Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misslucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:47

Geen brok of minder brok geven en liefst gewoon droog hooi dat zit niet zoveel in

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:07

Misslucky schreef:
Geen brok of minder brok geven en liefst gewoon droog hooi dat zit niet zoveel in

Haha....nou daar viel onze shet echt niets van af !
Ze kreeg trouwens door het staan in de paddock zand koliek ondanks het graasmasker !
Dus voor haar alleen nog de wei met graasmasker.
En veel beweging naast de fiets !
Daar valt ze echt heel goed van af ! :j :j :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:23

silvia58 schreef:
Je shet in een zand paddock zetten kan ook heel gevaarlijk zijn !
De shet van mijn kleinzoon kreeg na een paar weken enorme zandkoliek en een
dikke DA rekening erachteraan. Gelukkig heeft ze het wel gehaald en dat was natuurlijk
het aller belangrijkste. Ze staat nu in een niet te rijke wei met een graas masker
en word regelmatig ( bijna iedere dag) naast de fiets meegenomen.
Paar min stappen en dan weer paar min draven, de pony vind het geweldig
en is al heel veel kilo's kwijt. Ze krijgt wel een paar keer wat hooi erbij(op stal) en een handje
muesli. Ze ziet er nu veel beter uit en is veel fitter.
Heel veel succes ! +:)+

Gelukkig krijgt lang niet elk paard zandkoliek als je m in een paddock zet. Niet om onaardig over te komen, want zandkoliek is echt geen grapje, maar vind het nogal kort door de bocht om een paddock meteen als gevaarlijk te bestempelen. Voor te dikke paarden kan het echt zoveel helpen om ze niet meer 24/7 op het gras te hebben. Natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden, maar een paddock hoeft echt niet gevaarlijk te zijn. Sterker nog, er zijn jaarlijks meer zandkoliekgevallen van paarden die op te kort gras staan (ze grazen het gras dan met wortel en al af waardoor er continue zand mee naar binnen komt), dan van paarden die zand gaan eten in een paddock. Paarden eten namelijk niet zomaar zand. Dat doen ze doorgaans alleen uit pure verveling omdat ze te weinig ruwvoer krijgen, of omdat ze een ernstig mineralentekort hebben, uitzonderingen daargelaten. Onze paarden staan al jaren op het zand en nog nooit problemen gehad. Ik post dit niet om jouw verhaal onzinnig te doen lijken, nogmaals, zandkoliek is echt heel erg naar en gevaarlijk. Maar ik ken zoveel paarden die er wel baat bij hebben (gehad) om gedeeltelijk van het gras af te gaan dat ik er toch even iets van wilde zeggen :)

@TS: Jammer dat het springen niet goed ging. Snapte ze de bedoeling wel? Heb je al vaker met haar gesprongen?

silvia58

Re: Te dikke shet, hoe laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:30

Hoi Eliine,

Ben het zeker eens met wat je schrijft !
Natuurlijk zijn er heel veel paarden die alleen maar in het zand staan en nooit koliek krijgen.
Maar wat ik bedoel te zeggen is.....als je pony moet lijnen (dus minder eten onder andere) dan is de
kans dus groot dat ze zoals bij ons is gebeurt zand gaan eten. En dan heb je er een heel groot probleem bij.
Dus vandaar dat deze oplossing voor ons heel goed werkt en we een heel gezonde vrolijke shet van 7 jaar hebben waar de klein kinderen heerlijk van genieten.
Gelukkig proberen we allemaal de TS met goede raad te helpen :j

zoni65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:56

niet TE veel voeren en veel bewegen

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 10:27

Hoi!
Gister hebben we weer gelongeerd; ging erg goed!
Later op de avond rond 20:30 zijn we weer gaan wandelen!
Een vriendin was mee, en we zijn tegelijk met beide pony's gegaan, met Winkie hebben we een uur gewandeld + nog lekker door het bos gecrost *D en met Boef een kwartiertje. Winkie vind het wandelen erg leuk! Vooral gisteravond liep ze heel ontspannen mee, maar dat kwam denk ik ook doordat er helemaal geen verkeer langskwam.
Binnenkort ga ik een zadeltje aanschaffen *\o/*

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:09

Hoi,

Wat leuk dat je met een vriendin samen met de pony's kunt gaan wandelen !
Beweging is altijd goed voor mens en dier !
Heel veel plezier samen *\o/* *\o/* *\o/*

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:19

Gewoon goed in beweging houden, wandelen kun je doen en longeren, je kunt ook aan het touw met hem of haar rennen dat helpt ook heel goed ;)

LunaxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:38

Gezellig wandelen met je shet en misschien inderdaad met een vriendin, altijd gezellig!