Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 13:08

Wat kost de koolzaadstro en vreten ze dat niet op??

Het valt me op dat mijn merrie erg veel (vers)zaagsel in haar voerbak heeft liggen. Dat doet ze op 1 of andere manier zelf.
Helaas letten ze er niet op en flikkeren de muesli er dus gewoon bij -O-

Iemand ervaring met met zaagsel in de bak??

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:10

Dimple schreef:

Het valt me op dat mijn merrie erg veel (vers)zaagsel in haar voerbak heeft liggen. Dat doet ze op 1 of andere manier zelf.
Helaas letten ze er niet op en flikkeren de muesli er dus gewoon bij -O-

Iemand ervaring met met zaagsel in de bak??

nee alleen een kennis van mij voert het krachtvoer gewoon op de grond in het vlas.

schijnt alleen minder erg te zijn als zaagsel? Geen idee want simon eet gewoon uit zijn bak en blijft
ook van het vlas af.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:11

Die van mij proefde ook alles, maar ze hebben hier nog nooit van gegeten! Gok dat ik hier een 7euro betaal voor een pak van 27kg.
Ik gebruik 2pakken per keer, en mijn vuile merrie komt hier 2weken mee toe, mijn propere zelfs 4 tot 5!

amazing_lady

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:34

Heb mijn paarden eerts altijd op strokorrels gehad. Was ik zeer tevreden over. Makkelijk afmesten (4 stallen op 1 kleine kruiwagen) Deze winter ga ik vlas proberen. Ben benieuwd hoe dat bevalt. Heb namelijk het idee dat vlas goedkoper is dan korrels. (korrels 7,50 per zak, 1 zak in de week. Vlas 4,25 per pak, weet nog niet hoeveel ik in de week ga verbruiken). Heb ze nu 2 weken weer 's nachts op stal staan en merk al wel verschil. Korrels ruik je veel minder en loopt minder de stal uit. Ook afmesten is makkelijker. Nu denk ik dat ik toch wel meer vlas in de stallen moet doen. Heb nu ongeveer 2 pakken per stal, maar zo te lezen mogen daar rustig 2 pakken bij voor het gewenste effect. Ga ik dus ook maar proberen. Ben benieuwd hoe het mij deze winter bevalt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:02

De vlas kost hier 4,50 euro. Dat vind ik dus geen geld.
Zaagsel (even groot pak) kost me 7,10 euro.
Wil ik een pak van stal gebruiken mag ik een tientje aftikken voor hetzelfde pak zaagsel ;)
Ik haal dus braaf zelf, rij er langs als ik naar stal ga.

Ze krijgt 1 pak zaagsel per week van stal, wil ik meer dan regel ik het zelf.

De stal ziet er nu netjes uit, eens kijken wat het gaat doen als ze veel binnen staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:03

Dimple schreef:

Hier zijn de prijzen gelijk tussen vlas en koolzaadstro. Ze kunnen het best opeten alleen geeft het geen kans op verstoppingen. Dat was voor mij de keuze om het te gaan gebruiken. Of jouw paard het wel niet eet, geen idee..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 14:40

Hmm... niet de bedoeling dat ze dat gaat eten. Ze staat vanwege obesitas op zaagsel :D

(zou voor mij een maandje of 3 ook goed zijn :') )

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:20

Ik wilde eerst ook voor koolzaad gaan, maar dat was duurder dan vlas....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:15

Dimple schreef:
Maar als je zo'n tark als ik heb..........die mengt alles door elkaar. Mept haar mest achterin, laat niks op zijn plek liggen.
Bij wijze van spreken moet ik de schep onder de kont hangen als ze mest want dat is de enige manier waarop ik de mestballen heel houd, :')

Blijft het dan nog steeds schoner met vlas?

Om hier even op terug te komen: ja, het blijft schoon. Schoner dan met houtkrul en stro, gelijkwaardig aan strokorrel. Je moet natuurlijk iets meer graven en zoeken dan een paard dat heel mooi de hopen op elkaar stapelt, maar dat duurt geen 5 minuten extra.

Dat vlas de hoeven zou aantasten. Ik heb me een tijd geleden ingelezen in stalstrooisels omdat ik zelf ook zoekende was. En weet je, als je echt zoekt he, dan vindt je over ieder stalstrooisel verhalen waarbij je denkt: jeetje, dat wil ik niet in mijn stal. Van rotstraal over white line disease tot zelfs straalkanker. Bepaalde verhalen gaven me zelfs de indruk dat wanneer je houtkrul in de stal gooit, dat je je paard op puur vergif laat staan. En dat terwijl paardenklinieken juist dit strooisel gebruiken.
Ik heb het dus een beetje gerelativeerd. Wie zegt dat die hoefziekten enkel en alleen door het stalstrooisel ontstaan? Wanneer de hele omgeving bacterierijk is (bv. paard overdag op een blubberpaddock die amper uitgemest wordt, hoefsmid die toch net altijd twee weken te laat gebeld wordt waardoor scheuren in de hoeven ontstaan, stal die redelijk vochtig is, niet dagelijks gemest wordt, een paard dat al wat last heeft van zwakke hoeven etc.), dan kan ik me voorstellen dat een stalstrooisel een dergelijke verzwakte hoef kan infecteren. Maar als je de omgeving gewoon net en zuiver houdt, dan denk ik niet dat vlas (of eender welk ander stalstrooisel) zo gevaarlijk is.

leidelmeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:20

mijn tinker heeft in de winter heel erg last van mijten en mok. nu heb ik gelezen dat de mijten vaak in stro zitten. ik wil nu gaan proberen om hem op vlas te zetten. heeft iemand hier ervaring mee ?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:29

Interessant topic!!
Ik heb mijn tinkertje met uitloopstal nu op stro staan, maar ze eet zoveel stro, en verplaatst alles naar achteren dat het gewoon niet leuk meer is. Plus een laag stro, met daaronder mest, met daaronder nog wat stro, en daaronder nog wat mest. (En dat binnen 24 uur!)
Ik heb nu de staleigenaren gevraagd of ik gehakseld koolzaadstro mag gebruiken, en indien ik groen licht krijg, wil ik dit eens gaan proberen!!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:51

Mijn paard kan niet op stro ivm stofallergie. Die maakt juist een klerebende van vlas, 1 natte sopbende. Zaagsel blijft veel schoner. Ik haal 1 x per week de natte plek eruit en gooi dan een pak zaagsel erbij.
Ik doe dagelijks de drollen verwijderen en de boel recht trekken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 20:00

Gini, helemaal met je eens!
Bij mij op stal hebben ze slechte ervaring met vlas terwijl mij het ideaal lijkt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:15

Voordelen van wat ik gebruik: minder opslag nodig, minder ruimte op mesthoop nodig, je erf ligt niet onder de strootjes, zo goed als stofvrij (zeg 95%), stal blijft droger en schoner, groot nadeel vind ik dat ze met stro echt wat te knabbelen hebben en dus moet je meer hooi bijvoeren om die behoefte op te vangen.
Je moet er mee leren om te gaan met vlas/gehakseld koolzaadstro/strokorrels. Je moet niet te veel in de bodem roeren, een laag kweken. Niet direct dat wat nat lijkt er uit willen halen maar echt wachten totdat het rood begint te kleuren. Als je er eenmaal aan gewend bent vind ik het erg praktisch.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:19

Ik zei 1 keer per anderhalf a 2 maand, stal helemaal leeg. Maar ik moet het even verbeteren. Ik doe 2 keer de stal leeg in de winterperiode dat ze op stal staan. Totaal 5 maanden. Mijn onderlaag begint dan te soppen, het is rood verkleurd en verzadigd. De enigzins goede toplaag wordt nieuwe bodem. Dit glijdt wat minder en zit sneller vast.

Mijn laag is vlak voor een verversing ongeveer 10 a 15 cm dik. Achterin iets dikker ivm iets aflopende stalbodem ivm met vochtafvoer.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:23

Als je paard het stro op eet kun je het misschien minder smakelijk maken door er azijn over te sprayen? Kost weinig en je kunt het gewoon in een oude (hand)sprayfles doen. Evt. zou je indien dit makkelijker is een drukspuit van 5 liter kunnen kopen (ongeveer 25 euro oa bij gamma). Als ze uiteindelijk brgrijpt dat het stro niet lekker is zal ze het waarschijnlijk gewoon laten staan...

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 07:12

gaucho schreef:
Mijn paard kan niet op stro ivm stofallergie.

Dan kan strokorrel een oplossing zijn. Bij productie van strokorrels worden de korrels sterk verhit en worden de ziektes en schimmels op het stro gedood.
Opgelet, niet alle strokorrels zijn even goed behandeld geweest, bij aankoop vragen om een zak te openen, en er even aan ruiken. Moet gezond ruiken.

Vlas wordt trouwens "geroot" op het land. Tijdens dit rottingsproces ontwikkelen zich schimmels op het vlas. Als de vlaslemen achteraf opnieuw vochtig worden kan dit sneller ontwikkeling geven van nieuwe schimmels.

Bij vlas goed kijken naar de kwaliteit. Als er lange scherpe wortels inzitten, opgelet, die kunnen gevaarlijk zijn wegens doorboren spijsverteringskanalen. Vlas is eensuperplant, wordt 100% gebruikt, maar de wortels zijn lang en scherp.
Indien vlas niet goed gereinigd is, kan er nog vezel inzitten, die bollen kan maken in de maag en verstopping veroorzaken. Maar de vezel staat nu duur, ze zullen er wel zo veel mogelijk uithalen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:10

tessacheyenne schreef:
Als je paard het stro op eet kun je het misschien minder smakelijk maken door er azijn over te sprayen? Kost weinig en je kunt het gewoon in een oude (hand)sprayfles doen. Evt. zou je indien dit makkelijker is een drukspuit van 5 liter kunnen kopen (ongeveer 25 euro oa bij gamma). Als ze uiteindelijk brgrijpt dat het stro niet lekker is zal ze het waarschijnlijk gewoon laten staan...

Zo'n spuit heb ik wel inderdaad. Maar hoe vaak moet ik het inspuiten dan? Ik heb haar liever gewoon op stro, dat vind ik ook het 'warmste' voor de winterperiode.

Iedere dag na het opstrooien weer inspuiten?

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 18:18

Mijn Paardje staat op zaagsel omdat hij TE veel stro eet en ruim 10x in een half jaar koliek heeft gehad, van stro, terweil ik genoeg hooi had liggen! Ook sprays hielpen niet Voor hem was vlas ook niet geschikt, door het eten van hooi op het vls kwam er ook vlas binnen, ik vind de harde stukjes eng, omdat ik ook verhalen heb gehoord dat het door de wand van de maag kan prikken.. Hij staat nu 2,5 jaar op zaagsel. Als je een dikke laag erin doet en elke dag de natte plek weghaald en de drollen dan is het qua onderhoud ook ideaal!

Ik ben helemaal fan van dat zaagsel want mijn mannetje heeft nu geen koliek meer:D :D

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 06:55

laziezo schreef:
Mijn Paardje staat op zaagsel omdat hij TE veel stro eet en ruim 10x in een half jaar koliek heeft gehad, van stro, terweil ik genoeg hooi had liggen! Ook sprays hielpen niet Voor hem was vlas ook niet geschikt, door het eten van hooi op het vls kwam er ook vlas binnen, ik vind de harde stukjes eng, omdat ik ook verhalen heb gehoord dat het door de wand van de maag kan prikken.. Hij staat nu 2,5 jaar op zaagsel. Als je een dikke laag erin doet en elke dag de natte plek weghaald en de drollen dan is het qua onderhoud ook ideaal!

Ik ben helemaal fan van dat zaagsel want mijn mannetje heeft nu geen koliek meer:D :D

Die "harde stukjes", dat zijn de wortels, heel scherp, kunnen inderdaad de maag/darm (door)prikken

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:51

Ja , nou idd de rede waarom ik vlas niks vind!!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:56

Op het moment gaat het erg goed met zaagsel. Ik hou het zelf ook bij als ik kom.

Alleen krijgt ze het voor elkaar (tenminste ik denk dat zij het zelf doet) om een enorme hoeveelheid zaagsel in de voerbak te krijgen.
Van stal uit leggen ze vaak een voorraadje zaagsel in de hoek, onder de voerbak en trekken er dagelijks wat vandaan om op te strooien.
Nu ligt er dus regelmatig zaagsel in, maar belandt ook de muesli die ze krijgt er bovenop (dat gaat in routine van de dag) Maar ja........ik ben bang dat ze het binnen krijgt.

Heeft iemand ook zo'n paard? Zou ze zich vervelen? Handige oplossing?

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:49

Ik heb op mijn vorige stal vlas gehad, zelf vond im het erg fijn want het blijft heel schoon!
Gewoon elke dag de kleine drollen maar ook de grote heel precies uitmesten (te,inste dat dded ik) en dan 1x per week het nog bruikbare vlas aan de kant schuiven, de vieze plek met plas uit de bodem mesten en dan het vlas wat je aan de kant hebt geschoven mengen met het overige bodempje en dan een nieuw pak vlas erover heen doen !

Excalibur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:32

Bij ons op stal staan nu nu alweer een jaar ofzo op MegaZorb wat een heerlijk spul is dat. Het is een afvalproduct van de papierindustrie en neemt super goed vocht op. De eerste keer moet je een stuk of zes zakken in de stal gooien. Elke dag haal je de drollen eruit, 1x in de week ook de natte plekken en dan kan er weer een nieuwe zak bij in. Het spul blijft ook niet nat maar droogt weer netjes op. Mijn paard is echt een varken en zelfs zijn stal ligt er, elke dag, na het mesten weer netjes bij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 07:50

MegaZorb ken ik niet om eerlijk te zijn.
Via google wel wat over kunnen vinden maar eigenlijk niets over prijzen.