Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Paard 'sopt' tijdens het hooi eten in de waterbak - waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:29

Mijn paard doet het ook, al 12 jaar. Ook met stroo. Nat gemaakt hooi moet hij niet. Alleen zelf gesopt. 1 plukje hooi, dan 2 tufjes water ( automatische waterbak).
Als het hooi er heel goed uitziet doet hij het niet, dus het ligt ook aan de hooi kwaliteit.
Ik heb ook eens gehoord dat paarden die soppen minder last van hoesten hebben.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:35

Mijne doet dat ook regelmatig, natmaken en dan pas eten.ij werd verteld door de boer waar ze staat, dat ze het hooi te droog vind. Ik weet niet of dat zo is maargoed.

Verder geen gebitsproblemen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:26

Nikass schreef:
Elan_GV schreef:
En heb het ook wel eens aan de da gevraagd. Die zei ook dat ze het gewoon lekkerder kon vinden.

Ik ken jouw paard niet dus daar kan ik niet over oordelen. Maar neem aan dat een maagzweer na 17 jaar toch wel aan het licht was gekomen je paard geeft signalen maar jij denkt dat hij het gewoon lekker vindt, dus hoe moet het dan aan het licht komen? Volgens mijn da hebben heel veel paarden last van maag- of darmproblemen zonder er voor behandeld te worden.

En daarom zeg ik, heb het gewoon uit intresse ook wel eens aan de da gevraagd en niet wat ik dacht, maar uitgegaan van de da. En gezien jij niet weet wat dit paard allemaal aan onderzoeken heeft gehad (andere oorzaak dan, maar zeker ook op gecontroleerd) Dan was het ZEKER aan het licht gekomen..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 18:26

En er zijn nog meer symptomen dan mogelijk soppen die wijzen op maagzweren. Echt niet alleen dat lijkt me.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:54

hooi soppen kan meerdere oorzaken hebben.
het hooi kan te grof zijn,als ze het natmaken is het zachter te kauwen.
paard maakt te weinig speeksel aan tijdens het kauwen, het soppen vervangt dan het speeksel.
slecht gebit, dan ook weer het soppen doordat het dan zachter word.
maagzweer kan inderdaad ook, en er zijn paarden die het gewoon lekker vinden.
ik drink ook altijd water bij mijn eten :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:53

[ En heb het ook wel eens aan de da gevraagd. Die zei ook dat ze het gewoon lekkerder kon vinden.
[/quote]

Ik ken jouw paard niet dus daar kan ik niet over oordelen. Maar neem aan dat een maagzweer na 17 jaar toch wel aan het licht was gekomen je paard geeft signalen maar jij denkt dat hij het gewoon lekker vindt, dus hoe moet het dan aan het licht komen? Volgens mijn da hebben heel veel paarden last van maag- of darmproblemen zonder er voor behandeld te worden.[/quote]

En daarom zeg ik, heb het gewoon uit intresse ook wel eens aan de da gevraagd en niet wat ik dacht, maar uitgegaan van de da. En gezien jij niet weet wat dit paard allemaal aan onderzoeken heeft gehad (andere oorzaak dan, maar zeker ook op gecontroleerd) Dan was het ZEKER aan het licht gekomen..[/quote]

Okay, sorry, ik bedoelde het niet persoonlijk of onaardig :n ik wil niemand aanvallen, maar hoe weten jullie allemaal zo ontzettend zeker dat je paard geen buikpijn heeft? Er zijn maar weinig artsen die pijn meten en ik neem aan dat jullie niet allemaal een holistisch dierenarts hebben... Een dierenarts die gewoon even een algehele controle doet ziet echt geen maagzweer. Als ik dan lees dat iemands paard al eerder een maagzweer heeft gehad zou ik helemaal bij mezelf te raden gaan. Dat het zich toen iets anders uitte (ook geen biks willen eten) wil toch niet zeggen dat het DUS nu geen maagzweer is?
Misschien zijn er inderdaad uitzonderingen, paarden die nergens last van hebben en gewoon voor de lol hun eten gaan soppen (sorry de vergelijking van brood in de soep vind ik wel erg antropomorfisme) maar als mijn paard dit gedrag zou vertonen zou ik ZEKER willen weten waarom en niet maar gewoon iets aannemen. Dit met de wetenschap dat dit gedrag in elk geval heel vaak voorkomt bij paarden die een maagzweer hebben.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:26

Dat is iets heel anders ... veel maagpatiënten zullen soppen, maar niet alle soppers zijn per definite maagpatiënt :)

En je mag van mij aannemen dat ik heus wel zie als één van de mijne iets mankeert en dat zal met meerdere eigenaren wel zo zijn ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:45

Helaas is dat juist bij heel veel eigenaren niet zo

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 06:26

Ja die van mij is bij een holistisch dierenarts geweest en daar kwam GEEN maagzweer uit. Die heeft ze wel gehad, voor behandeld, genezen verklaard, want ook dat kan en ze blíjft het doen. Of heb ik nu een slechte reguliere en holistische arts?
Mijn veulen deed het vanaf de eerste dag van hooi eten ook, de familieleden van mn merrie die ik ken ook.

Het kan gerust een maagzweer zijn, maar hoeft niet.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:29

Ik heb er ook 1 die t doet. vanaf dag 1 al. Ik had m verplaatst naar een box waarbij de drinkers achterin de stal waren en dan voerde ik hooi voorin de stal. Toen deed hij het duidelijk minder.
Nu heb ik die mogelijkheid niet meer en staat hij weer te soppen. Ook een paard dat medisch helemaal na is gekeken en die niets mankeert.
paard doet het ook met voordroogkuil.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:57

Waarom zou een paard het niet gewoon iets lekkerder kunnen vinden als hij zijn hooi sopt. Jeetje, wij hebben er 3 die dat doen. Paarden zitten goed in hun vel, zien er kerngezond uit, zijn vrolijk, eten goed, niets mee aan de hand. Dan ga je toch niet kosten maken bij een DA omdat ze dan een maagzweer zouden hebben? Ik zie het absoluut niet als een symptoom, mijn DA trouwens ook niet. Wordt een paard schraal of zijn er andere problemen dan wordt het wat anders.

Dan zal mijn collega ook wel een fikse maagzweer hebben, die sopt ook een hoop van zijn eten :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:10

gr_roos schreef:
Ja die van mij is bij een holistisch dierenarts geweest en daar kwam GEEN maagzweer uit. Die heeft ze wel gehad, voor behandeld, genezen verklaard, want ook dat kan en ze blíjft het doen. Of heb ik nu een slechte reguliere en holistische arts?

Kan het niet zijn de ze het zichzelf heeft aangeleerd toen ze wel een maagzweer had en het een gewoonte is geworden?
:)

Maagzweren komen trouwens enorm veel voor bij paarden en de symptomen zijn vaag :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:10

Mousmous schreef:
Dan zal mijn collega ook wel een fikse maagzweer hebben, die sopt ook een hoop van zijn eten :)

Of last van zijn gebit :D

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:30

Mijn paard sopt ook, niet alle plukken die ze pakt maar gewoon af en toe is een plukje. Ze is in eind 2012 helemaal nagekeken door de DA omdat ze ziek was zonder duidelijke reden. De DA dacht ook aan een maagzweer. Maar er kwam niks uit de onderzoeken. Tot op heden weten wij niet waarom ze 3 dagen heeft staan bibberen van de koorts. -O-

Mijn andere paard krijgt nat hooi (luchtweg problemen) en die vindt het water waar het hooi in heeft gelegen ontzetten lekker, lekkerder dan het hooi :')

Misschien trekken de paarden gewoon thee van hun hooi omdat ze het lekker vinden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 11:36

Ik heb het idee dat het er toch wel veel zij die dat doen :D . Mijn pony doet dat ook. Hap hooi, wat water mee lebberen. Gebit wordt regelmatig gecheckt en hij is verder op en top gezond. Nog niet zo lang geleden bij Laarakkers geweest voor checkup. Een maagzweer had er op zeker uit gekomen. Ik denk dat ie het gewoon lekker vindt om zn hooi te soppen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:36

Mousmous schreef:
Waarom zou een paard het niet gewoon iets lekkerder kunnen vinden als hij zijn hooi sopt. Jeetje, wij hebben er 3 die dat doen. Paarden zitten goed in hun vel, zien er kerngezond uit, zijn vrolijk, eten goed, niets mee aan de hand. Dan ga je toch niet kosten maken bij een DA omdat ze dan een maagzweer zouden hebben? Ik zie het absoluut niet als een symptoom, mijn DA trouwens ook niet. Wordt een paard schraal of zijn er andere problemen dan wordt het wat anders.

Nou ja dat is dan het verschil, mijn dierenarts ziet het wel heel duidelijk als een symptoom.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:38

Babootje schreef:
Ik heb het idee dat het er toch wel veel zij die dat doen :D . Mijn pony doet dat ook. Hap hooi, wat water mee lebberen. Gebit wordt regelmatig gecheckt en hij is verder op en top gezond. Nog niet zo lang geleden bij Laarakkers geweest voor checkup. Een maagzweer had er op zeker uit gekomen. Ik denk dat ie het gewoon lekker vindt om zn hooi te soppen.

Ben heel benieuwd of Laarakker er een verklaring voor had? Of is het niet ter sprake gekomen?

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:43

Mijn merries doen het ook, alle 2. Hap sop, hap sop. Het 'hooi' hoekje in de stal is dan zeik nat. Als ik het nat maak moeten ze het alle 2 niet. Licht duidelijk bij mij aan het kwaliteit hooi omdat dit bij ons nogal stoffig is. Alle 2 geen gebit en inwendige problemen (daar zijn ze ook op nagekeken).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 00:50

Nikass schreef:
Babootje schreef:

Ben heel benieuwd of Laarakker er een verklaring voor had? Of is het niet ter sprake gekomen?

Nee, is niet ter sprake gekomen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:35

Dit vond ik op bokt wiki over maagzweren:

Het merendeel van de paarden in Nederland heeft maagzweren, maar paarden vertonen zelden symptomen omdat paarden niet kunnen braken. Een paard heeft hooguit wat vage klachten, zoals (terugkerende) lichte koliek, slecht eten en drinken en een dorre vacht.

Wanneer een plaveiselcelcarcinoom de onderliggende oorzaak is, kunnen de verschijnselen lijken op die van een slokdarmverstopping; braakbewegingen, antiperistaltiek na het slikken en zeer langzaam eten en drinken waarna het voedsel of water er weer uit komt, en aanhoudend speekselen. Vaak is de buikomvang ook toegenomen bij deze patiënten.

Veulens kunnen vage verschijnselen hebben, zoals slecht eten en drinken, slechte groei en een dor haarkleed. Meer specifiek zijn pijnuitingen zoals tandenknarsen, lichte koliek en speekselvloed.

Wanneer de maagzweer zo ernstig is dat er een maagruptuur is opgetreden, zal het paard duidelijk veel pijn hebben en binnen enkele uren overlijden.

Mij lijkt niet dat soppen alleen op maagzweren duidt, daar moet wel meer aan symptomen bijkomen.