Aanschaf Veulen, wat nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessebes

Re: Aanschaf Veulen, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:30

Vanwaar de keus voor een veulen? Als hij/zij 3 is ben jij 19 en (als het goed is) volop in de studie, stappen, vriend(innet)jes, enz. Verder kost de opfokperiode ook geld, denk bijvoorbeeld aan dierenartsrekeningen door blessures.

Als ik je goed begrijp ga je met de shetlander niks meer doen, aangezien je je veulen niet alleen kan laten staan? Een paard is een sociaal dier en wordt socialer en opgevoed door andere paarden. Hij/zij leert wat respect is of dat nou voor mens of dier is. De imprintperiode is nu, daarna moet je het loslaten en wachten tot hij/zij een jaar of 2,5 is en dan kun je voorzichtigjes aan weer wat gaan doen.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:27

Ik zelf heb ook veulen vanaf 9 mnd, hij is nu 2 jr en 2 mnd. En het is schattig, maar zelfs mij valt tegen,(en ik ben 30+) heel consequent zijn qua corrigeren . Uiteraard kan die niet lang aandacht volhouden, verder is die dagelijks in de hand, maar denk dat ik niet nog x zou kiezen, zou liever voor wat ouder paardje gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:08

Ik kan het je ook alleen maar adviseren het niet te doen. Mocht je toch plannen hebben ga dan naar een goede fokker die ook tijd, geld en energie in de veulens steekt en niet alles maar bij mekaar op de wei laat lopen. Vaak zie je dat er dan ook bezuinigd wordt op ontwormen, bekappen en de veulens niets gewent zijn. Spenen wordt dan ineens gedaan en dan gaan de veulens op transport naar de nieuwe eigenaren.

Ik heb ze gehad die schuwe bange dieren die door alle stress en veranderingen dan ook maar gelijk ziek worden. Ze steken de hele kudde aan, maar behandelen door een dierenarts enz gaat allemaal erg moeizaam en ook weer met de nodige stress. Als ze dan weer wat minder zwak zijn doe je er eens een wormenkuur in en komen de wormen er in bossen uit. Dan de hoefsmid. Ook niet gemakkelijk de eerste keren. Ten eerste zijn die goedkope veulentjes uiteindelijk net zo duur geworden als de veulens die ik zelf fok, maar kwa beweging blijven ze achter. Dan investeer ik zelf liever iets meer in de aanschaf.

Tevens zie ik hier ook vaak genoeg dat de meiden het goed bedoelen, maar het is het net niet. Dus kwa opvoeden heb je als eigenaar ook een belangrijke taak. Bij de verzorgmeiden sluipen er vaak al kleine dingetjes in en als die niet gecorrigeerd worden voor het paard groot en sterk is, kan het een hoop ellende geven. Zo zie ik ze maar al te vaak de dieren heel kort vast houden en ze met hun hele gewicht tegenhouden door aan het touw te hangen en tegen het dier aan te leunen, maar zo werkt het niet. Op een gegeven moment lukt je dat gewoon niet meer. Of het dier schrikt een keer. Zelf worden ze dan ook wat bang en zetten het dier maar snel weer terug. Ze krijgen het dier geen halster om en laten het daar dan maar bij. Zo kan ik nog wel door gaan. En dan is het enige wat ze doen een dier uit de wei halen om te poetsen.

Echt, weet wat je doet en ga anders gewoon voor een leuk volwassen dier!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:14

Als je de kennis niet hebt, gewoon niet doen. Begin gewoon leuk met een volwassen paard en kijk over een paar jaar nog eens naar een veulen. Dat 'leuk dat ie z'n hele leven bij mij is' is toch niet zo leuk meer als hij gaat puberen en jij mist de kennis om hem daar doorheen te leiden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 14:55

Een veulen is ontzettend leuk, maar er hangen zoveel risico's aan.

Het kan best dat het veulen op 3 jarige leeftijd röntgenologisch gigantisch afgekeurd word en niet geschikt is als rijpaard.

Je moet ook nadenken dat het dier het beste naar een opfok kan gaan en dat je dan uit moet gaan van rond de €150-€200 euro per maand voor een paard waar je 'niets' mee kan doen. Als je uitgaat van €200 voor het makkelijke rekenen en het paard staat er 2,5 jaar. 200x12= €2400 €2400x2,5=€6000
Als het veulen dan eens €1000 euro voor het aanschafprijs heeft gekost is heeft het paard rond 3 jaar gewoon bijna €7000 euro gekost en heb je alleen kunnen poetsen en een aai kunnen geven. Dat is misschien leuk als je genoeg geld hebt en daarnaast nog een ander paard hebt waar je gewoon dingen mee kan doen, maar als je dan alleen een veulen hebt lijkt me dit niet echt fijn. Het iedere keer in en uit de kudde halen van een veulen brengt onwijs veel onrust dus is ook niet echt verstandig.

Als het geld geen probleem is en je verder genoeg ervaring hebt dan kan je het proberen. Anders is de kans op slagen echt heel klein.