Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dennis schreef:Mijn ervaring is dat paarden die 24/7 op het gras staan zich niet volvreten maar beter leren doseren.
Daar komt wel bij dat niet ieder paard 24/7 op het land kan omdat ze dan simpelweg te dik worden. Maar 24/7 buiten hoeft niet 24/7 op het gras te betekenen.
Mijn pony's lopen t/m ZZ nivo, staan wel 24/7 buiten, maar niet 24/7 op het land.
Een uurtje of 5 á 6 op het land zomers (en ja, in die tijd vreten ze zich vol, en kan idd niet fijn trainen vlak nadat ze van het land af komen) en de rest van de dag met onbeperkt arm hooi in de paddock.
Met les of wedstrijd hou ik er rekening mee dat ze niet hoeven te pieken vlak nadat ze van het land komen omdat ze dan idd niet op hun best zijn. Maar na 2 uurtjes uit-buiken kunnen ze prima weer pieken.
Een van mijn merries heeft bij de hengstenhouder eens een week binnen gestaan, is er wel iedere dag een uurtje uit gekomen. Maar die was de eerste dagen thuis gewoon gevaarlijk met rijden, terwijl het echt een brave pony is. Zelfs met zadelmak maken nooit voor het rijden gelongeerd, maar toen een aantal dagen wel.
Lieshorses schreef:Hetzelfde hier, word er zelf eigenlijk een beetje gek van, van al dat commentaar. Maarja gewoon proberen niks van aan te trekken. Waarom zouden 'dure' paarden op stal moeten? Omdat dat zogenaamd ook duurder is? Omdat iedereen het heeft? Een paard kan prima een paar uur per dag in de box staan, maar een paard is een paard en eigenlijk helemaal niet bedoeld om in een 'hok' op te sluiten. Mijn pony stond bij vorige eigenaar ook paar uur per dag in de box, niks mis mee. Maar er is zeker niets mis met 24/7 buiten zolang het gewicht, spieren etc. in orde blijft.