Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:40

Mijn vriendins paardje was 40, maar op het einde was het echt heel zielig dat hij nog leefde, en hij is pas ook overleden. Ongeveer 30, dan vind ik dat een paardje wel met pensioen moet gaan.
Maargoed, dat licht ook aan het beestje zelf, ze moeten natuurlijk nog wel af en toe eens wat beweging krijgen.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 07:42

Mijn shetlander is 40 en ja, hij gedraagd zich zo jong.. En het is mijn troetelbaby :) dus ik vind de mijne ook niet oud

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:00

Mijn paard is 22 jaar en die noem ik ook altijd mijn oudje, maar da's vooral omdat mijn andere paarden een stuk jonger zijn (11 jaar en 8 jaar). Qua conditie of gedrag zie ik geen verschil met toen hij 20 jaar was, dus of hij echt zoveel ouder geworden is.. Hij is wel meer versleten dan de paarden hier in het topic, heeft tot zijn 20ste jaar manegewerk gedaan (best zwaar dus) en hij heeft enkele medische problemen (COPD). Bij mij is hij dus gewoon met pensioen met af en toe een kleine buitenrit.

Het hangt dus af van paard tot paard, maar paarden vanaf 20 jaar beschouw ik als ouder.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:52

_suus19_ schreef:
Piekosjj schreef:
Mijn ruin van 26 is 'oud.' Hij kampt met Cushing's en hij begint er nu echt een beetje uit te zien als een oude heer, en gedraagt zich hier ook naar. Niks mee, we doen alles nu gewoon op een iets lager pitje. Al komt dit ook zeker door de Cushing's, hij begint langzaamaan al steeds iets jonger te worden.
Mijn merrie van 21 is nog zo gek als een deur en is dus ook nog lang niet oud :D

Weer jonger worden? Wat is daar het geheime ingrediënt voor haha? Mijn pony is pas 17 en heeft helaas ook cushing.. Is ook echt wel oud te noemen, terwijl hij helemaal geen zwaar leven gehad heeft en ik altijd dacht (of hoopte :p) dat hij wel 35 zou kunnen worden. Het is een kruising shetlander welsh, allebei rassen die vaak wel oud worden.
Mijn andere paard is 10 en ergens had ik liever gehad dat hij nog 4 was.. De tijd gaat gewoon zo snel vind ik.

Ik ben ook echt niet van de oudere paarden, zeker niet als ik zie hoeveel kwaaltjes mijn pony al heeft op z'n 17e. Zou nooit een paard van boven de 7 jaar kopen omdat ik dan gewoon het idee heb dat ze binnen een mum van tijd oud zijn..

Hij kan terug in de tijd reizen <<)
Nee, joke, hij begint zich gewoon steeds fijner te voelen, trekt weer een sprintje in het weiland, wordt weer ongeduldiger, dat soort dingen. In z'n koppie wordt 'ie weer wat frisser.
En het ligt echt per paard. Het ene paard is op met 15, de ander pas met 25. Waarschijnlijk heb jij nu gewoon een paardje wat eerder aan pensioen toe is. En Cushing's hebben hoeft niks te zeggen dat je pony meteen niks meer dan doen! Tuurlijk, meestal kan je ze niet meer vol op wedstrijden oid starten, maar ik zie mijn ruin echt genieten van het werk dat 'ie nog mag en kan doen! :)

Jantine_

Re: Vanaf welke leeftijd vind jij een paard/pony oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:00

Toen ik op zoek was naar een paard toen wilde ik persé een 2/3/4 jarige en vond ik een 10 jarige al te oud.
Maar natuurlijk is dat helemaal niet oud. Pas vanaf een jaar of 20 inderdaad worden ze toch écht wel ouder maar alles is per paard verschillend.

Die van mij is nu 4 geworden dit jaar en ik hoop hem echt nog zeker wel 16 jaar gezond en fit te houden!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:43

spiritajax schreef:
Ongeveer 30, dan vind ik dat een paardje wel met pensioen moet gaan.

Vertel je dat mijn 30-er even? }>

Hij is trouwens ook ondeugender en brutaler geworden de laatste jaren, en wij vinden dat alleen maar geweldig om te zien. 8-) Op halsters gaan staan die op de grond liggen en dan erin bijten en eraan trekken, het voerhok inlopen en dan precies de deksel van de goede ton (die met muesli) afwippen om zijn hele hoofd naar binnen te steken, zulke dingen. Hij was vroeger erg timide, nu heeft hij veel meer zelfvertrouwen en hij zit gewoon superlekker in zijn vel. Heerlijk om te zien!

En zeker moet het geen 'rekken van het leven' worden op het laatste. Maar waar leg je in de praktijk de grens? Wanneer is het genoeg? Dat is heel erg lastig te zeggen, kan ik me herinneren bij onze oude hond. Maar het moet niet koste wat kost voortduren natuurlijk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:55

Vanaf een jaar of 25 vind ik ze 'op leeftijd'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:21

Grappig om te lezen hoe verschillend iedereen erover denkt, denk zelf dat het echt verschilt per paard.
Die van mij begint nu opeens ook rare streken te krijgen die ze eerder niet had, ze loopt veel meer te spelen met haar weidemaatjes bijvoorbeeld. Waar ik vroeger geen wondjes kon ontdekken nu des te meer, allemaal omdat ze nogal de rest weet op te jutten en te spelen.
Maar in sommige dingen merk ik wel dat ze wat minder word, nog wel heel fit met rijden maar het scherpe randje is er vanaf gelukkig want soms was ze echt niet te houden.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 08:42

Ik denk dat het veel van de persoonlijke ervaring af hangt. :) Mijn welsh is 22 en niet te rijden voor een beginner.. ze id wat betreft nog zo gek als een deur :P

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:24

Mensen praten een paard vaak oud... Genoeg paarden gezien die vrolijk doorhobbelden, maar op gegeven moment is het wel tijd om de wedstrijd ambities te laten varen denk

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:40

En wat ook meespeelt: zodra mensen denken dat hun paard oud is en met pensioen moet, zie je zo'n paard daarna vaak met de dag ouder worden. Lekker in beweging houden en het paard laten merken dat het nog meetelt draagt volgens mij zeker bij aan de mentale en lichamelijke fitheid! Rust roest.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:02

Nina_rex schreef:
En wat ook meespeelt: zodra mensen denken dat hun paard oud is en met pensioen moet, zie je zo'n paard daarna vaak met de dag ouder worden. Lekker in beweging houden en het paard laten merken dat het nog meetelt draagt volgens mij zeker bij aan de mentale en lichamelijke fitheid! Rust roest.

Ben ik het helemaal mee eens. Heb een ouder paardje en sinds ik het gekocht heb, ben ik er heel veel mee bezig. Lessen dressuur, springen, wandelen, uitstapjes, meer de wei op,...als mensen hem nu moeten schatten, schatten ze hem 10 jaar.
Ik hou het wel in het oog. Van zodra ik zie dat hij last heeft, of hij het niet meer leuk vindt, mag hij op pensioen maar momenteel zou ik hem daar meer kwaad als goed mee doen.

Picasso4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:19

Een paard is oud als je aan hem/haar merkt dat hij/zij gewoon op is. Geen loop-/werklust meer is vaak wel een teken dat het echt klaar is, in ieder geval het werken. Stuur zo'n beestje gewoon lekker naar de wei...

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:03

Mijn paard is 24 en nog superfit. Altijd veel mee gereden, nu wat minder omdat ik wat minder tijd heb. Maar het is bij haar opstappen en wegrijden

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:35

Picasso4ever schreef:
Een paard is oud als je aan hem/haar merkt dat hij/zij gewoon op is. Geen loop-/werklust meer is vaak wel een teken dat het echt klaar is, in ieder geval het werken. Stuur zo'n beestje gewoon lekker naar de wei...

Tja, ook dat is niet altijd even duidelijk. Geen loop- of werklust had ons eerste paard met 16 jaar al, gewoon uitgeblust omdat we altijd in de bak reden en hij max. een half uurtje weidegang kreeg (helaas wisten wij toen nog niet beter... #) _-:( ). Maar toen hij met 'pensioen' ging, lees: kleinschalige pensionstal, hele dagen op de wei met andere paarden, af en toe een buitenrit, bloeide hij weer helemaal op.
Bovendien denk ik dat paardjes die altijd (graag) gewerkt hebben niet altijd blij zijn met alleen maar op de wei staan: die willen er graag nog bijhoren. Dus zolang het gaat zou ik zeggen: lekker een beetje aan het werk houden, dat houdt ze ook soepel en sterk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:27

Inderdaad, Nina-Rex, het is niet altijd duidelijk. Buiten dat horen alle paarden gewoon lekker op de wei :D
Mijn 26-jarige werkt nog gewoon, wel wat minder intensief omdat haar opvolger er ook al is, maar ik hoef er echt niet mee aan te komen om niet meer met haar te rijden :n

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:38

20 begint voor mij "oud" te zijn :+ Maar dat wil niet zeggen afgeschreven ofzo, paard kan immers nog ruim 10 jaar mee.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:17

Waratje schreef:
Mijn 26-jarige werkt nog gewoon, wel wat minder intensief omdat haar opvolger er ook al is, maar ik hoef er echt niet mee aan te komen om niet meer met haar te rijden :n

Haha, same here. ;) Ik heb in 2007 al een opvolger gekocht, 3,5-jarige die dan langzaam ingereden kon worden zodat ik met en met kon overschakelen van mijn oudje op de jonge. Maar die is inmiddels ook alweer 9 jaar oud en Rexje loopt nog steeds als een naaimachientje. 8-)

melvinrandyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:35

Als ik een paard zou kopen, vind ik 15 eigenlijk al "oud"

Als mijn eigen paard die leeftijd zal bereiken, is ze pas oud als ze bepaalde dingen niet meer kan door ouderdom :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:41

Ik denk dat het woord oud misschien een verkeerde gedachte bij mensen oproept. Ik noem mijn dame op leeftijd omie, ze had ook mijn oma kunnen zijn en heb respect voor oma's. Mijn pony is nu 38 jaar en ook zij doet nog graag aan de springwedstrijden mee. Oma staat bij mij voor wijsheid, levenservaring en de geur van bejaarde huizen, maar die laatste is niet echt positief.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:08

Ik kocht mijn huidige pony toen hij 4 was en de shet toen ie 2,5 was.

Mijn pony is geblesseerd geweest, dus toen heb ik al een beetje rondgekeken naar een jonger paardje als opvolger. Maar hij deed het weer goed, dus lekker opgepakt.
Nu had ik wel altijd gezegd dat als hij 15 is, ik een jong paardje wilde hebben. Het terug trainen ging echt niet soepel, omdat ik veel te voorzichtig was en bij alles aan de blessure en zijn leeftijd dacht. Bij alles had ik zoiets van; hij moet wel goed en correct lopen, maar hoeft niets moeilijks te doen. WANT hij is AL 15.

Beetje rondgekeken naar een jonger paardje wat max 5 jr mocht zijn.

En toen........kwam onze oude merrie te koop van 20!!! 2 weekjes geleden opgehaald, want we konden haar niet laten staan.
Ze heeft een mindere tijd achter de rug, dus moet erg bijkomen. Maar toen we haar zagen, was ze nog zo vol leven en blij met een wandeling en aandacht.........

Ze heeft weinig onder het zadel gelopen en is eigenlijk fokmerrie geweest. Haar rug valt desondanks mee, maar ze is wel onbespiert.
Haar lijf moet bijkomen en dr hoeven zijn slecht, maar heb haar nu 2x 5 min aan de longe gehad en vanavond 10min. Ze loopt echt super en wil wel. Ze loopt verder de hele dag en avond buiten.
Enige is dat ze er erg slecht uitzag en een ouder paard misschien moeilijker terug komt in model. Je ziet het nu wel aan d'r, hoewel ze echt per dag er beter uitziet.
Aan de longe heb ik dus pas na een weekje gedaan om te kijken hoe ze verder loopt en slechts 5 min. Ik moest haar tegen d'r zelf beschermen, maar eerlijk vind ik het ook eng als een oudje wat vlot wil lopen en dan grote neusgate krijgt, dus heel rustig aan gedaan.

Vanavond heeft ze ook nog naast onze andere pony die mijn man had gereden gewandelt en we willen vooral wat wandelen in eerste instantie. Rust roest, dus we willen zeker dat ze goed beweegt.

Als het evt kan willen we haar ook onder het zadel in het bos rijden. Maar we zullen alles opbouwen. Zij zelf zou zich doodlopen.

Erg fijn en positief om te lezen dat veel 20 jarigen nog niet oud vinden. Geeft toch wat hoop dat we haar nog een leuke tijd kunnen geven. We hebben wel gezegd dat we haar eerst door de winter slepen en als ze oed opknapt, maar niet oke loopt verder, ze evt toch naar een pensioenadres gaat. Maar nu heeft ze wel deken op, omdat alle energie moet naar aankomen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:13

Ik vind 20 absoluut niet oud..
Natuurlijk ook wel afhankelijk van de geschiedenis.

Een 20 jarige die in de top sport gereden is of een 20 jarige die zo maar recreatief bereden is.
Die laatste vind ik absoluut niet oud .. Die kan nog wel een aantal jaartjes meedraaien.
Met de ex sporter zou ik rustiger aan doen.

Onze haf van 35 kan zo af en toe ook best nog mee voor een menritje :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 23:19

En 20 om conditie en spieren op te bouwen? Niet voor trainen, maar wel om netjes haar in het bos te rijden. Ik vind zelf dat een rug sterk genoeg moet zijn bijv,

Ben echt voorzichtig met onze merrie en we bouwen het heel rustig op, maar ze komt best netjes aan en wil het toch gelijkmatig doen met bewegen. Doen we nu dus, maar ik zelf ben echt wel bezig met die leeftijd. Zodra ze even iets zwaarder ademt ga ik al uitstappen. Dat is nu dus vrij snel. Eerste keer liep ze echt te rennen aan de longe, dus rustig geeindigd en gestopt.
Ze is wel snel oke, dus dat is een goed teken.

Overigens haalde we haar op en liep ze na 1,5 uur op de trailer zo eraf zonder 1 pas stijf.

pff, ben wel een watje.......Heb al veel paarden gehad, maar nooit oud eigenlijk.

Overigens zijn de 15 jarigen een New Forest en een shet en is de 20 jarige een quarter

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:01

superpony schreef:
En 20 om conditie en spieren op te bouwen? Niet voor trainen, maar wel om netjes haar in het bos te rijden. Ik vind zelf dat een rug sterk genoeg moet zijn bijv,

Ter info: met mijn nu 30-jarige draver ben ik in 2002 western gaan rijden, hij was toen 19. Daarna ben ik in 2003 in de endurance gestart, hij was toen dus 20. In 2005 zijn we overgestapt naar de klasse 2. In al die jaren hebben we bijna 1500 wedstrijdkilometers gereden (dus een groot veelvoud van dat aan trainingskilometers), en is hij niet één keer afgekeurd. Afgelopen juni heeft hij nog Dutch Mountains Endurance (klasse 1) met 2 vingers in zijn neus uitgelopen met mijn moeder, hij was zelfs 4e of 5e ofzo.

Dus... 20 is echt nog niet te oud om aan nieuwe dingen te beginnen! :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:05

Hier een dame van 23,5 en die is qua gedrag een stuk jonger dan haar weide genootjes van 19 en 20. Ze heeft zelfs op haar 20ste een eerste cross gelopen.
Aan de andere kant heb ik ook een 17jarige die ook prima als 3 jarige kan overkomen.