nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:25

liekensancho schreef:
@mindim, goh, hier ook rambo sweet itch hoody maar dat wist ik niet over die regenliners, zoooo blij dit topic te hebben gestart, direct veel wijzer, super!

46 euro kost ie en je kan hem aan de ringen van de rambo vastmaken! Te koop bij de paardendrogist!

liekensancho

Re: nat seizoen, net trillende tinker op stal gezet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:55

@mindim, Hij is toe aan een nieuwe rambo maar omdat we nu naar veeeel beeeter gebied verhuizen voor hem is het waarschijnlijk onder controle te houden met insprayen.. ik heb tectonic voor over zijn manen en staart, dat werkt ook goed ( ik heb een zwarte tinker dus dat blauwe van de tectonic zie je niet bij hem) maar ja, in constante regen werkt dat natuurlijk ook niet meer...
ik ga het eens aankijken deze zomer of hij minder gaat jeuken en anders wordt het volgend jaar nieuwe garderobe mét die liner! bedankt!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:18

Mindim schreef:
Mijn oudje van 28 doe ik vanavond ook een deken op, zit alleen te twijfelen over mijn bucas smartex winterdeken of mijn ongevoerde regendeken, wat zouden jullie doen?

Hoeveel grams is je Bucas dan? Als het 150 ofzo is, dan zou ik die lekker opdoen. Oudjes hebben toch wat meer moeite zich warm te houden. :brr: Ik weet niet of hij al een zomervachtje heeft, maar mijn oudjes van 22 en 30 hadden het veel te koud met hun ongevoerde regendeken. Het waait hier ook veel en dan die regen, brrr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:09

liekensancho schreef:
@mindim, Hij is toe aan een nieuwe rambo maar omdat we nu naar veeeel beeeter gebied verhuizen voor hem is het waarschijnlijk onder controle te houden met insprayen.. ik heb tectonic voor over zijn manen en staart, dat werkt ook goed ( ik heb een zwarte tinker dus dat blauwe van de tectonic zie je niet bij hem) maar ja, in constante regen werkt dat natuurlijk ook niet meer...
ik ga het eens aankijken deze zomer of hij minder gaat jeuken en anders wordt het volgend jaar nieuwe garderobe mét die liner! bedankt!

Mijn paard (ook tinker) staat in Groningen tussen de 7 a 8 km vanaf de zeedijk, maar heeft ook nog een deken op hoor. Het zegt niet altijd wat, er staat hier in het dorp zelfs een paard op nog geen 2 km vanaf de dijk en ook die loopt te eczemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:11

Mona81 schreef:
Mindim schreef:
Mijn oudje van 28 doe ik vanavond ook een deken op, zit alleen te twijfelen over mijn bucas smartex winterdeken of mijn ongevoerde regendeken, wat zouden jullie doen?

Hoeveel grams is je Bucas dan? Als het 150 ofzo is, dan zou ik die lekker opdoen. Oudjes hebben toch wat meer moeite zich warm te houden. :brr: Ik weet niet of hij al een zomervachtje heeft, maar mijn oudjes van 22 en 30 hadden het veel te koud met hun ongevoerde regendeken. Het waait hier ook veel en dan die regen, brrr.

Hier valt de regen tot nu toe nog mee. Ze heeft in de winter ook geen deken op. De bucas gaat van -12 tot +12. Ik doe de ongevoerde deken morgen op, het blijft vannacht bijna droog al hier.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 23:24

@mindim, hier is het voor hem gewoon extreem aan het bos, in zeeland was hij af en toe aan het jeuken maar niet zo afschuwelijk als hier, ik zit hier enorm vaak gewoon te huilen als klein kind want hij is enorm inventief om dingen en manieren te vinden om te jeuken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:31

liekensancho schreef:
@mindim, hier is het voor hem gewoon extreem aan het bos, in zeeland was hij af en toe aan het jeuken maar niet zo afschuwelijk als hier, ik zit hier enorm vaak gewoon te huilen als klein kind want hij is enorm inventief om dingen en manieren te vinden om te jeuken

Ja, sneu he :(:) Hier helpt het al heel goed om op tijd die deken er op te gooien. Verder doe ik weinig, ik smeer zijn wondjes op zijn hoofd in met levertraanzalf van de welkoop en zijn manen zijn kort, omdat ik dat anders in de zomer niet goed schoon kan houden onder die deken. Ik was niet vaak of iets dergelijks.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:34

Mijne heeft hele winter zonder deken gestaan en no problem.
Gister heb ik haar de bucas op gedaan. Ze zag er helemaal niet fit uit.
komende dagen laat ik hem op, zij staat ook 24/7 buiten.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 23:38

Ik heb gisteren mijn diehards ook op stal gezet! We hebben 3 shets, waarvan 2 met veulen aan de voet. Ze waren zo door en door natgeregend en koud gisteren.. Ze staan nu.lekker warm op stal en vinden het ook allemaal wel prima.. Maar kom op, het is MEI!!! Baggerweer :(

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 01:53

Ongelofelijk en die shetters zijn toch ook enorme die hards ja.

@mindim, normaal heeft de tinker eind februari de rambo sweet itch al aan maar toen was het zo aan het vriezen..en daarna eigenlijk vaak regenweer dus erg moeilijk geweest met beschermen vond ik, wel constant ingespoten maar ja, niet echt effectief met regen.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 02:34

Hier ook een zwaar bibberende BWP-er,dus toch ook maar een regendeken op gedaan. Ze heeft opeens ook een heel gevoelige rug, zo erg dat ik dinsdag na een paar minuten gestopt ben met mn les... Weet niet of dit kan komen door de kou/regen. Zag dat het morgen nacht gewoon vorst komt hier (en regen) ben nu in twijfel, ga ik een gevoerde deken omdoen, regendeken of toch maar naar binnen voor de nacht, ik weet het echt niet meer....

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 03:01

Lucyknol, ik zou ze ook lekker s'nachts binnen zetten dan ? Misschien ook nierdekentje met rijden ?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:02

Uniola staat nu snachts binnen (kwpn), echt dit weer is zo poedersuiker :n als ze op stal staan kunnen ze igg ff bijkomen en liggen.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:56

Voorlopig maar even helemaal niet rijden, ze heeft echt last van dr rug terwijl ze daar nooit problemen mee heeft. Vraag me af of het van de kou kan komen, of dat ze misschien onderuit is gegaan ofzo.... Hoop vandaag wat verbetering te zien. Maar even kijken en anders idd naar binnen, alhoewel ze het daar ook niet echt mee eens lijkt te zijn... Lastig hoor....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:04

Mijn merrie had het ook in oktober. Toen het zo erg regende.
Een deken doet wonderen, je moet de spieren warm houden.

Gewoon lekker buiten met 100 gram of 200 gram deken. Beweging is goed, maar dat deken is ook nodig :)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:07

Maritje1991 schreef:
Mijn merrie had het ook in oktober. Toen het zo erg regende.
Een deken doet wonderen, je moet de spieren warm houden.

Gewoon lekker buiten met 100 gram of 200 gram deken. Beweging is goed, maar dat deken is ook nodig :)

Ook last van rug of bedoel je trillen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:16

Rug!

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 10:26

Okee, dat stelt me een beetje gerust ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:58

Mijne had dat ook toen ze flink verkleumd was geraakt, was een dag of 2-3 echt heel stijf in de rug en lendenen. De kou slaat ze enorm op de spieren :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:14

Op het moment dat paarden nat binnen komen en drijfnat zijn, is het bibberen ook een manier (tenminste dat heb ik vugah zo geleerd) om de druppels er vanaf te laten druppen. Kijk naar een hond (schud), denk aan jezelf (handdoek) / kat (wast). Tuurlijk voelen ze zich dan niet optimaal zeiknat en voelen ze koeler maar ook dat is natuurlijk. Met zo'n vacht kunnen ze zich in stal niet door bewegingen opwarmen dus motten ze iets...
En ja, het ziet er vervelend uit maar om nu pertinent te zeggen dat ze het koud hebben??? vermoed dat als je ze temperatuurt dat deze echt niet veel onder de normale graden stand zal zijn....(maar hier zal heel bokt het niet mee eens zijn :oo )
Dan heb ik het dus niet over de oudjes / geschoren paarden :n

En kou (temperatuur dus) is dus degelijk iets anders als regennat :o

Ondanks bovenstaande baal ik net zo hard als jullie, hoor van dit :brr: weer!
We hadden net zelfs hagel -O-

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:15

ja wij hier ook hagel, uniola heeft het dan ook echt koud hoor :) heel haar lichaam voelt koud aan + de oren die zijn extreem dan

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:20

Evelienepien schreef:
Op het moment dat paarden nat binnen komen en drijfnat zijn, is het bibberen ook een manier (tenminste dat heb ik vugah zo geleerd) om de druppels er vanaf te laten druppen. Kijk naar een hond (schud), denk aan jezelf (handdoek) / kat (wast). Tuurlijk voelen ze zich dan niet optimaal zeiknat en voelen ze koeler maar ook dat is natuurlijk. Met zo'n vacht kunnen ze zich in stal niet door bewegingen opwarmen dus motten ze iets...
En ja, het ziet er vervelend uit maar om nu pertinent te zeggen dat ze het koud hebben??? vermoed dat als je ze temperatuurt dat deze echt niet veel onder de normale graden stand zal zijn....(maar hier zal heel bokt het niet mee eens zijn :oo )

Een paard wat doornat (tot op de huid!) in de wind moet staan gaat dit anders niet voor op hoor. Zolang de vacht dat water mooi afvoert en buiten houdt is er geen probleem, beetje trillen is dan idd voor de functie die jij aangeeft en helemaal niet erg. Maar die minimale zomervachtjes zijn op dit weer niet gemaakt (zonder beschutting), althans het minimale dunne zomervachtje van mijn paard niet. Die trokken we tot op de huid nat uit de wei, en de harde wind doet dan de rest qua onderkoeling/spierpijn. Dáár zit hem wel een probleem.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 23-05-13 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:22

Ik wil geen bibberende paard zien, want dan hebben ze het wel koud en zijn ze aan het bibberen om zich op te warmen, daar blijf ik bij.

Mijn arabier staat gewoon 24/7 op het land en hij voelt zich daar helemaal happy, weer of geen weer, dankzij de dekens. Ik pas gewoon de dekens aan op het weer.

Regen + harde wind + lage temperaturen tegelijk en dat dan het grootste deel van de dag en met zomervacht of aanmakende zomervacht, dat is behoorlijk koud hoor, dat is vragen om mogelijke moeilijkheden.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 13:30

Hier ook bibberende paarden,zijn ook 24/7 buiten paarden,kunnen naar binnen maar staan toch liever buiten.
Dus heb hooi binnen in een net opgehangen en nu staan ze allemaal binnen te eten.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:28

Evelienepien schreef:

Ondanks bovenstaande baal ik net zo hard als jullie, hoor van dit :brr: weer!
We hadden net zelfs hagel -O-

Paard hier niet geschoren, 7 jaar jong,stond te trillen als een rietje, voelde wel warm aan, maar toch is de kou samen met de regen flink aangekomen. Ik denk dat het maandag echt te veel is geweest...Zou willen dat ik eerder een deken had op gedaan :( dan had ze nu waarschijnlijk nog soepel in d'r lijf gezeten. Hier dus deken tot er een normale temperatuur is en het wat droger is en s'nachts op stal...
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 23-05-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt