Waarom wil iedereen opeens zijn weide 'inrichten'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Waarom wil iedereen opeens zijn weide 'inrichten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:52

ligt er denk ik aan hoe breed je het pad maakt denk ik...sowieso als je meerdere paarden in een PP situatie hebt staan, heb je gewoon brede paden nodig, ze moeten elkaar gewoon ruim kunnen passeren , ook tijdens gestoei etc. en van elkaar weg kunnen zonder capriolen uit te hoeven halen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:54

Gypsy schreef:
Oh ik zou het ook graag willen hoor.
Paarden zijn intelligente dieren, die graag met van alles bezig zijn. De mijne iig spookt heel wat uit in haar vrije tijd. In een PP kunnen ze overigens ook gewoon de benen strekken hoor.

De bedoeling is gewoon dat ze wat meer bezig moeten zijn. En het is hartstikke leuk om te zien nog ook. Ieder z'n hobby toch. :D

Precies dit, dat is de reden dat ik graag een meertje zou laten graven in de wei, en dat mijn paarden veel bomen hebben waar ze achterlangs/tussendoor kunnen in plaats van een saaie lap grond. Het liefst zou ik ook nog heuveltjes enzo aanleggen, en lekker wit zand. Paarden houden vast wel van afwisseling, en verschillende 'plekjes' in de wei.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:58

Wij hebben ook een p.p en de weides zijn in meerdere weides verdeeld. Is er een wei leeg gegeten dan gaat er een andere wei open. Heeft het hard geregend dan gaan de weides dicht, en willen ze water drinken dan zullen ze een stuk moeten lopen. Ook moeten ze soms een sprongetje wagen. De paarden staan 24/7 buiten en voor aan liggen beton platen dat is voor de winter. Wij doen het niet omdat iedereen het doet.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 21-07-13 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:58

omdat het kan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:14

En dat is nog de beste reden idd :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:57

Ik hoef niet eens zo'n paddockparadise! mijn paarden kunnen nu lekker zelf lopen, rennen, gek doen, noem maar op! het kost een hoop geld en wat heb je er eigenlijk aan als dit niet nodig is? lijkt mij grote geldverspilling..

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:02

Het is inderdaad een rage denk ik..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:09

Ninx schreef:
Johanna59 schreef:
Denk vooral uit een soort van schuld gevoel.

Whehehe, hier moest ik even om grinniken....
Waarom in godesnaam? Kun je dat uitleggen?

Het is een alternatief voor een eigenlijk te klein stukje land, waar
eigenlijk te weinig ruwvoer staat.
En als eigenaar hoef je je niet zo schuldig te voelen, als je een dag niet
aan je viervoeter toekomt. Hij vermaakt zich dan wellicht zelf.

Deze heb ik inderdaad toevallig laatst nog gehoord. Dat eigenaar van paard niet elke dag hoeft te komen omdat de stal niet hoeft worden uitgemest en paard zich prima zou vermaken!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:43

eenitraM schreef:
Het is een rage. Wat jij hebt, wil ik ook, alleen beter. Idem voor setjes, bitloos, boomloos, natuurlijk bekappen, noem maar op :+

beetje oftopic, maar waarom zou natuurlijk bekappen een rage zijn? paarden hebben in het wild toch ook geen ijzers?
Naar mijn mening hebben paarden die bijna enkel in pistes en weiland lopen geen ijzers nodig.
Mn ruin is natuurlijk bekapt en ik rij daar gewoon mee met de koets, in het begin sleten die iets meer af, maar zijn zn hoeven het gewoon en zijn ze beenhard en slijten ze op een natuurlijke manier.
Veel sterker en gezonder dan toen er ijzers onder lagen.

Ontopic: Ik ken iemand met een paard die in kudde staat en de eigenaar van het domein was ook van plan een pp aan te leggen. hij is daarvoor eerst eens gaan kijken bij mensen die dit reeds hadden en hij zag eigenlijk overal hetzelfde.
nergens was er echt rust in de kudde. de dieren onderaan de hierarchy hadden geen plaats genoeg om te "vluchten" van de rest. nu is het daar gewoon open veld met hier en daar een voederplek.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:52

Beter deze pp trend dan de veel te lang op stal staan trend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:03

En aangezien er steeds meer paarden blijken te zijn die niet goed tegen gras kunnen is een PP ook een uitkomst.

@inochiyo: iemand kent zijn eigen kudde het beste en als er onderling teveel strijd is dan zul je daar met de indeling van een PP rekening mee moeten houden (bijv. paden van 6 meter breed ipv 2,5) en op kleine PP's kun je best gewoon niet teveel paarden houden.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:04

doemaar schreef:
Beter deze pp trend dan de veel te lang op stal staan trend

+1 :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:08

Op mijn vorige stal stond mijn paard de hele dag ('s winters) maar een beetje in de gewone paddock te staan. Paarden verveelden zich stierlijk en gingen lopen donderjagen.
Op de stal waar ik nu sta blijft m'n paard, samen met d'r soortgenoten, de hele dag in beweging door de paddock paradise. Aan de ene kant ligt onbeperkt hooi en paar honderd meter verderop kunnen ze drinken uit automatische drinkbak en zelfs de stal weer in als ze dat willen. Ze kunnen ook de weides in en uit als ze dat willen.
Weinig gezeur in de groep en ze krijgen er een goede conditie van. Ze gaan ook regelmatig met de groep (4 paarden) de hele paddock rond galopperen. Super mooi gezicht.
Hype of niet, ik vind dit echt ideaal :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:28

m1992 schreef:
Ninx schreef:

Het is een alternatief voor een eigenlijk te klein stukje land, waar
eigenlijk te weinig ruwvoer staat.
En als eigenaar hoef je je niet zo schuldig te voelen, als je een dag niet
aan je viervoeter toekomt. Hij vermaakt zich dan wellicht zelf.

Deze heb ik inderdaad toevallig laatst nog gehoord. Dat eigenaar van paard niet elke dag hoeft te komen omdat de stal niet hoeft worden uitgemest en paard zich prima zou vermaken!

Eh, dit is niet mijn quote! Ik heb een PP JUIST in het belang van mijn paarden, en moet er evengoed iedere dag zijn hoor ;-)
1 ding klopt wel: een paard vermaakt zich wel beter wanneer je er niet bent... Als in: veel ruimte om te bewegen, zonder zichzelf een rolberoerte te vreten.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:31

Wij gaan dit doen zodat onze paarden meer afwisseling hebben en ik vindt het natuurlijker als ze op zoek moeten gaan naar eten. In de natuur trekt het paard ook rond op zoek naar eten. Dit heeft niets met schuldgevoel of wat dan ook te maken, gewoon omdat we het fijn vinden voor de paarden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:20

inochiyo schreef:
Ontopic: Ik ken iemand met een paard die in kudde staat en de eigenaar van het domein was ook van plan een pp aan te leggen. hij is daarvoor eerst eens gaan kijken bij mensen die dit reeds hadden en hij zag eigenlijk overal hetzelfde.
nergens was er echt rust in de kudde. de dieren onderaan de hierarchy hadden geen plaats genoeg om te "vluchten" van de rest. nu is het daar gewoon open veld met hier en daar een voederplek.

Niet herkenbaar. Er is bij ons(de pp waar mijn paarden staan) zat ruimte om elkaar uit de weg te gaan en het is een hele stabiele kudde.
Daar dien je bij de opzet van de pp wel rekening mee te houden, maar dat is met al het land waarop je ze zet zo, in een heel klein weitje hebben ze ook de kans niet elkaar uit de weg te gaan, dan moet je er niet teveel paarden op zetten en zorgen dat de paarden die er staan goed met elkaar door een deur kunnen, een stabiele kudde dus.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 24-07-13 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:22

m1992 schreef:

Het is niet de reden dat mijn paarden op een PP staan, maar het is wel makkelijk. Ik kan gewoon op vakantie volgende maand met 1 van mijn paarden zonder dat mijn andere 2 tekort komen. Ben ik een keertje ziek, dan hoef ik niemand te regelen die mijn paarden verzorgt en beweging geeft. Dus ja, dat is een bijkomend voordeel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:43

Mijn paarden staan 24/7 in een ouderwetse wei zeg maar, maar daar zou je theoretisch ook het voordeel hebben dat je de stal niet hoeft uit te mesten. Echter, ik vind het beter om de wei ook iedere dag uit te mesten. Anders komt er veel onkruid in je wei, het ziet er rommelig uit, je hebt nog meer last van vliegen en je voorkomt wormbesmetting als je het weghaalt.
En mijn paarden krijgen ook hier volop beweging.
Ik denk dat onze pony een groot probleem zou hebben met het algeheel welbevinden in een PP. Hou zou daar constant op zijn hoede zijn of hij wel veilig is (is onderste in rang). Nu heeft hij alle ruimte. En hoe stabiel een groep ook is, er is altijd een onderste in de rang.

Dat paarden steeds minder tegen gras kunnen vind ik een beetje vreemd. Hooi is ook gras. Je moet gewoon zorgen voor een paardengrasmat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:48

misschien te weinig beweging ten opzichte van de hoeveelheid gras en te rijke grasweides? Steeds minder paarden hoeven echt hard te werken voor de kost. Echt elke dag minimaal een uur, maar liever langer verplichte beweging/training hebben veel paarden niet meer, maar wel lekker de hele dag gras of hooi eten.
Dan worden ze te dik en ontstaan er gezondheidsproblemen.

Die van mij hebben ook een pad, maar nog niet rondlopend, maar tussen wei en bak, paddock en stallen. Ik hoor ze nu in de dazentijd heel vaak heen lopen en weer terug rennen. Op die manier toch nog extra beweging (alleen is dat rennen niet zo goed voor mijn merrie met chronische peesproblemen en speciaal beslag vanwege losse wanden/gekantelde hoefbenen)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:24

Als ik de keus had, het geld, ruimte en uiteraard een paard, dan zou ik dit ook graag willen. Niet omdat het een hype is, maar omdat ik het een mooie manier vind om een paard te houden. Verschillende ondergronden, beweging verzekerd en met een beetje mazzel geen ruimte van 3,5 bij 3,5 nodig waar je paard 23 per dag in kan staan, vooral wat betreft 's winters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:27

tine10 schreef:
Dat paarden steeds minder tegen gras kunnen vind ik een beetje vreemd. Hooi is ook gras. Je moet gewoon zorgen voor een paardengrasmat.

Beetje kortzichtig hè, of heb je nog nooit gehoord van hoefbevangenheid, Insuline Resistentie en nog wat dingen waardoor paarden beter niet meer op het gras kunnen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:30

Ach, het lijkt me persoonlijk GEWELDIG om een mooi ingerichte weide te hebben met boompjes, verschillende soorten grond en hoekjes, een waterplasje...

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:33

Een hype inderdaad, al vind ik het ontzettend leuk hoor. Voor de paardjes is het natuurlijk ook hartstikke gaaf. :j

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:54

Ik denk niet eens dat het een hype is :)
Mensen krijgen gewoon een steeds beter inzicht in het paardenwelzijn en gaan daar op inrichten.
Ik heb mijn paarden eerst jarenlang op een 'gewone' wei gehad en nu staan ze al 3 jaar in een natuurgebied.
Dus niet bewust PP ingericht maar uit zichzelf al met water, bomen, heuveltjes, geen ingezaaid gras.
Ze hebben het nog nooit zo goed gedaan kwa gezondheid, humeur, lopen/bespiering enz. Maar dat is mijn ervaring.
Dus dat mensen dat proberen na te bootsen met hun gewone wei: Prima!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:12

Hier ook een PP.
Heb pony's van een sober ras, waarbij het doel toch echt wedstrijdrijden is ( inmiddels ook startend), dus er wordt actief getraind, gewerkt. Doel van PP is inderdaad maximale beweging stimuleren, zonder dat het dier zich moddervet eet.

Als er al sprake is van een rage, dan is de 'rage' dat mensen steeds meer geinteresseerd raken in wat nu eigenlijk de beste huisvesting is voor een paard. En uit onderzoek komt dan steeds weer naar voren dat vrije beweging eigenlijk het allerbelangrijkste is om een paard fysiek en mentaal gezond te houden.

En ja.. als je dan een paard hebt van een sober ras, die je niet zomaar ongestraft 24/7 buiten kunt zetten omdat ze dan moddervet worden, dan ga je op zoek naar alternatieven. En dan kom je al snel uit bij een PP.

Mijn ponys hebben de beschikking over een hectare, hebben een paddock, een track wat helemaal buiten om loopt, aan het uiterste uiteinde een stukje weide. Ze moeten inderdaad lopen voor hun voer. Voer en waterplek liggen ver uitelkaar. Naast kleine stukjes gras is er schraal hooi...... En geloof maar dat ze kunnen knállen op het track ( is inderdaad ook een mooie galoppeer baan..)

Het track stimuleert inderdaad de beweging ( is ook onderzoek naar gedaan, met gebruik making van een stappenteller), mijn paarden kunnen buiten staan zonder dik te worden, en nee... ik heb geen gedonder in mijn kuddetje, genoeg ruimte om elkaar te ontwijken... EN: hoe strikter ik ben met paarden op het track houden, en zo min mogelijk op het gras: hoe minder last van schuren, exceem ed ( Dit jaar voor het eerst volledig schuurvrij... en dit is dus ook het jaar dat ik het meest beperkend ben met gras, en in plaats daarvan hooi voer...)

Dus rage of niet: mensen kunnen zéér goede redenen hebben op een PP aan te leggen

( net zoals er ongetwijfeld mensen zijn die zeer goede redenen hebben om dat niet te doen. Dus maar gewoon: leven en laten leven?? Ieder houdt zijn paard op de manier waarvan hij/zij denkt dat het het best is... dus zullen we dat maar gewoon respecteren, zonder te oordelen...??)