Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Wat vinden jullie van dit uitmestbeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:13

Ik haalde elke dag de mest en natte plekken eruit en dan dagelijks 1 plak van een grote baal erin. Is uiteindelijk goedkoper dan 2x per week 5 plakken erin gooien en als je toch al elke dag de mest eruit haalt is het niet veel meer werk om ook even de natte plekken te doen.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:21

Hier een privé stal.
Elke dag alle natte plekken en mest eruit. Droog en iets wat vies stro laten liggen.
Alles recht trekken en dan schoon stro er over heen. Zo heb je een mooie schone dikke onderlaag.
Alle dagen een schone stal dus.

Zaagsel precies hetzelfde maar dan om de dag een halve baal zaagsel erin.

In de winter met regelmaat extra mest eruit halen.
Lopen ze het er niet zo door heen en blijven je stallen dus schoner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:22

Nou netjes hoor, als je leert je paard in de hoek te mesten, heb je een schone stal, dan hoop ik dat de natte plek voldoende onder is en de stal groter dan 3x3...

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:23

Mijn bijrijdpaard stond op een stal waar je zelf mocht mesten, zovaak als nodig, met zo veel als nodig. Mijn eigen paard staat op een stal waar elke vrijdag de stal helemaal leeg wordt gehaald, dan krijgen ze enkele plakken (van de grote baal) stro, en vervolgens wordt elke dag opgestrooid met 1 a anderhalve plak stro per stal. In de zomer staat ze 24/7 buiten, in de winter is het je eigen verantwoordelijkheid of ze buiten komt: je moet je paard dan zelf buiten zetten en binnenpakken en als je dat er voor over hebt, heeft je paardje elke dag weidegang. :) Dat is fijn, hoe minder ze in de stal staan, hoe minder vies 'ie wordt. Want het liefst zou ik elke dag zelf uitmesten.. Helaas is dat niet mogelijk en een duurdere stal kan ik (nog) niet betalen. Zowieso in de zomer heb ik absoluut niets te klagen, de weides op stal zijn geweldig!

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:16

Waar ik sta, word 1x in de week uitgemest en verder elke dag opgestrooid.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:20

Ik zou er persoonlijk niet willen staan. Mijn paarden kregen bijvoorbeeld op maandag een schone stal, helemaal leeg halen en nieuw stro erin. Niet tot de knieen vol maar gewoon wat nodig was dus meestal waren dat drie balen. En dan deed ik de dag erna de drollen eruit halen en een plakje stro erbij. Meestal duurde dat twee dagen en moest ik dus op donderdag de stal weer volledig leeg halen en opnieuw stro erin. Ik begrijp niet waarom ze vijf balen erin gooien terwijl je een stal veel schoner kan houden door de drollen eruit te scheppen (en dus ook alle! natte plekken van plas) om vervolgens elke dag een schoon baaltje stro erbij te kunnen gooien.

Ik denk wel dat dit ieder voor zich is. Iedereen heeft hier een andere kijk op en je moet gewoon vinden wat het beste bij jou past.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:23

Woogy schreef:
hier is toch helemaal niets mis mee? De laatste dag staan ze vuiler maar dat is maar voor een dagje

Dus jij vindt het niet erg dat je paard elke week een dag in z'n eigen vuil staat? En dan heb je het over een uitzonderlijk schoon paard. Want alle paarden schijten en pissen kilo's en liters en zullen gemiddeld zo'n 3 tot 4 dagen in een vervuilde stal staan met dit systeem. En dan heb ik het nog niet eens over de paarden die de eerste dag, met schoon stro tot hun knieeen, de hele godverse box leegvreten. Ik zeg gatverdamme, dat doe je je dier niet aan. Als je je paard bewust in z'n vuil laat staan ben je verkeerd bezig.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:44

Elke stal heeft zo z'n eigen systeem. De eerste stal waar ik met eigen paard stond weet ik niet meer hoe het ging, de tweede had gaten in het beton waar de pis doorheen ging. Daar moest je zelf mesten. Door de gaten was het eigenlijk altijd droog. Uitmesten wad elke dag.
derde en laatste stal had een zeer beroerd mest beleid (dus deed ik het zelf :+ ) die man dacht dat,als de achterste 1/3 lees wad, het paard daar de behoefte zou doen. Niet dus!
de voorste 2/3 kreeg de oude laag (in mijn ogen te vieze/natte) stro als ondergrond, daaroverheen een klein laagje schoon.
stallen waren in no Time dus ranzig.

ideaal in mijn ogen is niet haalbaar voor een stalhouder. Ik zou bij een volgend paard erg blij zijn met een stalhouder die 1of 2 keer per week de stal leeg trekt en dagelijks schoon stro erbij gooit. En dan zelf de keuze hebben om je stal wel of niet drol en natte plek vrij te maken elke dag.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:11

Mri, mijn stal heeft toevallig ook een afvoerputje voor de pis. :) Geen idee hoe effectief dat is... want ze heeft nog niet in haar stal gestaan hihi. Komen we nog achter van de winter. Merk je dat echt goed?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:30

Urion schreef:
Ik begrijp niet waarom ze vijf balen erin gooien terwijl je een stal veel schoner kan houden door de drollen eruit te scheppen (en dus ook alle! natte plekken van plas) om vervolgens elke dag een schoon baaltje stro erbij te kunnen gooien.

Meestal op stallen waar machinaal gemest wordt en men dus een keer per week de hele stal geheel leegtrekt.
Wanden ertussenuit en rijden maar, gemak dient de mens :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:18

Onze stal had,niet 1 afvoer putje, maar over het hele beton gaten erin.
heb er helaas geen foto van.
onder de stal zat een mestkelder.

vergelijkbaar met,idee koeien rooster, maar dan geen rooster,maar elke 10-15,cm een,gaatje, zo,groot als een bamboe stok(?) ongeveer. Wiwk gebruikte van,die bamboe dingen om de gaatjes door te prikken als ze,verstopt waren

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:03

Wij staan nu volpension en onze stallen worden dagelijks goed uitgemest en opgestrooid. <3

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 07:41

Koper schreef:
Vlas (of zaagsel) + stro vind ik ook het fijnste werken. Vlas onderop, neemt veel vocht op. En dan een laagje stro zodat de nattigheid daar gauw doorheen gaat en de bovenlaag dus gewoon meteen droog is. En heeft 'ie meteen ook wat te knabbelen. Heb het op verschillende stallen zo gezien, zowel met zaagsel (geen krullen, echt dat houtmot) als met vlas. Je hebt dan inderdaad een onderlaag die lang meegaat en per dag ben je met gemiddeld 1 plakje stro klaar. Zelfs met die van mij, en die mest gewoon waar hij toevallig staat. Overal dus :roll:

Maar weet niet of dat een optie is bij de stal waar TS staat?

Dit vind ik ook de meest fijne manier... en de minst verspillende (qua schoon stro) manier

Ik heb een beetje moeite met wat mensen hier een grote baal stro noemen lol... Ik ken groot (400 kg) en klein (20-25kg), maar een tussenmaat heb ik nooit mee gewerkt dus weet ik ook niet hoeveel ik gebruik daarvan. Wij hebben de grote balen op stal.

Ik heb een vrij schone merrie, mits er voldoende stro/bodembedekking in stal ligt.
Het fijnste werkt het om onderop een laag zaagsel te doen, ong. 1 a 1.5 kruiwagen (zaagsel ligt bij ons op een grote hoop, van een houtzagerij), en daarbovenop ruim stro, minimaal 1 plak van een grote baal, soms anderhalf.
Dan hoef ik een paar dagen lang alleen maar drollen te wippen en recht te trekken. Na een dag of 4/5 haal ik de natte stro en zaagselplek weg en trek hem opnieuw recht en strooi bij, op zich is er dan nog ruim voldoende stro als bodembedekking maar schoon stro is dan dus voor de knabbel.
Vanaf de eerste keer natte plek weghalen herhaalt het riedeltje zich iedere 3 dagen, totdat na 2.5-3 weken het overige zaagsel echt verzadigd is. Dan haal ik alles eruit, leg het nog bruikbare stro in de hoek en breng een nieuwe zaagsellaag aan waar het smoezelige stro (gebruikt stro maar niet verzadigd) bovenop gaat en daar bovenop weer een schone laag stro.

Nu heb ik dus een redelijk schone merrie, die poept tegen de achterwand en zijwanden, walst dus niet alle poep door haar stal heen en de plasplek is redelijk te lokaliseren. Vooraan (eerste meter) laat ze altijd schoon, dus daar leg ik dan ook het schone stro neer als ik bijstrooi, dan kan ze daaraan knabbelen en werkt de rest automatisch wel over het smoezelige stro heen.
Belangrijkste bij haar is een dikke laag, bij een te dunne laag kan ik iedere paar dagen de stal helemaal leegtrekken, waar de pensionhouder dan niet al te blij mee is omdat dat veel meer stro verbruikt.
Op zich mogen wij onbeperkt stro pakken waar ik heel blij mee ben, mits er geen schoon stro op de mesthoop belandt. Dat lijkt een logische regel maar door de jaren heen hebben we gemerkt dat de defenitie 'schoon stro' nog wel eens kan verschillen lol. Daarom is een tweede regel dat al het bruikbare en dus niet verzadigde stro bij de koeien in de potstal moet ipv op de mesthoop. Die zorgen er wel voor dat het stro echt verzadigd raakt :P