Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:25

Mijn vader longeert mijn paard als ik op vakantie ben.
Echt zo lief van hem.
Vorig jaar ben ik 3 weken op vakantie geweest.
Heeft mijn vader mijn paard om de dag aan de longe gehad.

Moonsun

Re: Paard uit handen geven, wie vind het ook niet fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:31

Ik heb er geen moeite mee mijn paarden uit handen te geven, zolang ze maar in deskundige handen terecht komen. Mensen met eigen paarden of mensen die al lang in de paardenwereld werken en die weten hoe ze de molen draaiende moeten te houden, vertrouw ik mijn paarden zonder enige moeite toe.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:33

Ik was hier best wel makkelijk in maar dit ging dan om 4 personen en niet zomaar iedereen.
Me instructrice was daar 1 van maar dan betaalde ik 50 euro per keer -O-
Dus dat ging wel is een dagje maar verder niet want ik heb geen geld boom.
De andere zijn vriendinnen.

4 maanden geleden moest ik mijn paard helaas compleet uit handen geven voor 2 maanden ivm mijn gezondheid.
Helaas is degene(vriendin) de afspraken niet na gekomen dus dit zal ik echt nooit meer doen.
Je verwacht van een vriendin dat je er op kan vertrouwen maar dat kan dus blijkbaar niet.
Ik zou hem dan liever bij een serieuze trainer zetten dan maar iets meer betalen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:36

Oooh jawel hier ook iemand! vind dit vreselijk de gedachten dat iemand mijn paarden over hun bolletje streelt het heeft ruim 6 maand geduurd eer dat mijn vriend mee in de weide mocht om te er heen te kijken.
Ze zijn mij zo dierbaar en rijden no way dat dat spelletje doorgaat.
Laatst ben ik opgenomen in het ziekenhuis waren de 4langste dagen van mijn leven mijn vader vriend en zus gingen ze wel op tijd eten geven, maar het liefst zelf hoor.
Nu moet ik janu. bevallen en dit is voor mij een moment om er niet aan te denken dat mijn vriend/vader/zus ze gaan eten geven deze gedachten maken me compleet gek.
Als ze nu vragen heb je paarden
-Ja
*mag ik eens een keer komen kijken?
-Nee :D
volgens mij ben ik te jaloers op mijn paardjes :Y)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:40

sayenti schreef:
Oooh jawel hier ook iemand! vind dit vreselijk de gedachten dat iemand mijn paarden over hun bolletje streelt het heeft ruim 6 maand geduurd eer dat mijn vriend mee in de weide mocht om te er heen te kijken.
Laatst ben ik opgenomen in het ziekenhuis waren de 4langste dagen van mijn leven mijn vader vriend en zus gingen ze wel op tijd eten geven, maar het liefst zelf hoor.
Nu moet ik janu. bevallen en dit is voor mij een moment om er niet aan te denken dat mijn vriend/vader/zus ze gaan eten geven deze gedachten maken me compleet gek.
-Ja

Wat ga jij het moeilijk krijgen wanneer jouw paard op de kliniek moet staan zeg... Deze mate van controle, of jaloezie zoals je het zelf noemt, lijkt me niet normaal en ook zeker niet gezond.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:44

Ik kijk er eigenlijk wel van op dat er zo weinig mensen dat nog doen? Ik heb er zelf geen problemen mee, als ik de persoon ken en ik weet dat die het doet zoals ik het doe, dan geen probleem hoor. Mijn paard is wel een makkelijke om mee te rijden, als je weet hoe en wat. Als je je daar niet aan houdt lig je er toch direct al naast dus ik kan er zeker van zijn dat er gewerkt wordt volgens mijn zin..

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:45

Als wij op vakantie zijn worden de pony's gewoon niet gereden, hier kan ik mee leven, maar ik zou ze echt niet door iemand anders laten rijden. Verzorgen vindt ik echter geen probleem, daar hebben we een zeer betrouwbaar persoon voor. En ik ben ook erg dankbaar dat hij dit altijd voor ons wil doen.

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:50

_San87_ schreef:
sayenti schreef:
-Ja

Wat ga jij het moeilijk krijgen wanneer jouw paard op de kliniek moet staan zeg... Deze mate van controle, of jaloezie zoals je het zelf noemt, lijkt me niet normaal en ook zeker niet gezond.

Idd, en dit is zeer onbewust deze handeling, en meestal betrap ik me er zelf op maar kan er niets aan doen.
Tja als ze op de kliniek staan betekend dit mijn dood denk ik. -O-

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:50

Ik ging eigenlijk nooit op vakantie, maar ben pas 3 weken naar mijn vriend in Portugal geweest.
Goh wat vond ik het moeilijk om mijn pony achter te laten.
Gelukkig was mijn vader zo lief om voor hem te zorgen en hem te longeren toen ik er niet was.
En omdat hij vaak meeging in het weekend wist hij wel precies hoe ik de dingen deed.
Rijden had ik wel veel moeilijker gevonden denk ik.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:43

Ik vind het maar niets.... rijden laat ik sowieso niet doen, longeren eigenlijk ook niet. Maar ook de verzorging uit handen geven vind ik lastig. Ik weet wel dat het oke gebeurd, maar het liefst ga ik toch zelf even elke dag kijken.
Ik ben in 2010 3.5 maand weggeweest, ik vond het vreselijk om weg te gaan, en doe het ook niet snel nog eens. Toen werden de paarden door mijn vader en beste vriendin gedaan. Die vertrouw ik het ook toe, maar helaas kunnen ze dat niet meer (te ver weg).

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:48

In september moet ik een maand op zakenreis. Mijn paard blijft op zijn vaste plaatsje op een pensionstal, en zal verzorgd worden door een lief en ervaren vrouwtje van 70 (die haar eigen paardje onlangs moest verkopen wegens omstandigheden). Ze gaat vooral poetsen, verzorgen en mest opruimen. Ook af en toe buiten wandelen. Mijn vaste instructrice zal 2 keer per week komen rijden om mijn paard toch wat training te geven. Ik vind 't zelf super sneu op mijn oogappel achter te laten, maar hij zelf zal niks tekort komen denk ik.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:29

Laulitz schreef:
Ik kijk er eigenlijk wel van op dat er zo weinig mensen dat nog doen? Ik heb er zelf geen problemen mee, als ik de persoon ken en ik weet dat die het doet zoals ik het doe, dan geen probleem hoor. Mijn paard is wel een makkelijke om mee te rijden, als je weet hoe en wat. Als je je daar niet aan houdt lig je er toch direct al naast dus ik kan er zeker van zijn dat er gewerkt wordt volgens mijn zin..

Hier hetzelfde, mijn paard zorgt wel voor zichzelf. Als je niet omgaat met hem zoals hij gewend is is hij in eens niet zo braaf meer :+

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:36

finnens schreef:
Laulitz schreef:

Hier hetzelfde, mijn paard zorgt wel voor zichzelf. Als je niet omgaat met hem zoals hij gewend is is hij in eens niet zo braaf meer :+

Bij mij precies het zelfde verhaal maar ik heb geen zin in ongelukken zeker niet bij andere dus juist daarom zou het mijn keus niet zijn!
Je bent altijd verantwoordelijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:37

Ik vind het heerlijk om mijn paard uit handen te geven! :)
Geen omkijken naar, geen reparaties in de wei en gewoon zorgeloos op vakantie :D
Zelfs een compleet onbekende mag er zo op weg rijden, zolang diegene kan rijden (en mijn stalgenoot het vertrouwd en diegene wel kent) zou het raar zijn als mijn pony gelijk verpest zou zijn. Heb een makkelijk dier met rijden dus dan doe ik echt niet moeilijk. Hij vindt het geweldig om een buitenrit te maken dus hij is alleen maar blij met die extra rit!
Mijn pony mist mij echt niet; hij heeft eten, vriendje en 24/7 buiten. Wie er een borstel over zijn rug haalt, zou hem geen biet kunnen schelen haha, als diegene de emmer met muesli geeft is het zijn beste vriend geworden :')
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-08-13 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:43

Moonsun schreef:
Ik heb er geen moeite mee mijn paarden uit handen te geven, zolang ze maar in deskundige handen terecht komen. Mensen met eigen paarden of mensen die al lang in de paardenwereld werken en die weten hoe ze de molen draaiende moeten te houden, vertrouw ik mijn paarden zonder enige moeite toe.

Ik ook niet, geen punt. Iemand die ik goed ken en vertrouw mag best op mijn paard rijden. Iemand kan tijdens je vakantie sommige dingetjes misschien anders doen als jij/ik maar van de mensen om me heen weet ik dat ze ook het beste met (mijn) paarden voor hebben.

Soms misschien ook wel eens goed dat iemand anders op rijdt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:45

finnens schreef:
Laulitz schreef:

D_Desteny schreef:
Bij mij precies het zelfde verhaal maar ik heb geen zin in ongelukken zeker niet bij andere dus juist daarom zou het mijn keus niet zijn!
Je bent altijd verantwoordelijk.

Klopt, daarom is er eigenlijk ook maar één persoon die op Finn mag rijden zonder dat ik er bij ben. Omdat ik weet dat hij zich bij haar gedraagd. En dat is niet bij iedereen zo :')

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:47

Ik had hier ook geen probleem mee. Ik kon alleen in het weekend. Vriendin reeditie haar door de week. Ik merkte aan het tuig dat er gereden was. Ookal zei zij van niet. Verschil in rijden merkte ik niet (rijden kon ik niet echt. Was opstappen en terug afliggen omdat ze bevond te bokken. Medisch volledig in orde. Vandaag dat ze ook zo ver stond omdat ik daar goede instructie had)
Eindelijk naar daar kunnen verhuizen. Paard aan stal. En op avond vroeg die vriendin of ze mijn paardje nog eens mee op buitenrit mocht. Was voor mij geen probleem. Zou alleen maar stappen zijn. Kreeg ik haar klets klets kletsnat terug van het zweet. Gezegd dat ik liever had dat ze niet meer reed. Verdergegaan met mijn instructeur, en haar uiteindelijk weg gedaan als braafste paard.
Nu haar veulen (5 jaar. Ondertussen) heb ik alles zelf geleerd. Ben kort daana geopereerd, kon niet meer rijden en bij gekomen. Moet haar nu ook laten rijden omdat ik te zwaar weeg. Maar ik kijk erop en geef het meisje les. Alleen mijn instructeur mag er van mij nogop zonder toezicht...

Als dat nu met die vriendin anders was gelopen had ik haar nog uit handen willen geven. Maar nu dus nooit meer. Ookal rijd er af en toe iemand anders op en zeggen ze allemaal dat het het zachtste liefste paardje is dat ze hebben gereden. Mijn instructeur zegt totzelfs dat hij zelden zo'n braaf paardje onder zijn kont heeft gehad. En wou dat elk paardje zo was. En hij rijd enorm veel... uit handen geven doe ik haar nooit meer...
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 10-08-13 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:48

Grappig, dat herken ik ook! Ik kan aan de stijgbeugels zien dat er door iemand anders op is gereden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:49

GUSTIxBILL schreef:
Ik had hier ook geen probleem mee. Ik kon alleen in het weekend. Vriendin reeditie haar door de week. Ik merkte aan het tuig dat er gereden was. Ookal zei zij van niet. Verschil in rijden merkte ik niet (rijden kon ik niet echt. Was opstappen en terug afliggen omdat ze bevond te bokken. Medisch volledig in orde. Vandaag dat ze ook zo ver stond omdat ik daar goede instructie had)
Eindelijk naar daar kunnen verhuizen. Paard aan stal. En op avond vroeg die vriendin of ze mijn paardje nog eens mee op buitenrit mocht. Was voor mij geen probleem. Zou alleen maar stappen zijn. Kreeg ik haar klets klets kletsnat terug van het zweet. Gezegd dat ik liever had dat ze niet meer reed. Verdergegaan met mijn instructeur, en haar uiteindelijk weg gedaan als braafste paard.
Nu haar veulen (5 jaar. Ondertussen) heb ik alles zelf geleerd. Ben kort daana geopereerd, kon niet meer rijden en bij gekomen. Moet haar nu ook laten rijden omdat ik te zwaar weeg. Maar ik kijk erop en geef het meisje les. Alleen mijn instructeur mag er van mij nogop zonder toezicht...

Als dat nu met die vriendin anders was gelopen had ik haar nog uit handen willen geven. Maar nu dus nooit meer. Ookal rijd er af en toe iemand anders op en zeggen ze allemaal dat het het zachtste liefste paardje is dat ze hebben gereden. Mijn instructeur zegt totzelfs dat hij zelden zo'n braaf paardje onder zijn kont heeft gehad. En wou dat elk paardje zo was. En hij rijd enorm veel...

Wat raar zeg.. dat noemt zich vriendin!

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:49

Hier een full-time verzorgster! Mijn vriendin ging voor 3 weken op vakantie en haar paard heb ik ook 3 weken lang mogen verzorgen en rijden (ik verzorg hem ook vast op de woensdagen) zij heeft er ook niet veel problemen mee. Als het rijden niet lukt dan zet ik hem lekker in de stapmolen of in de paddock.

Nu ben ik ook met een handelspaardje bezig van de eigenaar van de manege, het is een schat van een beest en ik kijk er nu al tegenop als hij wordt verkocht. Paps heb ik al 100x lief aangekeken maar ik moet nog een jaar wachten tot ik mijn schooldiploma heb :c

Ik merk het vanzelf als ik mijn eigen paardje heb, kijken of ik zo makkelijk een bijrijdster of een verzorgster kan vertrouwen als ik zelf op vakantie ga :P

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:51

Tabaluga12 schreef:
GUSTIxBILL schreef:

Als dat nu met die vriendin anders was gelopen had ik haar nog uit handen willen geven. Maar nu dus nooit meer. Ookal rijd er af en toe iemand anders op en zeggen ze allemaal dat het het zachtste liefste paardje is dat ze hebben gereden. Mijn instructeur zegt totzelfs dat hij zelden zo'n braaf paardje onder zijn kont heeft gehad. En wou dat elk paardje zo was. En hij rijd enorm veel...

Wat raar zeg.. dat noemt zich vriendin!

Jep. Andere hadden mij gewaarschuwd. Maar gaf haar voordeel van de twijfel. Tot ik ze zo terug kreeg...
En ze mocht rijden. Anders had ik ze in stal bij ons kunnen houden. Maar wou dat ze gereden werd, en enige. Instructeur die mij. Kon. Helpen woonde zo. Ver. Dus was geen probleem dat zei reed...

PSV: sorry voor vele fouten. Zit op tablet
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 10-08-13 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:52

Op zich hoeft mijn paard niet gereden te worden als ik op vakantie ben hij staat 24/7 buiten en speelt veel dus beweging zat. Maar heb er geen problemen mee als andere er een keer opstappen als ze willen rijden(hij staat wel op een plek waar maar 4 andere pensioen paarden staan) en hij is gelukkig wel zo opgevoed dat hij zich gewoon gedraagt als er een ander opstapt. Dat verwacht ik ook gewoon van mij paard eerlijk gezegd. Vindt het eerlijk gezegd raar als een paard veel anders doet als er een ander op zit kijk dat ze niet zo lopen als normaal prima maar ik vind dat ze zich ter aller tijden te gedragen hebben en bokken gek doen onder het zadel is dus niet toegestaan bij mij niet maar ook bij een ander niet.

Groetjes Genja

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:01

Ik heb hier slechte ervaringen mee helaas en ook nooit meer!!
Heb een tijdje staldeling gedaan met een verzorgmeisje, maar dit ging niet goed met mijn pony. Verzorgmeisje reed er problemen in en ik kon het op mijn dagen weer oplossen. Mijn pony snapte er niks meer van. Daarna ben ik haar weer helemaal zelf gaan doen.

Tot ik 2 weken op vakantie ging. 2 stalgenoten waar ik veel mee omga gevraagd om mijn pony te verzorgen en te rijden. Mijn moeder heeft helaas geen tijd om naast haar werk/huishouden ook nog mijn pony te gaan verzorgen dus heb ik hun gevraagd.

Toen ik terug was, kreeg ik allerlei verhalen.
Stalgenoot nr 1 heeft maar 2x gereden waaronder 1x in de les en 1x vrijrijden en dit was uitgelopen tot een totale ramp. Mijn pony heeft blijkbaar flinke rodeo gegeven (oke ze kan flinke rodeos weggeven :o ) waardoor zij is afgestapt en haar een schop heeft gegeven :? Dit was in de eerste week.

Stalgenoot 2 was pas in de 2e week daar ivm ook vakantie. Stalgenoot nr 1 van ja jij mag Cavella rijden, dan rijdt ik mijn eigen paard in de les. Stalgenoot nr 2 is goed.
Het was winter en Cavella is bang voor mijn instructeur en stalgenoot 1 en 2 gingen de les in bij mijn instructeur. Instructeur denkt zonder nadenken de zweetdeken bij Cavella af, Cavella vliegt er vandoor, stalgenoot nr 2 vliegt ervanaf en pijn aan de rug.
Daarna had stalgenoot nr 1 nog leuk verteld ja ik ben van de week afgestapt vanwege de rodeo. :+
De rest van de week heeft stalgenoot nr 2 Cavella gelukkig wel gelongeerd en met haar gewandeld.

Maar de afspraak was, om de dag rijden, zijn ze niet nagekomen en van stalgenoot nr 1 vind ik het helemaal erg dat ze mijn paard een schop geeft omdat ze een rodeo weggeeft :? Nou kan het paard niks aan doen, ze probeert graag mensen uit. Dit heb ik ook veel later gehoord en ze schept ook nog op daarover. En eerlijk toegeven dat ze bang is, durft ze niet. Wees eerlijk of zeg gewoon dat je haar niet wilt verzorgen.

Dit is dus ook de laatste keer, in het vervolg gaat mijn pony of naar huis als ik op vakantie ga of er word alleen gelongeerd en gewandeld. Maar rijden no way!!

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:02

Ik vind het ook doodeng, maar m'n beste vriendin die al een jaar elke week meegaat, mag ze nu wel volledig doen, maar niet het erf af!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:09

Ik heb er geen problemen mee hoor, als het iemand is die ik ken en waarvan ik weet dat die prima overweg kan met m'n paard.
Ik vindt dat sommige mensen er toch wel erg lastig in zijn.. Ik heb het soms gewoon heel erg druk met mijn werk, en dan heb ik voor mijn paard liever dat hij beweging krijgt en er op hem gereden wordt dan dat hij een paar weken stil moet staan omdat ik het zo moeilijk vindt om iemand anders er op te zien rijden..