Wie geeft pure haver aan zijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imoontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:32

Waarom voel je je aangesproken? Ik schrijf toch dat dat best kan? Wat is dan het probleem? Er werd ergens gesuggereerd dat HET een fabeltje zou zijn dat PAARDEN heet KUNNEN worden van haver. En ik zeg de hele tijd al dat dat per paard verschilt! Ik heb noooooit beweerd dat ALLE paarden heftig reageren op haver. Want dat is inderdaad een fabeltje!

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 16:43

Zeg jongens, ik ben heel blij met jullie reacties, laat er aub geen misverstanden zijn door bepaalde woordkeuzes.
Ik heb begrepen dat je zelf moet ondervinden hoe je paard reageert.
Voor mij is het alleen belangrijk dat ik mijn paard een zo volledig mogelijk voederprogramma kan geven op een zo natuurlijk mogelijke manier.
Ik denk er toch aan om ursonne bij te geven.
Hoeveel geef je daar nu van, Ophelia?

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 16:55

Nou dan zijn we er, toch Lachen

Corinev, ik heb van ursonne de kruiden en niet dat voer ( dit ff voor de duidelijkheid ) Als je een zak besteld, dan krijg je daar een maatbekertje bij. Normaal gesproken voer ik gewoon 80 gram per dag, dit is tot het streepje. Bij paarden die gevoelig zijn voor vocht in de benen, wat die van mij dus heeft, dan geef ik 2 keer per dag 80 gram. In principe dus 1 maatbekertje per dag. En van de kalk voer ik 1 flinke theelepel per dag.
Je doet met 1 paard ong. een jaar met de kruiden en met de kalk nog langer. Als het even kan, is het 't beste als je het wel in huis ofzo op kan slaan en een kleine hoeveelheid meeneemt naar stal. Bv kalk in een leeg appelmoespotje en kruiden in een afsluitbare emmer.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:13

mijn paard krijgt geen haver niet dat hij er heet van wordt ofzo
maar gewoon omdat hij niet zo veel loopt en ik dan wel een beetje voorzichtig ben met wat ik heb voer

het ligt er maar net aan hoe je paard erop reageerd
als een paard bokt of steigerd dan hoef dat niet gelijk van het haver te komen ieder paard heeft wel eens een gekke bui

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:46

Het verschilt inderdaad denk ik per paard, ik heb er weinig van gemerkt bij al mijn paarden, hoeveel ik ook voer. Waar ik erg voorstander van ben is Vipagraan van Hippostar: een granenmix met een biepklein brokkie waar de nodige vitaminene en mineralen inzitten. Je kan het beste een maand ofzo nemen om je paard over te bouwen naar volledig granen. Mijn paard doet het hier erg goed op!! Hij wordt niet heel fel maar wel vrolijk omdat hij lekker in zijn vel zit.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:47

Nee dat lijkt me niet verstandig heb een arabiertje dan staat tie te stuiteren op het land of in zn box..!!!
wij voeren hem muesli, hij krijgt sportbix en daar word ie al genoeg wakker van!!

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 18:39

Mijn vorige ponymerrie kreeg altijd Cavalor ponymix. Het bedrijf had echter ineens de samenstelling gewijzigd, ze hadden aan een havervrije mengeling zwarte haver toegevoegd ... en dat ik het geweten heb! De pony veranderde in een echte draak!!!!!! Ik geef nu in de plaats van haver gerst. Het is gelijkaardig kwa voedingswaarde en heeft niet de bijwerking die haver KAN hebben Knipoog

carinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 19:23

Gail schreef:
Het verschilt inderdaad denk ik per paard, ik heb er weinig van gemerkt bij al mijn paarden, hoeveel ik ook voer. Waar ik erg voorstander van ben is Vipagraan van Hippostar: een granenmix met een biepklein brokkie waar de nodige vitaminene en mineralen inzitten. Je kan het beste een maand ofzo nemen om je paard over te bouwen naar volledig granen. Mijn paard doet het hier erg goed op!! Hij wordt niet heel fel maar wel vrolijk omdat hij lekker in zijn vel zit.

Wat kost die vippagraan en geef je nog iets anders erbij?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 22:31

Wat ook heel belangrijk is dat je je paard ook echt voldoende hooi bijvoert als je alleen haver voert. Mijn paard krijgt twee liter haver per dag, half geplet, half heel. Daarbij krijgen ze nu ook weer wortels en wat slobber. Ik rijd ongeveer 4 x per week. En zelfs in dit jaargetijde waar paarden toch meestal wat actiever zijn kan ik hem nog goed rijden. Vorig jaar om deze tijd was ik nog druk bezig met longeren voor ik erop ging. DIt jaar niet nodig, ook niet als hij meerdere dagen heeft stil gestaan.
Als je hem wil laten wennen, gewoon minder van je normale voer geven en dat deel vervangen door haver, daar kun je dan een week of twee weken over doen. Zeker niet als extra bij gaan geven.
Bij ons krijgen ze geloof ik ook de vitamines van PAVO bijgevoerd.