Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:15

Bij mij op stal krijgen de paarden om 08.00 krachtvoer en hooi/voordroog.
Om 16.00 weer krachtvoer en hooi/voordroog.
En dan om 22.00 weer hooi/voordroog.

Amalarab

Re: Voeren. Wanneer? Hoevaak? Hoelaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:59

Hier krijgen ze niets bij, ze kunnen hun buikje op eigen gewenste tijden vullen met gras.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:14

Regelmaat is wel belangrijk. Voer ongeveer op de zelfde tijden. Ook vind ik het belangrijk om eerst ruwvoer te geven en daarna krachtvoer.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:14

Hier altijd hooi. We hebben wel muesli, ik vraag me af hoe zeer dat extra energie geeft? Ik geef het altijd na het rijden een kopje, maar aangezien haflinger nogal sloom is vraag ik me af of het niet helpt haar van te voren te geven. Maar ik vrees dat muesli daar niet genoeg voor is

Sabineee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 00:23

Mijn paard staat gewoon 24/7 buiten in de zomer en als ik kom krijgt ze muslie
in de winter krijgt ze biks en muslie door elkaar s ochtends een halve schep en een plakje hooi en s avonds een halve schep en een half plakje hooi en meestal smiddags krijgt ze ook nog 1 plakje hooi

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:22

Valt me mee hoeveel mensen toch nog eerst ruwvoer geven, meerdere porties en daarna pas hardvoer. Ik kom het op stallen namelijk vrijwel nergens tegen, terwijl het zooooooo belangrijk is.

( wij gaan dus binnenkort naar een stal waar dat wel zo gaat :) )

In mijn ogen is ideaal; Tijden zijn vb!!

8:00 ruwvoer
9:00 vitaminebrokje
weidegang op schone wei met vers water
Ergens in de middag: naar paddock of track met vers water en bijv takken
+/- 2 uurtjes later ruwvoer op de paddock
Binnenkomst als zon onder gaat, ruwvoer in de stal
uurtje later vitamine brokje
Rond 23:00 ruwvoer voor de nacht.

Bij slecht weer en eerder binnen ruwvoer in de stal

Bij heet weer, binnen met ruwvoer en buiten wanneer er schaduw is. Evt paar uurtjes op de wei en daarna voor de nacht op de paddock met ruwvoer. ( tenzij er geen toezicht is of stal een weg ligt, daar hou ik zelf niet van )

Porties ruwvoer moeten ongeveer zo zijn dat het klopt met wat het paard nodig heeft En dat ze niet langer dan max 3 uurtjes zonder eten komen te staan. Dit dan evt met slowfeeder regelen. Hoewel paarden die hele dag door kunnen eten, vaak rustiger worden. Niet altijd, als ze bijv hebben leren vreten omdat ze te lang zonder voer hebben gestaan.
Dus wel vaak ruwvoer, maar niet meer.....Als paarden te snel hun eten op hebben, zou ik vaker geven, dus dat de tussen pauzes kleiner worden, maar niet meer.........Ik vang het zelf op met 2 netten over elkaar.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:29

In de zomer:

6:30 voer (luzerne + zemelen + lijnzaad + bietenpulp + haver + gehakseld stro)
7:00 hooi + weidegang
17:00 voer (ochtend, ipv haver spelt)
20:00 voer (luzerne + vogelzaad + granen + handje brok + bietenpulp)
22:00 hooi

Gaat ongeveer 1 baal hooi per dag doorheen, hebben eigenlijk altijd over. In de winter wordt er rond 12:00 nog een ronde hooi gedaan, omdat ze dan niet op de wei kunnen (wel buiten). Tussendoor krijgen ze altijd nog restjes groente en fruit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:37

bij ons krijgen ze om 09.00 eerste voerronde, dan 12.00 nog een voerronde, dan om 17.00 een voerronde en als laatste om 21.00.. meeste krijgen dan 2 kilo kuil per keer... biks moet je zelf regelen, in de winter krijgen ze per dag 10 kilo kuil... normaal staan ze de hele zomer op de wei dag en nacht dus dan hoeven we niet te voeren...

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:36

8:00 uur - hooi
11:00u - brok
13:00u - brok en hooi
19:30u - hooi

11uur en 13uur is alleen voor de paarden die binnen staan, de rest van de paarden staan allemaal op het land dus die mogen lekker grasjes eten :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:38

Krijgen de paarden in het land dan geen brok?

Safc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:26

Hier in zomer tijd 24/7 hooi tot hun beschikking, met op het moment een kale wei :+ omdat het land straks word aangepakt tegen boterbloemen, en ander vuil onkruid!
Anders gewoon onbeperkt gras met strip begrazing!
Rond 18:00 lina mix , en brokjes .
Laat in de avond wil ik nog wel is hooi bij vullen als er nog erg weinig in zit :j
In de winter onbeperkt hooi , en 2 x per dag lina mix en brokjes :9
Genoeg te eten in ieder geval!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:07

SuperZodiaX schreef:
Wij voeren brok en kuil om 8.00 uur, brok om 11.45, brok om 15.00 en brok en kuil om 19.00 uur. Kuil is genoeg om de volgende kuilbeurt te halen en voor de snelle eters hebben ze nog stro waar ze wat op kunnen knabbelen.

En tussen welke suikerdip in moet je rijden dan?

Onze paarden 24/7 buiten krijgen zomers 2x daags een strook gras en savonds nabhet rijden wat muesli
In de winter sochtends om 8 uur hoii en halfje mueski
Om 11 uur hooi en om 15 en om 18( om 18 ook weer muesli)en om 22 laatste portie hooi en natuurlijk een inloopstal vol hooi
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 16-08-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:10

VeraPopeye schreef:
Hier altijd hooi. We hebben wel muesli, ik vraag me af hoe zeer dat extra energie geeft? Ik geef het altijd na het rijden een kopje, maar aangezien haflinger nogal sloom is vraag ik me af of het niet helpt haar van te voren te geven. Maar ik vrees dat muesli daar niet genoeg voor is

in een kopje zit ook niet veel voer dus dan merk je er ook weinig van.

wij voeren in de zomer:

8.00 uur krachtvoer en hooi
11.00 op het gras
na 2 tot 3 uur op het gras naar binnen en krachtvoer. (afhankelijk van zijn zomereczeem klachten)
17.00 uur krachtvoer en hooi
22.00 krachtvoer en hooi.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:41

VeraPopeye schreef:

Kijk inderdaad eens op de zak hoeveel je paard/pony zou moeten hebben, wat past bij het werk. Daar staan wel grafieken met hoeveelheden bij licht en/of zwaar werk. Neem weegschaal mee naar stal en weeg eens hoeveel je nu geeft. Muesli is veel lichter dan brok, dus een kopje zal heel weinig zijn.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:28

Hij heeft zomers een weiland waar hij 24/7 buiten staat.
Hij krijgt 's winters dan om 6.30 hooi gaat om 8.30 de paddock in Krijgt om 12 uur nog eens hooi in de paddock. En gaat om 18.30 weer naar binnen en krijgt dan hooi.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:34

Jullie werken met voerrondes, ik stauw gewoon de hooinetten vol en dan zijn ze heel de dag zoet. Om 7:30 voer ik alle paarden en dan om 17:00 of later gaan ze weer naar binnen. Als ik smorgens dan weer kom eten ze net de laatste sprietjes weg.

In de zomer, lente en mooie herfstmaanden staan ze de hele dag op het land, wanneer dit niet kan gaan ze overdag in de bak en snachts op stal.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:49

Bedankt allemaal! Waarom zou regelmaat wél belangrijk zijn? En waarom juist níét?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:53

ik ben wel van het regelmatig voeren en niet opeens 2 voerbeurten ipv van 4 maar in het weekend krijgen ze dus niet om 7.30 uur hun eten
maar als mijn ouders hun bed uit komen. En ze zijn wel zo opgevoed dat ze niet staan te rammen en te doen.

ook krijgen ze s avonds wel eens later want als mijn ouders een verjaardag hebben dan moeten de paarden gewoon even wachten. krijgen ze
niets van.

wel is het zo dat als het extreem later wordt of als we de hele dag weggaan de buren vragen om een keer te voeren. Dat vinden zij
ook geen probleem.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:54

simongek schreef:
ik ben wel van het regelmatig voeren en niet opeens 2 voerbeurten ipv van 4 maar in het weekend krijgen ze dus niet om 7.30 uur hun eten
maar als mijn ouders hun bed uit komen. En ze zijn wel zo opgevoed dat ze niet staan te rammen en te doen.

ook krijgen ze s avonds wel eens later want als mijn ouders een verjaardag hebben dan moeten de paarden gewoon even wachten. krijgen ze
niets van.

wel is het zo dat als het extreem later wordt of als we de hele dag weggaan de buren vragen om een keer te voeren. Dat vinden zij
ook geen probleem.

Kun je ze zo opvoeden dan? :) Hoe leer je een paard dan niet te drammen?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:14

als ze staan te rammen als we in de buurt zijn pak ik het meteen aan maar dit heeft geen zin als je eerst van huis moeten komen.

Gewoon negeren. rammen en schoppen tegen de boxwand. Geen eten. Netjes wachten en tijdje stil staan. Meteen voeren.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:27

tine10 schreef:
VeraPopeye schreef:

Kijk inderdaad eens op de zak hoeveel je paard/pony zou moeten hebben, wat past bij het werk. Daar staan wel grafieken met hoeveelheden bij licht en/of zwaar werk. Neem weegschaal mee naar stal en weeg eens hoeveel je nu geeft. Muesli is veel lichter dan brok, dus een kopje zal heel weinig zijn.

Ik zal eens kijken, ik vrees alleen dat er een extra zak van staat aangezien het in een ton zit. Ben alleen bang dat ze dik wordt.. en dat het onnodig is om haar op muesli te zetten vast. Alhoewel ze vooral een hooibuik heeft, ik denk dat muesli geen hooibuik verergerd he? Een kopje is inderdaad ook weinig, we hebben ook van die voerscheppen en als ik een kopje voor de lol daar eens in doe is het een miezerig bodempje. Terwijl ik ook paarden met het zelfde arbeid heb gereden die per dag 2/3 halve scheppen daarvan kregen, en dan ook echt krachtbrokken. :P Ik ga het is overleggen en bekijken, maar muesli kan dus wel degelijk meer energie geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 00:48

Mijn paarden staan in de zomer ook 24/7 buiten.

Mijn veulen komt dan in de ochtend rond 10 uur even binnen voor zijn 1e portie brok en nog wat hooi.

Ik rijd meestal in de avond, na het rijden krijgt mijn merrie dan haar muesli en hooi en dan mijn veulen nog een keer zijn 2e portie brok.

In de winter staan ze in de nacht binnen, overdag gewoon op de weide met gras dus snachts krijgen ze een grote berg hooi en dan krachtvoer en voor het naar buiten gaan nog een keer krachtvoer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 06:14

Viktor238 schreef:
Bedankt allemaal! Waarom zou regelmaat wél belangrijk zijn? En waarom juist níét?

Ik vind regelmaat van voeren (krachtvoer) niet nodig, omdat ze onbeperkt ruwvoer hebben. Bovendien is er altijd wel eens een keer dat je vaste voertijden niet kunt halen (wedstrijd of andere dingen waardoor je eens eerder of later bent), als je dan voor 1 keer afwijkt, krijg je veel onrust. Als ze niet vastgepind zijn op vaste tijden, blijven ze veel rustiger.

Wel heel belangrijk is dat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 07:30

tine10 schreef:
Viktor238 schreef:

Ik vind regelmaat van voeren (krachtvoer) niet nodig, omdat ze onbeperkt ruwvoer hebben. Bovendien is er altijd wel eens een keer dat je vaste voertijden niet kunt halen (wedstrijd of andere dingen waardoor je eens eerder of later bent), als je dan voor 1 keer afwijkt, krijg je veel onrust. Als ze niet vastgepind zijn op vaste tijden, blijven ze veel rustiger.

Wel heel belangrijk is dat ze altijd beschikking hebben over ruwvoer.

Dat hebben ze ieniedergeval genoeg. De mijn eheeft extreme voernijd, zou dat komen door de vaste tijden?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:04

Paarden met voernijd zijn vaak bang dat hun buren hun eten oppeuzelen .... kan verschillende oorzaken hebben. Verveling, maar ook rangorde (paard dat onderaan staat is bang dat voer wordt opgegeten door een paard hoger in rang). Uiteindelijk kan het een gewoonte worden - eigenlijk is het dan een soort stalondeugd geworden. Lastig, want het slechte gedrag wordt uiteindelijk altijd beloond: er komt voer!
Het helpt soms als je een stukje van de wand tussen twee stallen dichtmaakt zodat ze elkaar niet kunnen zien. Maar als je paard een leuk leven heeft met veel beweging, afwisseling, contact met andere paarden en voldoende ruwvoer (verdeeld over de dag) helpt dat ook.