discussie; welzijn paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:01

jesito schreef:
Veel mensen denken echt dat paarden alleen maar 24/7 buiten gelukkig zijn.
Sommige paarden werken gewoon echt graag voor je en stompen af als ze alleen maar op de wei staan en worden ook strontvervelend

Sorry begrijp me niet verkeerd maar ik begrijp dit stukje van je reactie niet helemaal, het lijkt er namelijk op dat je stelt dat paarden die 24/7 buiten staan niet werken en zich alleen vol staan te vreten... Waarom zou een paard dat graag voor je werkt niet 24/7 buiten kunnen staan en dan strontvervelend worden? Er zijn echt ook paarden die 24/7 buiten staan en daarnaast ook gewoon hard werken hoor ;). 24/7 buiten betekent niet direct dat er niks met zo'n paard gedaan wordt ;)

jesito

Re: discussie; welzijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:10

Dat suggereer ik hier ook niet mee, staat er idd ietwat raar moet ik toegeven.
Maar wat ik wil zeggen is dat 24/7 buiten niet het enigste is waar een paard gelukkig van wordt.
Een paard dat werkt kan prima 24/7 buiten staan maar of het daar perse gelukkig van wordt......
Mijn paard staat al zijn hele leven in wisselende groepen en kent de klappen van de zweep wel, wat in de groep staan betreft.
Ik meende door alles wat hier op bokt stond een aantal jaar geleden mijn paard ook lekker 24/7 in een groep te zetten met schuilstal.
In de zomer ging het nog wel, maar de zomer ging voorbij en de winter kwam, ze werden op een paddock gezet om het land te sparen.
Ik heb mijn altijd te dikke gepensioeneerde paard zwaar depressief zien worden en flink afgevallen in een paar weekjes tijd.
Ook mijn shet aarde hier niet goed bij, door de stres raakte ie weer hoefbevangen.
De dierenarts zei dat dit niet gaat werken voor hem hij moet op stal.
En ze had gelijk.
Mijn shet heeft nu een vriendin van zijn formaat en hiermee loopt hij dag en nacht buiten.
Maar in een grote groep gaat voor hem niet werken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:17

Ibbel schreef:
Ik heb ooit de boeken van Henri Blake gelezen (de min of meer eerste paardenfluisteraar).
Hij zei heel simpel: paarden willen maar een paar dingen: eten, drinken, veiligheid/schuilgelegenheid, seks, en vooral niet werken. Want werken is energie verspillen/inboeten op de opbouw van je reserves voor de winter, dus energie verspillen betekent meer moeten eten, en eten kost tijd en inspanning.

Een gelukkig paard heeft als je het hem vraagt (daar ben ik van overtuigt) niet meer nodig dan voldoende eten en drinken, schuilgelegenheid/stal om naar keuze gebruik van te maken, een stabiele kudde, en verder zo min mogelijk menselijke inmenging. Wij maken er een huisdier van. Dat paard hoeft echt niet zo nodig hoor. Vreten, drinken, gezelschap, veiligheid, rust en een droge plek om te slapen, en dan is het wel goed.

Alles wat ze in de natuur ook tegenkomen, min de roofdieren en de honger en kou tijdens de winter. Paradijs... :j

Wij maken er geen huisdier van, onze paarden zijn al huisdieren. Waarom neem je anders een paard? Om hem de hele dag in een nagebouwde natuur te laten leven (die overigens toch nooit kan tippen aan de echte natuur).
Nou ik heb daar geen paarden voor.

Mijn paarden train ik 4 keer in de week, omdat ik het leuk vind en omdat ze het zelf leuk vinden/wel zullen moeten. Als ik zie hoe goed mijn paard nu op haar benen staat in de wei in vergelijking met jaren geleden, toen ik haar net had dan weet ik wel zeker dat ze het trainen ook niet erg vindt, juist door het feit dat ze er zelf beter van wordt.
Daarnaast staat ze in de zomer overdag op een ruime wei met haar maatje en in de avond op een kleiner stuk en een uitloopstal. In de winter worden ze geschoren en gaan ze 's nachts op stal 5x4 die helemaal open is aan de bovenkant voor sociaal contact met haar maatje en overdag de wei op + trainen.

Mijn shetlanders daarintegen hou ik gewoon zo makkelijk mogelijk en voor hun zo fijn mogelijk (net zoals voor mijn andere paarden alleen hebben die veel meer behoefte aan stuctuur omdat er meer met ze gedaan wordt) die staan het hele jaar door 24/7 buiten met een ruime schuilstal en alleen overdag op de graswei en in de avond hooi.

Paarden zijn dieren die behoefte hebben aan structuur als je veel met ze bezig bent, dat moet je ze dan ook geven. Ik heb mijn dieren jaren 24/7 buiten gehouden met schuilstal en sinds ik ze apart gezet heb van de shetlanders en andere paarden (dus mijn rij-paarden staan nu apart, samen in een wei) is er veel meer rust. Als je een paard mentaal en fysiek goed traint zijn ze al 'moe' genoeg, daarom is iedere dag trainen ook niet goed.
Door ze dan op een weiland te zetten waar ze alleen maar hoeven te grazen, liggen, slapen, rondstruinen geef je ze rust. Als je ze op de wei zet met allemaal andere paarden moeten ze constant bewust zijn van de omgeving, zichzelf verdedigen of andere dingen doen. En als ze dan al 4 keer per week goed en intensief getraind worden dan kan dat een paard nog meer uit putten.
Zo ook met in de nacht op stal, ik zou mijn paard nooit in een 3x3 stal neerzetten maar met een ruime stal is niets mis. Als er ruimte is voor sociaal contact maar ook ruime voor alleen te zijn dan geeft dat een paard ook rust.

Een paard is nou eenmaal een huisdier en geen wilddier (in iedergeval niet als ze in het bezit van mensen zijn). Dus kun je ze wel zo natuurlijk mogelijk laten leven maar soms is dat niet wat ze willen.
Ik ben altijd vóór zo natuurlijk mogelijk geweest maar nu ik zelf heb ervaren dat, dat niet altijd het juiste is heb ik mijn mening bijgesteld en ook het houden van mijn paarden. En ik moet zeggen dit bevalt mij véél beter dan het hele natuurlijk houden en omgaan van en met paarden.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:33

Ik begrijp je nu iig beter ;) Ook ik heb mijn paarden van een pensionstal waar ze slechts 2 uurtjes per dag op de paddock kwamen (hele jaar door ook in de zomer) naar 24/7 op een paddock gezet. Een van de twee deed het prima, maar ik moet erbij zeggen dat dat een koudbloed is die vanwege blessures al vaker 24/7 op paddocks had gestaan om te herstellen en duidelijk depri werd van het op stal staan hele dagen.

Mijn warmbloed daarentegen was een ander verhaal. Ze is ernstig vermagert, lichamelijk had ze het vreselijk zwaar met de overgang en dat had ik van te voren niet verwacht. Depressief werd ze er niet van, wel zei de veearts dat het al een paard is met hogere energiebehoefte en doordat ze nu 24/7 kon bewegen had ze meer voeding nodig dan ze op de paddock kreeg, ze kregen op deze paddock slechts 2x per dag veel te kleine hoeveelheid hooi. Met tot gevolg dat ze zand ging eten van de honger. Daarnaast had haar lichaam/vacht heel veel moeite met het aanpassen naar 24/7 o.a met de vacht. Voor het eerst in zo ong 10 jaar had ze geen deken om afgelopen winter en ze had een hele slechte wintervacht.

Toch ben ik er van overtuigd dat het de omschakeling was en dat ze meer tijd nodig had om zich aan te passen dan de koudbloed. Haar lichaam iig. Ik ben ook nog eens overgestapt naar graan en melassevrij voeren, en ondanks dat ik denk dat dat echt beter is, moet het lichaam daar wel aan wennen. De darmflora is zo gewend aan een bepaald voedingspatroon dat het moeite kost om een darmcultuur te laten groeien die weer volledig ruwvoer af kan breken. En daar heeft mijn warmbloed dus flink last van gehad. Met onbeperkt hooi voeren en van een paddock alleen verhuizen naar een 24/7 buiten plek waar ze op gras staan is ze inmiddels gelukkig weer helemaal opgeknapt maar dat heeft bijna een jaar gekost. Dit is normaliter een bijzonder heet paard dat helemaal zen is inmiddels. Maar ja het koste dus het nodige aanpassingsvermogen. Toch denk ik nog steeds dat ze nu dat aanpassen gelukt is gelukkiger is, en ik denk dat het komende jaar de wintervacht er beter op zal zitten ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:44

Ook het 24/7 ruwvoer hebben hoeft niet altijd goed te zijn, sommige mensen zijn daar te krampachtig mee bezig.
Het is goed als ze verdeeld over de dag wat te knabbelen krijgen, maar ze hoeven niet de hele dag met een volle mond gras of hooi te staan.
Een paard lijkt altijd gelukkig als die staat te eten, maar ja ons gras en hooi is net iets teveel van het goede soms om zomaar onbeperkt te geven.
In de natuur moeten ze soms weer uren lopen en zoeken voor ze weer een kleine snipper te eten hebben die ze ook nog met de kudde delen moeten.
Mijn paard staat overdag op het gras en savonds op stal op stro en krijgt later op de avond nog wat hooi.
En ze staat smorgens gewoon braaf te wachten met naar buiten gaan.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:47

Ik denk dat een paard dat wel aangeeft. Wijn hebben een pony op stal staan die naar buiten wil. Dat gaat hij ook, maar hij heeft wel luchtzuigen ontwikkelt. En we hebben een shetlander die op stal wil staan. Die haat het om 24/7 buiten te staan met de andere shets. Die zeurt de oren van je kop om naar binnen te mogen. Als ze stalondeugden ontwikkelen, vermageren, verandering in gedrag en lusteloos zijn dat zijn toch wel de dingen waaraan je kan zien dat er een probleem is.
Doffe vacht, geen glanzende ogen weinig response etc.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:25

Ik ben er inmiddels van overtuigd dat graan en melasse niet tot het rantsoen van paarden behoort. Maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. Wel moet een paard dat zijn/haar hele leven gewend is aan het eten van brokken met granen en melasse daar dus flink aan wennen, of de darmflora in ieder geval. Dat heb ik aan den lijve ondervonden. Ik ben het ermee eens dat ons hooi en gras veel rijker is dan dat wat paarden in het wild zouden eten, en dus moet je een weg vinden in het voeren van de juiste hoeveelheden. Dat is ook per paard verschillend en afhankelijk van de manier waarop ze gehouden worden en de hoeveelheid werk die ze verrichten. Ik voer nu 25 kilo hooi per dag voor twee paarden en een shet. Mijn wei alleen kunnen ze niet van leven, maar als het hooi op is kunnen ze de hele dag scharrelen tot ze nieuw hooi krijgen. In de winter is 25 kilo hooi per dag niet genoeg voor mijn paarden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 20:55

hmm,, leuk die verschillende meningen..

maar hoe denken jullie dan over hoe de paarden die in de top lopen gehouden worden?
zouden die gelukkig zijn, want de willen werken voor je.. of althans dat neem je aan.. maar zijn die wel gelukkig met hun leven?

edit; ik denk dat die paarden veelste voorzichtig worden gehouden en dat ze niet paard kunnen zijn.. ook niet een klein beetje

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:27

Cowgirl schreef:
Renske1987 schreef:
Ja dat denk ik ook. Je ziet toch echt dat paarden die hoog in het bloed staan vervelend worden van geen werk.

Worden ze vervelend omdt ze niet werken of omdat ze een groot deel van de dag doorbrengen op stal?
Hoeveel voer gaat erin? En hoeveel vrijheid hebben deze dieren.

Mijn paard mag zoveel op haar drie hectare land staan als ze wil, met vriendje. Maar dat wil ze niet, ze wil het wel een tijdje, maar ze wil er dan graag weer af en samen met mij iets doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:27

Ik denk dat voor het welzijn van paarden sociaal contact met soortgenoten het belangrijkst is. En dan bedoel ik niet met elkaar kunnen neuzen door de spijlen van een box, maar een vaste leefgroep waarin de onderlinge verhoudingen duidelijk zijn. Waar ze vriendjes hebben, kunnen spelen, groomen, met elkaar in de zon kunnen liggen, samen strootjes knabbelen...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 23:39

Ik moet soms vreselijk lachen om mijn paard, ze wil altijd graag met me mee van het land of de paddock, poetsen , beetje tutten op stal, dan het zadel erop en als ik haar de keuze laat speelt zij zelf voor "tom tom" en neemt ze de eerste weg rechts, dan weer rechts, in draf rechts, en weer rechts... haha heerlijk je kunt de hele tijd (totaal 2 km) de kudde in de gaten houden en ze heeft haar benen kunnen strekken. Zo heel af en toe geef ik haar natuurlijk haar zin. Alleen staan wordt ze niet blij van, de baas in de kudde zijn ook niet, na 4 jaar weten we zo'n beetje waar madame blij van wordt, wat ze wel en niet wil, aankan overdag op de wei en savonds op de zandpaddock met hooi en door oa wederzijds respect zitten we beiden goed in ons vel. Vandaag na mijn werk even op de wei bij haar gestaan, al grazend tegen haar staan kletsen, ze zal niet van me weg lopen en ze weet dat ik haar niet weghaal bij haar matties, ik denk dat zij het naar haar zin heeft en de andere 7 paardjes ook.

CdeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:05

Ik weet dat mijn paard gelukkig is , ze staat lekker een paar uurtjes per dag op de wei , heeft een grote stal met paddock erachter en kan haar hoofdje naar buiten steken , in een week hebben we afwisseling kwa rijden , keertje springen en een keertje lekker naar buiten , een rustdagje en 1 x per week les , 2 dagen goed trainen voor de concoursen en een dagje voorwaarts neerwaarts , natuurlijk als het vies weer is gaan we niet buitenrijden maar dan ruilen we dat in voor trainen ofz? ligt er gewoon een beetje aan hoe ze aanvoelt etc. Verder krijgt ze goed te eten en iets extra's van mij ( wortels met een appeltje , banaantje , sinasappel of manderijn dat vindt ze namelijk heeerlijk ! ) Als ik aankom hinnikt ze altijd !! En ze kijkt goed uit haar ogen , lekker happy , oortjes altijd naar voren en ze is altijd fris en vrolijk !

Je merkt en ziet gewoon aan je paard wanneer die gezond is en zich goed voelt en gelukkig is :D ;)

CdeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:07

sanso schreef:

maar hoe denken jullie dan over hoe de paarden die in de top lopen gehouden worden?
zouden die gelukkig zijn, want de willen werken voor je.. of althans dat neem je aan.. maar zijn die wel gelukkig met hun leven?

edit; ik denk dat die paarden veelste voorzichtig worden gehouden en dat ze niet paard kunnen zijn.. ook niet een klein beetje

Die paarden mogen niet zo als andere paarden met hun vriendjes lekker buiten spelen , meestal 2 uurtjes alleen op een kleine weide met kappen en alles om , dit is natuurijk belachelijk , elk paard moet paard kunnen zijn !! Ik heb ook een sportpaard en die gaat ook lekker naar buiten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:20

Twee van mijn paarden hebben het gewoon ideaal, dat zou je elk paard gunnen :j Ze staan samen, hengst en merrie, op een natuurgebied van 50 hectare. En in alles is voorzien, bos om te schuilen voor slecht weer en bomen om lekker tegen aan te schurken. Grote waterpartijen om te drinken en pootje te baden. Een enorme hoeveelheid aan verschillende gewassen. Ze hoeven nooit meer te werken, maar zien wel heel regelmatig mensen (controle + wandelaars door het gebied), die ze even een kriebel geven. Heb ze allebei zien opknappen daar (hengst staat met littekenweefsel in peesschede, kan niet meer aan het werk en merrie is echt gevalletje apart).

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 00:27

Ik neem aan dat dat per paard verschilt.

En dat gezond zijn en lekker in hun vel zitten ook best verschillend is, fysiek en mentaal.
Maar dat heeft natuurlijk wel een nauw verband want als een paard fysiek niet gezond is, is hij dat mentaal ook vaak niet.
Voor de fysieke gezondheid gewoon alle entingen, hoefsmit enzo goed en op tijd doen.
Osteopaat, goed les in dressuur/werken aan de hand om hem beter in zijn lijf te krijgen.
En goed voer natuurlijk, in de juiste hoeveelheden.

En dan meer het mentale, in mijn geval altijd buiten, doe hem gewoon helemaal géén plezier met een stal.
(Ken er ook eentje die er echt even rust in zijn kop door krijgt, nachtje op stal)
Daarbij een kleine kudde van 4. Een oude ruin, merrie en een 2jarige. Veel meer rust in zijn kop vergelijken met een groep van 10.
En proberen de juist leiding te geven met trainingen, buiten, grondwerk, om het zo duidelijk en dus zo stabiel mogelijk te maken voor je paard.

En daarbij een goede balans tussen lekker werken en voldoening hebben, maar ook rust of lichtere dagen om alles even te laten zakken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:01

sanso schreef:

Altijd zo grappig dat in dit soort discussie's het welzijn van paarden in de top erbij getrokken word, terwijl ik in de volle overtuiging ben dat er meer paarden niet goed gehouden worden op laag niveau dan op hoog niveau.

Mijn dravers staan van 09.00 tot 12.00 in de paddock. Dan een uurtje in hun box en vervolgens de rest van de dag in het land.
Zonder peeskappen, in groepen als dit kan.
Een van die dravers, die recent nog won, werk ik 1 keer in de 5 dagen. Verder doe ik niks met hem.

Slecht leven :')

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:21

ik heb op een stal gestaan waar mijn paard het heel slecht heeft gehad! ben blij dat hij nu meer weidegang krijgt ik ben er veel te lang blijven staan! voel me schuldig tegenover hem! maar nu sstaat ie super!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:24

We kunnen de vraag "wanneer is een mens gelukkig" zelfs nog niet beantwoorden, laat staan dat we die vraag voor het paard kunnen oplossen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:39

sanso schreef:

Tja wanneer loopt een paard in de genoemde TOP??
Dat noem ik paarden als die van Anky of een andere bekende ruiter.
Deze paarden hebben speciale trainingsschemas en staan echt niet de hele dag in hun box.
Die paarden komen vaak meer buiten dan het gemiddelde amateur/ recreatie paard.
Dat een sportpaard niet onbeperkt zich vol kan proppen met lang gras, de hele dag dat snap ik wel.
Als deze paarden niet helemaal happy zouden zijn, zouden ze niet zo kunnen presteren.
Totilas is daar nu een goed voorbeeld van.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:00

jesito schreef:
Als deze paarden niet helemaal happy zouden zijn, zouden ze niet zo kunnen presteren.
Totilas is daar nu een goed voorbeeld van.

Paarden 'presteren' niet omdat ze zo happy zijn.
Ze 'presteren' vanwege aangeleerde hulpeloosheid; ze hebben geen andere uitweg meer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:46

Geen enkel paard heeft een andere uitweg. Ze volgen de weg die wij voor hen uitstippelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:58

IMO is een paard blij als het, voor hem/haar, genoeg beweging, afwisselende beweging, verzorging, aandacht, gras, ruwvoer, brok, muesli, supplementen en speeluren met leuke vriendjes krijgt.

Als ik kijk naar Totilas, geen weidegang en dan dus ook niet met vriendjes, zijn boxen zijn/waren apart van de rest van de stal, hier dus weer geen andere paarden, ik weet het niet. Weet namelijk niet waar Totilas blij van wordt, ik doe mijn paard geen plezier met bijvoorbeeld andere paarden, terwijl haar kuddegenoten uitflippen als ze alleen staan.
Ieder paard is apart, als ik kijk naar hoe Totilas straalt na een wedstrijd, denk ik dat die best snapt dat die aandacht voor hem is en dat die daar van geniet, had er hier een staan die net zo trots rondsjouwde na het werken, heel voldaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:54

Leonoor schreef:
Twee van mijn paarden hebben het gewoon ideaal, dat zou je elk paard gunnen :j Ze staan samen, hengst en merrie, op een natuurgebied van 50 hectare. En in alles is voorzien, bos om te schuilen voor slecht weer en bomen om lekker tegen aan te schurken. Grote waterpartijen om te drinken en pootje te baden. Een enorme hoeveelheid aan verschillende gewassen. Ze hoeven nooit meer te werken, maar zien wel heel regelmatig mensen (controle + wandelaars door het gebied), die ze even een kriebel geven. Heb ze allebei zien opknappen daar (hengst staat met littekenweefsel in peesschede, kan niet meer aan het werk en merrie is echt gevalletje apart).

Dichterbij de natuur kan je het bijna niet krijgen, klinkt top!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 14:03

ManonGrr schreef:
Hmm. Welzijn valt te definiëren aan de hand van de vijf vrijheden van Brambell.

- Vrij zijn van dorst, honger en ondervoeding door de beschikbaarheid van vers water en voer waarmee een optimale gezondheid en energiehuishouding wordt gegarandeerd.
- Vrij zijn van fysiek en fysiologisch ongerief door een geschikte huisvesting te bieden, inclusief een comfortabele rust- en schuilplaats.
- Vrij zijn van pijn, verwondingen en ziektes door deze te voorkomen en wanneer deze toch optreden, door ze snel en adequaat te diagnosticeren en te behandelen.
- Vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitvoeren door voldoende bewegingsvrijheid te geven, in een daartoe geschikte stalruimte, en door sociale huisvesting met soortgenoten.
- Vrij zijn van angst en chronische stress door huisvesting en management die angst en stress voorkomen.

Maar persoonlijk denk ik dat het voor ieder paard verschillend is. Ik denk dat vooral het vrij zijn om het normale gedrag te kunnen uitvoeren in Nederland volledig te kort schiet.

Jup! Dat is welzijn inderdaad :j Belangrijkste qua voer is voldoende ruwvoer van goede kwaliteit, in voldoende porties zodat de maag niet leeg komt te liggen.

sanso schreef:
maar teveel gras is toch ook niet goed, ivm de eiwitten, zeker in deze periode

Eiwitten heeft het paard juist nodig, suikers (fructaan) die kunnen slecht zijn..

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 15:14

Echte toppaarden (en sorry maar daar reken ik niet een paard tussen dat in de L1 loopt) van idd ruiters zoals Anky e.d. komen super vaak hun stal uit. Ik las laatst een interview waarin ze vertelde wat die paarden deden op een dag:
- stapmolen 20 minuten
- rijden ongeveer 30 minuten tot 45 minuten
- paar uur op de wei (wel alleen, maar ja met zo een paard loop je het risico niet)
- aan de hand stappen en grazen.

Volgens mij hebben die paarden een heel fijn ritme en veel afwisseling.