afspuiten van je paard na training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love_Soraya

Re: afspuiten van je paard na training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:52

ik spuit me verzorgpaardje ook af als ze bezweet is, kan kiezen uit koud en warm/lauw water , eigenlijk gebruik ik altijd lauw water en daarna met de zweetmes het water eraf , dan mag ze daarna lekker rollen :) geniet ze echt van!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:23

er zijn dus toch een hoop mensen die dus net als mijn stal genoten met flink koud water afspuiten.
de mijne accepteert niet..

om het voorbeeld sauna ik krijg dus flinke krampen pijn en hart kloppingen als ik in zo een dompel bad ga mede door dat en mijn paard zijn reactie doe ik dus geen koud water zo op hem spuiten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:27

Ik spuit de mijne eigenlijk altijd af met warm water.
De mijne zweet enorm en hij is wit :+
Na de tijd laat ik hem rollen in het zand met warm droog weer en anders een zweet deken.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:29

Een paard koelt veel minder snel af dan n mens.

Ter vergelijking n mens is n plank en n paard n ton op benen.
De ton koelt dus veel minder snel af dan de plank.

De spieren liggen veel dieper en koelen niet 123 te snel af.

Koud afspoelen kan dus geen kwaad....
:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:32

amanda hoe verklaar je dan dat mijn paard totaal alles verkrampt ? als ik er koud water op bv de rug richt daar liggen toch genoeg spieren
kijk op zijn borst kan hij het wel hebben maar ook liever niet
Laatst bijgewerkt door hutch84 op 19-07-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:33

amanda2 schreef:
Een paard koelt veel minder snel af dan n mens.

Ter vergelijking n mens is n plank en n paard n ton op benen.
De ton koelt dus veel minder snel af dan de plank.

De spieren liggen veel dieper en koelen niet 123 te snel af.

Koud afspoelen kan dus geen kwaad....
:)

Er is een tijd geleden ook een soort gelijk topic geweest over een soortgelijk onderwerp.
Toen heb ik ook al aangegeven dat er onderzoek is geweest naar de schade van spieren na het te snel koelen van spieren.
Helaas heb ik tot op heden het onderzoek nog niet gevonden .

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:37

Dat is de overgang van warme huid naar koud door t water de reden van de reaktie.

Niet persee comfortabel maar t kan geen kwaad voor de dieper gelegen spieren ;)

De spieren koelen pas na lange tijd koelen iets af doordat ze zo goed doorbloed zijn.

(Ik zeg hier trouwens niet de wijsheid in pacht te hebben overigens maar ik heb het altijd zo geleerd en zie dit elke dag in de praktijk terug) :j

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:43

Mijn vorige schimmel reageerde ook altijd als ik em afspoot met koud water.
Dit had niks met spieren te maken, maar was gewoon een reactie van koud water op de warme huid ;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:45

Wij spuiten af met koud water, maar wel met 'beleid'. (hebben overigens alleen koud water)
Paarden zijn eerst goed uitgestapt en op adem en we koelen eerst altijd de benen en werken dan langzaam naar boven toe. Daarna zweetmes erover en laten rollen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:47

Casarell schreef:
Mijn vorige schimmel reageerde ook altijd als ik em afspoot met koud water.
Dit had niks met spieren te maken, maar was gewoon een reactie van koud water op de warme huid ;)

Dat bedoel ik :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:48

Afspoelen (met koud water) is iets anders imo dan doorkoelen.

Afspoelen met gewoon koud water: dus zweet en vuil er af spoelen is anders dan minutenlang (ik lees in dit topic tot 15 minuten lang) tot op de huid door dringen, met als doel "de spieren te koelen".

Een paard dat bezweet en warm gewoon met koud water wordt gedouched, dus flink overspoeld, voelt 5 minuten daarna nog net zo warm aan.Voel maar eens met je hand. Je moet toch aardig lang een koudwaterslang op je paard loslaten willen die spieren niet meer warm aanvoelen. Dit laatste is overigens niet aan te raden, alleen de pezen van de benen worden doorgaans zo gekoeld.

Een korte overall afkoeldouche met koud water doet geen enkel paard kwaad, een ander verhaal wordt het als het de bedoeling is om de spieren van het paard hiermee grondig te koelen.

Hier gaat het gewoon: na rijden en flink bezweet: tuinslang met broeskop er over dat zweet en vuil weg is, duurt paar minuten, daarna zweetmes er over trekken, daarna in de stapmolen. Is er geen stapmolen, dan gewoon in de wei stappen ze zichzelf wel droog. Of ander Fleecedeken er over tot droog genoeg.

Eng? Of paard met hartaandoening? Of bang dat paard dat krijgt van "koude douche"?
Dan kun je inderdaad beter spons en emmer nemen en/of uit grote buitenkuip, soms drinkwaterkuip, putten, waarvan het water in de zon al een beetje tot lauw is opgewarmd.

Er zijn zoveel methodes te bedenken....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:52

hutch84 schreef:
amanda hoe verklaar je dan dat mijn paard totaal alles verkrampt ? als ik er koud water op bv de rug richt daar liggen toch genoeg spieren
kijk op zijn borst kan hij het wel hebben maar ook liever niet

Als je paard daar werkelijk totaal van verkrampt, ipv van even een korte reactie, moet je je afvragen of er geen spierproblemen zijn. reageert het ook erg gevoelig op borstels etc?

Paard kan inderdaad een stuk moeilijk dan de mens de warmte kwijt en zijn comfortzone qua temperatuur is ook lager dan de onze. De spieren liggen grotendeels zo diep dat een straaltje koud echt niet ineens de enorm afkoelt. Was het maar zo dat een paard van wat koud water erg snel afkoelt, zou in de endurance een hoop tijd schelen.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:55

Mijn paard spons ik af met lauw water..de benen doe ik wel met koud water maar de rest met lauw water..hij is heel gevoelig voor luchtweg infecties..ook snel verkouden dus vandaar dat ik geen koud water meer gebruik bij hem

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 17:06

borstelen vorm totaal geen probleem, hij vind het koude water totaal niet lekker ook niet als hij nat is van het zweet of kurk droog uit de wei geplukt word

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:22

hutch84 schreef:
borstelen vorm totaal geen probleem, hij vind het koude water totaal niet lekker ook niet als hij nat is van het zweet of kurk droog uit de wei geplukt word

Tussen niet lekker en daardoor even reageren en totaal verkrampen zit wel een verschil. :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 17:32

Paarden hier ook met koud water, ik stap goed uit tot ze niet meer bloedjeheet zijn en dan de spuit er op. Vaak spoel ik ze af en dan als ik met het zweetmes bezig ben is het water inmiddels al weer warm wat van het paard komt.
Ook ter voorkoming van verkleuren, zwart in combi met zout van zweet word bruin, dus even zout er in elk geval af.

In de winter spoel ik ze eigenlijk niet af, maar als ik ze was, bijv staart even dan warm water, we hebben een geiser dus dat kan dan ook.
staart van een fries in een emmer water is eigenlijk geen doen, bij mijn kwpn kan dat wel, dat is dan ook zomaar klaar.
Als ze een vlek hebben dan pak ik ook wel eens een emmer water, warm in de winter en dan met een harde borstel weghalen. Witte voetjes bijvoorbeeld of op de bil.

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:43

ik stap ook eerst goed uit, en dan spoel ik alleen de benen af met koud water
de rest van het lichaam laat ik gwn opdrogen, mijn paard heeft toch zo veel plezier in het rollen dusja....

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:15

Mijne heb ik vandaag lekker met koud water afgespoten aangezien ik geen andere keus heb.. Wel is mijn slang warm en duurt het even voordat het koud is.. Hij vind het heerlijk en gewoon lekker het zweet eraf, zweetmes eroverheen en dan kan hij lekker rollen in de wei :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:55

Spuit die van mij ook af na het rijden, en nu ook als ze bezweet op stal staat. Vindt ze lekker, water is bijna meteen warm op lijf.
Geloof ook niet dat dit slecht is, juist goed, wordt al heel lang gedaan.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:00

Hier gaat paardlief ook onder de koude douche.
Zodra het water te warm is en hij bezweet is gaat hij staan draaien totdat ik het water koud draai :=
Hij vindt het heerlijk, en pikt af en toe een slokje uit de slang mee :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:07

ik heb mijn paardje net maar even gewassen, met koud water, hij stond er gewoon onder te slapen zo lekker vond hij het.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:33

Na het uitstappen spoel ik Tommie af met koud water. Wel met een wat nevelige straal en heel kort. Even het zeet eraf. Daarna met het zweetmes erover en lekker laten rollen. Daarna vliegenspray en hij kan weer het land in.

De manegepaarden sponsen we af met water. Dan is het zweet eraf en trekken ze minder vliegen aan.

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:40

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:43

Caroline Munsters (www.moxiesport.nl en gepromoveerd op trainen van paarden) heeft in een clinic een keer aangegeven dat je na echt zware inspanning (bv direct na een cross) wel heel goed moet koelen met koud water om spierbeschadiging door oververhitting te voorkomen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:50

mij is geleerd, nadat je paard hard gewerkt heeft, goed uitstappen en lekker afspuiten met koud water.. dat het goed voor de spieren is, ALS je maar aan de rechterkant begint want links zit het hart van een paard.

dit doe ik trouwens altijd.. in de winter spuit in de benen ook gewoon met koud water af, alleen als het erg vriest niet dan gebruik ik koelinggel.