Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
NienkeNiels schreef:Ibbel schreef:Een hengst is 600 kilo oergeweld als de hormonen opspelen. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Dat is net zo (on-)berekenbaar als een paard op straat dat opeens tóch schrikt en voor een auto springt. Maar als er een ongeluk gebeurt, wordt er altijd geroepen: het zijn paarden, die kunnen schrikken.
Maar voor hengsten zou het opeens niet opgaan, dat het dieren zijn die instinctief kunnen reageren? Dat zou eruit te trainen zijn? Kom nou.
Hengsten zijn en blijven ook gewoon dieren en kunnen dus onberekenbaar reageren. En als je dat risico wilt vermijden, houdt je geen hengsten. Zoals er ook mensen zijn die niet met hun paard de openbare weg opgaan. Omdat ze het risico op een ongeluk willen uitsluiten.
Maar alle beesten zijn toch onberekenbaar? Vind dat een merrie/ruin paard net zo goed kan uithalen waarvan je het ook niet verwachtte en dan heb je ook een probleem.
lideli schreef:Ik zelf vind het ook dikke onzin. Een hengst is ook maar een paard. En zoals bij elk paard en eigenlijk bij elk dier, ligt het er gewoon aan hoe je hem opvoedt. Maar ik denk wel dat dit iets typisch nederlands is hoor. In veel dierenpensions worden ook vaak rottweilers, dobermanns e.d geweigerd, omdat het 'gevaarlijke' rassen zijn. Ja je moet er extra mee opletten net als wanneer je een hengst op stal hebt staan, maar dat maakt het nog niet onmogelijk..
Daenerys schreef:Ik heb mijn paard vorige maand op 9-jarige leeftijd laten castreren. Hij is altijd braaf geweest, goed opgevoed en nooit problemen met hem gehad. Alleen is stalling en dan met name weidegang een probleem, vandaar dat ik hem heb laten castreren. Ik wil hem gewoon lekker in groepsverband naar buiten hebben
Maar ik snap wel dat stallen hengsten weigeren, het is toch een extra risico. En dan niet zozeer het paard zelf, maar de mensen er omheen die er geen rekening mee houden en bijvoorbeeld fijn hun merrie recht voor de hengst parkeren. Dat is mij wel eens gebeurd, en een opgewonden Fries van bijna 1.70m is dan echt niet grappig
DeMolenhoek schreef:glenstorm schreef:Bij mij op de club rijdt er ook wel eens een hengst mee in de les (alleen kan ik op t moment niet rijden).
Voor mij was het erg storend want ik heb een echte merrie. Die vervolgens dus de hele les haar aandacht heeft bij die hengst en niet bij mij.
Maar een mini hengstje, waarom zou je die weigeren. Je rijd toch niet en zoveel 'schade' kan hij niet aanrichten.
Maar waarom zouden ze daarom eventueel een hengst weigeren. Moeten ze een hengst weigeren omdat jou merrie problemen geeft?
Dinopino schreef:Omdat het een knap ggk hengstje is.Wat is de meerwaarde om een paard hengst te houden.
Sappos schreef:Dat is ook mijn probleem inderdaad. Nu staat hbij echt helemaal heerlijk, echt een paradijsje, maar omdat ik ben verhuisd moet hij daar weg, omdat het gewoon te ver is om naar hem toe te kunnen. Zie hem nu 2 a 3x per week, en dat vind ik gewoon jammer(ja, verder krijgt hij gewoon goede verzorging, voordat bokt in paniek raakt). Zolang ik niks anders kan vinden, blijft hij daar staan; ik zie hem liever 2 dagen per week gelukkig, als 7 dagen per week ongelukkig. Inderdaad, op de HK staan ze allemaal te springen en gek te doen, al zat ik zelf op de tribune te kijken met Bright aan de hand die aandacht kreeg van kindjes.Eigen stuk land hurenWeet je wat het is, ik zou het mijn hengsten persoonlijk niet aan willen doen op een pensionstal. Meestal komen ze daar gewoon alleen te staan en mag je mazzel hebben als ze een paar uurtjes buiten komen.
Heleennn schreef:Inderdaad en ook dan is het 600kg die weet dat ze sterker zijn als ons. Daar hoeft het geen hengst voor te zijn hoor...Daeneyrs: Een merrie kan ook behoorlijk losgaan als de hormonen opspelen