Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:08

Sonja schreef:
Nooit gezien hoeveel ze lopen op een dag door het weiland? Het ene moment zijn ze helemaal vooraan, het volgende zijn ze al weer helemaal achteraan...

Dat valt ook best tegen, genoeg paarden die de hele dag maar in een bepaalde hoek staan en op zijn hoogst een wandeling ondernemen naar de waterbak. Of toppunt van luiheid: gewoon de hele dag naast de waterbak blijven staan, hoef je helemaal geen poot te verzetten :P

Urielle

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:13

Mijn paarden komen buiten sinds ik ze thuis heb, maar ik wissel af tussen de merries/ruinen en de hengst(en). En dan kijk ik gewoon naar welk paard het imo het meest nodig heeft. Zo heeft gisteren de hengst buiten gestaan, de rest is dan dus op stal gebleven. Die moeten het die dag hebben van rijden/longeren.
Enthousiasme over buiten of stal is bij de paarden hier nogal gekoppeld aan het weer, bij regen en modder kan het echt zijn dat ik ze tegen hun kont moet duwen om echt buiten te stappen, bij zonnetje en niet te warm kan het zijn dat ik met de voerschep moet rammelen om ze weer binnen te krijgen ;)
Bij echt heel slecht weer gaat er geen enkel paard naar buiten.
Ik merk verder weinig verschil in gedrag, tenzij ik daarnaast ook niet genoeg train, dan worden ze natuurlijk druk.

Uberpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:23

Ik sta met mijn pony op een manege. Wij hebben geen beschikking over een weiland. Er is wel1 stukje land maar dat is voor de manege pony's. Wel hebben we 3 paddockjes. Doordeweeks mag je paard er 2 uur per dag in n in het weekend 3 uur.
Mijn pony komt er bijna elke dag 2 keer uit. Alleen maandag 1 keer. Hij word altijd 1 keer gereden en ook nog een keer los gegooid/gelongeerd of gewoon nog een keer gereden.
Ik hoef geen commentaar van ooooo wat zielug!! Als je ziet hoe mijn pony er bij staat kan je zeggen dat hij er beter uit ziet dan het gimiddelde paard in nederland. Hij staat in degelijke box in dikke laag verse stro, krijgt goede voeding. Wij hebben de beschikking over 2 binnenrijbanen en 1 buitenrijbaan, en ik heb goed les. Ik merk aan hem dat hij ook gewoon blij is, hij doet niet lucht zuigen, kribbebijte. Of zo iets Dat zijn voor mij belangrijke punten.
Ik ben blij met het stekje waar ik op sta, voor mij hoeft een paard nooit per se op een land te hoeven staan.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:32

Ik ben het niet eens dat de "wedstrijdpaarden" 24/7 op stal staan om blessures te voorkomen.
Ik kom al heel lang op een draversstal, daar hebben wij ook allemaal koerspaarden en die gaan ook gewoon naar buiten.
Ze staan met z'n tweeen op een stuk. Als zij elke dag buiten komen is er niks aan de hand.
Als zij door de weersomstandigheden noodgedwongen binnen moeten blijven, dan merk je dat meteen en is het erg onrustig op stal.

Veulens 24/7 op stal vind ik echt niet kunnen.

Ik ben ook werkzaam geweest op een trainingstal, daar kwamen de wedstrijdenpaarden ook niet buiten, ik vind dat echt niet kunnen.

Ik vind dat je de beesten wel in hun waarde moet laten.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:37

Op mijn vorig werk (topsportpaarden in de springsport) kwamen de paarden NOOIT buiten. Zomer, winter staan ze op stal. Ze kwamen enkel uit het stal (maandag tem vrijdag) om in de stapmolen te gaan en dan onder het zadel dressuurmatig of springmatig gereden te worden.
Enkel als ze koliek hebben, mogen ze een dag of 2 buiten (waar de logica zat, snap ik nog steeds niet).

Veulens zaten van geboorte tot +- 4 jaar op de weide en werden er daarna uitgeplukt en zadelmak gemaakt en beleven dan hetzelfde leventje als de sportpaarden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:40

wij hebben 15 jaar lang op een stal gedaan waar ze swinters nooit buiten kwamen,
ja als wij ze in de bak losgooiden en gingen stappen aan de hand.
toen hadden wij dit niet zo in de gaten dat dit niks is voor een paard omdat je er zo helemaal in mee groeit.
tuurlijk weten wij wel dat als ze buiten komen beter is dat weet iedereen.
maar wij zijn 2/3 jaar geleden verhuist na een andere stal waar wij iedere dag weide gang hebben,
nou toen zijn onze ogen echt open gegaan.
en onze paarden veranderde helemaal.
en wij hebben als gezin wel eens tegen elkaar gezegd van hoe kunnen wij ooit zo dom zijn geweest.
wij gaan nooit meer na een stal waar je paard altijd op stal kom te staan.
dan stoppen wij nog eerder met de sport.

je denkt dat het niet zo heel erg is paard op stal maar je ziet het pas als je van stal verhuist waar ze iedere dag buiten komen.
hoe je paard veranderd in betere zin.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:43

een paard op stal heeft eerdere kans op blessures.omdat ze nooit wat doen en niks gewent zijn.
ja alleen een uurtje rijden.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:52

Mijn fjord stond jaren in de winter op stal, met wat uurtjes paddock, zonder voer. Ze gingen 's avonds graag weer naar binnen, dus je zou zeggen dat ze dat fijn vond. Reden: natte veengrond.
Ze raspt al haar hele leven haar tanden langs randen.
Ik heb haar nu 24u/dag buiten op de paddock met hooi en vriendjes. Ik vind haar veel gelukkiger in de winterperiode. Raspen doet ze nog steeds als er soms geen voer meer is, of als er gevoerd wordt.

Ze heeft één keer een nacht in de box gestaan, na een koliek/diaree-aanval. Ze heeft heel lang gehinnikt of ze er alsjeblieft weer uit mocht. De volgende morgen losgelaten en toen werd ze weer rustig.

Dus het lijkt er in mijn geval op, dat ze het buitenleven fijner vindt en dat ze vroeger het naar binnen gaan als een fijne gewoonte zag, immers in de stal werd gevoerd/alle vriendjes gingen ook naar binnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:56

Ik heb vroeger als 16jarige op een stal gestaan waar ze swinters vrijwel 27/7 binnen stonden. Soms een paar uurtjes in de bak of als de grond echt bevroren was mochten ze naar buiten. toen dacht ik er niet echt over na.

pard stond dan ook binnen 15 minuten voor het draadje. Nu zie ik dat dat niet zozeer is omdat paard buiten niet fijn vond, maar omdat het gewenning was. Paard wist dat het binnen eten kreeg.

Of een paard kan bedenken dat het ongelukkig is omdat het niet naar buiten kan denk ik niet. Maar fysiek gezien hoort een paard rond te scharrelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:56

paarden horen niet op stal :n

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:03

ik zit met verbazing te lezen, ik zou dat echt nooit willen
mijn paard gaat elke dag naar buiten van 's ochtends tot 's avonds,weer of geen weer.
Als het 's nachts ook lekker is blijven ze buiten, en anders gaan ze tussen 6 en 8 naar binnen.

Bij ons op stal is nooit een paard kreupel dus dat ze blessures krijgen vind ik onzin.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:04

Mijn paard staat op een pensionstalling waar ze in de zomer ongeveer 7 uur per dag buiten komen en in de herfst/winter ongeveer 5 uur per dag. Dat vind ik zelf weinig, maar deze stalling is voor mij en mijn paard de beste optie hier in de buurt. Vorig jaar stonden ze een maand binnen, door de kou/sneeuw/ijs in de wei. Mijn paard herken ik dan bijna niet terug, ze vond het verschrikkelijk! Ik deed mijn best om op mijn vrije dagen haar twee keer per dag uit haar stal te halen, maar wat was ze chagrijnig! Rijden ging ook voor geen meter toen. Ik hoop dat het deze winter een zachte winter wordt, want ik vind dat mijn paard zo veel en lang mogelijk buiten moet lopen! Daar is het een paard voor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:09

crazycactus schreef:
Wat dacht je van sociaal contact, en dat uurtje rijden is niet te vergelijken met de beweging die ze in de wei (kunnen) hebben. Tussen haakjes want door strookbegrazing is de ruimte in sommige weides ook maar beperkt. En een paard staat niet stil tijdens t grazen. Hij neemt een paar hapjes en loopt dan weer verder.

Zat paarden die op de wei niet bewegen hoor :D :D :D
Heb ook een stalpaard. Nooit ergens last van gehad; staat in een frisse lichte stal met vriendjes naast zich dus sociaal contact. Krijgt ruim voldoende beweging en komt er als het even kan 2 x per dag uit. Meestal lukt dat wel. Zijn dieet is beter beheersbaar dan dat hij op de wei zou staan (insulineresistent). Geen stalondeugden. Geen blessures door ongelukjes in de wei. Heb niet het idee dat hij iets tekort komt. Er zijn helemaal geen geschikte stallen in de buurt die weidegang hebben, helaas.
Maar eerlijkheid gebied me te zeggen: ik zou geen paard meer nemen in deze omstandigheden. Ik heb hem nu eenmaal, doe hem er niet om weg.
Als het even kan verhuizen we naar een deel van het land waar wel ruimte is voor paarden (en waar je niet eerst in de auto hoeft te stappen om je honden ergens los te kunnen laten lopen).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:10

Mijn wedstrijd paarden staan minimaal 6 uur buiten van licht naar donker savonds. In de zomer dus meer dan in de winter.

Ik heb een paard wat altijd maar weinig buiten kwam altijd alleen volledig in gepakt en altijd allerlei blessures had. Ze werd behandeld als een ding niet als een paard bij ons is ze gelijk naar buiten gegaan en ja dat is wennen voor een dier maar dat is even door bijten en nu ze vind het heerlijk ze loopt de hele dag wat heen en weer te eten te drinken en noem maar op.

Zo hoort het ook geen enkel dier hoord 24-7 opgesloten te worden

Als je een paard niet kan geven wat deze verdient neem er dan geen, een hond laat je ook niet de gehele dag thuis in de bench en een paard niet op stal

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:15

Er zijn ook grand prix paarden die gewoon op de wei staan hoor, dus dat is gewoon de individuele keuze van de eigenaar. Ook ben ik er van overtuigd dat er paarden zijn die er minder problemen mee hebben om binnen te staan afhankelijk van het ras.
Voorbeeld, ik wilde mijn paarden wegbrengen om te beleren toen ik hoorde dat ze op stal moesten. Ik vertelde de man dat dit niet zou kunnen omdat de paarden zich zeker uit de stal zouden slaan. Toen vertelde hij dat alleen het merens ras bij hem onbeperkt weidegang kreeg want uit ervaring wist hij dat dit paard niet te houden was op stal. Laat ik nu net twee merens hebben, dus we waren het met elkaar eens. Er zullen zeker ook merens zijn die wel meer op stal kunnen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:19

Brendaaaa schreef:
Ik hoor hier altijd iedereen lelijk praten over paarden die altijd op stal staan. Toch weet ik dat er, vooral bij mij in de omgeving, zat stallen zijn waar geen weiland bij zit dus ik denk dat veel klanten daar hun paarden het volle jaar op stal hebben. Ik vraag me af of er mensen zijn wiens paard altijd op stal staat (en dit hier hardop durven zeggen...). Ik wil NIET een rel hebben hier, maar ik ben oprecht geinteresseerd hoe je paard dit ervaart, en of je niet het gevoel hebt dat je paard iets mist of zo.
Ook hoor je altijd dat die paarden zogenaamde stalgebreken zouden krijgen, en ik vraag me dus af, ís dat nu echt zo?

Het blijft altijd een vergelijkbare discussie als bijvoorbeeld dieren in de bio-industrie of dieren in een klein hokje in de dierentuin: je weet allemaal heel goed dat het niet klopt. Wij zijn ontwikkelde wezens en wij zijn verantwoordelijk voor het welzijn van onze dieren, dus dan heb je maar te zorgen voor de best mogelijk omstandigheden die het meest in de buurt komen van de aard van het dier.
Er worden allerlei argumenten bedacht waarom 24 uur op stal wel zou moeten kunnen, waarbij vooral het gemak en financien van de ruiter/eigenaar/stalbeheerder een rol speelt. Ik heb ze allemaal gehoord en er goed over nagedacht.
Mijn conclusie: iets wat krom is kan je niet recht praten.. Je mag er wat mij betreft kort of lang over discussieren, maar begrip of goedkeuring voor paarden 24/7 op stal, zal je van mij niet krijgen. :n

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:21

Ik ken er een paar die op een pensionstal staan waar ze inderdaad 24/7 op stal staan.
Er is 1 klein weilandje waar ze op mogen zolang je erbij blijft. De meeste komen dus maar een uurtje per dag buiten.
Alleen weet ik dat die paarden het ook na een uur zat zijn, zoals zij zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:26

Brendaaaa schreef:
Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd?

Nope, de cavia's moeten er hier ook uit :D
's Zomers hebben ze overdag 2 buitenhokken met rennen die aan elkaar gekoppeld zijn, en in de winter lopen ze hier los door de woonkamer waarbij hun eten op verschillende plekken ligt. Soort paddock paradise maar dan in de helft van onze woonkamer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:26

Tja soms heb je weinig te kiezen. Hier in de regio staan ze ook in de winter binnen, een enkele pensionstal staat het toe dat je ze ook in de winter op de wei zet maar dat zijn er niet veel. Of je moet naar de hit-actief stal verhuizen maar dat vind ik ook geen fijne plek om m'n pony te zetten met alle haken en ogen die er daar aanzitten.
Na de verhuizing is mijn pony ook de wei niet meer opgegaan. Ik kon ervoor kiezen om d'r in elkaar te laten beuken in een kudde die al de hele zomer gevormd had, of ik kon d'r op de box houden en de hele winter zonder blessures door te komen dus heb ik voor dat laatste gekozen. Knol heeft er niks aan om door het hek heen gemept te worden omdat de kudde allang is gevormd. Wel zorg ik ervoor dat ze er meer dan genoeg uit komt, de 4 uur op een dag redt ze zeer gemakkelijk. Ze staat superlang in de paddock, we hebben nog een stapmolen en ik ga nu het weer nog goed is veel met d'r naar buiten, zowel aan de hand om te grazen als onder het zadel. Ik denk alles bij elkaar dat m'n pony er wel een uurtje of 6 uit is op een dag :) Ik merk nog geen verschil met de 24/7 weide die ze heeft gehad in haar doen en laten. Enkel dat ze minder moe is van de wei en werklustiger is doordat ze nu ook weer brok krijgt (en da's echt niet veel brok maar precies genoeg). En tja, nu moet ik weer uitmesten maar dat hoort erbij :)
Heb er nog geen chagrijnige pony van teruggehad, ik zorg ook wel dat er genoeg te eten ligt in d'r stal en er genoeg voor d'r te doen is (groot hooinet opgehangen dus daar is ze gelukkig ook wel ff mee bezig). Dus een flink hooinet en 3 ruwvoer-beurten per dag, en 2x biks dus knol komt niks te kort, blijft soepel maar staat wel lekker droog. Is ook wat waard :)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:32

Brendaaaa schreef:
Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd? Qua ruimte scheelt een woonkamer voor een hond niks met een stal voor een paard natuurlijk.... laat jij je paard de dag door 'uit' een paar keer, dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je hond uitlaat. Ben benieuwd hoe daar dan tegenaan gekeken word.
(even voor de duidelijkheid, mijn paard komt in de zomer de hele dag op de wei, en word in de winter "uitgelaten")

omdat dit nu als 'gewoon' wordt gezien ;) in principe worden er veel konijnen en cavia's in de kleine hokken gehouden. De meeste hokken die je in de dierenwinkel ziet (bijvoorbeeld die bovenhokken voor konijnen) zijn niet groot genoeg. Konijn kan zich niet uitrekken, niet rechtop staan, niet rennen, etc. Daarnaast worden er ook heel veel konijnen/cavia's solitair gehouden, terwijl ze dat van nature niet zijn. Ben blij dat mijn konijnen met zn tweetjes zijn, een boven- en benedenhok hebben en een plaats waar ze buiten kunnen lopen (4m2) dat is misschien nog niet genoeg, maar dan kom je wel meer toegemoed aan de behoeftes van de dieren.

En over de paarden:
Ik kom ook uit de randstad (woon nu in Leeuwarden) en ik snap dat er heel veel paarden niet naar buiten kunnen, omdat stallen niet genoeg land hebben. Ik denk dat de kwaliteit van het land wel een beetje meespeelt, maar denk ook dat dat aan de landeigenaar ligt. Mijn verzorgpaarden staan ook op kleigrond, is in de winter wel nat en het wordt omgeploegd, maar de paarden zijn wel paard. Denk dat je je als eigenaar niet zo druk moet maken om je land, dan moet je maar een keer opnieuw inzaaien. Het gaat erom dat een paard in zijn natuurlijke behoeftes wordt voorzien, dus: sociaal contact, beweging (en 1 keer per dag trainen is niet genoeg...hoewel mensen dat denken, dit is gewoonweg niet waar! In de natuur lopen paarden de hele dag door) en goede voeding (dus genoeg ruwvoer).
Dus ik ben van mening dat, allerhoewel ik snap dat het soms niet anders kan, 24/7 binnen staan echt niet oké is, omdat er niet aan de behoeftes van het paard wordt voldaan ;)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:33

Mijn paard heeft een paar maanden op een stal met minimale weidegang ('s winters niks) gestaan. Zij stopte met het eten van ruwvoer.. Brood mager was ze, gezien ze alleen brok en slobber at. Sinds ze voldoende buiten staat met vriendjes, is ze een heel ander paard. Rustig en mooi gevuld.

Ik woon ook in de randstad, eerste pensionstal was 2 minuten van mijn huis. Ik heb mijn paard nu 25 minuten van huis staan, deze stal bied de meeste "buitenspeeltijd in de omgeving (minimaal 6 uur overdag).
Laatst bijgewerkt door Princesj op 25-09-13 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:34

zoals al geschreven, het is hier in de randstad ontzettend moeilijk om een echt goede plek te krijgen. Wij staan ook op een manege, maar wel een waar weidegang mogelijk is. Helaas niet in de winter, in de zomer staat ze zo'n 12 uurtjes buiten. Het liefste zou ik zien dat ze ook in de winter een paar uurtjes buiten ze kunnen staan, maar helaas, door de kleigrond is dat gewoon onmogelijk. Niet omdat ik zo voorzichtig ben maar omdat door de klei ze er echt tot kniehoogte inzakken. Als ze dan proberen hun benen eruit te trekken is de kans op een peesblessure wel erg groot. En ja, ze moet er erg aan wennen als ze weer op stal staat in de winter, maar daar proberen we zoveel mogelijk aan te doen. Als ik bovenstaande dan allemaal lees zouden de mensen in de randstad niet eens een paard mogen hebben....

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:35

Sonja schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd?

Wordt zeker niet geaccepteerd, door mij in ieder geval niet. Wij hebben ook konijnen gehad en die liepen grotendeels van de dag los in huis of in de tuin.
Ook in dit geval is vaak sprake van een groot gebrek aan kennis over het dier wat je aanschaft en doen wat iedereen doet, zonder zelf na te denken of te onderzoeken... :(

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:36

Sonja schreef:
Brendaaaa schreef:

Nope, de cavia's moeten er hier ook uit :D
's Zomers hebben ze overdag 2 buitenhokken met rennen die aan elkaar gekoppeld zijn, en in de winter lopen ze hier los door de woonkamer waarbij hun eten op verschillende plekken ligt. Soort paddock paradise maar dan in de helft van onze woonkamer :=

Menig paard in nl zal
jaloers zijn op mn konijnen en cavia's kwa ruimte. Welk dier ook als he die aanschaft hoor je aan die zijn levens behoefte te voorzien ook een konijn of cavia hoord niet hele dagen Ik een klein hok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:37

Ballard_L schreef:
Brendaaaa schreef:
Ik was toevallig gisteren mijn 2 cavia's aan het verzorgen, toen ik mij bedacht; heee, eigenlijk ook maf. Paarden het jaar rond op stal, dat is eigenlijk not done, maar half nederland heeft een konijn, cavia, hond of kat die in de natuur net zo goed rondscharrelen de hele dag! De honden worden dan nog een paar keer per dag uitgelaten maar mogen ook niet vrij in en uit lopen, evenals veel katten. Konijnen en cavia;'s zitten ook opgesloten in een hok. Waarom wordt dat dan wel eigenlijk algemeen geaccepteerd? Qua ruimte scheelt een woonkamer voor een hond niks met een stal voor een paard natuurlijk.... laat jij je paard de dag door 'uit' een paar keer, dan is dat precies hetzelfde als wanneer je je hond uitlaat. Ben benieuwd hoe daar dan tegenaan gekeken word.
(even voor de duidelijkheid, mijn paard komt in de zomer de hele dag op de wei, en word in de winter "uitgelaten")

omdat dit nu als 'gewoon' wordt gezien ;) in principe worden er veel konijnen en cavia's in de kleine hokken gehouden. De meeste hokken die je in de dierenwinkel ziet (bijvoorbeeld die bovenhokken voor konijnen) zijn niet groot genoeg. Konijn kan zich niet uitrekken, niet rechtop staan, niet rennen, etc. Daarnaast worden er ook heel veel konijnen/cavia's solitair gehouden, terwijl ze dat van nature niet zijn. Ben blij dat mijn konijnen met zn tweetjes zijn, een boven- en benedenhok hebben en een plaats waar ze buiten kunnen lopen (4m2) dat is misschien nog niet genoeg, maar dan kom je wel meer toegemoed aan de behoeftes van de dieren.

En over de paarden:
Ik kom ook uit de randstad (woon nu in Leeuwarden) en ik snap dat er heel veel paarden niet naar buiten kunnen, omdat stallen niet genoeg land hebben. Ik denk dat de kwaliteit van het land wel een beetje meespeelt, maar denk ook dat dat aan de landeigenaar ligt. Mijn verzorgpaarden staan ook op kleigrond, is in de winter wel nat en het wordt omgeploegd, maar de paarden zijn wel paard. Denk dat je je als eigenaar niet zo druk moet maken om je land, dan moet je maar een keer opnieuw inzaaien. Het gaat erom dat een paard in zijn natuurlijke behoeftes wordt voorzien, dus: sociaal contact, beweging (en 1 keer per dag trainen is niet genoeg...hoewel mensen dat denken, dit is gewoonweg niet waar! In de natuur lopen paarden de hele dag door) en goede voeding (dus genoeg ruwvoer).
Dus ik ben van mening dat, allerhoewel ik snap dat het soms niet anders kan, 24/7 binnen staan echt niet oké is, omdat er niet aan de behoeftes van het paard wordt voldaan ;)

Tja als jij dan met alle pensionhouders in discussie wilt gaan?
Ik sta op een hele fijne stal, alleen het nadeel is in de winter dus geen weidegang. No way dat ik bonje ga schoppen met m'n staleigenaar hierom hoor :Y) Sta net lekker.
24/7 is nooit goed, maar zoals je kunt lezen komen veel paarden er echt wel meer dan een half uurtje per dag uit (ook buiten het trainen om).
Ik snap dat het paard in de behoeften voorzien moet worden maar er kan ook overdreven worden.. Een stalhouder heeft ook maar 2 handen en kan niet alles tegelijk en moet dan dus keuzes maken. En zoals iemand boven mij ook al zei, als ze tot aan de oksels wegzakken en ze moeten zichzelf eruit vissen, krijg je hele nare blessures.. Ook niet mijn ding hoor..