Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:00

Daeneyrs: Een merrie kan ook behoorlijk losgaan als de hormonen opspelen ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:01

NienkeNiels schreef:
Ibbel schreef:
Een hengst is 600 kilo oergeweld als de hormonen opspelen. Daar helpt geen moedertje lief aan.
Dat is net zo (on-)berekenbaar als een paard op straat dat opeens tóch schrikt en voor een auto springt. Maar als er een ongeluk gebeurt, wordt er altijd geroepen: het zijn paarden, die kunnen schrikken.

Maar voor hengsten zou het opeens niet opgaan, dat het dieren zijn die instinctief kunnen reageren? Dat zou eruit te trainen zijn? Kom nou.

Hengsten zijn en blijven ook gewoon dieren en kunnen dus onberekenbaar reageren. En als je dat risico wilt vermijden, houdt je geen hengsten. Zoals er ook mensen zijn die niet met hun paard de openbare weg opgaan. Omdat ze het risico op een ongeluk willen uitsluiten.

Maar alle beesten zijn toch onberekenbaar? Vind dat een merrie/ruin paard net zo goed kan uithalen waarvan je het ook niet verwachtte en dan heb je ook een probleem.

Een hengst die op ontploffen staat is wel net wat heftiger dan een merrie/ruin.
Daarnaast kan er ook nog een veulen van zo'n ongeluk komen.. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:03

De hengst op ons land liep letterlijk zijn piemel achterna :+ dwars door het draad en door de sloot, want er stond een hengstige merrie aan de overkant van de weg.
Dus nee bedankt, geen hengst weer :=

In de omgang een schat, maar ja... Als moeder natuur roept, roept ze heeeeeeeel hard!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:04

Ik vraag me af waarom je het zou willen.
Veel mensen castreren hun hengst niet omdat het onnatuurlijk is en dan vervolgens wil je hem stallen op een stal waar ook merrie's zijn.
Beide zijn alleen maar op deze aarde gezet om voor nageslacht te zorgen en vervolgens zeg je nee sorry dat mag je niet tegen beide.
Ik vind het dus alleen maar diervriendelijker om beide gescheiden te huisveste.
En het is dan aan de pensionhouder om keuze te maken tussen een stal met ruinen en hengsten of een stal met merrie's en ruinen.
Laatst bijgewerkt door cam op 20-06-13 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:04

Inderdaad minajtje. En dan zul je staan kijken als de eigenaar van de hengst alle kosten moet betalen, ook al liepen ze te dicht met de hengstige merrie... Eeuwige discussie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:05

lideli schreef:
Ik zelf vind het ook dikke onzin. Een hengst is ook maar een paard. En zoals bij elk paard en eigenlijk bij elk dier, ligt het er gewoon aan hoe je hem opvoedt. Maar ik denk wel dat dit iets typisch nederlands is hoor. In veel dierenpensions worden ook vaak rottweilers, dobermanns e.d geweigerd, omdat het 'gevaarlijke' rassen zijn. Ja je moet er extra mee opletten net als wanneer je een hengst op stal hebt staan, maar dat maakt het nog niet onmogelijk..

Gedeeltelijk mee eens. In de hand ben ik het volledig met je eens en is het de opvoeding die telt. In de wei echter valt er weinig aan te corrigeren. Nu kan natuurlijk ook heel makkelijk de hengst van 3 straten verder uitbreken en opzoek gaan naar een leuke merrie. Maar goed als pensionhouder is het natuurlijk makkelijker om ze niet te accepteren.

Je weet niet wat voor hengsten je krijgt die mensen willen stallen. En om te zeggen pietjes hengst mag komen en jantjes hengst niet is ook lastig. Als je een hengst aanneemt op stal en het blijkt een uitbreker te zijn bv dan is dat niet lollig en kan het kwaad al geschiet zijn voor je ook maar kunt ingrijpen. En kan je ook onnodig op kosten jagen omheining verhogen bijvoorbeeld. Een eigenaar kan heel leuk zeggen dat het paard wel in de wei blijft maar daar kom je pas achter als die er staat. En misschien dat vele pensionhouders daar al ervaring mee hebben dus mensen gezien die een hengst hadden en daar niet voldoende mee overweg kunnen. Je andere klanten wil je ook tevreden houden en de meerderheid bestaat toch nog wel uit ruin en merrie eigenaren.
Ik zou ook niet staan springen als hier een hengst zou komen te staan. Mijn merrie is erg gewillig als ze hengstig is. Ze heeft zelfs een 20 jarige ruin kunnen overtuigen en in de pakweg 15 jaar dat ik de ruin ken heb ik hem dat nog nooit zien doen. Dus ik zie haar er nog wel voor aan dat als de hengst niet naar haar komt zij wel naar de hengst toe gaat.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:06

Om de zoveel tijd start er weer een soort gelijke discussie en dan zie je eigenlijk ook altijd weer dezelfde voor en tegenstanders van hengsten voorbij komen.

Ik ben een paar jaar geleden ook tegen het zelfde probleem aangelopen. Mensen die je voor gek verklaren omdat je het alleen al vraagt. Maar ik sta nu op een geweldige kleinschalige pensionstal waar mijn paarden samen in het weiland kunnen staan. Er staat ook een merrie en dat geeft totaal geen problemen. Iedereen moet zijn paard goed opvoeden en onder controle hebben, en het is jammer dat de nalatigheid van veel merrie eigenaren, en de rotte appels tussen de hengsteneigenaren, het voor de goed opgevoede hengsten zo moeilijk maken.
Ik probeer maar telkens het tegendeel te bewijzen en zo hopen dat mensen wat meer open minded worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:08

Ts, jouw hengst is ggk, mag ik vragen hoeveel hij dekt?? Als je echt nergens een plek kunt vinden en je hebt maar een paar dekkingen per jaar dan is diepvriessperma produceren en laten ruinen ook nog een optie.

Apache7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:11

Daenerys schreef:
Ik heb mijn paard vorige maand op 9-jarige leeftijd laten castreren. Hij is altijd braaf geweest, goed opgevoed en nooit problemen met hem gehad. Alleen is stalling en dan met name weidegang een probleem, vandaar dat ik hem heb laten castreren. Ik wil hem gewoon lekker in groepsverband naar buiten hebben :)

Maar ik snap wel dat stallen hengsten weigeren, het is toch een extra risico. En dan niet zozeer het paard zelf, maar de mensen er omheen die er geen rekening mee houden en bijvoorbeeld fijn hun merrie recht voor de hengst parkeren. Dat is mij wel eens gebeurd, en een opgewonden Fries van bijna 1.70m is dan echt niet grappig :=

Dat is ook weer waar, als je je paard als hengst geen paardwaardig leven kan bieden, maar als ruin wel dan is het beter voor het dier om hem te castreren, vind ik dan toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:12

Als ze niet geschikt zijn als dekhengst of uitmuntend lopen in de sport, doe er dan de ballen af tenzij je er niemand mee lastigvalt. Om die reden mag mijn shetlandertje hengst blijven. Staat op eigen terrein met 2 ruinen en blijft zelfs achter het draad waar geen stroom op zit. Loopt wel mee langs de zijkant als er een (hengstige) merrie langskomt en roept wat, maar dat is het. Hij is er nu 7.
Mijn warmbloed zit in het proces van chemische castratie, over 2 weken krijgt hij zijn 2e prik. Er zullen hier nog wel mensen zijn die weten dat ik in het begin zei "het is een schatje". Dat is het nog steeds, maar de hormonen komen erdoor en hoewel het tot nu toe altijd nog goed gaat heb ik toch beslist dat dit makkelijker is. Hij staat op een kleinschalig pension/fokkerij waar ze ervaring genoeg hebben met hengsten + aangepaste accommodatie. Zij raden ook castratie aan omdat ie toch niet voor de fokkerij wordt ingezet maar als ik dat niet wil, dan respecteren ze wel die keuze.

Hij heeft echter wel streken, zoals op 5 benen uit de buitenbak al dansend naar de stal omdat we dan richting fokmerries stappen. Het heeft een paar keer een haar gescheeld of ie trapte met zijn voorbenen tegen mij aan en toen heb ik gelijk gezegd "super onder het zadel of niet, de ballen gaan eraf". Want ja, met rijden is het echt een droomkerel. Maar ik wil geen onnodige risico's. Operatie is momenteel uitgesloten door een "nierprobleempje" dus heb ik de chemische variant geopteerd.

Ik besef de risico's en ook mijn eigen grenzen, ik zie heel goed waar het kan misgaan en ik ben dat liever een stapje voor. Dat vindt de stalbaas dan ook super, en die geeft dan ook regelmatig het compliment dat ik er verantwoordelijk mee omga. Alleen, dat heb je niet bij elke eigenaar van een hengst. En daar schuilt een hoop gevaar in, omdat ze het gevaar gewoon niet willen inzien.

Eerlijk? Mijn vosse merrie had een flink pak meer pit in haar kopje dan de hengst :P Bij die dame moest alles op een goude schoteltje met een fluwelen handschoen aangeboden worden en duimen dat ze je 10-voudig verzoekschrift accepteerde _O-
De hengst wordt alleen maar even vrolijk als ie een mooie dame ziet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:12

En dan gaat het voornamelijk over wie braaf is en wie niet en dat is zo een eindeloos geneuzel. Ik heb zoveel paarden gekend en gereden, de ene merrie is een bitch die je in gedachten minstens drie keer in de week naar de slager stuurt, de andere merrie is een lieverd waar je urenlang mee kan tutten. De ene hengst is de lieve doerak van stal waar kinderen op en rond kruipen en de andere hengst neem je uit stal met gevaar voor eigen leven. Het gaat niet om opvoeding of karakter.

Het gaat om het feit dat die een zaakje heeft dat werkt en het testosteron. Een hengst die wil dekken is niet meteen stout, maar wel een gedoe. Als ik een ruin/merrie per ongeluk in de verkeerde wei gooi, denk ik "sjips, even terug gaan halen". Als je een hengst in de verkeerde wei gooit, tja, dan maar hopen dat de merries niet hengstig zijn. Een hengst gaat ook eerder door draden voor een hengstige merrie, dan dat een hengstige merrie door draden gaat om bij de hengst te zijn.

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:14

Het is sowieso niet gebruikelijk dat op pensionstallen de hengsten ''gewoon'' naar buiten gaan. Bij sommige zal dit uiteraad wel zo zijn.

Ik loop momenteel op een stal waar ik een van de hengsten dna ook rijd. Dit zijn allemaal ook hengsten die momenteel in dekdienst zitten dus die zijn sowieso wat heftiger. Maar het blijft lastig, hengsten plaats je niet makkelijk naast andere paarden (merries)

Maar voor jou een tip: erbij zeggen dat het een minihengstje is.. Dat is vaak al een minder groot probleem omdat die makkelijker te behandelen zijn sowieso al. Een hengst van 1.70 of een mini hengst is wel een verschil..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:16

Logisch. De dieren lopen hier in 1 grote gemengde groep. Ga daar niet in lopen rommelen, omdat iemand zo graag een hengst hier wil stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:21

Mijn merrie ging er niet doorheen, die ging er onderdoor als ze de kans had :+

Ik begrijp de stalhouders wel, je moet toch elke keer de mensen maar vertrouwen op hun woord. Kan vaak goed gaan, maar 1x fout is genoeg om een hele hoop heisa en problemen te krijgen. Je moet ook aan je andere klanten denken. Zo hebben wij een klant die miept dat die niet meer op de baan kan/durft met hengstlief, dier zet zich ook recht, gaat dansend over het erf. Maar castratie is te duur. Tjah, leef dan maar zelf met de gevolgen denk ik dan. Je weet dat dit soort dingen kunnen voorvallen als je een hengst koopt, daar moet je dan ook niet licht over gaan vind ik. Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.

En heb je een hengst op stal, dan is het nog afwachten of de eigenaar daarin zijn verantwoordelijkheid opneemt als het fout dreigt te gaan of niet. Wil je iemand met een hengst van je erf, dan is dat een flink stuk lastiger dan iemand met een merrie of ruin. Die hebben veel meer keuze uit stallen en je kan het paard niet aan een touwtje in iemands voortuin gaan planten.

Persoonlijk zou ik er dus ook twijfelachtig tegenover staan. Komt iemand een stal zoeken waarvan je weet dat die succesvol rijdt met hengsten, die er ervaring zat in heeft en ook verantwoord ermee omgaat, dan zal een stalbaas daar helemaal anders tegenover staan dan Jan met de Pet die doodleuk verklaart "hengstie is braaf hoor, doet geen vlieg kwaad" maar waar je bij een 1e gesprek al je twijfels hebt.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:26

DeMolenhoek schreef:
glenstorm schreef:
Bij mij op de club rijdt er ook wel eens een hengst mee in de les (alleen kan ik op t moment niet rijden).
Voor mij was het erg storend want ik heb een echte merrie. Die vervolgens dus de hele les haar aandacht heeft bij die hengst en niet bij mij.

Maar een mini hengstje, waarom zou je die weigeren. Je rijd toch niet en zoveel 'schade' kan hij niet aanrichten.

Maar waarom zouden ze daarom eventueel een hengst weigeren. Moeten ze een hengst weigeren omdat jou merrie problemen geeft?

Nee, als de hengst goed opgevoed is vind ik dat ze die niet mogen weigeren.
Maar mijn merrie is pas sinds 2 jaar een beetje opgevoed en het ligt dus vooral aan die van mij.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:31

Ik vraag me af of de slechte reputatie/angst voor Hengsten nu het probleem is. Op veel stallen staan merries en ruinen gewoon door elkaar in de wei, het is niet echt handig om daar dan ook hengsten bij te zetten. Dan zou je al moeten splitsen in een heren en dames groep of een aparte wei maken voor de hengsten, waarom zou je dat doen als je je stallen veel makkelijker kan vullen met merries en ruinen.

Hier staat trouwens wel eens een hengst, want er is een kleine paddock waar ze apart kunnen staan. Onze ruin vergeet dan ineens dat zjn ballen er allang af zijn en gaat een beetje patserig kijken maar verder merk ik nooit dat er echt problemen mee zijn. De koe die laatst ineens in de paddock stond (moest apart wegens ziekte) gooide hogere ogen :')

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:33

Mede om dit probleem heb ik voortijdig mijn paardje laten castreren... Helaas.. Want is heb altijd iets met hengsten gehad..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 18:59

Dinopino schreef:
Wat is de meerwaarde om een paard hengst te houden.
Omdat het een knap ggk hengstje is.
Sappos schreef:
Eigen stuk land huren :j Weet je wat het is, ik zou het mijn hengsten persoonlijk niet aan willen doen op een pensionstal. Meestal komen ze daar gewoon alleen te staan en mag je mazzel hebben als ze een paar uurtjes buiten komen.
Dat is ook mijn probleem inderdaad. Nu staat hbij echt helemaal heerlijk, echt een paradijsje, maar omdat ik ben verhuisd moet hij daar weg, omdat het gewoon te ver is om naar hem toe te kunnen. Zie hem nu 2 a 3x per week, en dat vind ik gewoon jammer(ja, verder krijgt hij gewoon goede verzorging, voordat bokt in paniek raakt). Zolang ik niks anders kan vinden, blijft hij daar staan; ik zie hem liever 2 dagen per week gelukkig, als 7 dagen per week ongelukkig. Inderdaad, op de HK staan ze allemaal te springen en gek te doen, al zat ik zelf op de tribune te kijken met Bright aan de hand die aandacht kreeg van kindjes. :') Ik wil hem graag hengst houden, sowieso om te kijken hoe hij het volgend jaar op de keuring doet, of er interesse is in dekkingen en hoe de veulentjes worden. Worden het geen leuke veulens, is er geen interesse in hem, word hij gewoon lekker gecastreerd, maar nu heeft hij gewoon een speelmaatje en word hij alles behalve geisoleerd van de buitenwereld/paarden.
Heleennn schreef:
Daeneyrs: Een merrie kan ook behoorlijk losgaan als de hormonen opspelen ;)
Inderdaad en ook dan is het 600kg die weet dat ze sterker zijn als ons. Daar hoeft het geen hengst voor te zijn hoor...

:)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:59

Ik heb zelf een minihengst in pension staan. Bij ons wordt er niet (meer) moeilijk over gedaan. Het is maar net hoe je er zelf mee om gaat. Merk dat er vaak panisch wordt gedaan over hengsten, terwijl de mensen met merries er meer last van hebben :D Die van mij komt gewoon buiten met een vriendje en is absoluut geen slaaf van zijn hormonen. Als hij buiten staat staan de merries langs hem te piesen en hij kijkt een keer op en eet gestaag door.

Mijn ruin daarentegen.... Die dekt :+ En kan harder brullen dan mijn hengstje haha.

Wat ik wel heb is dat je het met een hengst sneller gedaan hebt. Als mijn ruin een ander door de draad jaagt is het niet erg, maar als mijn hengst iets uitlokt.. Dan is het foute boel. De hengst heeft het altijd gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:07

Bij ons op de manege (manege de [naam]) staan er best veel hengsten, van pony tot fries. Het is een enorm bedrijf, en iedereen rijdt gewoon met iedereen in de bak. Ik heb zelf een tijdje met iemand die een hengst bezat in de les gereden. Ik volg gewoon manegelessen, maar ik kan vertellen dat de merrie waar ik nu op rijd, veel meer problemen veroorzaakt dan de gemiddelde hengst. Dit op gebied van trappen en bijten naar andere paarden, maar ook naar mensen. Ik heb in het verleden wel met een paar hengsten gewerkt, en die deden nooit een vlieg kwaad.

Ik snap al het gedoe rondom hengsten niet, ik kan gewoon met een merrie gaan stappen terwijl er op een paar meter afstand een hengst loopt. Er zijn op de manege nog helemaal nooit problemen met hengsten geweest (en er staan echt veel hengsten).

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:12

Vind het jammer dat alle hengsten over een kam heen moeten. Ze zijn niet allemaal hetzelfde...
Ik heb een New Forest hengst gehad die op een manege stond tussen de merries en ruinen!
Hij liep braaf langs de merries heen en naast ze staan op de poetsplaats ging ook gewoon.
Hij had niet door dat ie hengst was denk ik want hij kon ook gewoon bij merries op de paddocks...
En er is er nooooit eentje drachtig geweest ;)! En heeft nooit staan brullen of zot gedaan :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:15

Bij ons zijn hengsten welkom en kunnen ze het land op/paddock in.

Toch hebben we er maar weinig, veel mensen castreren ze uiteindelijk toch omdat het of met rijden onhandig word of ze niet meer in een groep kunnen. Meestal worden ze vanzelf ruin als een eigenaar er ook niks meer mee kan toch :) ?

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:16

bij ons op de manege zijn er juist meer hengsten op stal dan merries! het braafste paard waar elke proefles mee gereden word en in elke les zit van de beginnelingen is ook een hengst! :D

*stille meelezer*

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:18

Ik heb maar weinig vertrouwen in hengsten-eigenaren. Een groot deel weet wel wat 'ie doet, maar er zitten er ook bij die zo nodig moeten :roll:

En al met al heb ik geen zin om met mijn merrie steeds maar rekening te houden met iemand die z'n paard zo nodig hengst moet houden. Uitkijken dat ik er niet te dicht bij kom. Uitkijken als mijn merrie hengstig is. Uitkijken als ik door de stalgang loop, niet voor een hengst z'n box stilstaan. Ik heb toch niet gekozen voor een hengst, dan wil ik er ook geen last van hebben. Dat hebben anderen ook niet van mijn paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:22

Wij hebben ook hengsten op stal, allemaal goed opgevoed, maar de ene is de andere niet. De mijne was redelijk braaf, maar heb hem laten castreren, zodat hij met de andere paarden naar buiten kan.

Dat pension eigenaren hengsten weigeren begrijp ik wel, zie regelmatig mensen op wedstrijd met hengsten die het dier niet in de hand hebben met alle gevolgen van dien.. En als je zo iemand aan de telefoon hebt dan is hij zo braaf....