Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:20

Hier ook 4 paarden aan huis en het is een way of life. :) Dagje weg in de zomer kan hoor moet je alleen zorgen dat ze voldoende water hebben en hooi als ze niet op gras mogen. :j Verder zie ik ook weinig nadelen. Geen gezeur aan je kop en absoluut geen geroddel. Je bepaalt zelf hoeveel eten en welk eten ze krijgen. Hooien (voordroog) doen we zelf, stro wordt aangekocht bij de boer rechtstreeks. Dan heb je ook nog eens een gratis fitness uurtje door de baaltjes te lossen en te stapelen op je hooi/strozolder. :+ Het enige is wel dat je inderdaad soms het rijden moet laten om weide onderhoud en dergelijke te doen. Maar dat weegt echt niet op tegen de vele voordelen.

Angelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:24

Hoi,
Ik heb mijn paarden ook bij huis staan. Vroeger in pension maar ik vind dit veel fijner. Voor-, en nadelen zijn al genoemd. Ik wil er nog aan toevoegen dat áls je je paarden bij huis neemt zorg dan voor een aardige boer in je omgeving. Wij hebben er een naast ons wonen. Hij verzorgt de mestafvoer, hij komt het hooi brengen, spit mijn rijbak om en maakt er weer een mooie strakke bodem van.
Vorig jaar is helaas een van mijn paarden overleden. Natuurlijk lag hij niet in de wei maar in de stal. Zonder die boer had ik eigenlijk niet geweten hoe ik mijn paard naar buiten had moeten krijgen. Toch al geen fijne gebeurtenis maar wel erg prettig om te weten dat er iemand naast je woont met groot materiaal en die je altijd helpt.

SunNDLM

Re: Stal aan huis > voordelen + nadelen ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:51

Wij hebben de paarden zomers thuis en 's winters in pension bij een boer (hier staan nog 2 andere gezinnen).

Voordelen van huis:
- Geen geroddel etc.
- Altijd zicht op de paarden
- Lagere kosten
- Minder van huis (vind m'n pa vooral fijn :P)

"Persoonlijke" voordelen:
- Betere omgeving om in buiten te rijden
- Loopstallen en dus 24/7 weidegang

Nadelen van aan huis:
- Alle zorg komt op jou aan dus je bent minder flexibel (tenzij de paarden 24/7 buiten staan)
- Meer werk aan onderhoud van de stallen/weide

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:39

Vwb toezicht: ik heb dan gelukkig de situatie dat de paarden bij iemand achter de tuin staan. Er is eigenlijk altijd wel iemand thuis. En verder houden natuurlijk de buren elkaars paarden wat in de gaten. Als er bij de buren wat gebeurt (met een paard of ander dier, of er loopt ineens een kudde wandelaars over een akker) loop je er even heen of je belt op dat er wat is. Dat lijkt me normaal. Maar dan moet je natuurlijk niet heel afgelegen wonen en een beetje aardige buren hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:43

Hier ook voldoende toezicht gelukkig. Ze staan aan een doodlopende straat en alle mensen die er wonen heb ik goed contact mee. Dus als ze zich anders dan anders gedragen of zijn ontsnapt dan krijgen we thuis meteen telefoon.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:52

ik heb ze niet aan huis, wel erg dicht bij huis nadeel hieraan is dat ik geen stroom of stromend water heb en ze niet kan zien vanuit huis maar toch erheen moet. Als kindje slaapt kan ik nog niet weg wat ik nu wel zou kunnen als ik ze echt achterom had staan
maar daar ging je vraag niet om

voordelen:
goedkoper
kan alles op eigen manier doen, bepaal zelf wanneer en hoeveel en wat ik voer ipv dat ik afhankelijk ben van de stalhouder

nadelen:
moet alles zelf doen, voeren mesten, reparaties, kost veel tijd, minimaal uur per dag wat je anders aan het rijden kon besteden waardoor ik wel elke dag bezig ben maar amper aan rijden toekom
als je ziek bent of op vakantie wil altijd iets regelen
weinig sociale contacten, is ook soms wel een voordeel

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:58

* Je herkent snel dat je paard wat heeft.
* Kunt alles zelf doen
* Geen reistijd
* Je kan alles zelf bepalen
* Geen penny gedoe op stal of gezeik met anderen of setjes gezeur enz. :D

Nadelen:
* Je kan niet even zomaar weg en moet op vaste tijden thuis zijn voor het voeren enz.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:58

Koper schreef:
Mest je de wei dan ook niet uit Maartje?

Die wordt eens in de zoveel tijd gesleept :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:48

Ik had mijn paarden lange tijd aan huis. Daar kwam door omstandigheden een eind aan en zo kwam ik op een pensionstal terecht. Super eigenaar die zeer ter wille was maar niets van paarden wist omdat hij net overgestapt was van koeien naar paarden. Lange tijd naar mijn zin gestaan alhoewel ik over sommige dingen mijn bedenkingen had.

In de loop der jaren werd dit erger. Pensionhouder liet zich door verkeerde mensen informeren waardoor de zorg minder werd. Dat ging heel geleidelijk maar de laatste twee jaar had ik er steeds minder vrede mee. Ik ben echt blij dat ik mijn dieren nu aan huis heb. Hier kan ik voor ze zorgen zoals ik dat wil. We hebben een leuk sportpaard maar het was daar kiezen tussen kwaden waardoor dat paard nooit de zorg had gekregen die wij wilden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 00:53

Ik zou ze het liefst aan huis hebben.

Veel mensen met een stal of paarden aan huis noemen graag de nadelen op, maar het is gewoon heel persoonlijk. Hoe is je gezinssamenstelling? Waar woon je? Hoeveel paarden heb je? Hoe kun je in pension staan?

In onze zoektocht naar een goede stal, kwamen we vooral stallen tegen die het doen zoals wij het niet willen.
Een stal heeft meerdere paarden en meerdere klanten met wensen, dus ik sap heel goed dat ze niet altijd iedereens wensen kunnen nakomen.
Mensen vergeten ook dat je reistijd hebt naar je stal. Wij reisten eerst 35km, waardoor je het toch goed moet plannen elke dag, je bnt niet binnen een uurtje terug en kan ook niet nog een keertje eventjes terug zo snel.

Als we een huis kunnen kopen waar ze aan huis kunnen, kunnen we ook zelf de lokatie uitzoeken. Nu is het vaak het 1 of het ander. Of je hebt een goede stal en geen bos, of je hebt een binnenbak, maar slechte verzorging.

Dekens wisselen gebeurt vrijwel nergens. Als je dus een zweetdeken op hebt liggen, moet je wachten. Als je nu begint met dekens, moeten ze dag en nacht op meteen.

Je heb alleen met jezelf te maken. Als je een keer weinig tijd hebt, kun je iets laten liggen, als je bijv weet dat je later meer tijd hebt.

Je gezin moet denk ik wel achter je staan. Mijn man zou ook alles doen, net als onze zoon. Maar zij willen ook weleens weg kunnen. Het zou kunnen da we dan iemand vragen of dat zij samen gaan. Ik heb zelf geen behoefte aan lange en verre vakanties.

Goed materieel kost veel geld, net als onderhoud. Toch scheelt het veel, om te investeren in goed materiaal en alles direct netjes aan te leggen.

Nu ben ik weg van een pension met ong 30 paarden. Een aantal mensen mis ik best wel. Dat zou ook zo zijn als ik ze bij huis zou hebben nu, maar tegenwoordig met internet kun je prima contact houden. Als je zelf maar enkele paardjes hebt,kun je evt een stal verhurren, maar dara moet je wel zin in hebben natuurlijk.

Mereltje66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 01:11

Wij doen de mest van 2 shetlanders in de groene kliko.
Bij mij in de buurt kan je die gratis ophalen (een 2e hands, nieuwe kost geld) bij de gemeentewerf en je hoeft niet extra voor het legen te betalen.
Wij hebben bewust de 'kleine' maat kliko gekozen zodat je hem nog van de plaats krijgt en we doen hem nooit helemaal vol.
Kwam op het idee doordat mensen bij ons in de buurt het ook doen.
Die hebben 2 grote D pony's en iets van 15-20 kliko's. Dus een heel kliko park :+
Een voordeel er aan is dat het niet stinkt doordat er een deksel opzit, wat met een mesthoop wel zo is.
Ik denk dat het gewoon heel erg ligt aan waar je woont.
In sommige gemeentes moet je voor het gewicht van je afval betalen, dan ben je met al die mest wel heel duur uit.