Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:16

Ik wilde de mijne 50/50 op de wei en stal zetten maar omdat mijn paard moet afvallen staat ze nu minder op de wei omdat het gras echt 'vet' is. Dit is op aanraden van veearts gebeurd. ;) ik merk soms ook wel als het regent en ik kom rond 9 uur aangefietst dat ze toch wel erg graag de wei uit wilt. Dan krijg ik namelijk een hels gehinnik naar me toe en weet ze niet hoe snel ze binnen wilt zijn.

Ik vindt gewoon dat je moet kijken waar een paard gelukkig van wordt en dan in het individueel want niet ieder paard is gelijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:16

en helaas heb ik geen huis waar ik mijn paard bij kan zetten, denk dat de buren in de straat het niet echt waarderen :+
mocht ik ooit een huis met land kunnen kopen dan kan je idd zelf alles indelen en je paard op een paddock met loopstal zetten zodat hij niet 24 u op gras staat
maar op een pensionstal ben je afhankelijk van wat hun hebben.
en waar ik sta is in mijn omgeving de beste stal qwa ruimte voor paard
in de winter buiten kan nergens alleen als je erbij blijft kan je paard een losgooibak in,maar als jij werkt heeft je paard pech

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:23

de natuur geheel nabootsen lukt ook niet in een land als nederland.
voor diverse paarden is 24/7 op t gras, juist heel slecht.
Hier staan ze in een groep op een soort paddock paradijs met een stukje bos erbij en een diverse schuilstallen, onbeperkt stro, paar keer per dag hooi in slowfeeders en de meesten krijgen in deze maanden, geen krachtvoer.
Ik denk dat de meeste paarden prima dag en nacht buiten kunnen (al dan niet met schuilstal), ik ben er ook van overtuigd dat bij veel paarden het lijkt dat ze er niet tegen kunnen, omdat ze al jaren wat anders gewent zijn, paarden zijn gewoontedieren, als bepaald gedrag er in jaren is ingesleten, dan gaat dat niet in een paar dagen eruit.
Wij proberen het zo ideaal mogelijk voor de paarden te maken, maar ook hier is het niet alleen maar ideaal, elk dier heeft een andere voerbehoefte wat maakt dat er overdag bv 3 van de 6 paarden op de wei staan en dat er dagelijks 1 een paar uur apart staat ivm bijvoeren of juist ff geen of weinig voer.

ff een zijsprongetje, een paar jaar geleden heb ik onderzoeken gevolgd ivm opgroeien en problemen die kunnen ontstaan, ff heel kort samengevat, hoe minder beweging als veulen, hoe meer risico op beenproblemen. Nu ben ik net terug na een vakantie aan brazilie, we hebben oa diverse keren kip gegeten, wat me opviel was dat de kippen die buiten hadden geleefd, hele harde botten hadden terwijl de kip uit de supermarkt, zachte botten had.
Afijn, dat vond ik zelf interessant om te zien en over na te denken, wie weet trigger ik hier mee ook andere bokkers in positieve zin :)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:27

joyfordogs schreef:
ff een zijsprongetje, een paar jaar geleden heb ik onderzoeken gevolgd ivm opgroeien en problemen die kunnen ontstaan, ff heel kort samengevat, hoe minder beweging als veulen, hoe meer risico op beenproblemen. Nu ben ik net terug na een vakantie aan brazilie, we hebben oa diverse keren kip gegeten, wat me opviel was dat de kippen die buiten hadden geleefd, hele harde botten hadden terwijl de kip uit de supermarkt, zachte botten had.
Afijn, dat vond ik zelf interessant om te zien en over na te denken, wie weet trigger ik hier mee ook andere bokkers in positieve zin :)

Dat is al heel lang bekent, al die onderzoeken deden ze meer dan 20 jaar geleden al. Waarschijnlijk daarvoor ook al wel, maar toen las ik ze nog niet :D

swaatje

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:43

onze paard staan s avonds aan de poort.. ze WILLEN gewoon naar binnen, haha... en het is net alsof je ze een tevreden zuchtje hoort slaken als ze in hun verse en schonen stalletje zet ( waar ze overigens ook zelf in lopen...)...

Ze gaan om 7 's ochtends naar buiten en om 7 s avonds weer naar binnen... :)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:50

Het hele jaar door dag en nacht buiten. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:52

ik las iets van in de zomer vanaf half zes buiten tot 11 uur 's avonds... Ik zou als stalhouder, maar ook hier aan huis echt niet zitten te wachten op die tijden... Blijft te weinig nachtrust over... (6 uur slaap per nacht is niet gezond hoor!)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:13

Waar mijn paarden nu staan gaan ze in de wintertijd van 9 uur tot 4/5 uur de paddock in, afhankelijk van het weer en wanneer het donker wordt.
In de zomer staan ze van half 9 tot 8 uur buiten, de meeste de hele dag in de wei, maar de paarden waarvoor dat te lang is ook deels in de paddock.
Bij slecht weer gaan ze meestal wat vroeger naar binnen.

Ze hebben ruime boxen (de ene 3,5 bij 4,5 en de ander 4,5 bij 4,5) en ze vinden het aan het eind van de dag of bij erg slecht weer ook weer prima om naar binnen te gaan.

Ik ben hier eigenlijk best tevreden over...

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:14

24/7 op wei met vriendjes vind ik heel belangrijk. Gelukkig is dit het grootste tijd van het jaar ook. 'helaas' staat ze nu wel in de winter snachts op stal, maar dan overdag nog steeds van 8-5 buiten op de wei. Hiervoor heeft ze 8 jaar 24/7 buiten gestaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:16

Je moet in de eerste plaats kijken naar de behoefte en mogelijkheden van je paard!

Sommige paarden kunnen om medische redenen niet lang in de wei (denk aan paarden met een allergie, die snel bevangen zijn etc).
En sommigen vinden een hele dag in de wei niet fijn en waarderen de rust van een aantal uur of de nacht op stal staan.

Dus ik zou vooral kijken wat goed en fijn is voor je paard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:29

simodi schreef:
Je moet in de eerste plaats kijken naar de behoefte en mogelijkheden van je paard!

Sommige paarden kunnen om medische redenen niet lang in de wei (denk aan paarden met een allergie, die snel bevangen zijn etc).
En sommigen vinden een hele dag in de wei niet fijn en waarderen de rust van een aantal uur of de nacht op stal staan.

En paard kan ook nog op de paddock natuurlijk, in het geval van bevangen etc ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:31

WildWings schreef:
simodi schreef:

En paard kan ook nog op de paddock natuurlijk, in het geval van bevangen etc ;)

Dat kan ook, mits ie daar ook voldoende ruwvoer krijgt en water heeft, dus geen urenlang in een 'kale' paddock zoals je soms ziet. ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:01

Quote: Dat is al heel lang bekent, al die onderzoeken deden ze meer dan 20 jaar geleden al. Waarschijnlijk daarvoor ook al wel, maar toen las ik ze nog niet.

Is mij ook al jaren bekend ;) blijft mij verbazen hoe veel mensen daar niets van weten. Ik vond t " mooi" om die botten te zien van de diverse kippen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:11

simodi schreef:
Dat kan ook, mits ie daar ook voldoende ruwvoer krijgt en water heeft, dus geen urenlang in een 'kale' paddock zoals je soms ziet. ;)

Alleen maar mee eens :D Slowfeeder erin en hoppa, ideaal. (Hoewel je ook weer zandeters hebt -ondanks onbeperkt ruwvoer-, dat lijkt me wel een lastige categorie)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:14

Mijn paarden staan vaak van 9 - 10u buiten en gaan terug binnen om 19 - 20u (met goed weer).

In de winter staat mijn paard niet zo vaak buiten... Maar hij komt toch zo'n 2 uurtjes buiten denk ik.
Mijn pony (staat vlakbij huis) komt met sneeuw enz buiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:15

Hier 's winters ook gewoon met fijnmazige hooinetten in de paddock en een aantal paarden ook deels in de zomer, gaat ook prima en ze zijn in ieder geval lekker buiten!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:16

Ideaal is natuurlijk zoveel mogelijk, maar toch echt minimaal 4 uur vrije beweging met soortgenoten, als dat niet mogelijk is hoef ik geen paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:17

Ik ga toch wel voor minimaal 8 uur per dag buiten (in lente/zomer). Hoeft niet eens een wei te zijn, paddock ook goed, maar dan wel met ruwvoer.

Maar bij regen of veel wind enz. staat de mijne het liefst binnen, dus in de herfst staat hij nog niet eens zoveel buiten. Winter, als alles bevroren is, komt hij al helemaal niet veel buiten.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:18

Mijn paarden staan in de lente en zomer 24 buiten, zodra het echt vies wordt in herfst gaan ze na binnen, ze hebben stallen van 4 bij 6m , dan komen ze ongeveer 6 uur per dag na buiten. merk aan de paarden dat ze het heerlijk vinden buiten.maar ze willen ook wel echt voor het donder weer na stal. als het weer echt nat, of glad is blijven ze wel binnen,

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:21

24 uur, zomer en winter. Ik vind het zo erg als mensen trots vertellen dat hun paard minimaal 5 uur per dag buiten komt.. :\

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:28

• zomer: rond 7/8 uur gaan ze naar buiten, ze blijven dan tot ong. tot 5 uur in de wei. Dus 10 uur staan ze in de wei. Meestal blijven ze ook 's nachts nog in de wei.
• winter: rond 9 uur gaan ze weer naar buiten, en ze gaan naar binnen tot ze bij het hek staan, dus dan zet ik ze binnen.

Het liefst zet ik ze 24/7 in de wei in de zomer, maar we hebben een oude pony die het heel snel koud krijgt helaas. Dus als we deze op stal zetten, gaan de andere het liefst ook op stal.
Laatst bijgewerkt door Enphalu op 28-06-13 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:33

Bij ons staan de pony's en de tinker van mijn moeder 24/7 het hele jaar door buiten weer of geen weer,
en mijn ''sport'' paarden gaan in de winter s'avonds naar binnen (zijn ook de enige die geschoren worden)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:35

's zomers minstens 8 uur (bij voorkeur 24/7), 's winters niet nodig (al heeft die tot nu toe iedere winter 8 tot 24 uur per dag buiten gestaan) omdat ze niet graag bij andere paarden staat en niet veel te eten valt, kan ze beter binnen lekker eten en met rust gelaten worden door de paarden die gaan 'spelen' om warm te blijven.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:37

Onze paarden komen om 8.00 uur buiten en gaan rond 21.00 uur weer naar binnen.
Zoals het nu gaat, gaat mijn haflinger rond 13.00 uur op de paddock, omdat ie anders te dik wordt.

Dit bevalt ons en de paarden erg goed!

Voorheen stonden de paarden op een stal, waar ze buiten het weide seizoen om, per dag 3 tot 5 uur buiten kwamen...
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 28-06-13 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 23:37

donna123 schreef:
Heb jij ooit aan je paard gevraagt wat hij/zij er van vind?
Lijkt me erg raar als een paard liever op stal staat dan buiten (natuurlijk moet een paard het liefst wel buiten staan met schuilstal).
En hoe weet jij dat jouw paard er diep ongelukkig van zou worden?

Dat het jou raar lijkt is niet van belang, het gaat er om wat het specifieke paard prettig vind en wat voor dat paard gezond is. Die twee zaken zijn bepalend of 24/7 buiten (met schuilstal) ideaal is of niet.
Mijn vriend en ik hebben 4 paarden, 3 daarvan staan in de groep die in de winter 's nachts op stal staat en in de zomer 24/7 buiten, de 4e staat 24/7 buiten met schuilstal. Eentje vindt dat 24/7 buiten in de zomer een waardeloos idee. Hij vindt het prettig om 's avonds een tijdje op stal te blijven staan en vaak moeten we hem echt even overtuigen dat hij weer naar buiten moet. Ook mijn oude merrie vindt het wel prettig om af en toe een tijdje rustig op stal te staan, dan hoeft ze geen rekening te houden met groepsgenoten. Maar de merrie van mijn vriend vindt dat 24/7 buiten de uitvinding van de eeuw.

Voordeel van 's nachts op stal is trouwens ook dat je je voerbeleid per individu kunt aanpassen. Sommige paarden reageren wat heftiger op voordroog en die kun je dan droog hooi voeren, andere paarden komen in de winter wellicht niet aan voldoende voer of hebben seniorenvoer nodig, dan is deeltijd op stal ook heel praktisch.

Wat betreft dat "nest": paarden zijn ook gewoontedieren, als ze gewend zijn om op stal te komen en de stal verder een goed klimaat heeft, geeft het ze toch een gevoel van veiligheid en rust. Het zijn geen wilde paarden meer, het zijn gedomesticeerde dieren.