Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_suus19_ schreef:Piekosjj schreef:Mijn ruin van 26 is 'oud.' Hij kampt met Cushing's en hij begint er nu echt een beetje uit te zien als een oude heer, en gedraagt zich hier ook naar. Niks mee, we doen alles nu gewoon op een iets lager pitje. Al komt dit ook zeker door de Cushing's, hij begint langzaamaan al steeds iets jonger te worden.
Mijn merrie van 21 is nog zo gek als een deur en is dus ook nog lang niet oud
Weer jonger worden? Wat is daar het geheime ingrediënt voor haha? Mijn pony is pas 17 en heeft helaas ook cushing.. Is ook echt wel oud te noemen, terwijl hij helemaal geen zwaar leven gehad heeft en ik altijd dacht (of hoopte :p) dat hij wel 35 zou kunnen worden. Het is een kruising shetlander welsh, allebei rassen die vaak wel oud worden.
Mijn andere paard is 10 en ergens had ik liever gehad dat hij nog 4 was.. De tijd gaat gewoon zo snel vind ik.
Ik ben ook echt niet van de oudere paarden, zeker niet als ik zie hoeveel kwaaltjes mijn pony al heeft op z'n 17e. Zou nooit een paard van boven de 7 jaar kopen omdat ik dan gewoon het idee heb dat ze binnen een mum van tijd oud zijn..
spiritajax schreef:Ongeveer 30, dan vind ik dat een paardje wel met pensioen moet gaan.
Op halsters gaan staan die op de grond liggen en dan erin bijten en eraan trekken, het voerhok inlopen en dan precies de deksel van de goede ton (die met muesli) afwippen om zijn hele hoofd naar binnen te steken, zulke dingen. Hij was vroeger erg timide, nu heeft hij veel meer zelfvertrouwen en hij zit gewoon superlekker in zijn vel. Heerlijk om te zien!
Mijn welsh is 22 en niet te rijden voor een beginner.. ze id wat betreft nog zo gek als een deur
Nina_rex schreef:En wat ook meespeelt: zodra mensen denken dat hun paard oud is en met pensioen moet, zie je zo'n paard daarna vaak met de dag ouder worden. Lekker in beweging houden en het paard laten merken dat het nog meetelt draagt volgens mij zeker bij aan de mentale en lichamelijke fitheid! Rust roest.
Picasso4ever schreef:Een paard is oud als je aan hem/haar merkt dat hij/zij gewoon op is. Geen loop-/werklust meer is vaak wel een teken dat het echt klaar is, in ieder geval het werken. Stuur zo'n beestje gewoon lekker naar de wei...
). Maar toen hij met 'pensioen' ging, lees: kleinschalige pensionstal, hele dagen op de wei met andere paarden, af en toe een buitenrit, bloeide hij weer helemaal op.
Maar dat wil niet zeggen afgeschreven ofzo, paard kan immers nog ruim 10 jaar mee. Waratje schreef:Mijn 26-jarige werkt nog gewoon, wel wat minder intensief omdat haar opvolger er ook al is, maar ik hoef er echt niet mee aan te komen om niet meer met haar te rijden
Ik heb in 2007 al een opvolger gekocht, 3,5-jarige die dan langzaam ingereden kon worden zodat ik met en met kon overschakelen van mijn oudje op de jonge. Maar die is inmiddels ook alweer 9 jaar oud en Rexje loopt nog steeds als een naaimachientje.
superpony schreef:En 20 om conditie en spieren op te bouwen? Niet voor trainen, maar wel om netjes haar in het bos te rijden. Ik vind zelf dat een rug sterk genoeg moet zijn bijv,