Ibbel schreef:Leorah schreef:nou ik ben net met de dekens naar de bak gesprint, maar wat doet madam? juist, er vandoor gaan zodra ze me met de dekens zag aankomen. En vergeet maar dat ik dr te pakken kreeg, grmblz. Gevolg: mijn tweede natte pak voor vandaag opgehaald en paard staat nog zonder deken. Misschien moest het wel zo zijn haha, ze dacht vast: ik nat, jij ook nat!
Als ze een sprintje heeft getrokken zal ze het nu niet meer koud hebben. Werken is een veel efficientere manier om warm te worden dan rillen. Alleen kunnen paarden dat niet beredeneren
Vind ik het toch vreemd dat een paard al duizenden jaren lang op deze manier "te werk" gaat, als het niet zou helpen. Ik denk dat het een mensengedachte is dat het niet helpt, omdat wij onze vacht niet meer hebben en ons daarom niet meer kunnen inleven. Naar mijn mening betuttelen we de paarden teveel. Als je nu al de paarden in de war brengt door met dekens in de weer te gaan, oftewel te "helpen", dan raakt hun systeem helemaal van slag en dán is het komende winter inderdaad zeuren voor ze. Dit is hun manier om deze eerste frisse periode door te komen. De dagen worden steeds minder lang licht en dus zal hun vacht gaan groeien en kunnen ze zich in no-time klaarmaken voor de winter. Rillen is niet erg, maar als het paard echt als een drilpudding staat te schudden (dus dat het hele lijf als het ware golft - onmiskenbaar als je het een keer hebt meegemaakt, het is heel wat anders dan gewoon rillen) dan zou je het even binnen kunnen zetten. Een paard dat zelf niet wil schuilen, heeft echt geen last van dit weer.