Groot dilemma, pony op werk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Re: Groot dilemma, pony op werk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 10:18

Niet echt, ik ga gewoon de raad opvolgen die hier een aantal keer voorbij gekomen is, nl: afwachten, ik kan hem laten nog altijd verzetten mocht ik dat nodig vinden :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:24

Ok, super!

Christiene, waarom is het voor jezelf kiezen onzin? Nergens heb ik gezegd dat dat negatief is. Ik zou mijn paard bv. ook niet 40 km verder weg zetten ook al zou die stal beter zijn dan de huidige stal. Dan kies ik dus voor mezelf, maar dat is geen misdaad. Paarden houden moet een goed evenwicht zijn tussen het geluk van jezelf en dat van je paard.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:27

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar t is zeker niet mogelijk, om het alleen voor de winter te verplaatsen,en als t bevalt, op je stage adres te laten staan? T punt is alleen, dat je dan alsnog op een box moet wachten als je terug naar je huidige stal wilt?
En op je stage adres is er altijd plek voor hem? Dan zou ik idd lekker afwachten. T is natuurlijk wel makkelijk, hem op dezelfde plek als je stage te hebben staan, maar: je loopt 4 dgn pw stage en dat betekent dat jee op de andere dagen ook naar je stage/werk moet voor je pony. Nu staat ie toch buiten, dus als je n dagje niet kunt rijden, heeft hij zn beweging toch wel. Als je m 2 dagen vrij geeft op de dagen dat je stage loopt, "hoef" je er dus maar 2 keer na je stage heen :)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 10:35

Getup schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar t is zeker niet mogelijk, om het alleen voor de winter te verplaatsen,en als t bevalt, op je stage adres te laten staan? T punt is alleen, dat je dan alsnog op een box moet wachten als je terug naar je huidige stal wilt?
En op je stage adres is er altijd plek voor hem? Dan zou ik idd lekker afwachten. T is natuurlijk wel makkelijk, hem op dezelfde plek als je stage te hebben staan, maar: je loopt 4 dgn pw stage en dat betekent dat jee op de andere dagen ook naar je stage/werk moet voor je pony. Nu staat ie toch buiten, dus als je n dagje niet kunt rijden, heeft hij zn beweging toch wel. Als je m 2 dagen vrij geeft op de dagen dat je stage loopt, "hoef" je er dus maar 2 keer na je stage heen :)

Als ik hem nu nog zou verplaatsen, wil ik een blijvende plek voor hem. We zijn in 6 maanden an 3x verhuist (bij interesse kan je gerust pb'en waarom) en als ik dan telkens verhuis is dat ook geen blijvende plek...

Overigens staat hij nu veel té dik van steeds op gras te lopen. Als hij de kans krijgt eet hij 24/7 en nu heeft hij die kans. Het gaat hier over een (sporttype) fjord, maarja, die verdikken nu eenmaal snel -O-

Ik moet niet wachten op een box als ik zou terug gaan naar mijn huidige stal. Nu heb ik ook geen box en staat hij 24/7 op de wei in de kudde, met schuilstal. Maarja, de winter komt er ook aan en ik vind het niet kunnen dat hij in weer in wind 24/7 buiten staat, zeker niet als we zo'n winter hebben als afgelopen jaar...

Op mijn stageplek is er plek ja :j het gebouw is opgedeeld in 3 stukken: 1; manegepaarden 2; leasepaarden 3; eigenaarspaarden. en dan zijn er ook nog buitenstallen met stukje paddock aan die vrij zijn :j

de dagen dat ik geen stage loop krijgt hij uiteraard gewoon vakantie en gaat hij die 2 dagen op de grasweide (iedereen doet het daar zo, dus dat is perfect mogelijk) De dagen dat ik er wel ben gaat hij een aantal uur buiten op de grote paddock :)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:52

Ik vraag me serieus af waarom je deze vraag stelt, want als ik je berichten lees wil je eigenlijk gewoon naar je stage plek. Je hebt nl voor elke reden die iemand aangeeft voor je huidige stal een reden waarom de stage plek voordelen heeft in jouw opzicht. Dus waarom de twijfels ?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 11:00

@ _Mondy_ ;

Voor de winter lijkt me dit een geschikte oplossing, ja. Ik heb op mijn huidige stalling nog steeds geen box, en het ziet er volgens mij niet naar uit dat er 1 gaat vrijkomen de komende maanden. Als de winter's niet zo hard zouden zijn, zou ik mij daar weinig van aantrekken, maar dit jaar was het eind april nog aan het hagelen, sneeuwen, vriezen, ... en als hij dan steeds buiten moet staan, alleen. Want elk ander paard op de pensionstal heeft een box..

Dus daarom heeft mijn stageplek wel voordelen, vind ik.

Waarom de twijfels? Zoals ik net het aangegeven bij Getup..

Citaat:
Als ik hem nu nog zou verplaatsen, wil ik een blijvende plek voor hem. We zijn in 6 maanden an 3x verhuist (bij interesse kan je gerust pb'en waarom) en als ik dan telkens verhuis is dat ook geen blijvende plek...

Ook is er een goede sfeer op mijn huidige stal, het draait daar niet om 'hoe goed' je paard is, 'hoe hoog' je springt, of 'hoe duur' je paard wel niet was, wat ik op mijn vorige stal wel had (had ook nog andere redenen waarom ik ben weggegaan)

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:20

Als ik moest kiezen zou ik blijven staan waar je nu staat.

Zoals jij het beschrijft is het voor je pony gewoon een fijne plek, 24/7 buiten in een kudde. Maar ook omdat de sfeer op grote maneges gewoon anders is. Ik heb op maneges gestaan me mijn paard maar daar werd gewoon veel meer achter je rug om gepraat. Zeker als dat de reden is dat je op je vorige stal bent weggegaan zou ik even afwachten. Je kan nog altijd verhuizen als je merkt dat de sfeer er wel heel fijn is.
Je sprak zelf al over 2 dagen niet rijden als je niet moest werken. Dus je kan ook gewoon 2 dagen niet gaan als je wel moet werken? Dan blijven er nog 2 dagen over dat je het wat druk gaat hebben, valt toch goed mee?
Gewoon even afwachten en zien hoe je stage daar loopt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 11:28

ElineBungle schreef:
Als ik moest kiezen zou ik blijven staan waar je nu staat.

Zoals jij het beschrijft is het voor je pony gewoon een fijne plek, 24/7 buiten in een kudde. Maar ook omdat de sfeer op grote maneges gewoon anders is. Ik heb op maneges gestaan me mijn paard maar daar werd gewoon veel meer achter je rug om gepraat. Zeker als dat de reden is dat je op je vorige stal bent weggegaan zou ik even afwachten. Je kan nog altijd verhuizen als je merkt dat de sfeer er wel heel fijn is.
Je sprak zelf al over 2 dagen niet rijden als je niet moest werken. Dus je kan ook gewoon 2 dagen niet gaan als je wel moet werken? Dan blijven er nog 2 dagen over dat je het wat druk gaat hebben, valt toch goed mee?
Gewoon even afwachten en zien hoe je stage daar loopt.

Het is inderdaad een fijne plek, als je een stal hebt voor in de winter dan toch. Hij staat nu veel te dik en krijgt er 'kwaaltjes' van (schuren). 24/7 buiten is inderdaad een 'droom' voor vele paarden, maar we moeten ook realistisch zijn. Ik kan hem onmogelijk een goede conditie geven als meneer de rest van zijn tijd verdoet aan eten :+

Mijn vorige stalling was een arabierenfokkerij en als je daar dan met je koudbloed tussen de volbloeden loopt :Y) daarom werd er vooral wat gepraat, omdat mijn pony 'anders' is :j

hetgene in het vette begrijp ik niet goed :+

Ik ga inderdaad wel afwachten om te zien hoe het daar loopt en hoe de sfeer is :j

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:29

Ik heb het niet goed gelezen wat de rest schreef.. Maar heb het zelf ook gehad op 1 bedrijf. Paard kwam elke dag thuis buiten. En daar amper een paar uur.. Paard niet naar der zin en ik baalde dat t een stuk verder was... Ik zou t niet doen.. Krijg je zeker spijt van. Waarom iets weg doen waar je het goed bij hebt? . Ondanks een binnenbak die ze hebben op die manege.. Je kan buiten ook rijden toch? Als de bak altijd goed is *\o/*

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 11:31

kashmira schreef:
Ik heb het niet goed gelezen wat de rest schreef.. Maar heb het zelf ook gehad op 1 bedrijf. Paard kwam elke dag thuis buiten. En daar amper een paar uur.. Paard niet naar der zin en ik baalde dat t een stuk verder was... Ik zou t niet doen.. Krijg je zeker spijt van. Waarom iets weg doen waar je het goed bij hebt? . Ondanks een binnenbak die ze hebben op die manege.. Je kan buiten ook rijden toch? Als de bak altijd goed is *\o/*

Ik kan buiten rijden ja, maar ik vind het zelf niet fijn dat mijn paard ook in de winter 24/7 buiten gaat staan, gewoon omdat er geen box gaat vrijkomen. Dat is vooral 1 van de redenen wáárom ik hem zou verzetten, en ook om de binnenpiste.

Ik kan inderdaad buiten rijden, maar als het een ganse dag/nacht vriest en dan ook nog eens regent en sneeuwt? Dan mag je zoveel mogelijk maatregelen op voorhand hebben genomen, hoe dan ook is de piste bevroren :=

In de lente/zomer is het daar echt een droomstalling, maar vanals het regent ben je zeike nat en heb je nergens een plekje dat je kan 'opdrogen' of even 'opwarmen'

kashmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:34

Ik ken genoeg en ook een aantal stallen die in de winter door rijden, veel de bak vlakken en zout.. Die sportpaarden moeten wel in de winter door rijden.. En natuurlijk is het lastig maar ook zij rijden door dat weer door in een goede bak.:)
En als je straks daar klaar bent met stage lopen, en je moet zover fietsen.. Dat is t ook niet lijkt mij?

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:36

ik had hem laten staan lekker rustig en niet al die drukt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 11:40

Ik moet 3 jaar stage lopen, tegendat ik mijn diploma heb ben ik 21 en kan ik al lang met de auto rijden :+

Maarja, dat terzijde. Het is inderdaad mogelijk, maar die sportpaarden staan dan ook wel binnen in een stal en geen 24/7 buiten. De piste wordt veel gesleept en in de winter wordt er ook zout gestrooid. Maar hoé dan ook kan je geen winter doorrijden in een buitenpiste. De sneeuw stond tot over mijn kniën deze winter, en ik heb lange benen :') Bij normale sneeuwval gaat die sneeuw weg door het zout, maar als er een laag ligt van 30cm is dat onmogelijk.

In beide stallingen zie ik positieve en negatieve punten. Voor de winter vooral veel + bij mijn stageplek. Gewoon omdat ik daar toch ben en dat ik niet na 5u nog 45min moet fietsen om dan in de donker mijn paard te zoeken en juist op te zadelen :')

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:42

Uit eigen ervaring zou ik hem verhuizen.

Tijdens mijn stages had ik zeker met de eerste het erg moeilijk. 40 uur stage, dan naar huis om te eten en vervolgens nog naar stal EN schoolwerk..... ik ging er zowat aan onderdoor.
Daarna stages waar ik intern verbleef en paard mee, ik vond het een verademing, bij alle stages kon ik tijdens het werk mijn paard doen en had inderdaad meer rechten. s'avonds kon ik aan mijn schoolwerk!
Deze manier leverde mij zoveel minder stress op dat ik ook weer meer plezier in het rijden kreeg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:59

Je dier heeft nu een beter leven dan 9 uit 10 paarden op Bokt die hun leven slijten achter tralies.
Het lijkt mij vervelender om met een schuldgevoel naar je paard te moeten leven, dan het kleine beetje extra moeite dat je moet doen om na je werk naar hem toe te gaan.

Wat zijn al die faciliteiten waard als je dier zo weinig vrijheid krijgt?
Als je weet dat je paard gezond en gelukkig is, geeft je dat veel meer rust tussen je oren dan het kleine beetje tijd dat je bespaart door hem te verhuizen...

Het zou voor mij niet eens iets zijn waar ik een moment over zou twijfelen...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:28

Ninx schreef:
Je dier heeft nu een beter leven dan 9 uit 10 paarden op Bokt die hun leven slijten achter tralies.
Het lijkt mij vervelender om met een schuldgevoel naar je paard te moeten leven, dan het kleine beetje extra moeite dat je moet doen om na je werk naar hem toe te gaan.

Wat zijn al die faciliteiten waard als je dier zo weinig vrijheid krijgt?
Als je weet dat je paard gezond en gelukkig is, geeft je dat veel meer rust tussen je oren dan het kleine beetje tijd dat je bespaart door hem te verhuizen...

Het zou voor mij niet eens iets zijn waar ik een moment over zou twijfelen...

het gaat mij niet om dat 'klein beetje extra moeite dat ik moet doen om na mijn werk naar hem te gaan' het gaat mij vooral om volgende feiten:

1. Ik heb geen box tot mijn beschikking, dus paardlief staat in de winter ook 24/7 buiten.
2. In de winter is het om 6u al donker, dus kan ik paardlief geen beweging meer geven, of er voor zorgen dat hij even uit de modder/vochtig gras/sneeuw/ijs/regen/hagel/... staat, want dat lijkt mij ook niet echt paardvriendelijk voor hem. Ja, paarden zijn sterke dieren, dat weet ik ook, maar ik wil geen dierenbescherming op mijn dak omdat omwonenden vinden dat dit niet kan.
3. Er moet wel een winterstop gehouden worden, want hoe dan ook is een piste in de winter -hoeveel en hoe goed je maatregelen ook zijn- niet altijd berijdbaar, dus moet ik weer vanaf 0 beginnen -en dat iedere zomer opnieuw-
4. Niks is overdekt of belicht -enkel de piste- dus als ik na mijn stage, die om 17u eindigt, nog 45minuten met mijn fiets naar hem moet is het donker en kan ik daar niks meer doen. Ik zie het ook niet zitten om met een zaklamp mijn paard uit de wei te gaan plukken en hem met een zaklamp op te zadelen...

Mijn paard heeft momenteel serieus overgewicht, doordat hij 24/7 kan eten, en dat doet hij ook :Y) een graasmasker is geen optie aangezien hij nu in de kudde staat en hij geen beet terug kan geven als dit nodig is.

Ook heb ik naast mijn stage uiteraard nog huiswerk te doen, ik ben al geen goede studente slechte concentratie dus wil ik ook niet tot een stuk in de nacht zitten doorwerken om toch klaar te raken en om dan weer vroeg op te staan en met een glimlach op mijn stage te verschijnen -O- Een dag duurt nog steeds 24uur, en volgens veel mensen is dat veel te kort :j

Ik hoop dat je dat wel begrijpt?

Zoals ik eerder heb aangegeven is mijn huidige stalling een droom, maar enkel in de zomer. In de winter is het 1 dooie boel :=

Het komt nu nogal over alsof ik geen enkel + woord heb over mijn huidige stalling, want dit is absoluut niet waar :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:06

Ik kan me voorstellen dat het fijn is om je paard op je stageplek te hebben. Het probleem van werk/privé gescheiden zie ik niet zo. Het is een stuk praktischer, behalve op de dagen dat je vrij bent, want dan is het verder weg.
Ik zou mijn paard ook niet 24/7 buiten willen hebben in de winter en geen verlichting hebben om nog iets te doen, dus dat vind ik ook een goede reden om hem wel te verhuizen.
Enige is dat hij al vaak verhuisd is en dat zou ik wel een beetjes sneu vinden om hem weer te verhuizen. En je wilt inderdaad niet dat het dan tegenvalt en je weer ergens anders heen moet. Dus inderdaad denk ik het beste paar maandjes laten staan en dan als het goed voelt lekker meenemen :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:12

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik zou hem lekker laten staan waar hij nu staat...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:12

Nikass ; dat probleem zie ik inderdaad ook niet :) de dagen dat ik vrij ben heb ik ook voldoende tijd om iets verder te fietsen :)

Dat vind ik inderdaad ook wel sneu dat hij dan wéér verplaatst wordt := dus ik ga nog afwachten en tegen de eerste dekens zeker een keuze maken :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:37

En dat is waarom ik aannam dat je je keuze al gemaakt hebt. Ieder bericht dat zegt dat je moet blijven staan waar je nu staat, heb je een weerwoord 'ja maar'. Een bericht waarin staat dat je je paard naar je stageplek moet verhuizen zeg je 'ja, amen' op (bv. het bericht van Christiene). Daardoor denk ik dat je deep inside de keuze al gemaakt hebt. En he, dat is toch niet erg. Jouw leven, jouw paard. Bokkers kunnen alleen maar verschillende visies geven en dat is soms best verhelderend, maar als puntje bij paaltje komt, moet jij doen waar je jezelf goed bij voelt. ;)
Je kan wel even afwachten, maar het is nu al eind augustus en donker om 21 uur. De herfst is niet meer veraf.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:24

ik denk dat jij eigenlijk jouw keuze al hebt gemaakt en alleen nog wat bevestiging zocht. :o

ik geef jou groot gelijk. voor nu is het misschien perfect maar ik kan me goed indenken dat de lol er gauw vanaf is als het straks s avonds donker is en
er geen goede faciliteiten zijn om te blijven trainen zodat je eigenlijk voor een langere periode niets kan.

heel veel succes in ieder geval met jouw stage en het maken van deze keuze

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:17

Ik had hem wel meegenomen. Kosten zijn ongeveer hetzelfde.. je hebt bijv. als je een keer weinig tijd heb tussen de middag een keer tijd om hem even te longeren/los te laten in de bak, ook in de winter (binnen).. hartstikke handig toch?

Praktisch ook, je kunt hem mooi blijven doorrijden, ook in de winter. Vast daar ook wel les te regelen.

Je moet alleen waken dat je echt die tijden werkt. Weet zelf dat die grens gauw wel vervaagt. Waren dan ook nog intern, dus ook ons 'huis' maar goh, zou het zo weer doen. Über-gezellig!

En stel er is een keer 's avonds iets. Dan kun je ook zeggen, rij ik eerst even en doe ik dan dat nog even. Deden wij ook. Rijden en dan laatste voer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:38

Uit al je berichten blijkt heel duidelijk dat je je paardje gewoon mee wilt nemen naar het stage-adres, en dat je denkt dat jullie het daar allebei beter zullen gaan hebben als je alles tegen elkaar afweegt.

Dan zou ik zeggen: geef het ten minste nog een maandje waarop je al op de manege werkt en goed kritisch kunt kijken naar beschikbaarheid van de extra's die je daar verwacht te krijgen, en verhuis dan pas je paard.

Ik denk dat het alleen goed gaat bevallen als je inderdaad je beestje daar veel buiten kunt zetten, goed van de extra's gebruik kunt maken en ook privé op de stal aanwezig kunt zijn zonder scheve gezichten...denk je dat dat goed komt dan kun je het gerust doen toch.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:42

Ik zou hem meenemen.
Heb zelf in de paarden gewerkt en nu geef je aan dat je tot 17.00 uur werkt.
Maar ik weet uit ervaring dat die 17.00 uur vaak later wordt.
Je werkt met beesten en sommige dingen kan je gewoon niet laten zitten of kunnen niet wachten tot morgen.
Het is lichamelijk zwaar werk en om dan nog naar een andere stal te moeten fietsen en je paard beweging geven lijkt mij te veel.

Zo te lezen zijn hier enorm veel Supervrouwen op Bokt! prima voor hun!
Maar ook mijn energie was op in de avond hoor ts, ik lag ook elke avond om 21.00 uur in mijn mandje tottallos.

Al moet ik zeggen dat werken op een manege in mijn geval minder zwaar was dan de trainingstal waar ik heb gewerkt.
Op onze manege moesten de kinderen alles zelf doen, zelf poetsen en zadelen, wij waren er alleen voor de begeleiding en ondersteuning.

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:42

ik zou je opaard toch even gewoon laten staan waar hij staat. bekijk het als je even bezig bent of het lukt alles te combineren