Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Weidegang in de winter op pensionstallingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:32

Bij ons gaan ze in de winter op de paddocks want het land is niet veilig. Ze staan vaak een aantal uur lekke r in de paddock. Ze blijven alleen binnen als het weer echt slecht is of de grond zo glad is dat het gevaarlijk is om te lopen ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:33

Bij ons (tilburg) is de winterweide zelfs groter dan de zomerweide ivm hooien :+

Geen modder, geen zand, genoeg gras voor onze kudde om de hele winter van te knabbelen. Ze gaan wel snachts naar binnen en krijgen dan nog ruim voldoende ruwvoer bij.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:48

Hier hebben we in de winter ook geen weide, maar gaan ze in groepen een paar uurtjes per dag naar buiten in de paddocks :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:52

Hier staan ze echt 6/7 maanden 24 uur per dag binnen... Jammer maar helaas, is de enige stalling in de buurt die aan mijn verdere eisen voldoet, andere 'manege' voldoet niet aan meerdere eisen (oa weidegang) en de rest zijn boerderijen waar ik niet kan trainen in de winter.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:56

Waar woon je Pwoonie.

Bij ons op stal zijn nog stallen vrij. Zomer 24/7 buiten en in de winter van 10.00 tot 15.30 buiten daar buiten op stal in een grote winterwei (die goed droog blijft) er wordt hooi bij gevoerd.

ik lees het wel via PB

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:13

Dit wordt voor mij en mijn paard de eerste winter op de nieuwe pensionstalling. Nu in de zomer staan ze zo'n 12 tot 14 uur op de wei in kleine groepjes van 4 paarden. Er staan in totaal 9 paarden. In de winter mogen ze met redelijk weer ook op de wei en verder in een hele grote gedraineerde paddock met hooi. De paddock ligt helemaal beschut tussen de bomen, dus een heel mooi plekje waar ze ook redelijk droog kunnen staan als het regent. Er komt nog een zelfde soort paddock bij, maar die is nog niet af. Verder is er ook nog een kas waar de paarden vorig jaar bij heel slecht weer ook los mochten lopen. Bij ons is trouwens alles kleigrond helaas (Almere).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:17

Poowniee schreef:
ruitje schreef:
In welke regio zit je? Dat maakt nogal wat uit qua mogelijkheden :)

Wij zitten op een kleigrond, een ramp dus wat dat betreft...

Hoi, bij ons gaan ze gewoon overdag de weide in, ook op kleigrond. Land van Maas en Waal, als je interesse hebt, er is nog 1 plek te huur.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:25

Poowniee schreef:
Wij zitten op een kleigrond, een ramp dus wat dat betreft...

Hoi, bij ons gaan ze gewoon overdag de weide in, ook op kleigrond. Land van Maas en Waal, als je interesse hebt, er is nog 1 plek te huur.[/quote]

Waar is deze stal gelegen?

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:20

xSlvna schreef:
Hier staan ze echt 6/7 maanden 24 uur per dag binnen... Jammer maar helaas, is de enige stalling in de buurt die aan mijn verdere eisen voldoet, andere 'manege' voldoet niet aan meerdere eisen (oa weidegang) en de rest zijn boerderijen waar ik niet kan trainen in de winter.

6/7 maanden 24 uur per dag op stal.....? Vind dit voor de paarden absoluut niet kunnen!! De eerste eisen die je naar mijn idee zou moeten hebben is toch echt wel dat je paard ook in de winter naar buiten zou moeten kunnen. De eis het niet kunnen trainen in de winter zou ik dan alleen al voor mijn paard laten vallen. Ook al zou ik een stuk verder moeten rijden het welzijn van mijn paard komt voorop en dat is toch zeker niet in de winterperiode 6/7 maanden 24/7 op stal.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:41

Wij zitten ook op kleigrond hoor, en de paarden staan ook zomer en winter buiten, alleen bij de ingang van de weide blubber maar verder prima!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:42

je hebt kleiGROND en KLeigrond denk ik dan maar ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:45

Bij ons heeft ieder koppel/groepje een zomer en een winterweide. Winterweides liggen vooraan het pad en de zomerweides achteraan. Dus in de winter is het niet zo'n gesjouw aangezien er ruim 50 paarden op stal staan xd
Als het weer het toelaat komen ze dus elke dag op de winterwei in de winter, tenzij je dat niet wil.
Word wel een flinke modderboel uiteindelijk en ze kunnen er dan ook niet op als het hard gevroren heeft erna. Kan/word helaas niet gesleept worden, dus als het lang vriest staan paarden ook lang/veel binnen.
Of echt met extreem slecht weer blijven ze binnen, maar dat is in de zomer ook.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:10

Hier veengrond, 18 km van Amsterdam.

Vorig jaar stonden de paarden tot half december op het land en rond half maart er weer op. In de drie maanden daar tussen staan ze allemaal van 9 tot 5 in de paddock met hooi.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:18

Waar ik nu sta gaan de de hele dag van 8 uur 's ochtens tot 18 uur in de paddock. Waar bomen en takken liggen om aan te knagen en ect. Op mijn vorige stal gingen de paarden in de paddock ( 3 kwartier) En dat moest je dan ook nog eens zelf komen doen. Met 8 paarden in 1 longeer bak.. Een van de redenen waarom ik daar weg ben.. Mijn pony was steeds de sjaak en lag steeds weer open en wisselen met een ander paard uit een andere groep was geen optie.. Maar daar hadden ze wel als voordeel als er sneeuw lag en de grond bevroren was mochten ze de wei op. Maarja om je pony met een sneeuw storm in een weiland te laten staan van bijna een kilometer lang... Neh..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:02

Brendaaaa schreef:
Is het ideaal? Nee, voor heel veel paarden niet, maar ik ken hier in de hele omgeving van Spijkenisse geen enkele stal of manege waar de paarden de hele dag in een paddock kunnen staan.

Dan heb je niet goed rond gekeken hoor, ik ken namelijk minimaal 2 stallen (andere dan waar ik ga staan) in de omgeving van Spijkenisse waar de paarden de hele dag op de paddock mogen in de winter en nog een andere stal waar ze een uurtje of 5 in de paddock kunnen in de winter.

Mij maakt het niet uit dat je je paard binnen hebt, dat is ieder voor zich, maar ik wilde dit even rechtzetten ;)

Ik heb een IJslander gekocht welke in Okt. naar Nederland komt en de zoektocht naar een goede stal is best lastig. Ik heb er nu 1 gevonden waarbij ze in een uitloopstal komt met een kleine (gedeeltelijk) overdekte paddock. Daar komt ze samen met een andere IJslander in te staan. Ze krijgen hooi in slowfeeders. Overdag mogen ze op de wei, de Ijslanders ook in de winter.

Dit is in omg. Spijkenisse

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:05

Ineke2 schreef:
Brendaaaa schreef:
Is het ideaal? Nee, voor heel veel paarden niet, maar ik ken hier in de hele omgeving van Spijkenisse geen enkele stal of manege waar de paarden de hele dag in een paddock kunnen staan.

Dan heb je niet goed rond gekeken hoor, ik ken namelijk minimaal 2 stallen (andere dan waar ik ga staan) in de omgeving van Spijkenisse waar de paarden de hele dag op de paddock mogen in de winter en nog een andere stal waar ze een uurtje of 5 in de paddock kunnen in de winter.

Mij maakt het niet uit dat je je paard binnen hebt, dat is ieder voor zich, maar ik wilde dit even rechtzetten ;)

Ik heb een IJslander gekocht welke in Okt. naar Nederland komt en de zoektocht naar een goede stal is best lastig. Ik heb er nu 1 gevonden waarbij ze in een uitloopstal komt met een kleine (gedeeltelijk) overdekte paddock. Daar komt ze samen met een andere IJslander in te staan. Ze krijgen hooi in slowfeeders. Overdag mogen ze op de wei, de Ijslanders ook in de winter.

Nou, wil je dan mij vertellen welke stallen dat zijn? Ben reuze benieuwd! (oprecht)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:30

Regio - Zeeuws Vlaanderen.

Paarden mogen zowel overdag als in de nacht op de wei, het is zelf kiezen. Ook mogen ze in de bak staan. Klei grond als ik me niet vergis dus de gehele wei word meestal niet gebruikt. Paarden staan in groepjes samen bepaal je dus hoeveel weide er in de winter word opgeofferd.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:04

Mijn paard is verhuisd van stal met zomer weidegang naar altijd weidegang. Er word per groepje steeds gewisseld tussen 2weides. Tenzij het weer echt heel slecht is gaan ze naar buiten. Rust en regelmaat staat hoog in het vaandel. Staan net op zandplaat dus ken net:p

Mano29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:09

Mijn paard komt van 9 tot 7 buiten en in de winter overdag in paddock met hooi.

Stal waar ik stond kwamen ze maar amper buiten,van oktober tot april 24 uur per dag op stal
En in de zomer ook maar hooguit 4 uurtjes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:45

Ineke2 schreef:

Nou, wil je dan mij vertellen welke stallen dat zijn? Ben reuze benieuwd! (oprecht)

Ik stuur je een pb :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:13

rejov schreef:
xSlvna schreef:

6/7 maanden 24 uur per dag op stal.....? Vind dit voor de paarden absoluut niet kunnen!! De eerste eisen die je naar mijn idee zou moeten hebben is toch echt wel dat je paard ook in de winter naar buiten zou moeten kunnen. De eis het niet kunnen trainen in de winter zou ik dan alleen al voor mijn paard laten vallen. Ook al zou ik een stuk verder moeten rijden het welzijn van mijn paard komt voorop en dat is toch zeker niet in de winterperiode 6/7 maanden 24/7 op stal.

Mijn paard en ik kunnen dit ook niet meer. Maar toen ik mijn paard kocht stond ze op een stal waar dit het hele jaar door zo was en dit is in mijn omgeving erg gebruikelijk. Geen weiland aanwezig, een paar paddocks, niet genoeg voor iedereen en geen buitenzetservice of tegen veel extra bij betaling.
Je kunt wel zeggen `dan ga ik niet meer rijden` maar dat vind ik ook geen optie. Rijden-training is ook nodig voor het welzijn van je paard (die van mij wel iig) en bovendien heb je daar toch meestal je paard voor gekocht. Even wat verder rijden wordt ook best lastig als je geen rijbewijs en auto hebt.
Het kan echt een heel groot probleem zijn om iets te vinden waar je paard wel naar buiten kan en waar je zelf ook nog iets met je paard kan doen.
Het is mij eindelijk gelukt om iets te vinden wat voldoet. Mijn paard staat nu van 1 maart tot 1 november (ongeveer) van 8 tot 20:00 op het land en de overige periode van 9:00 tot 16:00 (tenzij echt extreem weer, dan wat korter) op een gedraineerde paddock met hooi.
Ik begrijp heel goed de bepekte mogelijkheden in deze regio. Ik kan er echter zelf niet mee leven als mijn paard de hele dag in zo'n 3x3 hok staat. Daar heeft ze wel gestaan en ik was er overspannen van en had geen rust tot ik mijn huidige stal gevonden had. Maar het is niet zo makkelijk om iets goeds te vinden voor je paard.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:31

hier staan ze 24/7 buiten. in de winter staan ze in een blubberbak, met een hoge lijn waar het droog is, en kunnen droog staan in hun schuilstal. in de zomer staan ze snachts in die dan droge blubberbak, en overdag op het gras tot een uur of 9. tot vorig jaar 24/7 op het gras maar met deze droogte is dat niet mogelijk.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:39

Brendaaaa schreef:

Onze pensionstal zit net aan de andere kant van het pontje naar Nieuw Beijerland. Bij ons lopen ze tot half november in de weide. Als het echt niet meer gaat, gaan ze dagelijks minimaal vijf uur (met hooi) in de paddocks. Of, als de eigenaar dit liever heeft, gewoon de hele dag in de weide. Vanaf half maart gaat alles weer op de weide.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:44

Regio: Kop van Noord-Holland.

In de winter gaan de paarden ongeveer 5 uurtjes in de zandpaddock (allemaal eigen paddock) en daarnaast zorg ik dat mijn paard er een 2e keer uitkomt, weer of geen weer.
Bij sneeuw krijgt mijn paard sneeuwbeslag zodat hij toch naar buiten kan (dan wel korter).

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:45

Ik heb zelf een (mini) pensionstal en mijn paarden gaan in de winter de paddock in.
Met alle 7 bij elkaar :D minimaal 6 uur per dag :)