Paard zindelijk maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ludique96

Re: Paard zindelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:24

Leuk idee ben benieuwd naar het resultaat

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:44

ikkebenhier schreef:
Even een update:
Gisteren had hij niet in de kuip gemest.
Soms half erin, half ernaast of 1 keer erin.

Het lukt niet om hem verder te krijgen dan 1 keer erin te mesten.
Maar hij mest wel heel vaak net ernaast :p
Ongeveer 3 op 1 hoop
Verder nog vaak op andere plaatsen hoor.

Hopelijk begrijpt hij ooit eens dat alles erin moet :p

Ik weet niet of je je paard bij huis hebt, maar waarom gooi je anders
niet de poepjes die hij ernaast doet in de kuip? Misschien snapt hij
niet dat alles daar in moet?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:51

Hha ben benieuwd of het serieus werkt want ik sta op het punt een poepzak aan der kont te hangen. :')
De mijne maakt echt een zooitje van haar stal, ze staat er niet lang in maar die tijd dat ze erin staat gaat ze bob de bouwer spelen en ik ben nu elke dag bezig met opstrooien en grote plakaten pies en poep uit der stal te halen. :P

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:06

nee, paard staat niet aan huis.

Ik ben gemiddeld zo'n 3 uur per dag op stal (soms ook de hele dag of heel soms ben ik er maar heel kort).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 08:27

In en naast de kuip is zindelijk, verder zul je wellicht niet komen, mesten is ook markeren voor een paard. Gelukkig mest hij niet waar hij staat, als ze erg dominant zijn, is heel de stal hun domein en markeren ze niet, laten gewoon vallen, is toch van mij....en dan leer je ze nooit in een plaats een mest plek te maken.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 09:15

Ben benieuwd of het gaat werken.
Die van mij mesten op bepaalde plekken in de wei, maar doordat er bij ons ook kippen lopen word de mest altijd helemaal verspreid en duurt het opruimen ervan 3 keer zo lang.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 13:39

Vandaag zeer verbaasd geweest toen ik de stallen schoon ging maken.
Beide paarden hadden 2 of 3 poepjes in de bak gedaan!!! _/-\o_

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:44

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:58

Dinopino schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=3vyUBUye ... e=autoplay

Alleen lastig wanneer je paard niet thuis is ;-)

Weet je hoe droog :') . Ik denk alleen dat ze hier over enthousiast worden van de beloning, dat ze half plassend/poepend naar de bak toe lopen en het alsnog door heel de stal ligt. En daarbij moet je natuurlijk een gat in de stal maken ...

Ik heb wel eens gelezen of gehoord dat als je een strookje leeglaat achter in de stal en ne poep van een ander dominater paard (of juist niet, ik weet het niet meer precies) neerlegt dat je paard er dan overheen poept ofzo iets. Iemand die dit duidelijker uit kan leggen of hier meer over weet ?

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:01

Volgens mij is fjord Guusje van Jolanda Adelaar ook 'zindelijk'. Er staat mij zoiets bij dat ik dit op haar website heb gelezen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:03

Gypsy schreef:
Ik vind het een leuk idee, maar wou wel even opmerken, paarden ZIJN zindelijk. ;)

paarden zijn zindelijk?

definitie van zindelijk: het in staat zijn de eigen natuurlijke behoeften te beheersen

ik heb nog geen paard geweten die zijn plas of mest beheerst...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:56

Er zijn wel degelijk paarden die het lang op kunnen houden omdat ze onder het zadel of op de trailer of op de stenen niet willen plassen, of poepen. Mijn merrie loopt speciaal naar binnen om te plassen. Als we de paarden naar de wei gaan brengen, loopt ze eerst nog even de stal in, plast in het beetje strooisel en loopt dan pas naar ons toe om mee naar het land te gaan. Toch een soort van zindelijkheid en controle en aan voelen komen toch? Er zit toch een variatie in van 1 a 1,5 uur qua tijd dat ze naar de wei mogen. Overigens moet ze vaak ook eerst nog even plassen als je haar uit de wei haalt. Maar dat verschilt. Net als dat mijn pony vaak als ik aan het uitmesten ben (bak/paddock of wei) even speciaal vlak bij de kruiwagen komt staan poepen, zo van: Dit mag je ook gelijk wel even meenemen... :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:37

Ja hoor, mijn paard mestte bijna nooit in de rijbak. Voor ik ging rijden ging hij eerst plassen, want onder het zadel? no Way, al kon hij niet meer lopen, plassen dat nooit en op de trailer? Ook never nooit.

Ooit gehad dat hij van de trailplank thuis kwam en met een enorme kreun de hele plas er uit perste zo een last had hij er van en zo lang opgehouden.

Raar beest :D

Maar de andere doet alles steeds op het zelfde plekje en maakt een piramide in zijn stal, maakt hem niet uit waar hij plast buiten...overal waar hem uitkomt.

Die andere nooit in het zand, dat spettert, wel in hoog gras...

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 17:39

Ik heb ook zo'n fijne zindelijke 2 jarige.
doet het altijd op dezelfde plek in het land. dus met uitmesten hoor je mij niet klagen.

Helaas kan ik je geen tips geven, mijne deed dit zo uit haarzelf

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:29

Nou het ging voorspoedig maar nu poepen ze beide er weer naast haha...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:58

Ik vind het dan weer niet zo handig.
Die specie/cementkuipen zijn bij mij juist altijd hun waterbakken. En velen gebruiken ze idd ook in de winter daarvoor.

Mijn Welsh merrie is erg netjes. Té netjes. Die drukt regelmatig haar drollen letterlijk door de omheining heen, naar mijn weide-buurman. Of tégen de muren v/d schuilstal aan. Mijn shetruintje is de grootste smeerkees; hij heeft echt hele kleine keutels en die gooit hij overal maar neer. en het liefste, op het meest irritante, vervelende, moeilijkste plekje iedere keer. Hij mest ook echt heel dominant over de mest van mijn Welsh merrie heen. Mijn shet merrie hangt een beetje tussen die 2 anderen in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:19

Skyliner schreef:
Gypsy schreef:
Nouja, de meeste paarden hebben toch wel vaste plekken. En het zijn schone dieren, die van mij zullen nooit in hun eigen poep gaan liggen oid. Dat vind ik ook vaak het sneue van een stal, baasjes die een paard lachend voor viespeuk uit maken, terwijl het arme dier geen keus heeft behalve in zijn eigen urine en mest te gaan liggen. Geloof me, ik heb TWEE witte paarden, en afgezien van wat stof en zand enzo zijn ze altijd brandschoon.

Dit vind ik nu een rare opmerking, bij ons worden de stallen elke morgen schoon gemaakt , en dan ook echt schoon. Mijn paard mest altijd ´s avonds en gaat dan slapen. En als ie dan in zijn mest valt noem ik hem soms ook wel eens viespeuk...

Ik vind dat je nu wel erg snel zegt dat paarden die onder het mest zitten allemaal geen schone stal hebben

Nee, goed lezen, dat zeg ik nergens.

Maar als jij in de winter je paard voor het donker binnenzet, en pas als het licht is weer naar buiten doet, word die box toch vies. Tegen de tijd dat het middernacht is en ze even een dutje doen, hebben ze wsl al een keer geplast en gemest, en op een ruimte van (ik kijk even naar de gemiddelde NL box) 3 bij 3 word het dan al snel moeilijk voor een paard om een schoon plekje te vinden.

Mijn paarden liggen nooit in hun eigen mest, dat ontwijken ze echt wel als ze de kans hebben. Een hond die in een kennel in zijn eigen strond moet liggen dat vinden we zielig, maar als ons paard in de eigen strond heeft gelegen noemen we hem al lachend een viespeuk. Schiet mij maar lek, dan zal ik wel dom zijn zeker?

Dat systeem lijkt me geweldig, je zal maar in de nare situatie zitten dat je paard verplicht boxrust oid moet, dan zou het zo iig schoon kunnen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:34

Eén van mijn beide paarden is ook redelijk zindelijk te noemen. Plast in 1 hoek van de stal en poept langs een muur in stal. Wij laten de vloer bij die poepmuur altijd zo vrij mogelijk van stalbedekking zodat je die drollen zo met een schep kunt weghalen.
Maar af en toe (als we d'r voeremmer vergeten weg te halen) wil ze ook nog wel eens goed mikken:
Afbeelding

Mijn andere merrie was vroeger ook zo netjes: 1 hoek plassen, strak tegen de achtermuur poepen. Totdat ze voor de 1e keer drachtig was toen was het over met haar netheid -O-

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:33

wauw, beetje jammer dat het haar voeremmer was...

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:30

Iemand nog een stappenplan om je paard z'n stal schoner te houden?
Mijn paardje staat op rubber matten en daar een laagje stro op.
In de matten zit in een vierkant een soort geultje zodat de plas naar het putje kan lopen.
Ze maakt er zo'n bende van dat ik 1x in de 2 dagen alles er wel uit kan halen.
Ze is nog erg jong en dus wel leergierig.
Ik heb al geprobeerd om de drolletjes er tussen uit te vissen en die achter in de stal te leggen,
maar ze poept overal in de stal, behalve achterin. Help?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:36

Paarden die ik ken plassen in een emmer - moet je wel zelf de emmer eronder houden als ze willen plassen. Ze wachten wel keurig totdat jij er bent om het op te vangen :D en daarna direct een snoepje erin haha.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:08

Vind zo'n put in je box helemaal niks... Mijn haf poept op 1 hoop achter in zn box. Aangeleerd door idd mest van een ander paard neer te leggen... Alleen in de wei lukt het nog niet helemaal.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:42

Okee, nou hier zijn de tonnen weer leeg, erg jammer, Gisteren lag er wel wat in.

Is het nu beter om van een onderdanig paard poep er in te leggen of van een dominante?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:18

constant alle poep op een plek stapelen in de stal doet al wonderen. dan kiezen ze uiteindelijk alleen maar voor dat hoekje.
ik geloof er heilig in dat als je nu elke keer wat mest in de emmer doet en de rest altijd helemaal schoonmaakt dat je paard al snel denkt, oké.. daar moet ik mijn behoeftes doen!

ik heb het vaker op de wei gedaan, werkt heerlijk, maar een plekkie om op te ruimen! :)
altijd wel een beetje viezigheid op de plek leggen en de rest schoon! :P

ik beloon ze nooit. ze snappen uiteindelijk zelf wel als ik het enkel daar vies maak heb ik er geen last van in de stal en heb ik een schone stal waar ik lekker van kan genieten; de beloning :P

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:05

Okee, dus jij zegt wel wat mest in de ton laten?