Brendaaaa schreef:Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd? Qua ruimte scheelt een woonkamer voor een hond niks met een stal voor een paard natuurlijk.... laat jij je paard de dag door 'uit' een paar keer, dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je hond uitlaat. Ben benieuwd hoe daar dan tegenaan gekeken word.
(even voor de duidelijkheid, mijn paard komt in de zomer de hele dag op de wei, en word in de winter "uitgelaten")
omdat dit nu als 'gewoon' wordt gezien

in principe worden er veel konijnen en cavia's in de kleine hokken gehouden. De meeste hokken die je in de dierenwinkel ziet (bijvoorbeeld die bovenhokken voor konijnen) zijn niet groot genoeg. Konijn kan zich niet uitrekken, niet rechtop staan, niet rennen, etc. Daarnaast worden er ook heel veel konijnen/cavia's solitair gehouden, terwijl ze dat van nature niet zijn. Ben blij dat mijn konijnen met zn tweetjes zijn, een boven- en benedenhok hebben en een plaats waar ze buiten kunnen lopen (4m2) dat is misschien nog niet genoeg, maar dan kom je wel meer toegemoed aan de behoeftes van de dieren.
En over de paarden:
Ik kom ook uit de randstad (woon nu in Leeuwarden) en ik snap dat er heel veel paarden niet naar buiten kunnen, omdat stallen niet genoeg land hebben. Ik denk dat de kwaliteit van het land wel een beetje meespeelt, maar denk ook dat dat aan de landeigenaar ligt. Mijn verzorgpaarden staan ook op kleigrond, is in de winter wel nat en het wordt omgeploegd, maar de paarden zijn wel paard. Denk dat je je als eigenaar niet zo druk moet maken om je land, dan moet je maar een keer opnieuw inzaaien. Het gaat erom dat een paard in zijn natuurlijke behoeftes wordt voorzien, dus: sociaal contact, beweging (en 1 keer per dag trainen is niet genoeg...hoewel mensen dat denken, dit is gewoonweg niet waar! In de natuur lopen paarden de hele dag door) en goede voeding (dus genoeg ruwvoer).
Dus ik ben van mening dat, allerhoewel ik snap dat het soms niet anders kan, 24/7 binnen staan echt niet oké is, omdat er niet aan de behoeftes van het paard wordt voldaan