Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:12

Ik ga van 22 binnen naar mogelijk 24 buiten.
Komt met een maatje te staan en heb een box achter de hand. En ja bij mij zijn het puur de kosten maar paard gaat er enorm op vooruit

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:17

Ik denk dat het wel per paard verschilt, sommige paarden vinden het erger om op stal te staan dan andere.
Finn die vindt het vreselijk op stal maar de shetlander Sunny (nu verkocht) die had er echt geen problemen mee, en vond het heerlijk om savonds uit de natte wei in een grote stal stro te komen. Stond wel op een stal van 7 x 3,5 trouwens :+ Die ging alleen op stal met slecht weer, anders bleef die ook gewoon buiten.

Ik heb nu Finn en een nieuwe pony, die is ook gewend om altijd buiten te staan. Dus dit jaar weer gewoon 24/7 op het land!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:19

unihorses schreef:
ikke schreef:
Blijkbaar past het niet in jouw belevingswereld dat sommige paarden gewoon niks hebben met 24/7 buiten?

Ik HEB de omstandigheden dat ik mijn paarden 24/7 buiten zou kunnen bieden, in GOEDE omstandigheden, maar de ervaring heeft geleerd dat twee van mijn paarden dat fysiek en/of mentaal niet trekken, ook niet met hulpmiddelen zoals goede dekens. Wanneer je die paarden alsnog dwingt 24/7 buiten te wonen, dan ben je bezig je dier te kwellen; enkel met het excuus dat 24/7 de heilige waarheid is.

Dat het af kan hangen van voorkeuren of fysieke beperkingen van een individueel paard, dat is blijkbaar te moeilijk om te begrijpen?

nee, dat gaat er niet in nee.... vind dat eerder bij het baasje liggen... krijgen die paarden dan wel die 24/7 ruwvoer bijvoorbeeld...
en wat is het verschil tussen in ene hokje van 3x3 zetten en een hokje van 3x3 open en dan ze laten kiezen tussen stal en uitlopen... als ze buiten niet trekken gaan ze vanzelf wel naar binnen en schuilmogelijkheden zou er altijd moeten zijn.
hoe trekken ze het dan niet bij jou?

Nou, dat paarden bijvoorbeeld NIET in de schuilstal gaan omdat de "leider" van de kudde dat ook niet doet (of niet durft en de rest er weg houdt)?
Weleens bedacht dat de vacht van sommige paarden gewoon NIET waterdicht is en dat zelfs de beste regendekens het vroeger of later opgeven waterdicht te zijn; als het maar lang genoeg, hard genoeg regent.

Ik heb er eentje met zo'n lekke vacht de andere maakt domweg onvoldoende vacht aan, met dank aan dat geweldige sportfokbeleid in NL.........
Bovendien is er op die plek geen mogelijkheid tot het bouwen van een adequate schuilstal en als die er wel zou zijn, zou zeker de helft er niet in komen omdat ze weggejaagd worden door de rest. Je kunt niet oneindig je groep blijven opsplitsen. Ook onze hoeveelheid grond is eindig........

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:27

Ikke: RELAX :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:28

Mijn KWPN ruin kan ook niet 24/7 buiten het jaar rond. Nu is dat ook geen doel opzich bij mij. Hij staat zomers wel 24/7 buiten, maar bij een beetje slecht weer (koud/wind) trekt ie helemaal op. Dan moet je er echt veel instoppen. Merriebrok bijv. en bergen kuil/hooi. En een deken anders is er echt niet tegen te voeren. Hij krijgt ook amper wintervacht. 's winters gewoon op stal en in de paddock. Wei is kleigrond dus ook niet geschikt daarvoor.

Z'n moeder was helemaal niet zo. Maar hij kan er echt niet tegen. En dan is er nog een ander paard dat voor het donker vaak heen en weer drentelt. Die wil graag naar binnen. Gebeurt niet altijd :D

Vind het prima zo. Zowel hij als ik.

Dus ja.. wat Ikke zegt dan dus gewoon écht. Niet alle paarden zijn er geschikt voor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 22:40

volgens mij al langer een hype.

voor als het kan kwa grond je de ruimte hebt plus wel een schuilstal/plek zodat ze nog kunnen kiezen zal het best goed zijn voor veel paarden.en onbeperk hooi/kuil om zichzelf warm te houden.

alleen als je sportpaarden hebt zie ik het(vooral(top)sport / bedrijfsmatig) zeker niet gebeuren.

ik zelf vind het hier niet bepaald het klimaat ervoor in combinatie met bijv hier in de omgeving die klei grond.

ach zolang paard en eigneaar het prima vinden, en paard ertegen kan is het toch fijn dat het kan.
(er zijn weleens paarden die echt een hekel aan regen hebben of alleen maar voor het hek heen en weer lopen ect)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:40

De vacht van een paard is altijd waterdicht in tegenstelling tot die van een ezel. Er zou toch structureel iets mis moeten zijn met een paard zonder waterdichte vacht. Dat een paard rillerig wordt, niet zo goed tegen kou of regen kan heeft daar niets mee te maken. Die vacht is altijd waterdicht, zo is een paard nu eenmaal gemaakt.
Het is jammer dat er in dit soort discussies dingen bij gehaald worden die niet kloppen.

Er zijn simpelweg paarden die niet zo goed tegen de kou, regen etc. kunnen en als eigenaar moet je er dan voor kiezen om ze voor de nacht binnen te zetten.

Helaas heb je als eigenaar niet altijd keus. Ik heb op een stal gestaan waar het toch een stuk goedkoper was om de paarden zo lang mogelijk 24/7 buiten te houden ( geen kosten aan vlas en minder werk aan binnen en buiten zetten). Wilde je daar een iets normalere behandeling dan moest je je paard maar als sportpaard stallen en 100 euro meer betalen waarbij je paard maar een paar uur buiten kwam.

Wij zijn daarom vertrokken en hebben ze aan huis gezet maar veel mensen hebben die keuze niet en dan moet je maar roeien met de riemen die je hebt.

hazel

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:47

Mijn paard staat 24/7 buiten, maar mijn vorige paarden maakte ik daar echt niet blij mee, die vonden het een feestje om in de winter op stal te staan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 01:05

Het lijkt op dit moment wel een hype, maar ik denk dat het beeld van de paardensport en paardenhouderij ook meer grondig aan het veranderen is.

Van een aantal zaken zijn we ons meer bewust dan voorheen, en andere dingen hangen toch ook wel met 'mode' en commercie samen, En ik merk dat het voor een aanzienlijk deel vrij onbewust gaat.
In de sport (en andere zaken) lijken steeds meer hypes te komen..., die na een tijdje afzwakken of blijven.

Over een aantal zaken verbaas ik mij zéér/vind ik nogal onzinnig, en met andere zaken ben ik blij dat het verbetert.
Ik ben benieuwd hoe we over 20 jaar aankijken tegen de ideeën van nu.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 01:11

Ik heb het andersom gedaan.
Van 24/7 buiten naar de nachten binnen en dat is een verademing voor haar.

Mijn merrie is erg onderdanig komt 24/7 buiten niet tot rust, en ze had een super schuilstal, sliep altijd binnen maar was dan erg onrustig.

In haar koppie is de rust terug nu ze binnen mag slapen met dichte deur, niemand die haar stoort of haar eten pakt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 01:37

Die van mij stond ook altijd 24/7 buiten, maar dat was niet echt voor hem weggelegd.. Begon nog net niet weg te rotten zeg maar. :') Er zijn ook maar weinig plekken waar het land echt goed genoeg blijft, vorige pensionstal had behoorlijk wat hectares maar toch altijd een blubberzooi. Niet overal, maar ze gaan er toch in staan, bijna alle paarden hadden uiteindelijk mok.

Waar hij nu staat gaat hij op stal als het slecht weer is en 's nachts, en dat werkt echt super. Is ook gewoon particulier en klein dus dan kunnen dat soort dingen gewoon per paard bekeken worden. De shetlanders staan bijvoorbeeld wel 24/7 op het land maar die kunnen daar prima tegen, en vertrappen het land niet zo drastisch als die grote paarden.

Sinds hij zo staat is ie er goed op vooruit gegaan iig, blijft netjes op gewicht en blij.

Ik denk dat het met robuustere paarden best kan, maar je moet het niet bij elk paard willen, lukt het niet dan lukt het gewoon niet. Die van mij maak je er niet blij mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 02:55

Bravura schreef:
Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen hun paard voor de herfst en winter voornemens zijn 24/7 buiten te zetten, terwijl hun paard eerder in de winter 's nachts op stal stond.
Is dit een hype, kostenbesparing in deze tijden, of vind men 24/7 op de wei ideaal voor een paard, misschien een andere reden? Ik kijk dan met name naar de paarden/pony's die wat intensiever onder zadel lopen en jaren lang 's nachts naar binnen gingen.
Het valt me op dat men ook oudere paarden, die eerder 's nachts 's winters binnen gewend waren, nu 24/7 ineens buiten wilt houden.

Ik keur niks af, ben er alleen benieuwd naar wat de beweegredenen zijn......

Mijn paard heeft altijd in de nacht binnen gestaan en nu sinds een paar jaar, sinds zijn pensioen 24/7 binnen.
Toen hij nog mijn bijrijdpaard was, was er geen schuilmogelijkheid op de wei, dus in de nacht en met slecht weer gewoon binnen.
Toen ik hem kocht en naar pensionstalling bracht was ik afhankelijk van het aanbod. In eerste instante 1 winter de hele winter binnen en daarna in de winter paar uurtjes naar buiten.
Toen hij met pensioen ging had de oude eigenaar ondertussen in de wei een super beschutte geisoleerde schuilstal laten zetten waar het echt warm blijft en helemaal uit de wind en de regen (3 kanten dicht en open kant achter een heg) dus toen heb ik hem daar direct in de wei gezet om te genieten van zijn oude dag.
Enige is dat hij helaas alleen staat (snuffelafstand van andere paarden, dus wel neuscontavt), ivm medische redenen.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:45

@Bravura - hopelijk geeft dit aan dat het bewustzijn groeit en er ook meer aandacht komt voor het welzijn van sportpaarden. Want ook voor die is vrije beweging en contact met soortgenoten natuurlijk veel plezieriger dan opgesloten worden in een box.

Die van ons (KWPN en Haflinger) staan ook 24/7 buiten in ee hit actief stal, natuurlijk met schuilgelegenheid en ze worden ook gewoon gereden. We wonen bij Amsterdam en betalen voor dat buiten staan evenveel als voor een full service box (350,- per maand).

Er komen regelmatig mensen kijken die op de gewone pensionstal staan, en die roepen dan als ze horen wat het kost: maar dan kan je ze toch veel beter op een box zetten. Wij moeten daar altijd om lachen, want waarom zou het goedkoper zijn als paarden zoals bij ons met vijf paardjes 5000 m2 ter beschikking hebben, versus de situatie waarin de paarden zeg maar 20-22 uur per dag opgesloten zijn op hun eigen wc. (grond in de regio A'dam is nu eenmaal duur).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 06:53

Alleen bedenk ik me nu hype? Vroeger stond bijna alles vooral buiten. In de zomer eigenlijk alle paarden zefs zonder schuilstal. In de winter afhankelijk van het land dat je had of ook gewoon buiten of alleen overdag. Had je een maaswei moesten ze wel weg daar en naar huis gehaald worden omdat overstromingsgevaar te groot was. Die van ons stonden daardoor s nachts gedwongen op stal wegens te weinig grond om ze goed buiten te houden s nachts. Mensen met een wei verder van de maas af lieten hun dieren ook gewoon lopen.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:03

Nou nee, mijne staat gewoon lekker 's nachts op stal!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:26

Mijne stond 's nachts op stal. Toen kreeg ik de mogelijkheid om het paard 24/7 op een wei te zetten. Ik heb toen toegezegd met als voornaamste reden de publieke opinie. Na een paar maanden ben ik op mijn beslissing teruggekomen, want ik had een doodongelukkig paard. Sindsdien staat ze gewoon terug de nachten op stal.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:28

Mijn paard bloeit gewoon op buiten en zolang hij onbeperkt hooi tot zijn beschikking heeft en een schuilstal, dan gaat alles prima met hem :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:32

Ik vind 24/7 eigenlijk normaal, toevallig heb ik ze 24/7 buiten staan maar dat kan niet overal. Voor 1 van mijn paarden is het noodzakelijk vanwege zijn benen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:50

Cowgirl schreef:
Ik heb ze ook al weer een jaar of 10 buiten en dat is een bewuste keuze omdat het gewoon vele malen gezonder is dan op stal staan. Bij de stalpaarden zie ik altijd vele problemen in de winter:mok, hoesten, kreupel, koliek stalmoed met serieus gevaarlijke bok en renpartijen in een bakje van 20x40.
Mijn paarden zijn nooit ziek geworden van buiten staan. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je goed voert en dit jaar heb ik dekens erbij voor de extreme regen dagen.
Al is het voor mij de hele winter best wel afzien met het toch wel zware werk wat erbij komt en zou ik ze persoonlijk toch best graag s'nachts op stal hebben maar ja als je dan op een winterdag komt en je ziet je wollie bollies er zo bijstaan:

[ Afbeelding ]

Voor jouw paard is het de meest gezonde keuze.

Ik heb hier een twenter met slechte tanden. Als die in de winter lang nat is en koud komt die gewoon niet bij. Die heeft op stal de mogelijkheden om droog te staan nodig en de rust om zijn hooi en seniorespriores op te eten.(zonder dat een ander paard er mee vandoor gaat)

De merrie houd ik ook niet goed bij kou en nattigheid. Juist dan krijgt ze mok en huidproblemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 07:52

karuna schreef:
Alleen bedenk ik me nu hype? Vroeger stond bijna alles vooral buiten. In de zomer eigenlijk alle paarden zefs zonder schuilstal. In de winter afhankelijk van het land dat je had of ook gewoon buiten of alleen overdag. Had je een maaswei moesten ze wel weg daar en naar huis gehaald worden omdat overstromingsgevaar te groot was. Die van ons stonden daardoor s nachts gedwongen op stal wegens te weinig grond om ze goed buiten te houden s nachts. Mensen met een wei verder van de maas af lieten hun dieren ook gewoon lopen.

Vroeger stond alles in de winter op stal en alles in de zommer op het land hier in de regio.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:10

Ik lees hier geregeld, dat de paarden graag binnen staan, of dat ze buiten te nat zijn en niet bij komen. Maar dan betekent het in mijn ogen dat de wei dus niet voldoende schuilmogelijkheden heeft. Vooral onze pony staat graag in de schuilstal, prima, kan hij beschut staan. Maar daarvoor hoeft hij toch niet een hele nacht opgesloten te worden in een hokje?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:16

In noord limburg waar we woonden juist alles vooral in de wei. Maar dat is alweer 40 jaar geleden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:39

Tine Dat kan idd een ‘optie’ zijn. Maar ik zie opsluiten in een hokje een tikje negatief opgemerkt worden :+ Je hebt echter ook nog eens te maken met wetten en regelgeving (het mag soms zelfs niet eens van de gemeente), condities van het land (niet elk land is er gewoon geschikt voor- zware klei bijv.) en de wensen van de staleigenaar (niet iedereen heeft de luxe om een eigen huis met lap grond te hebben dus zijn gewezen op elders stallen en diens regels.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:54

Een hype? Hm dat denk ik niet. Ik denk dat er een verschuiving van de manier van paardenhouden plaatsvindt. Mensen denken bewuster na en de keuze wordt groter.

Ik heb op een gegeven moment gekozen voor van zomer en winter dagdelen naar buiten en 's nachts op stal naar 24/7 buiten omdat de weidegang op de stallen hier in de buurt steeds minder werd. Eerst was het van 8u tot 9u buiten en dat werd steeds minder tot het op een gegeven moment nog maar van ± 10u tot 16uwas, vreselijk.

Na een aantal jaar voor 24/7 te hebben gekozen zonder stal, heb ik nu toch weer een stal. Mijn paarden staan er eigenlijk amper in, alleen als ik de een rijd, dan staat de ander aan het hooi. En héél soms een nacht binnen als het land té nat is. Effectief zal dit misschien neerkomen op een nacht of 20 per jaar. Het liefst had in een enorme groepsstal gehad waar ze zelf konden kiezen maar dit komt voor mij toch zeer dicht bij het ideaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:58

karuna schreef:
In noord limburg waar we woonden juist alles vooral in de wei. Maar dat is alweer 40 jaar geleden.

Ik spreek over 35 geleden.

Maar wij hadden aan de westkant van Utrecht veengrond.....bedenk maar wat je dan hebt :')