Ik kan het je ook alleen maar adviseren het niet te doen. Mocht je toch plannen hebben ga dan naar een goede fokker die ook tijd, geld en energie in de veulens steekt en niet alles maar bij mekaar op de wei laat lopen. Vaak zie je dat er dan ook bezuinigd wordt op ontwormen, bekappen en de veulens niets gewent zijn. Spenen wordt dan ineens gedaan en dan gaan de veulens op transport naar de nieuwe eigenaren.
Ik heb ze gehad die schuwe bange dieren die door alle stress en veranderingen dan ook maar gelijk ziek worden. Ze steken de hele kudde aan, maar behandelen door een dierenarts enz gaat allemaal erg moeizaam en ook weer met de nodige stress. Als ze dan weer wat minder zwak zijn doe je er eens een wormenkuur in en komen de wormen er in bossen uit. Dan de hoefsmid. Ook niet gemakkelijk de eerste keren. Ten eerste zijn die goedkope veulentjes uiteindelijk net zo duur geworden als de veulens die ik zelf fok, maar kwa beweging blijven ze achter. Dan investeer ik zelf liever iets meer in de aanschaf.
Tevens zie ik hier ook vaak genoeg dat de meiden het goed bedoelen, maar het is het net niet. Dus kwa opvoeden heb je als eigenaar ook een belangrijke taak. Bij de verzorgmeiden sluipen er vaak al kleine dingetjes in en als die niet gecorrigeerd worden voor het paard groot en sterk is, kan het een hoop ellende geven. Zo zie ik ze maar al te vaak de dieren heel kort vast houden en ze met hun hele gewicht tegenhouden door aan het touw te hangen en tegen het dier aan te leunen, maar zo werkt het niet. Op een gegeven moment lukt je dat gewoon niet meer. Of het dier schrikt een keer. Zelf worden ze dan ook wat bang en zetten het dier maar snel weer terug. Ze krijgen het dier geen halster om en laten het daar dan maar bij. Zo kan ik nog wel door gaan. En dan is het enige wat ze doen een dier uit de wei halen om te poetsen.
Echt, weet wat je doet en ga anders gewoon voor een leuk volwassen dier!