Hoe deze wei 'inrichten' voor een snel te dikke haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:29

sheyideboer schreef:
romyolya schreef:
mag je geen anderen bomen plaatsen? want dan kan je de eerste helft afzetten?

je weet wel dat bomen zo'n 5 jaar nodig hebben om groot te worden ? tenzij je je paard onder een miniboompje wil laten schuilen :')

slimme ik :D :o

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:02

capopjekop schreef:
Pikkeldraad is niet de meest diervriendelijke afrastering, dus ik zou dat sowieso weghalen. Dagje flink werken en je hebt het weg. Desnoods een kraantje huren om de palen eruit te trekken. Je hebt ook kraantjes met een grondboor erin, dan kun je ook meteen de nieuwe hoekpalen er stevig inkrijgen. Wij hebben toen een dag een minigravertje laten komen, ook overal het schapengaas en pikkeldraad weggehaald en vervangen voor een houten hek en stroomdraad. Dat paradise verhaal is wel het meest praktische als je het er eenmaal hebt. Dan kan je pony altijd in de schaduw staan en bij het water en kun je ze iedere dag even laten grazen (optie 2 zou ik dan doen)

Ja, dat prikkeldraad weet ik, maar ik kan daar niks ana doen, schrikdraad is teveel werk in dat weiland en mag ook niet en een gewoon draadje gaan ze door heen..

Vayo

Re: Hoe deze wei 'inrichten' voor een snel te dikke haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:04

Jammer! Wij hadden hier een weide van 8000m2 die voor de schapen compleet omheind was met 5 draden prikkeldraad. Na 2 dagen flink werk was alles eruit. Misschien kun je je ouders toch overhalen. Heb je al een plan laten zien hoe je het wilt doen en uitgelegd waarom je dat zo graag wilt maken?

Want weipalen en prikkeldraad eruit halen en nieuwe palen of prikpaaltjes zetten + koord/lint is geen heel groot karwei. Het kost natuurlijk wel tijd, maar het is zeker te doen.
Ik zag er erg tegenop, maar in een dag hadden wij de hele track gemaakt + stroom aangesloten. Het is alleen wel belangrijk dat je er hulp bij krijgt.
En misschien eens kijken om toch stroom te gaan gebruiken. Niet alle apparaten moeten op de netstroom, je hebt er ook met een accu die je op kunt laden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:50

Idee 2 van Delphi vind ik erg goed! :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:14

Ik heb een iets groter stukje tot mijn beschikking, dit is ongeveer 25 bij 120 meter voor een grote en kleine pony. Voor onze tinker net groot genoeg, met zijn tweeen heb ik een uitloop elders wat begraasd kan worden.

Ik heb vooraan een stukje van 25 bij 50 meter en achteraan 25 bij 10 als iets groter stuk. Aan een kant over de lengte zit een verbindingspad van 5 meter breed waardoor beide grotere stukjes verbonden zijn. Een u vorm dus. Het overgebleven stuk is opgedeelt in 5 gelijke stukken die elk een eigen ingang hebben.

De u vorm is continue beschikbaar, bij jou zijn dan waterbak en boom altijd bereikbaar. De overige 5 stukjes gaan in strookbegrazing op. iedere dag een kleine meter erbij, in die snelheid heb ik in een week tot anderhalve week een stukje op. dan is het volgende aan de beurt. Zo heeft ieder stuk dus minstens een maand of meer rust om bij te trekken. Het gras laat ik zo hoog mogelijk worden omdat ze daar duidelijk minder dik van worden dan het erg kort afgegraasde u deel.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 20:37

Oke bedankt! Helaas gaan ze de laatste tijd de hele tijd door het draad heen dus ik moet een andere oplossing gaan zoeken, stroom is geen optie dus dit kan moeilijk gaan worden

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 20:50

Waarom is dat geen optie? Dan zul je iets van een houten omheining moeten overwegen

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 06:45

Ik heb het al vaker gezegt, er mag geen stroom komen van het landgoed!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:21

Ik heb wel bewust gekozen voor prikkeldraad; maar er wel stroomdraad voor gedaan zodat ze er absoluut niet bij kunnen. Mag je überhaupt geen stroom op het draad hebben? Of gaat het hun erom dat je geen stroom van hun gebruikt? Want met een accuklok ben je zo klaar en hebben zij er 0,0 werk en kosten van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:20

noaxhorses schreef:
Ik heb het al vaker gezegt, er mag geen stroom komen van het landgoed!

Maar waarom niet? Hebben zij toch helemaal geen last van zou je zeggen?
Dan blijft er dus niets meer over dan een houten of metalen hek. Anders blijf je achter ze aanvangen en blijven ze nooit in hun weiland. Ze hebben het meteen door dat er geen stroom op staat.

Persoonlijk vind ik pikkeldraad echt ondingen. Als je het gebruikt zou ik er idd wel een stroomdraad voor zetten (maarja dan moet je dus wel stroom erop zetten) en het pikkeldraad moet strak gespannen zijn. Dan valt het nog mee qua gevaarlijkheid. Maar pikkeldraad dat los hangt is echt link.

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:29

Wij hebben heel strak gespannen prikkeldraad