natuurlijk bekappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:40

Hoe hol hoort de hoef te zijn???
Die ene van mij heeft een nogal platte voet en is dus ook niet echt hol te noemen!!
Ik ga in januari een bekapcursus doen dus hoop daar ook antwoord op te krijgen. Is een "gewone" cursus dus niet speciafiek "natuurlijk".

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:15

Ha Jorie, als je even op www.paardnatuurlijk.nl onder het kopje 'natuurlijk bekappen' kijkt, kun je ook al een heleboel leren.
Gaat alleen wel een beetje in tegen het gebruikelijke bekappen.
Ik vind het wel erg interessant. Op hoofcare.nl kraken ze die methode weer af.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:18

Ik heb die site al behoorlijk uitgeplozen. Maar zal dat na de bekapcursus nog eens doen. Als je het nu leest is het nog zo abstrakt.
Ik ben niet zo van de Strassen methode. Zo rigoreus.
Eerst het zelf maar eens doen in Januari.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:21

Strasser lijkt mij ook veel te rigoreus. Maar die witte lijn strategie of natural balance daar zie ik wel wat in.
Op de bekapcursus ga je het waarschijnlijk heel anders leren.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:30

MMM, tja, dat denk ik ook. Maar dan mag ik een dood been verknallen. En ik kan natuurlijk aan hem vragen wat ze nou bedoelen met die witte lijn strategie!!
En ik leer iniedergeval hoe in geval van nood een ijzer eronder te slaan. Is altijd handig want vooralsnog gaat het goed op blote voeten en schoenen maar stel dat........ dan kan ik het maar vast weten, toch??
Na die cursus ga ik eens kijken of ik mijn licht kan opsteken bij een natuurlijk bekap smit.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:31

En als het goed is gaat hij ook het kijken naar verschillende beenstanden behandelen. Ook erg handy omdat allebei mijn knollies 2 verschillende voorhoeven hebben (Zoals een echte KWPNer betaamt!!!)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:33

Tssssss, mijn kwpn-er heeft anders super rechte benen en hele sterke hoeven. Die loopt nu ook op blote voetjes, 's winters altijd.
Jij bent ook lekker aan het topic hoppen of niet dan? Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:37

Symbeami schreef:
Ha Jorie, als je even op www.paardnatuurlijk.nl onder het kopje 'natuurlijk bekappen' kijkt, kun je ook al een heleboel leren.
Gaat alleen wel een beetje in tegen het gebruikelijke bekappen.
Ik vind het wel erg interessant. Op hoofcare.nl kraken ze die methode weer af.

Op zich, wat Frans met z'n paarden doet is niet slecht, maar om dat nou maar klakkeloos te kopieren, dat gaat me toch wat ver en is ook zeker niet Frans' bedoeling. Pas op met rigoreuze oplossingen, je zult niet de eerste zijn die z'n paard ermee in de vernieling helpt. De weg der geleidelijkheid is hierin de beste oplossing.
Het komt bij Frans z'n site niet direct naar voeren, maar het proces wat hij beschrijft heeft enige jaren geduurt en daar is in die tijd ook best wel eens iets fout gegaan *LOL*
Begrijp me niet verkeerd, ik ken Frans persoonlijk en al lange tijd en kan zijn kennis dus goed op waarde schatten.
Wordt lid van de NVVR, en je zult Frans met enige regelmaat tegen het lijf lopen, praat eens met hem en je zult merken dat dat het ook bij hem langs de weg der geleidelijkheid is ontstaan en daar is niks mis mee.
Mocht je contact hebben met Frans, doe hem de groeten van me.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:42

Hoi Ikke,
Dat alles geleidelijk zou gaan, dat had ik wel begrepen. Ik ben me op het moment een beetje aan het orienteren op alternatieven, omdat mijn paard best moeilijke voeten heeft. En ik er een beetje flauw van ben dat als het even goed gaat, ze weer een ijzer verliest en ik dus niets meer met haar kan.
Ik ga zeker niet zomaar zelf prutsen. Ik heb Frans een mailtje gestuurd met de vraag of ik een keer langs kan komen om mijn paard door hem te laten doen.
En verder ben ik dus nu nog op zoek naar geschikte hoefschoenen.
Lid worden van de NVVR is wel een goed idee, hadden ze niet net een leuk endurance nummer van de vrij ruiter ? Lachen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:49

Ik ben sinds kort lid van de NVVR. Ja, leuke Vrij Ruiter deze maand Knipoog
De Bit komt binnenkort met een vergelijking van de verschillende hoefschoenen. O.a. die van Smit en de mijne (Marquis) en Old Macs geloof ik ook. Moet je ook maar lid worden van de Bit. (of kopen) Ik ben paarden bladziek!!! Ik heb dus ook nog de Her & Der (joh, echt???) en de hoefslag en dus de verplichte Paard & Sport.

En ja, ik ben lekker aan het topic-hoppen..... maar jij ook!!!!!!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:56

Een abonnement op Bit heb ik al! Vanaf nummer 1 !!!! Goed he. ?
Maar dat komt dan mooi uit dat ze hoefschoenen gaan vergelijken.

Nog even doorgaan met topic-hoppen en dan mag ik binnekort ook eens op slow chat Haha!

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 23:59

Huh, slow-chat???? Klinkt niet echt spectaculair!!! Is toch iets met gooien met one-liners of zo?? Kijk ik nooit op!!!

Ik ben ook vanaf nummer 1 een Bit aanhanger. En ik heb ze ook nog allemaal!!

Ik weet niet precies in welke aflevering die vergelijking komt.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:07

Er is 1 topic op slow chat wat ik volg en dat is de update taalbloopers.
Oeps, beetje off topic.
Ik heb de Bit afgelopen zomer aan een endurance collega afgegeven. Nummer 1 tot 100 of zo. Kast lag te vol.
Komt jouw paard er dan in met Marquis hoefschoenen?

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:14

Nee, ik kom niet in de Bit. Jammer genoeg want vele endurance collega's waren mij dan voor gegaan (Karin's Retje en Vippie)
Die meiden waarvan ik de schoenen gekocht heb, weten ook niet wie ze gaan testen en hoe ze het gaan doen.
Ik denk dat ze mensen willen die nog helemaal geen schoenen hebben om de objectiviteit te behouden. Nou ja, dat hoop ik dat dat de reden is!!!
Ben iniedergeval wel erg benieuwd!!!

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:33

Jorie schreef:
Hoe hol hoort de hoef te zijn???
Die ene van mij heeft een nogal platte voet en is dus ook niet echt hol te noemen!!
Ik ga in januari een bekapcursus doen dus hoop daar ook antwoord op te krijgen. Is een "gewone" cursus dus niet speciafiek "natuurlijk".

hoe hol een hoef is staat niet in de boeken, het is namelijk bij iedere hoef verschillend...
zelfs bij 1 pard zie je grote verschillen tussen achter en voor.

@Jorie
waar ga jij die bekap cursus doen dan? want waar ik m heb gedaan werkte we van het begin af met levende paarden, en nooit met dode benen..

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:24

Ik ga samen met wat endurance rijders naar een smit die die cursussen geeft. Ik zal je wel PBen voor de naam. Weet niet of je zomaar met andermans namen mag gooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:26

Mijn 2 paarden lopen beide zonder ijzers, zowel over de (teer)weg als over het zand. En vergis je niet in de slijpkracht van zand, want het wordt niet voor niets gebruikt als schuurpapier Lachen

Mijn oude merrie is hoefbevangen geweest (en dat gaat nooit meer helemaal over natuurlijk) en alle smids die ik gehad heb probeerden alleen maar om haar hakken omhoog te krijgen. Na enkele jaren aanmodderen leverde dit totaal geen verbetering in haar lopen op. Verder dan de optie 'ijzers' kwamen ze niet.

Toen ik op Equitana een paar hoefschoenen zag liggen ben ik eens wat research gaan doen en kwam o.a. op de site van Strasser uit, waar o.a. een 'natural trim' op stond en de uitleg waarom het dus juist goed is om de hakken laag te houden.

Sinds die tijd vijl ik dus zelf de hoeven; de flares(zijkanten) worden om de 14 dagen eraf gevijld, de onderkant vlak gemaakt en de voorkant voorzien van een 'mustang role' (afgeronde teen met enigszins vlakke voorkant). De straal doe ik niets aan, dat slijt vanzelf af.
Om de 4 maanden laat ik er een smid naar kijken of de boel nog 'recht' staat, meestal komt er geen mes aan te pas Lachen

Omdat de hoefbevangen merrie dus idd gevoelig is op de zolen (platvoeten) draagt ze buiten Old Mac's (zie profiel). Ik doe met hetzelfde paar nu al 3 jaar en ze zijn nog niet 'op'.

Voor de andere merrie heb ik ook schoenen, maar die gebruik ik alleen als de grond hard bevroren is, zodat de druk van de zandribbels beter verdeeld wordt over de schoenzool.

Ik zal niet zeggen dat deze kapmethode voor alle paarden in elke omstandigheid geschikt is, maar voor die van mij werkt het iig prima.

iepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:46

Ons paard had brokkelige hoeven en volgens onze smid was de kwaliteit erg slecht. Hij kon absoluut niet zonder ijzers. Naar mijn idee werden de hoeven zwak, omdat er steeds weer ijzers met van die "fijne" nagels werden gebruikt. De hoeven brokkelden steeds af tot aan de nagels. Tegen zijn advies in heb ik de ijzers er af laten halen en heeft Joke Nibbelink de hoeven bijgevijld. We hadden in ons achterhoofd dat, wanneer het niet zou gaan, er zo weer ijzers onder gezet konden worden. De 1e paar weken was ons paard iets rustiger en minder speels, misschien wat last van de overgang naar z`n natuurlijke voetjes? (zie www.paardnatuurlijk en de site van Fernand v Geene).
Maar nu is het top. Hij rent en speelt, en ook op het asfalt gaat het prima, ook lange afstanden.
Ook voor de pezen, gewrichten en spieren is het beter dat er geen ijzers onder zitten.
Wij hoeven echt nooit meer ijzers!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:57

Hier nog een 'Joke' fan Lachen OK dan!

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:58

En waar zit Joke?
En iepje wat voor soort paard heb jij?

iepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:35

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:30

He SM, hier nog een hoefbevangen paard. Ook 'mijn' hoefsmid wilde ijzers met hakjes maken maar dat heb ik niet door laten gaan. Wat ik juist doe is de hielen kort houden zodat het hoefbeen weer parallel loopt met de grond. Verder haal ik totaal niks van de zool af, alleen rondom de hoefwand wegvijlen tot de witte lijn en aan de toon een flinke mustangrol. De straal doe ik ook helemaal niks aan. Heel langzaam begint alles zich eindelijk te verbeteren. Ook zullen de hoeven dan weer holler worden. Maar als ik de hielen te lang laat worden ( mm werk) dan loopt hij direkt weer gevoeliger. Inmiddels heb ik de hoefschoenen niet meer nodig Lachen

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:47

Cornelie, doe jij dat zelf allemaal? Heeft iemand jou dat eerst voor gedaan hoe je dat moet doen? Ik zou dat zelf echt niet durven.
Iepje bedankt voor de link. Die kende ik nog niet. Ook een interessante site.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:00

Yep doe het zelf. Nope, niemand voorgedaan. Site van frans uitgeplozen, veel gevraagd op de mailinglijsten en aan de slag gegaan. Ik ben in het begin zeker door de mensen hier uit de buurt voor gek verklaard. Werd bijna voor dierenbeul uitgemaakt omdat ik mijn paard geen ijzers gaf Lachen Maar zo heel moeilijk is het nou ook weer niet allemaal. Als ik ervoor zorg dat de hielen ong 3 cm zijn en de haarlijn ong 30 graden is dan is het prima. En ik doe gewoon altijd stukje bij beetje, tussendoor goed kijken en het werkt prima.

klaasfeuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:09

Remi heeft ook geen ijzers omdat die niet lang lijven zitten, dan brokkelen de hoeven af. maar nu loopt hij dus zonder ijzers over straat, daar is helemaal nix mis mee, want hoe harder de hoef slijt, hoe harder de hoef groeid!
je moet het natuurlijk wel in de gaten blijven houden, maar dat moet met ijzers ook...