Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:43

Toevallig dat ik hier nu een topic over tegenkom. Ik heb een paard en een pony en was wel eens benieuwd hoeveel dat per maand ong kost, omdat ik er nog een pony bij wil. Ik heb vanmiddag nog zitten te rekenen. Heb alles heel ruim genomen en kwam uit op gemiddeld €100 per maand per paard, dus 2 €200 in de winter dan. 's Zomers goedkoper, omdat ze in de wei staan en dan weinig hooi krijgen.

Voor 2 pony's en 1 paard kwam ik hier op uit:

Ik heb rekening gehouden met: ruwvoer (hooi, daar gaan ook de meeste kosten aan op) €150 ong, €65 voor krachtvoer, €40 voor ontwormen & hoefsmid, misschien €25 ong aan water?
Dan kom ik al gauw op €300, maar ik was bodembedekking al helemaal vergeten, dat zal ook wel €100 zijn.
We hebben het paard sinds maart, dus die heeft toen maar net een paar dagen op stal gestaan, daarna dag & nacht buiten. Even afwachten dus hoeveel vlas of stro we straks moeten gebruiken.

Ik zit er over na te denken om er nog een d-pony bij te kopen, maar het is wel duur. En de weide is 60 x 30 meter en nog een klein stukje, dat is 's zomer ook zomaar op en moet er weer hooi bijgevoerd worden...

Als je een paard aan huis wilt, dan ben je al gauw €100 tot €150 per maand kwijt per paard. Gelukkig altijd goedkoper dan pensionstalling. Ben daarom ook blij dat ze aan huis staan, na een jaar pensionstalling kan je een paard erbij kopen, zonde van het geld.

Oja, mest haal ik wekelijks uit de wei, omdat ik vind dat ze een schone toilet moeten hebben :D
Ik gooi alles in een hoek van het weiland, volgend jaar in maart gaat alles over de weide, kost alleen veel kracht en tijd :+ Alles moet ik dan met de kruiwagen verspreiden en uitharken. Zou willen dat het opgehaald wordt, maar dat mag niet...
Zelfde geldt voor de rijbak, moest een maand geleden alle onkruid eruit halen, uren mee bezig geweest.

Kosten reserveren voor onderhoud of dierenarts doen we niet aan, laatst nog moest er een nieuwe brug komen, omdat mijn paard erdoor heen was gezakt. Als er dingen kapot gaan of pony moet naar de dierenarts, dan betalen we dat gewoon. Zal wel moeten.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:20

Shirley schreef:
Waterrekening, extra stroom voor omheining, verlichting en warm water ...
Een hypotheek die toch voor een huis en schuur met een lap grond ietsjes hoger ligt dan de gemiddelde eengezinswoning ;)

Onderhoud gebouwen, heining, weiland ... 't gaat inderdaad niet alleen om de kosten van hooi en brok !

Denk dat je het voor een tientje per dag ( even uitgaande van een volpensionprijs van 300 euro ) niet redt, zeker niet als je je werkuren ook nog meetelt :n

Je moet het echt alleen doen uit liefhebberij, niet om kosten te besparen !

Ben het met een groot gedeelte van je post eens behalve met die hypotheek, hier was de hypotheek er eerder dan de paarden. Daarbij neem ik aan dat je ook zelf in het buitengebied wilt wonen en dan als bijkomend voordeel hebt dat je de paarden thuis kunt stallen dus om de hypotheek mee te nemen in deze berekening gaat mij wat te ver.

Onze kosten voor 2 pony's (een E en een shet) zijn;
Diesel voor de tractor - 30 euro per jaar
Stro - 80 euro per jaar (in ruil voor helpen als het geperst wordt krijgen we het voor kostprijs van de boer)
Voer - 120 euro per jaar (Wiesencobs van Marstall, liksteen v. paardnatuurlijk en een voedingssupplement)
Hooi - levert +/- 100 euro per jaar op (eigen oogst en verkopen wat we niet nodig hebben)
Water - ruwe schatting 50 euro per jaar
Onderhoud omheining - ruwe schatting 20 euro (schrikdraad en palen zijn op voorraad gok dat we daar 1x in de 5 jaar nieuwe voorraad voor moeten kopen)
Onderhoud sloten - 200 euro per jaar (wordt gedaan)
Geel zand - 50 euro per jaar
Totale kosten per jaar: 450 euro Daar komt natuurlijk nog de DA, hoefsmid e.d. bij maar die kosten heb je altijd.

Snoeien, spuiten, maaien, schudden e.d. doen wijzelf hooi persen zit bij die 100 euro winst in. Wij leveren onze paardenmest in bij de boer en die komt ons land dan weer bemesten met drijfmest. De rest van de mest wordt gecomposteerd en gaat hier en bij mijn opa onder de groentetuin in het voorjaar. Sommige kosten zoals het onderhoud aan de sloten en de omheining zouden er ook zijn zonder de pony's aangezien er meer dieren wonen hier, maar goed toch maar meegerekend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:29

Depende schreef:
Ben het met een groot gedeelte van je post eens behalve met die hypotheek, hier was de hypotheek er eerder dan de paarden. Daarbij neem ik aan dat je ook zelf in het buitengebied wilt wonen en dan als bijkomend voordeel hebt dat je de paarden thuis kunt stallen dus om de hypotheek mee te nemen in deze berekening gaat mij wat te ver.

Bij ons niet hoor, het huis is echt aangekocht voor de paarden. Anders hadden we ergens een dorp gekozen met een leuk speelplein, school dichtbij en een tuin waar wat klimtoestellen en een trampoline in kunnen. Was toch een stuk goedkoper geweest denk ik :)

Shirley

Re: Paarden aan huis, hoeveel ben jij kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:44

Bij ons ook :j

Wij woonden eerst ook heel leuk, in een gezellig klein goedkoop huisje, maar zonder eigen grond ( nou ja, er zat iets van 1500 m bij, gewoon een flinke tuin dus ;) )
De aangrenzende weitjes pachtte ik van een boer in de buurt en toen die wegviel en we de grond kwijtraakten, zijn we op zoek gegaan naar iets met grond aan huis .

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:01

Urielle schreef:
Depende schreef:

Bij ons niet hoor, het huis is echt aangekocht voor de paarden. Anders hadden we ergens een dorp gekozen met een leuk speelplein, school dichtbij en een tuin waar wat klimtoestellen en een trampoline in kunnen. Was toch een stuk goedkoper geweest denk ik :)

Dito, wij zijn toch echt alleen naar België vertrokken vanwege de paarden :)
In Nederland (waar we toch echt ook al heel leuk woonden) betaalden we zowat 1/3e van wat het huis nu kost.
Enkel en alleen vanwege het land wat er hier bij zat.
Bij de 2 paarden wat we toen hadden had ik die voor dat prijsverschil ook gemakkelijk in pension kunnen zetten. Pak minder werk.
Of het voor de paarden zo leuk was geweest op een manege is weer een ander verhaal.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:13

Ik was aan huis 75 euro per maand kwijt. Mest ophalen deed de buurman voor een flesje wijn... Dus het is maar net hoe je het geregeld krijgt.... 1 baal hooi 40 euro --> 5/6 weken mee per paard, dan brokken, 15 euro per maand (kreeg ie niet veel, wel muesli), dan stonden ze vooral buiten... dus mjah... in de winter op vlas komt er 30 euro bij...

Onderhoud: afhankelijk van wat er kapot is... En de manier hoe je het oplost... Wij hadden geluk met de mensen in de buurt :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:20

Wij hebben 1 C, 2 D en 1 E pony.
We hooien zelf, en kopen stro per ton, zelf persen.
Kosten vorig jaar (toen had ik de E-pony nog niet)
Hooi, 255 pak van eigen land kosten 127,50 (per jaar dus)
3 balen bij gekocht van 30 per stuk, dus 90
Stro.. 220 pak a 1,10.. 242 euro.
Persen doet een kennis voor 50 cent per pak.
Muesli 1 zak per maand dus 15 euro of 180 per jaar.
Is hier dus voor 3 pony's samen 55 per maand. Wordt dus dit jaar iets meer omdat ik er 1 bij heb.
Komt er nog wat water e.d. overheen.
Hoefsmid en dierenarts betaal je op pensionstal ook, dus tel ik nu niet mee.
Mest gooien we op eigen land, dus daar geen kosten.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:23

Niet alles gelezen, sorry :o

Maar jaarlijks terugkerende kosten zijn bij mij ook voor de schuur en het land o.a. Vermogensbelasting, gemeentelijke belasting (dubbel dan: gebruik en bezit) waterschapsbelasting.

Verder uiteraard machines (+onderhoud), diesel, loonwerker, water, licht, etc. Noem ik zomaar een paar dingen die vaak niet meegerekend worden maar waar je vaak wel mee te maken krijgt als je alles bij huis hebt.

Verder moet je er ook opletten dat je qua milieu eissen alles goed voor elkaar hebt want als je onverwacht controle krijgt en het is niet goed kun je een behoorlijke boete krijgen wegens milieudelict.

Paar jaar geleden nog zo'n onverwachts bezoek gehad, gelukkig alles goed. *\o/*
Punten waar o.a. naar gekeken werd was hoe ik mijn onkruid bestreed. Als ik gif zou gebruiken behoor ik hiervoor een vergunning aan te vragen (kost ook geld). Of ik mijn paarden vaak met shampoo waste en waar het afvoer water naar toe ging en hoe ik mijn mest opsloeg (op vloeistof dichte platen anders komt er teveel urine in de bodem)

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:28

Lianne86 schreef:
Ik was aan huis 75 euro per maand kwijt. Mest ophalen deed de buurman voor een flesje wijn... Dus het is maar net hoe je het geregeld krijgt.... 1 baal hooi 40 euro --> 5/6 weken mee per paard, dan brokken, 15 euro per maand (kreeg ie niet veel, wel muesli), dan stonden ze vooral buiten... dus mjah... in de winter op vlas komt er 30 euro bij...

Onderhoud: afhankelijk van wat er kapot is... En de manier hoe je het oplost... Wij hadden geluk met de mensen in de buurt :)

En als je niet meer kunt rekenen op die mensen in de buurt?
Ik ben blij dat we bijna alles zelf kunnen, moet ook sinds ik er 3 ha land bij heb want dat is te veel om de buurman voor een flesje wijn te laten doen. :P

Sterker nog, volgens mij zijn WIJ de buurman die voor een ander aan het werk is.... :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:35

@zwanepol
Dan ben je (blijkbaar) beroepsmatig bezig (of iig zien ze het niet meer als hobbymatig gebruik).
Voor particulieren (met een paar paardjes) zijn ze gelukkig niet zo streng.

Daarnaast is de OZB voor gebruikers al sinds 2006 afgeschaft, je betaald alleen als bezitter.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:41

Het valt me op dat de kosten voor mestafvoer erg uiteen lopen van 80 tot 800 euro per keer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:42

it_is_me schreef:
Geen idee wat ik per maand kwijt ben voor mijn paard en pony, maar ik zou op een pensionstalling wel veel duurder uit zijn. Ik woon op een boerderij, dus heb geen aparte paardenstallen hoeven plaatsen. Wel omheining voor het weiland en een paddock. Eigen bak heb ik niet, maar ik gebruik die van de buren. Hooibalen komen van eigen land en hennepstrooisel koop ik per pallet in.

Kijk, op deze manier ben je echt goedkoper uit, absoluut als je op een boerderij woont.

Geniet er lekker van.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:59

Veulen84 schreef:
Ik betaal 650 euro voor 2 paarden te stallen op een pension hier. Hoop toch dat aan huis wel goedkoper dan dat is.

Echt niemand hier die idee heeft van mestkosten en onderhoudskosten?

Hangt ook van de situatie af...mijn vader heeft een grote moestuin en daar gaat bij ons dus alle mest heen.
Kost niks in geld, maar wel veel tijd!
Ook verbouwen wij bijvoorbeeld nog steeds zelf voederbieten. Dat scheelt mij in de winter in voer, maar je moet wel eerst zelf zaaien, op 1 zetten, onkruid wieden, oogsten, schoonmaken, in de bult zetten...dus je moet geen uren gaan rekenen.

Onderhoud van de stal hangt van de bouw af, aan een houten schuur heb je misschien een kleinere investering aan het begin, maar daar vertimmer je waarschijnlijk in de loop der tijd meer aan dan bij bijvoorbeeld prefab van beton.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:01

Cil_ schreef:
Het valt me op dat de kosten voor mestafvoer erg uiteen lopen van 80 tot 800 euro per keer.

Zal eraan liggen of je een buurman hebt die de mest ophaalt voor een flesje wijn ;) , de kosten van een loonwerker die het op je eigen weilanden weer uitrijdt, een boer die het tegen ophaalkosten wel graag wil hebben voor zijn land of een officieel mestbedrijf met contract en vervoerskosten omdat je het bij geen mens kwijt kunt. Hier zitten de boeren zelf al met mestoverschot en de loonwerkers doen alleen drijfmest dus dan ben je blij met elke tuinder die een kruiwagen mee wil nemen. Bij mijn zus in de regio sloegen de boeren elkaar nog net niet van het erf om de mest mee te mogen nemen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:05

Mijn paarden kosten 80.- per maand per paard. Dit bedrag leg ik elke maand apart. Uiteraard kosten ze in de zomer nauwelijks iets (alleen krachtvoer na werk) maar in de winter bijna het dubbele en met 80.- per maand heb ik dan genoeg reserve in de winter.

Ik tel hier wel alleen 'directe' kosten mee. Dus voer, bodembedekking, hooi en mestafvoer. Gelukkig is er een boer in de buurt die de mest een keer per jaar wil hebben maar dan moet ik wel een graafmachine hebben die de hele mesthoop in zijn tractor schept. Dit kost ongeveer 100.- per jaar. In de zomer mag ik de mest bij iemand in de tuin brengen dus dan doe ik dat gewoon per week met een aanhanger. Ik tel bij de 80.- in de maand geen stroom of water kosten. Wel het onderhoud aan de omheining en eventueel nieuwe waterbakken ofzo maar geen groot onderhoud of het volledig nieuw bouwen van de bak/stallen etc.

Ik heb trouwens ook 7 paarden, genoeg opslag ruimte en een vrachtwagen tot mijn beschikking en kan dus zoveel mogelijk groot (= goedkoop) inkopen maar daar staat tegenover dat ik goed (=vaak duur) hooi wil en dat onbeperkt voer en schone stallen dus wellicht meer strooisel gebruik dan andere mensen .
Laatst bijgewerkt door koenlover op 03-09-13 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:05

Urielle, in welke regio woont je zus? Hoe denk je dat dit in de Betuwe (veel appelboomgaarden) is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:20

Het komt er al met al op neer dat het er helemaal aan ligt wat de preciese omstandigheden zijn :P

Iemand die toch al op een boerderij woonde waar al stallen waren en zoveel grond heeft dat hooi en stro en mestafvoer enzo als het ware "gratis" zijn doordat buren voor een appel en een ei helpen, die heeft nauwelijks kosten.

Moet je zelf vanuit een rijtjeshuis eerst een mooie vrijstaande woning en weiland kopen (of huren) dan ben je daaraan per maand al snel veel meer geld kwijt. En dan moet je wellicht nog vanalles aanleggen voor de paarden. Dat kun je voor een paar 1000 euro goedkoop zelf doen als je handig hebt en goede connecties hebt, maar als je dat niet hebt dan ben je ook al snel weer tienduizenden euro's verder.

Moet je alles voor de volle prijs aan- en afvoeren dan ben je natuurlijk veel duurder uit dan iemand die het beter voor elkaar heeft.

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:30

Wij hebben de paarden (4) ook aan huis.

Wij hebben houtvezel in de stal liggen, en mijn buurman wil de mest maar al te graag hebben. Gebruikt ie (dacht ik) voor zijn koeien . Om weer in de stallen te leggen.. Dus qua mest afvoer hebben wij geen kosten.
Buurman blij, wij blij.
Wat betreft hooi; wij hebben zelf een groot stuk land wat we hooien. Dit doen we niet zelf, maar met weer dezelfde buurman hebben we een overeenkomst. Hij regelt het van begin tot eind.. en zorgt dat wij hooi hebben. Gezien we toch niet zo heel veel nodig hebben met maar 4 paarden en er meerdere snedes van het land komen. Mag hij de rest 'hebben'. Hij heeft dus wel het werk, maar komt er zeg maar goed vanaf.
En wij zijn blij, want hebben de lasten daar verder niet van en wel hooi van eigen land.

Dit scheelt natuurlijk al aardig in de kosten.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:12

Brainless schreef:
@zwanepol
Dan ben je (blijkbaar) beroepsmatig bezig (of iig zien ze het niet meer als hobbymatig gebruik).
Voor particulieren (met een paar paardjes) zijn ze gelukkig niet zo streng.

Toch zou ik niet uit willen sluiten dat iedereen onverwachts bezoek kan krijgen. toegevoegd door zwanepol

Daarnaast is de OZB voor gebruikers al sinds 2006 afgeschaft, je betaald alleen als bezitter.

Ik ben hobbymatig bezig hoor, dat bezoekje kreeg ik een paar jaar geleden, toen had ik "nog maar" 1 ha. land. ik ben gewoon een particulier met een paar paardjes, maar als ik mijn paardjes in de zomer in het land wil hebben en ook nog mijn eigen voer wil winnen heb ik helaas toch meer land nodig dan een postzegel achter mijn stalletje. ;)

OZB gebruik is alleen afgeschaft voor woningen, land wordt als niet-woning ook nog steeds voor gebruik in rekening gebracht door de gemeente, Bij elkaar zo'n 300 euries. Daar naast (ik heb het even opgezocht) nog ruim 210 euro voor Lococensus (waterschap). Hierbij komt dan ook nog de vermogensbelasting van het rijk bij (al weet ik zo niet wat dat is aan kosten. Dus alleen al voor die 3 ha. mag ik al zo'n 50 euro per maand optellen bij mijn kosten.
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 03-09-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:13

Voor 2 paarden (e pony en een shet)aan huis

1.5zakken muesli per maand: 16€ + zak bietenpulp voor de shet: 12 euro = 28 E per maand

hooi en voordroog van eigen land: 160 pakken hooi a 0.39 cent per pak om te persen, voordroog 30 pakken a 2.90 voor te persen. maaien,hooien en op rijen doen : 100 euro voor hooi en voordroog samen:
komt op 250 euro per jaar is dikke 20 euro per maand ongeveer..

stro in stal: 1 grote baal stro doen wij bijna 5 maanden mee paarden staan in een inloopstal. a 50 euro per pak is ongeveer 10 euro per maand..

mest: Word op de mesthoop gedaan en tijdens de winter op het land uitgedaan..

onderhoud: mest uit de wei halen en in herfst vooral snoeien van bomen en struiken die rond wei staan,

elektriciteit: komt van huis,geen idee alleen voor de stroomklok en 1 keer per jaar laten scheren van de shet..

water; Grondwaterput gratis water behalve in de winter..

huur extra wei: 20 € per maand

Per maand kom ik op ongeveer 80 euro kosten exl 1 keer in de 8 weken hoefsmid voor beide A 30 euro voor beide. en excl ontworming en dierenarts kosten of onvoorziene kosten bv weide stuk nieuw materiaal enz.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:29

Cil_ schreef:
Urielle, in welke regio woont je zus? Hoe denk je dat dit in de Betuwe (veel appelboomgaarden) is?

Die zat in the middle of nowhere van Oost-Brabant tegen de bovenkant Limburg. Nu niet meer trouwens.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:47

Suzanne F. schreef:
Veel mensen vergissen zich nog in de kosten die een paard aan huis met zich meebrengt.
Het ligt er ook aan wat je meerekent. Aanleg stallen ook en aanleg van de rijbak? Want dan begin je al met een enorme kostenpost.
Onderhoud van de rijbak is ook nodig en daar zijn machines voor nodig. Reken je die aanschaf er ook bij? Ik heb vorig jaar polyvlokken door mijn bodem gedaan, was eventjes 3000 euro bij elkaar....
Ook de gas, licht en waterrekening stijgt behoorlijk. Het exacte verschil tussen wel en geen paarden aan huis ken ik niet maar het zijn wel kosten die je mee moet nemen.
Daarbij heb je gewoon je voer, hooi en stro kosten. En dat verschilt hoeveel je paard eet en hoeveel stro je verbruikt.
Onderhoud van het weiland kost OF machines OF je besteedt het uit. Verder heb je nog afrasteringen, mestopslag en afvoer etc.

Of het goedkoper is dan pension hangt dus af van welke kosten je meetelt en wat er al aanwezig is. Anders moet je investeringen doen die je de eerste 10 jaar niet terugverdient.

Ik ga hier volkomen met mee.
Ik zeg altijd...als ik maar 1 paard had gehad kan je hem net zogoed ergens op een stal zetten all incl want als je alles zo in een maand gaat rekenen en de kosten die je gemaakt hebt voordat ze goed en wel aan huis staan en dan niet te vergeten de uren die je eraan besteed...pfff nee dan zou ik hem heel snel op een pensionstal neerzetten want prijstechnisch ben je dan denk ik goedkoper uit...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:50

per maand :
brok , musli enz. : 15
onderhoud weide : 15
bijvoeren : 10

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:04

jaime_andrea schreef:
Suzanne F. schreef:
Veel mensen vergissen zich nog in de kosten die een paard aan huis met zich meebrengt.
Het ligt er ook aan wat je meerekent. Aanleg stallen ook en aanleg van de rijbak? Want dan begin je al met een enorme kostenpost.
Onderhoud van de rijbak is ook nodig en daar zijn machines voor nodig. Reken je die aanschaf er ook bij? Ik heb vorig jaar polyvlokken door mijn bodem gedaan, was eventjes 3000 euro bij elkaar....
Ook de gas, licht en waterrekening stijgt behoorlijk. Het exacte verschil tussen wel en geen paarden aan huis ken ik niet maar het zijn wel kosten die je mee moet nemen.
Daarbij heb je gewoon je voer, hooi en stro kosten. En dat verschilt hoeveel je paard eet en hoeveel stro je verbruikt.
Onderhoud van het weiland kost OF machines OF je besteedt het uit. Verder heb je nog afrasteringen, mestopslag en afvoer etc.

Of het goedkoper is dan pension hangt dus af van welke kosten je meetelt en wat er al aanwezig is. Anders moet je investeringen doen die je de eerste 10 jaar niet terugverdient.

Ik ga hier volkomen met mee.
Ik zeg altijd...als ik maar 1 paard had gehad kan je hem net zogoed ergens op een stal zetten all incl want als je alles zo in een maand gaat rekenen en de kosten die je gemaakt hebt voordat ze goed en wel aan huis staan en dan niet te vergeten de uren die je eraan besteed...pfff nee dan zou ik hem heel snel op een pensionstal neerzetten want prijstechnisch ben je dan denk ik goedkoper uit...

Ik ben het ook met jullie eens hoor :j

Kijk als je de post van romyloverrr hierboven leest.... Is niet echt realistisch, zo kunnen we allemaal wel een paard bij huis houden. (Niet naar bedoeld hoor romyloverrrr :(:)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:04

Wij hebben 2 paarden.

Water: grondwaterpomp
Hooi: gemiddeld €75,- per maand voor 2 paarden
Stro: €32,- per paard per maand
Brok: €22,- per maand voor 2 paarden
Afvoer mest: €75,- eens per 3 maanden
Onderhoud rijbak (1x in het jaar laten vlakken): €50,- per jaar
Onderhoud weiland (veel doen we zelf, maar bijv. bemesten niet): €150,- per jaar

Buiten het feit om dat ik één in de maand een weekend vrij neem om (kost uiteraard ook geld!!): kantjes in de bak te harken, wei te maaien, jacobskruiskruid te verdelgen, lint opnieuw opspannen, electra controleren, spinnenbollen raggen in de stal, grote schoonmaak van de boxen met hoge druk spuit, evt. schilderen, evt. reparaties aan bak/wei/stallen, zadelkamer stoffen en schoonmaken, tuig vetten, etc. etc.

Daarnaast ben ik dagelijks bezig met voeren, bak slepen, in de zomer ook dagelijks bak sproeien, weiland sproeien, water geven, omweiden, binnen- en buitenzetten. Ik ben, zonder rijden van beide paarden, gemiddeld 3 uur per dag met alles erom heen bezig.

Dus 100 euro in de maand per paard ben ik zeker wel kwijt. Dat zijn alleen de paardgerelateerde kosten (hooi, stro, brok). Exclusief ontwormingen, entingen, hoefsmid, lidmaatschap vereniging om in de binnenbak te kunnen rijden, etc.

Wij hebben de paarden nu een jaar ongeveer aan huis, en hebben daarvoor een investering van meer dan €20.000 euro moeten doen (stallen bouwen, bak aanleggen, hekwerk neerzetten, etc.). Dus voorlopig loont het nog niet...