Wat geniet de voorkeur? Stro vs zaagsel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voorkeur voor stro of zaagsel?

Stro
80 (54%)
Zaagsel
27 (18%)
vlas
37 (25%)
Geen voorkeur
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 148

xJess

Re: Wat geniet de voorkeur? Stro vs zaagsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:37

Stro, is lekkerder om in te liggen, makkelijker schoon houden (vies paard) en lekker wat te knabbelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 04:08

Zaagsel voor mezelf (makkelijker te mesten, stal blijft veel netter, neemt meer urine op dus geen natte stalbodems meer! plus minder grote mesthoop) en stro voor het paard (knabbelen).
Dus staan ze op houtkrullen voor mij, met de hele dag hooi of voordroog en de paarden die echt beperkt moeten worden in dieet een klein beetje stro erbij ipv hooi.

xnaadiinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 06:45

Mijn pony staat op zaagsel. Dit is omdat bij ons op stal 1x per weem helemaal uitgemest word en 1x bijgestrooid. Ik kan er dus echt niet tegen als ze na een paar dagen in een laagje strond staat, en elke dag er iets uithalen, heeft ook niet echt In want dan staat ze op de vloer. Dus nu staat ze fijn op zaagsel, dit kan ik zelf onderhouden en er wat bij doen als t nodig is. Haal wel 1x per week alles eruit, en dan 2 pakken nieuw erin. Tussendoor haal ik gewoon plas en prop eruit en schud ik alles door elkaar, meestal doe ik tussendoor ook nog 1 of 2 pakken erbij. Mijn pony staat wel overdag zo lang mogelijk op wei, dit vind ik wel erg belangrijk. En hij krijgt wel gewoon genoeg hooi er nog bij.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:06

Kortgezegd: stro voor het paard, vlas voor de mens. Zaagsel vind ik echt een vreselijk goedje.

Mijn paard stond er overigens niet fijn bij op stro, hij at álles op en stond binnen een uur op een kale bodem met wat nat stro en poep. Het maakte niet uit hoeveel of hoe weinig stro ik erin gooide, of ik wel of niet oppotte, álles at hij op.
Nu staat hij op vlas, eet alleen een klein beetje (nog geen handje, het is meer af en toe een hap onder het snuffelen) als het er net is ingestrooid en heeft een lekkere warme dikke bodem om op te liggen.

Voor de mens is vlas echt veel minder arbeidsintensief.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:40

Ik gebruik sinds jaar en dag stro.
Ik vind het uitmesten van mijn stal echt niet erg. Ik ben binnen 10 a 15 minuten klaar.
Mijn paard is geen stro eter, hij heeft een fijnmazig net met hooi tot zijn beschikking op stal dus hij staat maar zelden smerig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:51

Mijn voorkeur gaat uit naar stro, maar omdat je mesthoop er zo groot van wordt en je hebt vele malen meer opslagruimte nodig en je hele erg ligt er onder heb ik gekozen voor gehakseld koolzaadstro. Dit bevalt mij erg goed, de paarden kunnen hier van eten zonder dat het risico geeft op verstoppingen. Mest makkelijk uit en de mesthoop is ook goed te doen composteerd erg goed!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:54

meggiemeg schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar stro, maar omdat je mesthoop er zo groot van wordt en je hebt vele malen meer opslagruimte nodig en je hele erg ligt er onder heb ik gekozen voor gehakseld koolzaadstro. Dit bevalt mij erg goed, de paarden kunnen hier van eten zonder dat het risico geeft op verstoppingen. Mest makkelijk uit en de mesthoop is ook goed te doen composteerd erg goed!

Dat schijnt idd fijn spul te zijn. Helaas kan ik het hier alleen kopen in formaat 'hamsterbak mee vullen' en dan wordt het een dure grap om uit te proberen :+ Jammer, want ik zou het wel eens willen proberen.
Vlas vind ik zo'n vreselijk spul, tijdje geleden weer eens geprobeerd maar het neemt niks op, de urine liep doodleuk langs de vlasvezels af, had ik daar urine liggen met een laag vlas erop! Ik kan me voorstellen dat het in een stal met een urinegoot best werkt maar ik moet het hebben van de opnamecapaciteit. Iemand van Bokt zei dat het pas werkt als het oud is (dus nat was geweest (van de urine dan dus) of koek is geworden) en toen ben ik gelijk gestopt met mijn vlaspogingen, WAT een smerige boel dan zeg!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:55

Vlas was het voor mijn viezerik inderdaad ook niet. Toch zie ik andere op stal die er een prachtig droog stalletje met een dik bed mee krijgen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:58

Vlas was voor mijn paard ideaal... Hij was er schoner bij en door het potten bleef de stal ook goed droog. Zaagsel neemt 1x vocht op zit, vol en dat was het, in mijn ogen dus waardeloos :')

Stro is wel fijn, maar meneer de viespeuk maakt er een zooi van.. Maar dat komt op plaats 2... Het kunnen knabbelen heeft wel een voordeel, maar dan zie ik liever wat meer hooi/slowfeeder :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:11

Urielle schreef:
meggiemeg schreef:

Dat schijnt idd fijn spul te zijn. Helaas kan ik het hier alleen kopen in formaat 'hamsterbak mee vullen' en dan wordt het een dure grap om uit te proberen :+ Jammer, want ik zou het wel eens willen proberen.
Vlas vind ik zo'n vreselijk spul, tijdje geleden weer eens geprobeerd maar het neemt niks op, de urine liep doodleuk langs de vlasvezels af, had ik daar urine liggen met een laag vlas erop! Ik kan me voorstellen dat het in een stal met een urinegoot best werkt maar ik moet het hebben van de opnamecapaciteit. Iemand van Bokt zei dat het pas werkt als het oud is (dus nat was geweest (van de urine dan dus) of koek is geworden) en toen ben ik gelijk gestopt met mijn vlaspogingen, WAT een smerige boel dan zeg!

Heb je al eens gekeken bij Souman-Agro? Die leveren vrijwel overal als ik de site zo zie.
Het bevalt mij beter dan vlas. Geeft naar mijn idee ook meer volume dan een pak vlas, als ik het plastic verwijder blijft het in dezelfde vorm gewoon staan, moet het echt los maken met de greep.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:14

gaucho schreef:
Vlas was het voor mijn viezerik inderdaad ook niet. Toch zie ik andere op stal die er een prachtig droog stalletje met een dik bed mee krijgen.

Ik heb ook een ruin die een bende van zijn stal maakt, poept overal en loopt er gewoon weer doorheen.
Door voor de nacht nog even de mest er uit te halen blijft zijn stal veel schoner.
Ik hou de stal wel los, verwijder 2x per week de natte plek. Een dag na het verwijderen van de natte plek gaat er 1x per week een nieuwe baal bij. Ik merk wel dat nu ze lang buiten lopen ik met minder toe kan. De bovenlaag is hier ook altijd droog en de laag kan je net zo dik maken als je wilt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:29

Ik vind dat dus echt goor, een natte laag eronder houden. Doe mij maar lekker mijn houtkrullen, elke dag de mestballen en het nat eruit en de rest weer verspreiden, het beton is gewoon droog eronder!
Bedankt voor de tip van de leverancier, maar dan ben ik vermoedelijk aan kapitaal kwijt aan transportkosten en moet ik met pallets tegelijk bestellen, ik zou het graag gewoon eens uit de buurt halen om uit te proberen. Maar ze doen hier alsof ik gek ben als ik er om vraag :P

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:43

Ik vind stro altijd gezelliger staan. Het lijkt mij ook warmer dan zaagsel en de paarden hebben altijd wat te doen. Mijn paard vindt het heel fijn om de hele dag wat te eten te hebben, maar dat betekent dus als ze te weinig ruwvoer krijgt ze al het stro op gaat eten. Het risico op koliek wil ik niet lopen. Ze kan ook niet stoppen met eten, ze heeft zich zelf al twee keer tegen een slokdarmverstopping aangegeten op het weiland.
Vlas vind ik een ellende. Paard ging er vreselijk op hoesten en het prikt.

Vraagje aan de mensen die stro en zaagsel hebben gebruikt. Hoe zijn de hoeven bij zaagsel? Ik heb een tijd zaagsel gebruikt bij een oude stal (zat nog geen betonnen bodem onder, dus gewoon zaagsel op de grond). Toen ging de hoeven echt prima. Nu zit er een betonnen bodem onder en gaan de hoeven slecht. Ze heeft keiharde hoeven normaal gesproken en nu gaan ze dus brokkelen. Ik schrok gisteren omdat het leek dat het vanaf de witte lijn ging wijken. Wat ook veranderd is, ik ben van 'goedkoop zaagsel' naar Plospan excellent gegaan.
Nu kan ik haar dus weer op stro zetten, alleen ze plast heel veel, gaat het dus eten bij onvoldoende ruwvoer (sta op pensionstal dus ik kan niet alles zelf doen, wel vragen) en ze hoest op stof. Ze mag eigenlijk niet op stro, maar die hoeven maak ik me wel zorgen om. Als door het plassen de bodembedekking weer heel nat wordt krijgt ze ook slechte hoeven (rotstraal).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:46

Omdat zaagsel heel veel vocht opneemt kunnen de hoeven droger worden, ik spuit dagelijks af (niet voor de hoeven, maar het zweet eraf) dus dan staan ze stevig in het nat. Je kunt het ook ondervangen door het stuk voor de waterbak op de wei nat te maken, dat ze daar regelmatig in het vocht staan. Brokkelhoeven heb ik geen last van, wel dat de stralen bij het langdurig droge weer van nu harder worden dan normaal. Maar goed, dat trekt over een paar weken vanzelf bij als we de regenperiode weer in gaan.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:49

Stro vind ik beter zo verveeld een paard zich minder snel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:51

Urielle schreef:
Ik vind dat dus echt goor, een natte laag eronder houden. Doe mij maar lekker mijn houtkrullen, elke dag de mestballen en het nat eruit en de rest weer verspreiden, het beton is gewoon droog eronder!
Bedankt voor de tip van de leverancier, maar dan ben ik vermoedelijk aan kapitaal kwijt aan transportkosten en moet ik met pallets tegelijk bestellen, ik zou het graag gewoon eens uit de buurt halen om uit te proberen. Maar ze doen hier alsof ik gek ben als ik er om vraag :P

Je kan met ze overleggen, ik bestel een pallet per keer en dat leveren ze vlot uit, dit gehakselde koolzaadstro wordt ook veel gebruikt bij kalverboeren, ze voeren het als pensprik. Zitten die niet bij jou in de buurt? Je kan daar ook eens navragen waar ze het vandaan hebben. Bel ze eens op ( of mail ze) en ze geven je wel antwoord of ze ook bij jou in de buurt komen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:52

Vlas! :j
Ik vind stro ontzettend stinken en stoffig. Doordat ze het eten zijn de stallen ook snel 'leeg'. Onze paarden eten niet van het vlas. Het neemt heel goed vocht op en is zeer makkelijk bij te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:02

Mijn ponies lagen eerst op zand (dat heb ik immers volop om het huis), maar ze laten zoveel hooi liggen dat ze nu en hooi bed hebben. Moet erbij vertellen dat het hooi hier niet in de verste verte lijkt op hooi in Nederland omdat het van wilde grassen en kruiden wordt gemaakt, met links en rechts nog houterige bosjes erdoor. Zeer grof dus.Het is overjarig hooi. Ze doen daar erg lang mee en laten veel liggen. Het stof en zand zakt ook naar onderen en dat neemt veel op, hooi zelf niet, maar dat blijft er droog boven op. Ze staan alleen ´sanchts op stal.
Ik laat een flinke strook achterin vrij in de grote boxen en een kleinere strook in de kleinere boxe en daar peopen ze keurig, dus uitmesten is makkelijk. Eens in de paard dagen gaat de natte plek die naar de bodem zakt, er uit.

Stro en hooi hebben dezelfde prijzen hier.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:03

Als ik de kans had, zou ik die van mij op houtkorrels zetten. Heerlijk spul en zelfs mijn gigantische viezerik blijft hier schoon op. Dus als mijn paardje ooit aan huis komt te staan, weet ik het wel.
Hij staat nu op stro, opzich geen probleem, hij wordt eens in de week uitgemest. Dan heeft hij maandag na het uitmesten wel een dikke strobuik maar geen koliek.
Hij heeft tijdens zijn blessure 5 maanden op houtkorrel gestaan en wat was dat heerlijk. Iedere dag de mest eruit en dan 2x in de week een halve kruiwagen met natte plek en mest. (terwel hij op stro echt iedere dag zeker wel een plak erbij krijgt en dan nog aan het einde van de dag in de natte zooi staat.
Die halve kruiwagen is wel het resultaat omdat ze op die stal een soort zeef hadden en dus echt alleen de natte korrels en mest bleef liggen.
De rede dat hij op die houtkorrels is komen te staan is omdat hij 3x in 1 maand tijd stroverstopping had gehad. Hij mocht toen 2x per dag een half uur stappen en kreeg megaveel hooi, maar dat liet hij staan voor het stro.
Dus toen de houtkorrels(was een test van het bedrijf of dat makkelijker was dan zaagsel en de test is glansrijk geslaagd!) met veel hooi en een snoepjesbal om jan verveel bezig te houden.

Edit: Om deze korrels gaat het.
http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Prod ... -kilo.html

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:09

Ik hou het voorlopig ook bij zaagsel, moet alleen het uitmesten weer uit handen geven. Doe het al jaren zelf, dus dat is heel wat voor mij haha. Ze plast heel veel, dus hoop wel dat ze iedere dag de natte plekken er ook uithalen en niet oppotten.

Ze staat al iedere dag een half uur in een plas water op de poetsplaats. Kijk het nog even aan, anders moet ik iets verzinnen.

Dat alles opeten probleem met stro heb ik ook. Zelfs al voer je een hele baal hooi per dag, in vijf minuten vreet ze de hele stal leeg. Iedere seconde zonder sprietje hooi betekent stro eten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:21

lizzy1 schreef:
Vlas! :j
Ik vind stro ontzettend stinken en stoffig. Doordat ze het eten zijn de stallen ook snel 'leeg'.

Dan geef je te weinig.
Er zijn veel mensen die een veel te laag strobed geven en dan klagen dat de paarden alles opeten en dat de boel vies is.
Het is verkeerde zuinigheid om weinig in de stal te doen. Hoe meer je er in doet, hoe minder er uit gaat en hoe schoner het blijft.
Want als je weinig hebt, wordt vaak alles wat overblijft vuil en nat. Er is immers minder om de nattigheid op te nemen.
Als je veel hebt, zakt het vocht naar de bdoem en wordt daar opgenomen en de bovenlaag blijft droog.
Dan kun je kiezen tussen elke dag er op gooien of elke dag de natte plek wegnemen, oud stro daar op en nieuw stro bij tot je weer een redelijk dikke laag hebt.

Ik heb in Nederland met 13 stallen jarenlang ver onder het strogebruik gezeten dat ze hadden voorgerekend, terwijl ze tot de knieën in het stro stonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:22

Ik heb mijn hengst op alle 3 gehad voor enige tijd, dus ik kan wel vergelijken en zaagsel is hij tot nu toe het meest proper mee. Stro vreet hij gewoon de hele stal leeg en laat er zijn hooi voor liggen. Het ligt niet aan de kwaliteit hooi want het was op verschillende locaties en van verschillende leveranciers. Wij konden 2 kleine baaltjes in een stal van 3x3 gooien + een bult hooi, de ochtend erna was het stro zo goed als op en had hij gemest en geplast op het hooi :+ Werd een duur grapje zo haha.
Vlas ging best goed, tot hij vaker binnen moest blijven en zijn plasprobleem kreeg. Wat een smeerboel. Stropallets gecombineerd met vlas heb ik ook geprobeerd en DAT was eigenlijk de ideale combi, maar wel een duur grapje wanneer je van beide weer moest gaan inkopen. Doordat de pallets onderin lagen bleven ze luchtig en zacht, die namen de resten van urine op wat het vlas niet kon hebben. Het vlas zorgde ervoor dat de onderlaag van pallets geen beenharde koek werd. En het toonde ook gewoon veel netter. Maar helaas de kostprijs dus...

Hij staat nu op zaagsel en nu gaat het prima. Mest gaat er 2 à 3x/dag uit, natte plekken ook maar die zijn er eigenlijk weinig. Het beton blijft ook netjes droog. Op stal waar hij nu staat gebruiken ze dit voor alle paarden. Het enige nadeel is inderdaad dat zaagsel snel een dunne laag blijft die niet uitnodigt tot neerliggen.
Ivm de hoeven merk ik niet speciaal verschil. Hij gaat nu wel vierkant op ijzers morgen, maar da's ook omdat de stralen sneller slijten door het grovere pistezand én ik ga er weer 2x/week mee stappen op het harde vanaf vandaag.
Bij ons wordt het zaagsel ook uitgereden over het eigen land van de stal trouwens.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:40

Ik pot m'n zaagsel dus wel op, blijft veel schoner met 1x per week de natte plek eruit halen. Anders looppt m'n paard alles door elkaar en wordt het heel smerig. Beton onder de natte plek is ook nog steeds droog met 1x per week natte plek eruit. Drollen haal ik wel 1 -2 keer per dag eruit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:42

Stro, ivm opeten, schoonhouden, comfort.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:50

Ik heb gestemd op vlas. Mijn paard eet geen stro, dus ze heeft er niks aan. Uitmesten met vlas vind ik makkelijker, plus dat ze minder snel alles aan de kant schuiven en op de vloer komen te liggen.

Ik heb ook bewust een pensionstal gekozen waar ze niet meer op stro staan, gezien ik vaak heb mee gemaakt dat ze dan minder hooi kregen omdat ze stro konden knabbelen, waar mijn dame dus niks aan heeft.