Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:36

Ik ben ook veeleisend als het op een stalling aan komt :D
Nu vind ik 4x per dag hooi wel een beetje veel :P

Ik heb zelf met mijn paard (dat ik een jaar heb) al op 4 verschillende stallen gestaan. De ene gaf te weinig hooi en van héél slechte kwaliteit en weinig buiten, de andere gaf ook wat weinig hooi en in de winter ook erg slecht hooi, bij de volgende stal kon ik het absoluut niet vinden met de staleigenaars (sja, ze scholden me zelfs uit :+ ) en er was ook nog geen wei aanwezig. Nu sta ik op een stal met hele lieve mensen. Het is een kleine stal, 9 paardjes, hebben 5 weides, hooien zelf en staan een ganse dag buiten. Enkel beschikking over een buitenbak, maar die staat ook nooit onder water.
Ik ben nu heel blij met deze stal! :D We mogen ook stro en hooi bijnemen als we vinden dat het te weinig is. Als je een probleem hebt (bak moet gesleept worden oid), dan doen ze dat ook gewoon zonder dat ze kwaad zijn. Iedereen heeft respect voor elkaar dus dat is heel fijn. :j

Je moet goed zoeken, maar ze zijn er hoor! En je moet snel zijn natuurlijk... De goeie stallen zijn zo bezet!

Over dat injecteren: Hmm, bij mijn pony hebben ze de wei ook geïnjecteerd. Het heeft wel even geduurd voor ze er terug op mochten, maar verder geen problemen mee gehad!

jamejozie

Re: Hoe moeilijk is het om een goede stal te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:04

Hier ook verschillende stallen gestaan, eerst manege, werd goed verzorgt, kreeg op eigen verzoek spec. Brokken met korting op de stalprijs, nadeel was het beperkt buiten staan en de km er naar toe, zeker dat ivm maandagsziekte 2 x p. D er naar toe moest

Dichterbij huis, daar is me pard kompleet verpest... zonder overleg veel te weinig voeren omdat hun eigen paarden dat ook niet nodig hadden..
Door naar nood opvang, en daar nooit meer weggegaan, er zijn absoluut dingen die ik zou veranderen, maar beter als dit krijg ik nooit, me gepensioneerde fries staat minimaal op stal ivm artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:13

Het is heel erg moeilijk om een fatsoenlijke stal te vinden. Overal wordt er op de verkeerde zaken bezuinigd (voer, stalbedekking, bodem rijbak etc).
Op dit moment staat mijn stal op een 100km afstand van mijn woonplaats. Dat was voor mij en mijn paard de beste optie. Ik wil nu eenmaal het beste, dat is zeer lastig mogelijk op stallen, zelfs als je niet voor een dubbeltje op de eerste rang hoeft te zitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:23

hollywood86 schreef:
Het is heel erg moeilijk om een fatsoenlijke stal te vinden. Overal wordt er op de verkeerde zaken bezuinigd (voer, stalbedekking, bodem rijbak etc).
Op dit moment staat mijn stal op een 100km afstand van mijn woonplaats. Dat was voor mij en mijn paard de beste optie. Ik wil nu eenmaal het beste, dat is zeer lastig mogelijk op stallen, zelfs als je niet voor een dubbeltje op de eerste rang hoeft te zitten.

Hoe vaak ga je naar je paard dan? elke dag 200 km rijden voor je paard lijkt me verre van ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:37

5x pw. Elke dag is helaas niet haalbaar, maar ik heb die 5x er meer dan graag voor over. Ideaal is het niet, maar het is wel het beste :)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:41

Volgens mij ben ik dan gewoon heel erg verwend. Mijn stal voldoet namelijk aan al je eisen.
In de zomer minimaal 8 uur weidegang ( 3 maal per dag ruwvoer op stal )
In de winter, 2 uur paddock en 5 maal per dag ruwvoer
Verder altijd 3 maal per dag brok
Zowel binnen en buitenbak all weather bodems :)

Goed geregeld dacht ik zo :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:45

hollywood86 schreef:
5x pw. Elke dag is helaas niet haalbaar, maar ik heb die 5x er meer dan graag voor over. Ideaal is het niet, maar het is wel het beste :)

Pfff! Respect! Maar best vreemd dat er binnen die straal niet iets dichterbij te vinden is.
Maar waar haal je de tijd vandaan om dat (ik neem aan) naast je (fulltime) baan te doen? En dan nog niet eens de brandstofkosten......

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:16

_Sim_ schreef:
hollywood86 schreef:

Pfff! Respect! Maar best vreemd dat er binnen die straal niet iets dichterbij te vinden is.
Maar waar haal je de tijd vandaan om dat (ik neem aan) naast je (fulltime) baan te doen? En dan nog niet eens de brandstofkosten......

Pfff idd hoe doe je dat, finc. Gezien met de brandstofkosten? En de tijd, want dat staat hij hier 30 min vandaan ruim gerekend en 3 a 4 keer in de week is straks het meest haalbare, icm huishouden en gezin en dan ben ik nog een thuisblijfmama

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:20

Carmy81 schreef:
Volgens mij ben ik dan gewoon heel erg verwend. Mijn stal voldoet namelijk aan al je eisen.
In de zomer minimaal 8 uur weidegang ( 3 maal per dag ruwvoer op stal )
In de winter, 2 uur paddock en 5 maal per dag ruwvoer
Verder altijd 3 maal per dag brok
Zowel binnen en buitenbak all weather bodems :)

Goed geregeld dacht ik zo :j

In de winter 2 uur paddock, en dan 22 uur op stal?
Vind ik dan juist helemaal niet goed geregeld.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:21

Bij ons wordt er ook drie keer gevoerd dacht ik. 's ochtends voor ze de wei in gaan samen met brokken, dan staan ze de hele dag in de wei, ook in de winter, ze staan zo lang in de wei tot het licht is, in de zomer gaan ze vaak rond 21.00 uur er weer uit. In de winter wanneer het land kaal is, wordt er bijgevoerd met hooi in de wei. 's avonds krijgen ze brokken en hooi en later op de avond, rond een uur of 10/11 uur wordt er nogmaals hooi gevoerd.
Verder is onze bak echt heel goed en wordt deze super goed bijgehouden door de staleigenares.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:35

xAnthea schreef:
Over dat injecteren: Hmm, bij mijn pony hebben ze de wei ook geïnjecteerd. Het heeft wel even geduurd voor ze er terug op mochten, maar verder geen problemen mee gehad!

Dat is fijn voor je. Maar je hebt 'm net een jaar. Eerste jaar dacht ik ook dat er niks aan de hand was. Toen ik 'm 3 jaar had begon je er wat aan de buitenkant van te merken en na 3,5 jaar was duidelijk dat hij echt ziek was.

Superpony: vooral de instelling van de buren doen het ook zo dus het zal wel goed zijn, of: we doen het al jaren zo dus het zal wel goed zijn. Of: maar onze paarden (volbloeden oid) kunnen er wel tegen. Grrrrr -:(-

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:06

het is heeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk om een goede stal te vinden, maar overal is wel wat.
het beste is iets voor je eigen

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:40

Hier nog iemand die er doodmoe van wordt. Het lijkt wel normaal om paarden 's nachts en 's winters binnen te houden. Ik heb hier nu meerdere stallen geprobeerd en ze zeggen allemaal hetzelfde, stal stal en nog eens stal. Ik wil weidegang -:(-

Gelukkig heb ik nog een lijstje met wat opties. Maandag maar weer eens rondbellen, dan kan ik gelijk gaan kijken als het me wat lijkt. Wat een gedoe :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:05

Koper schreef:
xAnthea schreef:

Dat is fijn voor je. Maar je hebt 'm net een jaar. Eerste jaar dacht ik ook dat er niks aan de hand was. Toen ik 'm 3 jaar had begon je er wat aan de buitenkant van te merken en na 3,5 jaar was duidelijk dat hij echt ziek was.

Superpony: vooral de instelling van de buren doen het ook zo dus het zal wel goed zijn, of: we doen het al jaren zo dus het zal wel goed zijn. Of: maar onze paarden (volbloeden oid) kunnen er wel tegen. Grrrrr -:(-

Ziek in welke zin koper? Wat zag je er aan en wat merkte je en wat heeft mankeerde er uiteindelijk aan? Hier laat ik elk jaar in het voorjaar injecteren en soms nog een tweede keer na de eerste snee. DE paardemest wordt elke dag van het land gehaald en kunstmest is al helemaal niet natuurlijk bgee
heb geen ruimte om de paardenmest eest compleet te kunnen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:09

Composteren. Het stuk wat een paar jaar niet bemest werd, of alleen met paardenmest werd steeds schraler met steeds meer klaver eb boterbloem en stees minder gras. ondanks lange rustperiodes tussendoor. Wat moet je dan?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:57

Pff het is echt moeilijk om een goede stal te vinden. Vind het wel vervelend dat mijn paard zo vaak heb moeten verkassen maar
ik weet nu wel wat echt belangrijk is en dat sommige stallen heel anders zijn als je er een tijdje staat.. Je kan niet zomaar
iedereen vertrouwen.
Ik heb er al veel gehad maar inmiddels zijn mijn paard en ik helemaal happy.

1e stal: Moest teveel zelf doen + 2 slechte bakken.., Wel veel buiten en super leuke sfeer!
2e stal: Veel buiten, volpension, goede bakken maar 30min heen rijden en halfuur terug.. Beetje ver dus.
3e stal: Manege, veel kinderen, weinig buiten, slechte stallen, goede bakken, wedstrijd op terrein, rare eigenaren.
4e stal: Manege, rustige sfeer, wedstrijden op terrein super bakken/stal en leuke eigenaren heel fijn allemaal alleen erg duur.
5e stal: 24/7 buiten, bak vaak nat/slecht, wel goedkoop (ik zat in financiële crisis)

Daarna ben ik terug gegaan naar de 2e stal. Ik ben helemaal tevreden, mijn paard heeft
het super en ik rij met liefde iets verder :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:40

Tsja, ik heb nu iets bedacht, maar ik moet het er eerst nog even door zien te krijgen. Ik heb de hoop op een 24/7 buiten stal met bak opgegeven, hier in veengrond-Friesland zijn alle boeren bang voor kapotgelopen land en daarom staat alles 's nachts en 's winters binnen. Nu heb ik een buurman die een paar paarden heeft en deze staan 24/7 buiten, zomer en winter. Als ik hem nou eens lief aankijk heeft hij misschien nog wel een plaatsje over hoop ik... En dan vind ik wel weer ergens een bak die ik (tegen betaling) kan gebruiken. Toen de huisbaas nog een paard had reden zijn kleinkinderen er ook altijd mee in een bak een dorp verder, was geen probleem. Dus dat ga ik binnenkort maar eens proberen te regelen.

Fijn dat je een goede stal hebt Apple! De afstand is inderdaad wat minder, maar ach, voor een goede stal meot je wat overhebben :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 21:52

joyce B schreef:
Composteren. Het stuk wat een paar jaar niet bemest werd, of alleen met paardenmest werd steeds schraler met steeds meer klaver eb boterbloem en stees minder gras. ondanks lange rustperiodes tussendoor. Wat moet je dan?

Desnoods kunstmest. Dat gebruiken wij voor de stukken die we hooien, aangezien de wei de afgelopen jaren ook wat arm is geworden (sta er sinds een paar weken). De tracks gaan met compost. Helaas moet daar gras op blijven staan, frezen oid mag niet.

Paard kreeg erge jeuk en ging hoesten en moeilijk ademen/pompen met dubbele slag en alles, dat waren de symptomen en ik snapte niet waar ze vandaan kwamen. Oorzaak bleek te zijn dat zijn lever was overbelast, de lever (als vuilverwerkingsstation van het dier) kon het niet meer aan en dan nemen schijnbaar andere organen die afvalstoffen (zweet, koolmonoxide) afvoeren het over. Hij was hard bezig om insulineresistent en/of spierbevangen te worden of cushing's te krijgen en ik ben blij dat ik dat heb kunnen ondervangen. Hij wordt nu behandeld. De oorzaak van zijn ziek zijn zijn verkeerde voeding en emotionele stress. Gelukkig is mijn paard, heel on-IJslands, niet gevoelig voor eczeem en ook nauwelijks voor HB. Dus vorig jaar, toen zijn witte lijnen wel érg onrustig werden, schrok ik me wild. Heb 'm toen meteen van het gras gehaald en natuurhooi gehaald. Paar maanden later (inmiddels weer op gras) begon de jeuk, in oktober :? en in januari ging hij rochelen. Toen was ik het zat. In april bleek pas wat er nou precies was en eind mei is hij verhuisd :)

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:09

Wat ik me tijdens alle het lezen van alle bericht en afvraag.. Hebben jullie al wel eens overwogen om bij een particulier te stallen? Ik sta bij een dame thuis die de paarden binnen en buiten zet en ze voert. Het hooi en krachtvoer regel ik zelf en geef aan hoeveel hij mag hebben. Ook bespreken we afhankelijk van het seizoen hoeveel weidegang hij mag hebben ivm snel overgewicht. In de zomer staat hij beperkt op t land en deels in paddock en bak. Zijn maatje staat de hele dag ih land. In de winter staan ze overdag lekker op de wei. Bak aanwezig, bos om de hoek.

Vaak is er veel meer bespreekbaar op een kleinschalige stal of dus bij een particulier! Prijzen bevallen mij ook veel beter!!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:12

Jazeker, ik heb met name de laatste week de hele buurt uitgekamd en álle mensen opgebeld die ook maar een paard in de buurt hadden staan. De meesten moeten er even over nadenken omdat ze nooit 'pensionklanten' aannemen, dus ik moet er veel nog terugbellen. Maar ze houden allemaal wel 's nachts hun paard binnen, en de mijne mag dan wel buiten maar ik ga mijn knol ook niet in d'r eentje buiten gooien.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:25

CarolineCF schreef:
Ook ik ervaar de gemiddelde kwaliteit van stallen (omgeving Amsterdam / Amstelveen) echt als een drama. Het lijkt of / of te zijn: goed voor het welzijn van ruiters (fijne bak etc.) of goed voor het welzijn van paarden. Basale zaken als niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer staan en een vrije uitloop lijken in strijd te zijn met een bak die goed te rijden en verlicht is en goed onderhouden paddocks. En dat terwijl wij voor de combinatie best zouden willen betalen!

Dit is precies wat ik ervaar. Bij ons komen szomers en swinters de paarden buiten, maar swinters in de bak rijden kan 9 van de 10 keer niet. Ik ga daarom lid worden van een ruitervereniging met een mooie binnenbak. Daar ga ik dan met de trailer naartoe rijden zodat ik tenminste door kan trainen in de winter. Tis wel een gedoe, ik kan daar ook stallen huren maar de paarden staan daar bijna altijd op stal. Dus dan maar deze tussenoplossing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:29

Nou, we gaan toch dichterbij zoeken. Elke dag 35km breekt ons toch een beetje op. Daarnaast missen we het uitrijden. Laatst vervoer geregeld en super leuk gereden, maar plannen is anders dan spontaan een ritje maken of een stuk uitrijden buiten.

Ik heb een heel lijstje gemaakt van de stallen binnen deze omgeving. Met verschillende mensen ervaringen gedeelt en tot nu toe dus nog steeds niks gevonden.
Als ik kijk naar wat ik ervaren heb op stallen en wat ik hoor, is het toch echt zonde.

Een eign lokatie gaat tijd overheen als het al gaat lukken. Ik had in ieder geval in deze regio nooit verwacht dat het zo moeilijk zou zijn goede staling te vinden en je zo weinig keus zou hebben, zelfs als ik naar naastliggende plaatsen kijk.

Ik heb al opgegeven om iets te vinden wat aan alles voldoet. Maar goed, wie weet.................

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:39

ik ga per september verhuizen naar een nieuwe stal. Over het algemeen was ik tevreden over mijn huidige stal, maar idd, er zal overal wel wat zijn.
Voor zover ik kan beoordelen voldoet mijn nieuwe stal ietsjes meer aan mijn eisen, maar het is natuurlijk afwachten en maar hopen dat ik niet de verkeerde keuze heb gemaakt....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:51

Kirsha schreef:
Hier nog iemand die er doodmoe van wordt. Het lijkt wel normaal om paarden 's nachts en 's winters binnen te houden. Ik heb hier nu meerdere stallen geprobeerd en ze zeggen allemaal hetzelfde, stal stal en nog eens stal. Ik wil weidegang -:(-

Gelukkig heb ik nog een lijstje met wat opties. Maandag maar weer eens rondbellen, dan kan ik gelijk gaan kijken als het me wat lijkt. Wat een gedoe :=

Misschien eens vragen of je je paard op de weide mag zetten een winter als je daarna zelf zorgt dat deze weide weer vol komt met gras en begaanbaar is in het voorjaar? Dan kom je erachter hoeveel tijd, moeite en geld dat kost en begrijp je ook ineens waarom de meeste staleigenaren paarden best in een paddock willen zetten in de winter maar niet op de weide. Begrijp me niet verkeerd, ik wil mijn paarden ook graag buiten in de winter, maar weidegang vind ik echt totaal niet noodzakelijk. Gebruik nu overigens jouw post Kirsha maar ik heb berichten van dezelfde strekking al vaker voorbij zien komen dus het is niet direct aan jouw persoonlijk gericht. Ik ben er inmiddels echter van overtuigd dat 99,9% van de mensen zonder eigen land echt totaal geen inschatting kunnen maken hoeveel werk het is om weide, paddocks en rijbak goed begaanbaar en netjes te houden. Met 10 uur per week ben je echt helemaal nog nergens.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:52

Ik ben inmiddels ook meerdere keren verhuisd met mijn paard.
De ene stal goed voor mijn paard, niet voor mij en de andere stal andersom. Inmiddels staan we nu op zo'n 5 maanden op een nieuwe plek die tot nu toe voor ons beide heel goed bevalt :)
Mijn paard staat hele dag op het land zolang het toelaat (vorig jaar was dit van mei t/m januari) en gaat 's nachts op stal. In de periode dat ze niet het land op gaan staat hij samen met een ander paard van ongeveer 12.00 tot 18.00/19.00 uur buiten in een ruime zandpaddock. Ze krijgen 2 maal per dag goed ruwvoer en in de paddock geven we ze vaak nog een extra hooinet. Er wordt ook 2 maal per dag drollen gewipt. Er is een goede buitenbak (eb en vloed) en het is op 3 minuten lopen vanaf het bos.
Ik hoop dat ik hier voorlopig dus nog even kan blijven :)