Wedstrijdpaarden 24/7 weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Wedstrijdpaarden 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:46

Mijn pony is juist te rijden als ze op de wei staat. Als ik haar op stal zet, is ze echt veel te heet.
Sloom worden ze van een volle buik met teveel gras erin.
Je moet zo ook niet willen weiden natuurlijk, dat is voor geen enkel paard goed.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:47

Ik merk bij mijn paarden geen verschil qua temperament als ze binnen of buiten staan. Enkel als het echt warm is zijn ze wat slomer, maar dat is wel normaal hé dat als ze een paar uur onder het zonnetje staan te grazen dat ze dan niet meteen zin hebben om te werken. Ik denk dat als je ze dan nog geen uurtje binnenzet ze even fris naar buiten komen als na een paar uur.
Qua blessures ben ik ervan overtuigd dat een paard beter op de weide loopt, maar eerlijk...na een paar regenbuien een paard uit de modder gaan halen die er dan nog heerlijk in heeft liggen rollen mag je toch wel een stuk langer borstelen om het er uit te krijgen en het opzetten afhalen en heel de nest neemt ook meer tijd in beslag dan enkel de staldeur te openen. Het opstallen is dus volgens mij enkel voor de ruiter zijn comfort bedoelt. Dit comfort mis ik soms enorm waardoor ik dan gewoon een stuk minder rijdt omdat het veel meer tijd kost. Vroeger kwam ik op stal, 20 min borstelen, zadel en hoofdstel in , 3O-40 min rijden en naar huis (op gehaaste weekdagen zeg maar). Nu komt daar toch veel meer bij kijken vind ik.
Laatst bijgewerkt door betadine op 13-06-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:48

ik denk zeker dat het prima kan,
mijn huidige paard red zich prima op t land en daarnaast rijden.

Mijn vorige paard werd er inderdaaad erg sloompjes van, niet zo zeer met rijden,
maar zodra die wel een x binnen kwam lag ie de hele dag op de grond....

Maar hoe meer los hoe beter!! :-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:53

Paarden zijn ook een stuk minder stijf.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:54

petraaken schreef:
Paarden zijn ook een stuk minder stijf.

Precies :) Dan zijn ze ook al lekker los als je erop stapt, vind het ook vele male beter lekker naar buiten :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:03

Ik heb zelf mijn rijpaarden liever niet 24/7 buiten. Mijn ervaring is dat het met een beetje heet paard nog wel te doen is, maar dat een wat kalmer paard vaak te flegmatiek wordt. Daarnaast zit ik een beetje met het gras, te veel gras is niet goed want buikige paarden en je hebt geen idee hoeveel ze eten, meestal te veel gezien het rijke gras hier in NL. Te weinig gras maakt dat ze mogelijk zand eten of hooi laten liggen om toch de laatste mini-sprietjes te pakken te krijgen. Wat ik ook belangrijk vind is dat mijn paarden een keer rustig uitgebreid kunnen gaan liggen om te slapen en niet alle paarden doen dat in de wei. Zo heb ik er één die werkelijk nooit, maar dan ook nooit zal gaan liggen op de weide. Bij hem zou het buiten laten dus blessures in de hand werken omdat zijn lijf te weinig rust zou krijgen. 's Nachts in de stal ligt hij echt heel vaak, dan neemt hij die rust blijkbaar wel.

Ik wil wel dat mijn paarden gewoon paard kunnen zijn dus ze gaan lekker iedere dag op weide of paddock (bijvoorbeeld hele dag op de paddock met wat hooi en dan nog lekker een uurtje in het gras). Staan dan ook rustig een uur of 10 buiten in de zomer, in de winter iets meer afhankelijk van het weer maar ook dan probeer ik zo te plannen dat ze een hele tijd naar buiten kunnen.

Buiten wat ik zelf prettig vind, ben ik van mening dat iedereen deze afweging zelf moet kunnen (en mogen!) maken. Als ts en haar paarden gelukkig zijn (en zo te lezen is dat het geval), super!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:56

Als jij dit een goede manier vind, waarom niet? Alleen zou ik je willen adviseren de weides niet kaal te laten eten. Het gras kan dan namelijk moeizaam herstellen. Als je iedere keer net van te voren omweid, zal het gras blijven groeien. Misschien iets om uit te proberen?

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:59

ik ervaar het ook. mijn paarden staan ook 24/7 buiten ook in de winter. Ik heb mijn stallen bak en weide aan elkaar vast zitten dus als ze op stal willen staan kunnen ze dat doen. maar je wordt wel gek aangekeken

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:01

Ooit gedacht over IJslanders? De nederlandse kampioenen staan gewoon lekker op de weide in kuddeverband hoor!

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:37

super goed toch!
Mijn (wedstrijd)paard staat ook elke dag op de wei het hele jaar door en in de zomer(nu dus) ong 12 uur per dag op de wei.
In de winter tussen de 6 en 8 uur.
Ik vind het juist een must dat paarden op de wei gaan en ik vind dat alle paarden het hele jaar door elke dag een paar uur in een paddock of wei moeten kunnen.

Ook een wedstrijdpaard is gewoon een paard met behoeftes en gewoontes en ook die heeft behoefte aan vrije beweging.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 19:59

Mijn wedstrijdpaarden staan zomer en winter (!) 24/7 in de wei. Ik merk juist dat ze lichamelijk veel beter zijn als ze de nachten ook buiten blijven. In de winter hebben ze wel een flinke deken op en scheer ik ze gedeeltelijk (niet helemaal, zodat ze ook nog wat vacht hebben om zich warm te houden, maar dus ook stuk geschoren, zodat ze sneller weer droog zijn na het werk)

Ik ben zelfs zo erg dat ik ze na het wassen en vlechten ( heb 1 schimmel en 1 bonte met heel veel wit) ook weer in de wei zet. Dan gaat er wel een deken met halststuk aan op (als het regent een regendeken, als het droog is een vliegendeken). Mijn man vindt dit overdreven, maar ik vind het in het belang van mijn paarden. En tot nu toe is het goed gegaan. Als het echt hoost, dan hou ik ze wel op stal, maar met een beetje regen (en veel equishine of soortgelijk spul) gaat het echt heel goed.

Ook bij vorst, sneeuw, storm, ze zijn gewoon buiten. Ze weten niet beter en vinden het heerlijk.

In de zomer doe ik aan strookbegrazing om te voorkomen dat ze eventueel te dik zouden worden, in de winter krijgen ze ombeperkt hooi

Ik rijd ZZ dressuur mennen en klasse 3 SGMW met ene paard, B dressuur en springen, en B dressuur mennen met 2e paard, en M dressuur mennen met pony.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:08

Mijn ervaring is dat paarden die 24/7 op het gras staan zich niet volvreten maar beter leren doseren.
Daar komt wel bij dat niet ieder paard 24/7 op het land kan omdat ze dan simpelweg te dik worden. Maar 24/7 buiten hoeft niet 24/7 op het gras te betekenen.

Mijn pony's lopen t/m ZZ nivo, staan wel 24/7 buiten, maar niet 24/7 op het land.
Een uurtje of 5 á 6 op het land zomers (en ja, in die tijd vreten ze zich vol, en kan idd niet fijn trainen vlak nadat ze van het land af komen) en de rest van de dag met onbeperkt arm hooi in de paddock.
Met les of wedstrijd hou ik er rekening mee dat ze niet hoeven te pieken vlak nadat ze van het land komen omdat ze dan idd niet op hun best zijn. Maar na 2 uurtjes uit-buiken kunnen ze prima weer pieken.

Een van mijn merries heeft bij de hengstenhouder eens een week binnen gestaan, is er wel iedere dag een uurtje uit gekomen. Maar die was de eerste dagen thuis gewoon gevaarlijk met rijden, terwijl het echt een brave pony is. Zelfs met zadelmak maken nooit voor het rijden gelongeerd, maar toen een aantal dagen wel.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 20:50

Dennis schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die 24/7 op het gras staan zich niet volvreten maar beter leren doseren.
Daar komt wel bij dat niet ieder paard 24/7 op het land kan omdat ze dan simpelweg te dik worden. Maar 24/7 buiten hoeft niet 24/7 op het gras te betekenen.

Mijn pony's lopen t/m ZZ nivo, staan wel 24/7 buiten, maar niet 24/7 op het land.
Een uurtje of 5 á 6 op het land zomers (en ja, in die tijd vreten ze zich vol, en kan idd niet fijn trainen vlak nadat ze van het land af komen) en de rest van de dag met onbeperkt arm hooi in de paddock.
Met les of wedstrijd hou ik er rekening mee dat ze niet hoeven te pieken vlak nadat ze van het land komen omdat ze dan idd niet op hun best zijn. Maar na 2 uurtjes uit-buiken kunnen ze prima weer pieken.

Een van mijn merries heeft bij de hengstenhouder eens een week binnen gestaan, is er wel iedere dag een uurtje uit gekomen. Maar die was de eerste dagen thuis gewoon gevaarlijk met rijden, terwijl het echt een brave pony is. Zelfs met zadelmak maken nooit voor het rijden gelongeerd, maar toen een aantal dagen wel.

Yes! Op dit antwoord wachtte ik!!

Ik zie dus ook dat mijn paarden veeeeel beter doseren en hierdoor geen gram aankomen maar zelfs een mooier sport-lijntje hebben dan dat ze op stal staan en 2x hooi en 2x brok krijgen.

Ik geef ze nu geen hooi of brok bij. Ze halen genoeg voedingsstoffen uit t gras!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:56

Mijn paarden worden inderdaad niet snel te dik, maar de pony (die bij de paarden in dezelfde wei staat) wil toch wel een buikje krijgen.
Ik voer overigens wel krachtvoer bij, anders merk ik het wel in de prestaties. In de zomer krijgen ze 2/3 van de hoeveelheid krachtvoer die ze in de winter krijgen.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:04

Het zou inderdaad goed zijn voor de paarden ,,
maar ik zie en hoor steeds vaker dat paarden worden gestolen en vermoord, of dat de draden en hekken worden doorgeknipt, of opengezet
de laatste weken is er weer eentje in Gelderland bezig .. :(
Dus pas wel echt goed op !

Bravour89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:55

gewoon lekker laten buitenstaan. Er zijn natuurlijk risico's dat paarden kreupel kunnen worden, maar dat gebeurd op stal ook

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:38

24/7 buiten hoeft niet perse 24/7 op het gras te zijn.

Hier krijgen ze in de ochtend gras (strookbegrazing) en in de avond hooi. Zo weet ik hoeveel ze eet en blijft ze mooi op gewicht.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:33

Ik weet niet hoeveel mijn paarden eten maar ze zijn nog mooi op gewicht :)

Bedankt voor alle reacties!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:15

Mijn "wedstrijd"paard (lees paard waarmee ik M2 heb gereden, maar dankzij een blessure 3 jaar uit ben op wedstrijd terrein) staat nu voor de tweede zomer 24 op 7 buiten. Hij loopt veel beter, minder stijf,.. Dit jaar heb ik voor snachts een paddock gemaakt om echt de overdreven grasbuikjes te neutraliseren. Hij wordt nu dik van lucht..

En normaal is hij een heel rustig paard dat braaf zijn rondje loopt, maar vorige week was het wel wat anders, wat een draak. Zo energiek is hij nooit geweest!

Ze staan ook met 3 ruinen samen, een echte vrijgezellen groep en het is gewoon heerlijk om ze te zien staan. Het is ook duidelijk dat ze zeker niet continue eten. Vorige zomer, zonder paddock heb ik ze bijna nooit zien grazen als ik toekwam.

Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt ;)

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:39

Mijn paarden lopen ook het hele jaar buiten met een inloopstal(op een pp) Maar ik deed regelmatig mee aan een meer daagse clinic's of andere dingen waarom ze dan veel op stal stonden. Maar iedere keer dikke benen en een stijf paard. En nu ik zwanger ben, ben ik helemaal happy dat de paarden zich ''zelf bezig houden''. de conditie word wel wat minder(logsich) maar ze blijven wel in beweging.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:05

Mijn wedstrijdpaard (M1) loopt overdag de hele dag buiten. Bij ons doen ze niet aan 24/7 buiten, maar dat zou ik sowieso ook niet doen, hij krijgt nu al een hangbuik van al dat gras, maar hij staat nu ongeveer 10 uur op het land. Verder zijn er bij ons op stal weinig wedstrijdpaarden die de hele dag op het land gaan, meestal 2 a 3 uurtjes.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:30

24-7 buiten wil niet zeggen dat ze ook de hele dag op het grasland staan, dr zijn plenty manieren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 17:59

Hetzelfde hier, word er zelf eigenlijk een beetje gek van, van al dat commentaar. Maarja gewoon proberen niks van aan te trekken. Waarom zouden 'dure' paarden op stal moeten? Omdat dat zogenaamd ook duurder is? Omdat iedereen het heeft? Een paard kan prima een paar uur per dag in de box staan, maar een paard is een paard en eigenlijk helemaal niet bedoeld om in een 'hok' op te sluiten. Mijn pony stond bij vorige eigenaar ook paar uur per dag in de box, niks mis mee. Maar er is zeker niets mis met 24/7 buiten zolang het gewicht, spieren etc. in orde blijft. :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:42

Lieshorses schreef:
Hetzelfde hier, word er zelf eigenlijk een beetje gek van, van al dat commentaar. Maarja gewoon proberen niks van aan te trekken. Waarom zouden 'dure' paarden op stal moeten? Omdat dat zogenaamd ook duurder is? Omdat iedereen het heeft? Een paard kan prima een paar uur per dag in de box staan, maar een paard is een paard en eigenlijk helemaal niet bedoeld om in een 'hok' op te sluiten. Mijn pony stond bij vorige eigenaar ook paar uur per dag in de box, niks mis mee. Maar er is zeker niets mis met 24/7 buiten zolang het gewicht, spieren etc. in orde blijft. :)

+:)+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:33

Gewoon doen waar jouw paarden het goed op doen, jij weet dat het beste, hebben anderen geen zaken mee :)

Ben er wel een beetje jaloers op zelfs, mijn paard vindt het nl. niet prettig zo lang buiten en wordt graatmager dus die heeft echt 'rusttijd' op stal nodig om te kunnen ontspannen. Mijn andere paard vindt het dan weer niks om alleen achter te blijven buiten, dus die komt dan ook maar mee binnen. Wat ik trouwens wel een nadeel vind is steeds die bijtwondjes overal, ze lopen de hele tijd samen te trutten en zo onhandig als er onder het zadel of op de plek waar je aandrijft wondjes zitten :roll: