Help! Wat doen jullie met de mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Help! Wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:11

De boeren hier in de regio hebben ook gewoon echt genoeg aan hun eigen koeienmest, die zitten helemaal niet te wachten op paardenmest. Helaas :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:14

Vriendin van me zet de mest gewoon regelmatig op marktplaats. En jawel, daar komt nog iemand op af ook. Ze moet het dan tijdelijk in vuilniszakken bewaren, en dan komt iemand uit de buurt het voor de tuin halen.

Ze heeft 1 grote tinker staan en komt zo aardig van haar mest af.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:58

heb ik ook gedaan, heel lang zelfs. geen 1 reactie op gehad.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:47

Maar mest hoop zo ergens maken mag niet,hangen leuke boetes aan.
Ook mag de mest niet hele jaar over de wei heen.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:23

Zijn er ook geen (mest)vergisters in de buurt? Ik breng mijn mest naar een mestvergister hier in de buurt, gratis.
In mijn buurt zitten er meerdere vergisters.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:31

Koper schreef:
Wat ik met de mest doe? Composteren en in het voorjaar over de wei. Twee vliegen in één klap.

Mag ik vragen hoe je de mest composteerd? En van hoeveel paarden heb je mest dat je het maar één keer per jaar op de wei hoeft te gooien?

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 14:58

Hoewel het niet mijn bericht was denk ik er toch antwoord op te kunnen geven...
Mest composteert zichzelf (als je het minimaal een jaar laat liggen) door de insecten die er in gaan zitten.
Wij laten onze mest minimaal 1 jaar liggen van twee paarden. We hebben dan ook 2 mestbulten. Het slinkt enorm gedurende dat jaar wachten trouwens. De bult is dan de helft van wat het was. Het gaat dan na de winter (begin maart) over het land en halen er in het voorjaar eerst een keer hooi van af.
Je kunt ook spul kopen dat het sneller composteert. Dat vertelde iemand mij laatst. Weet echter niet meer hoe dat spul heet :-(
Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de paarden goed ontwormd. Maar na composteren is de kans op besmetting niet meer dan normaal.
De meeste boeren hier die ook paarden hebben gooien het overigens meteen over het land. Dan ligt het dus maximaal een half jaar. Dat lijkt mij te weinig. Een mestbult in onze regio is bij particulier gebruik toegestaan (6 paarden of minder) maar wij wonen dan ook op het platteland. Mogelijk is het in andere gebieden verboden.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 17:20

Maar dan moet je dus al twee mesthopen hebben en die inderdaad maar net mogen plaatsen...

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:04

ik heb gisteren een adv. geplaatst op bokmarkt ivm dit probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:35

Delaja schreef:
Koper schreef:
Wat ik met de mest doe? Composteren en in het voorjaar over de wei. Twee vliegen in één klap.

Mag ik vragen hoe je de mest composteerd? En van hoeveel paarden heb je mest dat je het maar één keer per jaar op de wei hoeft te gooien?

Gewoon neerleggen, van de gemeente mag je mesthoop een maximale omvang hebben (paarden worden hobbymatig gehouden) De mest is van 1 welsh D, 1 shettie en 1 IJslander. Vanwege de maximale omvang die de mesthoop mag hebben hebben we niet genoeg om alles mee te bemesten, daarom hebben we een wisselsysteem: het ene jaar doen we de zomerwei met compost en de winterwei met kunstmest en het andere jaar andersom. Overigens doen we de compost niet in één keer over de wei, aangezien wij handmatig bemesten. Duurt meestal wel een paar dagen voordat alles er ligt. Het is echt een kwestie van paar keer de kruiwagen volscheppen, boel er weer uit scheppen en verspreiden.
We hebben meerdere kleine composthoopjes, de eerste is nu af, die blijft de komende winter liggen tot we 'm nodig hebben. De andere twee worden nog opgebouwd. Één daarvan is hopelijk zo in april helemaal gecomposteerd, de andere kunnen we dan later in het jaar gebruiken. En daarna, dus in de zomer, gaan we weer opbouwen voor het volgende jaar.

Het composteren gaat bij ons razendsnel, het wemelt van de wormen en mestkevers. Met razendsnel bedoel ik dat wat we in de zomer/herfst neerleggen in het voorjaar/volgende zomer over de wei gaat. Dan is er geen mest meer in de compost terug te vinden.

Wij hooien ook eerst. Daarna gaan de paardjes op de zomerwei (die dus ook gehooid is dan inmiddels) en groeit de winterwei aan tot ze daar half oktober ongeveer op gaan.