Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:45

Ik denk dat ik nog 2/3 weekjes wacht. Ze begint al wat dikker in het haar te worden maar anders moet je wel 2/3 keer scheren../
Heb net een hals voor een deken gekocht; helaas te klein en zonder clipjes.

Calente

Re: Zijn er al paarden geschoren en staan met een deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:57

Miin merrie is nu echt al een teddy. Ik heb gisteren driekwartier gereden en na driekwartier in de molen uitstappen met fleecedekentje op was ze mog niet droog.
Wanneer kan ik het beste scheren? Nu al of nog even wachten? Ik wil het liefst maar 1x scheren. Ook wordt ze er heel fris van, dus als ze van de winter nog wat meer vacht heeft zou ook wel lekker zijn. Ik wil trouwens een dekenmodel scheren waarbij ik dr benen ook wil scheren.

Ben benieuwd naar jullie meningen!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:04

Mijn paard heeft nog geen deken op.
Ik wil dat hij een beetje een vachtje krijgt voordat ik hem ga scheren.
Ik denk dat ik hem binnen 2 weken ongeveer ga scheren.

Heeft iemand ervaring met het onderdeken met hals van bij ooteman?
Ik zag daar een onderdeken met hals voor 90 euro en wil hem kopen, maar hij lijkt op de foto een beetje strak bij de borst (mijn paard heeft geen brede borst, maar toch). en komt het nekstuk helemaal tot boven?
De vorige jaren had ik dekens zonder nekstuk, maar omdat hij in een buitenbox staat kreeg hij altijd al snel veel haar op zijn nek, terwijl de rest van zijn lichaam mooi onbehaard bleef

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:19

Calente schreef:
Miin merrie is nu echt al een teddy. Ik heb gisteren driekwartier gereden en na driekwartier in de molen uitstappen met fleecedekentje op was ze mog niet droog.
Wanneer kan ik het beste scheren? Nu al of nog even wachten? Ik wil het liefst maar 1x scheren. Ook wordt ze er heel fris van, dus als ze van de winter nog wat meer vacht heeft zou ook wel lekker zijn. Ik wil trouwens een dekenmodel scheren waarbij ik dr benen ook wil scheren.

Anders geen optie om nu een streep te scheren en later de rest erbij? Dan heb je in elk geval het extreme zweten een beetje ondervangen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:22

Mijn mini is geschoren omdat ze al een dikke vacht kreeg (groeit extreem snel) en ze had het warm.
Voor snachts heeft ze alleen een regendeken (24/7 buiten) en dat werkt prima.
Nergens meer last van

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:16

Urielle schreef:
Calente schreef:

Anders geen optie om nu een streep te scheren en later de rest erbij? Dan heb je in elk geval het extreme zweten een beetje ondervangen.

Ik heb het liever in 1x omdat ik het zelf niet kan dus moet ik het laten doen. Dit is best wel duur en aangezien het geldboompje nog niet groeit. Vandaar dus liever in 1x

Calente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:16

Verder nog tips?

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:20

ik moet nog een regendeken kopen die doe ik dan meteen op en wanneer het echt koud word doe ik een 300gr winterdeken op.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:24

Ik twijfel ook wanneer te gaan scheren, ik heb een a welsh die nu al een aardig vachtje krijgt.

Vorige week heeft ie onder een regendeken gestaan en die week daarvoor, deze week niks omdat het warm was maar ik heb de 100 gram al klaar liggen maar ook een fleecegevoerde deken.

Scheren ga ik zoiezo maar ik zit er nu toch aan te denken om nu al 100 gram erop te gooien omdat zn vacht zo hard groeit en dan na het scheren 200 gram erop en als het kouder wordt heb ik nog 300 gram liggen.

Zal ik nu fleece op leggen of 100 gram? ik twijfel...hij staat 24u buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:24

Ik heb afgelopen dinsdag geschoren. Ponylief zat al zo dik in het haar, zelfs met wat rondjes aan de longeerlijn (geen pessoa oid, gewoon bloot longeren) was hij na 20 minuutjes al flink bezweet. Hij was ook echt een beetje mopperig en sloom de hele tijd.
Daarom dus dinsdag geschoren, en hij is weer helemaal blij aan het spelen in de wei en heeft weer zin om te werken :D
Omdat het nog zo warm is buiten (en droog) heb ik hem overdag nog zonder deken staan, alleen in de nacht onder een regendekentje.

Ik ga er van uit dat ik in december nog een keer moet scheren :j

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:29

Ik ga vandaag mijn teddy scheren, vorig jaar hebben we alleen een streepmodel gedaan om te kijken of dit voldoende was, dat ging opzich wel, maar toen hebben we hem toch nog een x geschoren in mei, omdat hij zijn wintervacht niet kwijt raakte, en stond te zweten op stal.
Ik zet hem nu onder een regendeken, zodra t kouder word kan daar een 100-150 gr onder, volgende stap is 250 en dan kunnen die 2 samen, tegen de tijd dat het echt heel koud is heeft hij nml weer iets meer haren dan nu net geschoren. Voordeel is bij mij dat de paarden snachts in stal staan, en de stallen staan onder de hooi/stro zolder, daar word t nie echt ijskoud, overdag blijft er een box open waar ze in en uit kunnen lopen.

Mijn instructrice's paard ga ik vandaag ook gescheren, maar die doet het geloof ik vaker per winter scheren (ivm zware trainingen en shows/clinic's) en die staat dan geloof ik onder 600 gr (mevrouw koukleum)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:12

Mijn merrie is ook al flink harig, maar ook nog heel erg in de rui, als de temp niet extreem hoog blijft probeer ik nog even te wachten tot eind okt, en dan scheer ik meestal half dec nog een keer...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:50

Ik snap dus niet dat mensen die nu geschoren hebben ivm
Dikke vacht ze niets in ruil ervoor terug geven.

Het is ondanks het zonnetje 14 graden en het waait (nh) flink.

Als je die beesten kaal haalt zet je ze toch niet zo in het land. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 13:53

simongek schreef:

Ik heb geschoren omdat mijn pony het té warm had. Haar er af, en nu voelt hij zich duidelijk lekkerder. Dan ga je toch geen deken opleggen zodat hij het wéér warm heeft?

Hij zit nu (na het scheren) net zo in zijn haar (qua lengte) als zijn zomervacht. Dan staat hij bij 14 graden ook echt niet met een deken op buiten :n
Mocht het gaan regenen dan krijgt hij wel een regendeken op, maar het is hier echt stralend zonnig en lekker warm.

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:13

Meningen verdeeld hier zie ik! Die van mij begint nu ook echt wel vacht aan te maken. Vanacht zonder deken gestaan maar hij had het helemaal niet koud vanmorgen vroeg! Staat ook nog zonder deken op het land! Als ik in de avond gereden heb staat hij met 0grams regendeken op stal.
Hij zweet nu erg snel en droogt zeer slecht... :-( afgelopen donderdag was hij na 1,5 uur nog niet droog,...

Twijfel dus ook wanneer ik hem ga scheren! Normaal altijd rond De herfstvakantie. Maar moet nog even kijken wanneer dat is haha!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:12

simongek schreef:

er zijn ook paarden die zijn nu geschoren omdat ze hun warmte niet kwijt konden.
en nu genieten van een 0 regendekentje op.
zet ik weer warmer dan krijg ik een pony die weer begint klam te worden en ja dan krijg je weer huiskwalen zoals schimmel.

de mijn staat nu met 0 grams regendeken op en voor de nacht een fleecedekentje en nog moet ik oppassen de fleece deken pas rond de 12 graden op te doen want anders is ze veels te warm eronder :j

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:23

de mijne staat sinds 1.5 week onder een o grams regendeken met fleece.
overdag loopt ze in de wei waar het flink waait, 's nachts in een stal met uitloop dus daar is het niet warmer alleen minder wind.
ze heeft echt al een teddy vachtje aangezien we deze winter flink willen trainen en het niet handig is dat ze een wintervacht krijgt proberen we het zo

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:24

Mijn pony's zijn vandaag geschoren. Een staat met eczeemdeken de andere met een zomerdeken. S'nachts gaat er een ongevoerde regendeken op. 24/7 buiten

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:44

Ik heb mijne vorige week geschoren. Zat ook al erg dik in het haar. Ze heeft nu een regendeken op met fleecevoering en voelt er heerlijk onder.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:46

Ik probeerde het scheren zo lang mogelijk uit te stellen, maar vaak moest ik het eind november begin december toch doen.

Nu zou hij overdag de Bucas Power Turnout High Neck op hebben. Dit is een mega fijne deken!

In de vrieskou heeft hij Rambo Supreme Turnout Heavy (420 gr) deken op en indien nodig de bijbehorende halsdeken. Ik had echter geen probleem met maanverlies :p Mocht het echt heel koud worden had hij nog de Amigo Insulator Medium (150 gr) op liggen. Dit komt neer op 570 gram, maar mijn paard was dan ook echt een ontzettende koukleum.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:47

Ben erg benieuwd hoe dit met mijn paard zal gaan,
heb hem pas, en word dus eerste winter.
Heb alle dekens etc al, hoop dat hij niet zo een dikke vacht krijgt !
Twijfel ook om hem te scheren , maar wanneer ? ik heb geen idee ?
Iemand tips voor een goeie tijd om te scheren ? ik wil een keer scheren dus ik dacht rond eind november????
hoor graag jullie reacties

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:56

Mijn paard begint helaas alweer een beertjesvacht te ontwikkelen. Zou haar erg graag onder een dekentje zetten maar voor een 100grams vind ik het nu nog te warm en een 0grams heb ik niet. Dus nog maar even wachten totdat het ook overdag wat kouder is en dan gaat de deken zsm op!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:01

Mijn paard heeft gelukkig nog geen dikke vacht momenteel maar ik ben bang dat ik wel zal moeten scheren dit jaar. Vorige winter het wel kunnen uitzingen zonder, maar ideaal was het niet. Soms was ze echt al heel snel nat en dan duurde het echt een tijd tot ze droog was. Maar als ik haar helemaal scheer, op sokken na (Fries) en 'zadeldek' , moet ze dan echt een hals deken op? Ik doet dat liever niet aangezien ze een flinke bos manen heb en ik veelte bang ben dat het gaat schuren. Ze zal s'nachts binnen staan en overdag zoveel mogelijk buiten staan mag de wei het toelaten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:05

Calente schreef:
Ik heb het liever in 1x omdat ik het zelf niet kan dus moet ik het laten doen. Dit is best wel duur en aangezien het geldboompje nog niet groeit. Vandaar dus liever in 1x

Oke, duidelijk! :)
Op zich is scheren niet zo moeilijk verder hoor, machines kun je ook huren bij de ruitersportzaak als je er zelf geen hebt. Scheelt toch weer een pak geld!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:37

Bij mij beginnen de mini's net een vacht aan te maken, maar de grote zitten nog in hun zomervelletje. Ze gaan van 13.00uur tot een uur of 18.00 buiten dus heel koud is het niet op dit moment, anders krijgen ze gewoon een regendeken op, 0-100gr want met deze temperaturen vind ik het nog niet echt nodig.