voornemens zijn 24/7 buiten te zetten, terwijl hun paard eerder in de winter 's nachts op stal stond.
Is dit een hype, kostenbesparing in deze tijden, of vind men 24/7 op de wei ideaal voor een paard, misschien een andere reden? Ik kijk dan met name naar de paarden/pony's die wat intensiever onder zadel lopen en jaren lang 's nachts naar binnen gingen.
Het valt me op dat men ook oudere paarden, die eerder 's nachts 's winters binnen gewend waren, nu 24/7 ineens buiten wilt houden.
Ik keur niks af, ben er alleen benieuwd naar wat de beweegredenen zijn......
Cowgirl schreef:Ik heb ze ook al weer een jaar of 10 buiten en dat is een bewuste keuze omdat het gewoon vele malen gezonder is dan op stal staan. Bij de stalpaarden zie ik altijd vele problemen in de winter:mok, hoesten, kreupel, koliek stalmoed met serieus gevaarlijke bok en renpartijen in een bakje van 20x40.
Mijn paarden zijn nooit ziek geworden van buiten staan. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je goed voert en dit jaar heb ik dekens erbij voor de extreme regen dagen.
Al is het voor mij de hele winter best wel afzien met het toch wel zware werk wat erbij komt en zou ik ze persoonlijk toch best graag s'nachts op stal hebben maar ja als je dan op een winterdag komt en je ziet je wollie bollies er zo bijstaan:
[ Afbeelding ]
karuna schreef:Alleen bedenk ik me nu hype? Vroeger stond bijna alles vooral buiten. In de zomer eigenlijk alle paarden zefs zonder schuilstal. In de winter afhankelijk van het land dat je had of ook gewoon buiten of alleen overdag. Had je een maaswei moesten ze wel weg daar en naar huis gehaald worden omdat overstromingsgevaar te groot was. Die van ons stonden daardoor s nachts gedwongen op stal wegens te weinig grond om ze goed buiten te houden s nachts. Mensen met een wei verder van de maas af lieten hun dieren ook gewoon lopen.