donna123 schreef:Heb jij ooit aan je paard gevraagt wat hij/zij er van vind?
Lijkt me erg raar als een paard liever op stal staat dan buiten (natuurlijk moet een paard het liefst wel buiten staan met schuilstal).
En hoe weet jij dat jouw paard er diep ongelukkig van zou worden?
Dat het jou raar lijkt is niet van belang, het gaat er om wat het specifieke paard prettig vind en wat voor dat paard gezond is. Die twee zaken zijn bepalend of 24/7 buiten (met schuilstal) ideaal is of niet.
Mijn vriend en ik hebben 4 paarden, 3 daarvan staan in de groep die in de winter 's nachts op stal staat en in de zomer 24/7 buiten, de 4e staat 24/7 buiten met schuilstal. Eentje vindt dat 24/7 buiten in de zomer een waardeloos idee. Hij vindt het prettig om 's avonds een tijdje op stal te blijven staan en vaak moeten we hem echt even overtuigen dat hij weer naar buiten moet. Ook mijn oude merrie vindt het wel prettig om af en toe een tijdje rustig op stal te staan, dan hoeft ze geen rekening te houden met groepsgenoten. Maar de merrie van mijn vriend vindt dat 24/7 buiten de uitvinding van de eeuw.
Voordeel van 's nachts op stal is trouwens ook dat je je voerbeleid per individu kunt aanpassen. Sommige paarden reageren wat heftiger op voordroog en die kun je dan droog hooi voeren, andere paarden komen in de winter wellicht niet aan voldoende voer of hebben seniorenvoer nodig, dan is deeltijd op stal ook heel praktisch.
Wat betreft dat "nest": paarden zijn ook gewoontedieren, als ze gewend zijn om op stal te komen en de stal verder een goed klimaat heeft, geeft het ze toch een gevoel van veiligheid en rust. Het zijn geen wilde paarden meer, het zijn gedomesticeerde dieren.