Dressuurruiters, mening over zonder zadel rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurruiters; zonder zadel rijden is...:

Goed voor ruiter en paard, ik doe het soms/regelmatig
71 (68%)
Slecht voor ruiter en paard, ik doe het nooit
5 (4%)
Zou goed zijn als onze combi meer kon ontspannen
16 (15%)
Anders, namelijk... (leg uit!)
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 104

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 11:10

Heerlijk zonder zadel!
Ik doe het regelmatig, en neem dan ook de dressuuroefeningen mee.
(wijken, schouderbinnenwaarts, travers, etc, zelfs galopwissels)
Ik leer er verschrikkelijk goed van zitten, en ga er van uit dat als mijn paard me niet snapt, ik iets verkeerd doe, ik ga dan bewust op mijn houding en zit letten, en kom er vaak achter dat ik zelf verkeerd ga zitten ofzo (vaak een ietwat geforceerde houding).
Dan ga ik oefenen tot ik wel de goede houding heb, en zo word ik vanzelf in mijn zadel ook op mijn fouten gewezen.
Ik heb wel altijd spierpijn erna, je wordt ook wel lui van die handige stijgbeugels, maar ben er nog nooit slechter van gaan rijden.
Vroeger had ik problemen met de overgang van galop naar draf, maar nu kan ik zelfs van galop naar halthouden rijden zonder zadel, als je niet goed zit merk je dat heel snel, dan zit je zo met je *piep* op de schoft, en dat is niet fijn!
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vroeger ook aan voltige deed, en dan leer je hoe je met je bovenbeenspieren spannen/ontspannen de "klappen" kan opvangen in plaats van zo in je paard zijn rug te botsen.

Kortom, ik vind het erg goed en leerzaam.

groetjes

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:34

zonder zadel durf ik eerlijk gezegd niet zo goed, paard heeft ook een uitstekende ruggengraat + zeer hoge schoft + rustig draven en rustig aanspringen in galop snapt hij nog niet zo goed... Wat ik dan wel regelmatig doe is mij stijgbeugels opknopen en zo rijden dan heb ik altijd meer houvast (glij er nl. zonder zadel direct af Haha!)

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:24

Ik rij wel eens zonder zadel, maar meer omdat ik dan te lui ben op op te zadelen, en dan ga ik meestal even buitenrijden. Ik dat het best goed is voor je evenwicht, balans en inzicht in de bewegingen van je paard (je voelt precies elke beweging), maar om nou in de rijbak zonder zadel dressuur te oefenen, vindt ik niet zo'n groot voordeel..

Ransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:57

Ik vind het zelf ook erg leuk om te rijden zonder zadel. Zeker lekker tölten, heerlijk. Het valt alleen tegen als ze vanuit de tölt in de draf valt....

Verder vind ik het inderdaad goed voor je zit, je voelt precies iedere stap die ze onder je zetten.

Wat sjuimpje zegt, zit wel wat in. Ik vind het ook niet prettig als iemand zijn zitbeen knobbels in mijn bovenbenen stopt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:01

Doe ik graag, maar dan meer als ik ff een rondje buiten ga maken. En dan het liefst met dekens op, dan glij je niet zo... de draf vermijd ik dan overigens liever, want hij kan toch niet rustig draven buiten Galopperen ook niet, maar dan hobbel je niet zo alle kanten op dus dat gaat 'goed' Haha!
Maar volgens mij is het toch niet echt gebruikelijk... ik had van de zomer wedstrijd en toen had ik gereden maar mijn zus moest een uur later ofzo, en dan ga ik altijd met Vaantje kijken, maar het was iets van 30 graden dus toen ging ik maar zonder zadel en iedereen keek echt zo van Bloos!
Maarja ik vertrouw hem gewoon en als ik eraf donder maakt me dat nog niks uit.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:15

vroeger zat ik echt vaak zonder zadel geen probleem perfect
maar nu echt niet meer, Mango is in april geopereerd en toen
moest ik zonder zadel rijden ik deed het wel en hij liep en zit
heerlijk maar ik vind het echt nix !!

ik zou het vaker moeten doen voor mijzelf maar nee ik vind het echt niets!!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:25

Kom er niet op zonder zadel Bloos Verward Haha!
Maar bij mij verzorgpaarden is een muurtje waardoor je er wel op kan klimmen . Ik heb mijn verzorgpony twee jaar zonder zadel gereden, omdat zijn zadel niet paste Boos! en op het paard dat erbij stond deed ik het ook wel eens. Of als ik nu heel soms nog wel eens ga doe ik het als het heel blubberig is Cool .

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:42

Ik doe het af en toe, en dan eigenlijk pas nadat ze lekker los is gereden en soepel over de rug is.. Denk dat het wel goed is voor je balans en evenwichts gevoel.... Zonder beugels in imo wel zinvoller voor je houding...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:51

Ik doe het af en toe, meestal als ik serieus dressuur wil gaan rijden, doe ik dat met zadel. Als ik gewoon voor de lol een beetje ga rijden, doe ik dat wel eens zonder zadel Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:30

Ik ga er meestal na het longeren even zonder zadel op.

Ik vind het heerlijk en het werkt nog therapeutisch ook. Mijn rug wordt er lekker los van, ik kan veel beter ontspannen en het paard stapt ook veel lekkerder.

Nu pak ik in stap dan nog een soort of freestyle mee, voltes , afwenden en halthouden alleen met je zit .
Is erg leuk wil dat wel gaan uitbreiden.

Draven durf ik nog niet ivm mijn rug en het eraf vallen. Ben een beetje bang geworden sinds de hernia.

Maar je zit wordt er zeker wel beter van.
En als je dan toch bang bent voor die zitbeenknobbels van jezelf dan moet je een barebackpad kopen of gewoon een dekentje op de rug leggen.
De Torsion/Barefoot zadels geven bijna hetzelfde effect als zonder zadel rijden en deze zijn ook beter voor de rug dan helemaal zonder.

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:02

Ik ben van mening dat het rijden zonder zadel best moet kunnen. Het zorgt ervoor dat je je nog meer kunt ontspannen en je paard beter aanvoelt. Voornamelijk als je recreatief rijd of eens iets anders wilt dan dressuurtraining is het best leuk om af en toe te doen, ter afwisseling.
Ik heb voor Anders... gekozen want ik rijd zelf nooit zonder zadel. Ik heb nl een tuigpaard met een enorme schoft en hij gooit ook erg hoog op. Ik denk dat ik er zonder zadel binnen 1 min vanaf lig.... Op vorige verzorgpony's deed ik het wel regelmatig voor de afwisseling, na een tijdje werd het noodzaak omdat de zadels waren gestolen en de eigenaar nog aan het sparen was voor een nieuw zadel.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:18

Ik rij ook regelmatig zonder zadel..
Voelt de paardenrug veel beter aan..

Ik ga oowk zomers altijd zonder zadel naar bos
en strand! Heerlijk..
Lekker in volle galop..
Zonder zadel..

Mijn tinker zit echt heel lekker.. Lekker ruggetje heeft ie ervoor..
Rij ook heel vaak gewoon zo buiten bij ons op het land/wei

Zonder zadel en met halter/halster..
Wedstrijdje crossen enzow.. Jaa.. Gaat allemaal goed!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:21

ik rijd ook regelmatig zonder zadel, eerst reed ik ook vaak buiten op mijn concordemerrie,zonder zadel,maar toen ze een keer schrok en twee keer over een sloot sprong, dat ik vervolgens viel en dat zij op mijn been ging staan,precies op de plaats waar mijn telefoon zat......sindsdien heb ik dat dus niet meer gedaan.....
ik had dus als resultaat net een dag voor de vakantie een blauw-paars-dik EI op mijn been Boos!
en een telefoon die net een week oud was en al kapot was
erug leuk dus weer
maar goed,
ik stap na het longeren bijna altijd eventjes uit zonder zadel, ik heb het idee dat je zo ook meer contact krijgt met je paard (emotioneel)

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:47

Ik vind het heerlijk om zonder zadel te rijden. Ik, en mijn paard ook, zie dat ook echt als speeltijd. Niets hoeft, alles mag. Lekker sukkelig stapje of knoerdhard over de open velden. Wat spelletjes tussendoor..
In een zadel heb ik het gevoel dat ik geen contact heb met mijn paard en dat ik geforceerd zit. Meegaan met de bewegingen van mijn paard vind ik heel moeilijk omdat mijn onderste wervels niet kunnen scharnieren. Daarnaast heb ik een dubbele hernia. Het zonder zadel rijden zorgt ervoor dat ik kan onspannen.
Om een zekerheidsfactor in te bouwen heb ik een voltigesingel. Zo kan het eigenlijk bijna niet fout gaan, ook al peert hij er in een noodgang vandoor. Ik heb altijd twee handvaten. Dit zorgt ook dat ik nooit krampachtig hoef te zitten want als ik mijn evenwicht verlies pak ik gewoon die handvaten vast. Werkt voor mij echt grandioos.
Ook op buitenritten geef ik de voorkeur aan het zadelloos rijden. Ik voel tot op de hartslag nauwkeurig aan wat mijn paard ziet, doet, voelt. En dat is prettig.

Mijn paard kan in draf moeilijk zijn rug ontspannen als ik er zonder zadel rijdt. In stap en galop gaat dat wel goed. Ik merk aan mijn paard wel dat hij dat speelkwartier echt wel waardeert. Het contact tussen mij en mijn paard is er ook door verbeterd.

Afbeelding

O ja.. zonder laarzen rijden, ook een aanrader, hahaha

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:55

Heeeel goed voor de zit van de ruiter, maar voor de training van het paard minder goed omdat je meer met je evenwicht bezig bent en minder met het eronder rijden van de achterhand.
Als je voor jezelf zonder zadel wilt rijden kan je dat het beste doen nadat je een half uurtje getraint hebt zodat je paard lekker los is, zijn training gehad heeft en niet meer zo hups is.
Eerst je paard trainen en dan traint je paard jou.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:48

Zonder beugels rijden doe ik vrijwel dagelijks wel een poosje maar zonder zadel maar zelden. Mijn ene paard geeft nog wel eens een rodeoshowtje weg en dat lijkt me niet echt lekker zonder zadel. De andere heeft de onhebbelijke gewoonte om heel hard er van tussen te gaan op het moment dat je erop springt. Nu heb ik daar wel wat op gevonden maar het blijft lastig. Ik ga nl. naast het paard meegalloperen in een rustige galop en grijp dan een pluk manen vast en spring erop. (jaja, handig die voltige van vroeger) Voorwaarde is wel dat de bak niet te nat is want anders glij ik weg met de opsprong etc. Heb laatst toevallig een buitenritje gemaakt zonder zadel. Had mijn hoofdstel uit elkaar liggen na het vetten en geen zin om het in elkaar te zetten. Even leren bitje erin geknoopt, touwtje eraan en gaan.... Of het goed is voor je zit weet ik niet maar goed voor je evenwicht is het iig wel. Ach, soms moet je de ponyruiter in je die alles kon en durfde even de vrijheid gunnen en hopen dat je niet op je plaat gaat... (ships, ik word oud) Overigens gaat het altijd prima, dus waar maak ik me druk om....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:05

Zonder beugels regelmatig, zonder zadel; geen haar op mijn hoofd Mijn vos heeft een errrrrrug hoge schoft Haha! En bovendien zie ik het nut er ook niet zo van in.

roosaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:32

het heeft juist heel veel nut als ik jullie was zou ik alles van je paardje afgooien en er gewoon op gaan zitten voel je paard denk met je paardje Haha!

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:01

Nou ben ik geen dressuurmuts maar toch moet ik ff reageren.
Zonder beugels/zadel rijden heeft mij heel erg geholpen toen ik problemen had met doorzitten...Ik hobbelde altijd zo erg en nou zit ik een stuk stiller omdat ik van mijn instructrice elke les een gedeelte zonder beugels moest rijden en soms ook zonder zadel...Het is erg goed voor je zit dus waarom af en toe niet even???

ebbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:37

Ik rijd (sinds een tijdje) vaker dressuur maar heb heel veel zonder zadel gereden.Ik heb daar een betere zit van gekregen en ik kan heel makkelijk zonder zadel rijden op allerlei paarden.Mijn pony geeft best hoog op maar omdat ik vroeger al veel zonder zadel heb gereden toen ik net begon is dat geen probleem.Ik denk dat als je je paard niet hindert ergens mee,als je dus een beetje kan doorzitten enzo dat het niet erg is voor je paard.Als je er de hele tijd bijna afvalt ofzo denk ik dat het minder prettig is voor je paard Lachen

siesti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:29

Ik rijd af en toe ook wel eens zonder zadel dressuur in de bak.
MIjn paardje ontspant er erg van en het gaat dan ook altijd heel goed dan, ik heb ook het gevoel dat ik mijn paardje dan beter kan aanvoelen.

Ik rijd dan ook gewone dressuur oefeningen (wijken enz.) zonder zadel. Ook is het goed voor mijn evenwicht en zit en het zit wel heerlijk Lachen (heb de mazzel dat mijn haflinger heel erg lekker zit zonder zadel).

AnjaL

Re: Dressuurruiters, mening over zonder zadel rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:28

Zonder zadel rijden vind ik heerlijk. Mijn paard zijn rug en gangen lenen zich er prima voor. Ik vind het zelf ook makkelijker dan met zadel. Mijn paard ontspant makkelijker en ik werd direct op hem in. Als ik "spaakloop" met zadel of hem wat nieuws wil leren gaat het zonder zadel makkelijker dan met (vind ik). Als hij et dan begrijpt kunnen we met zadel verder. Nu heeft ie een schaafplekje van de singel (door het vele regenwater van gister op het concours Hoofddorp) dus gaan we weer een weekje zonder zadel rijden. Ga het weer 1 x per week volhouden. Goed voor mijn zit en goed voor het paard.

Toen hij net zadelmak was (en ik hem net gekocht had, hij was 3 jaar en 4 maanden) had ik nog geen goed passen zadel. Ik heb toen 2 weken alleen maar zonder zadel gereden. Ook gelesd en dat ging super. Toen wel rekening gehouden met zijn leeftijd m.b.t. doorzitten en dus lange stukken achter elkaar draven niet gedaan. Wel veel stap en galop. We reden toen overigens niet langer dan 20 - 25 minuten. Max. 3 x per week.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:32

Bloos! topic is 4 jaar oud

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:45

Lielle schreef:
Bloos! topic is 4 jaar oud

En daarom een slotje Lachen