Wanneer hooien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalBerguil

Re: Wanneer hooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 08:22

Donderdag avond 21 balen geseald :) Vandaag rijden we alles naar stal en hopen op nog een tweede snit dit jaar !!

Bij jullie klinkt ook alles goed hierboven!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:45

Helaas is het donderdag niet gelukt, het was nog op sommige plekken te groen.
Afgesproken voor gisteravond dus ik na het lesgeven (Spinning) bezweet naar huis en omkleden en toen wachten..... Om 20.30 uur maar eens naar de boer gebeld: had ie een spoedgeval op zijn werk en was nog niet thuis.
Afgesproken dat hij het wel nog op banen zou komen leggen en dan vandaag komt persen. Ik moet helaas werken tot 15.00 uur dus ik ga naar het werk meteen naar de wei om te kijken hoe ver hij dan is. Als ik heel veel geluk heb ligt het al op de mestspreider en hoef ik het alleen nog te bermen :o
Dat scheelt ook weer heel veel aangezien ik alleen met mijn vriend ben. Gelukkig heb ik flink wat spieren dus is het allemaal zeer goed te doen.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 09:36

Hopen dat het tegen de tijd dat je vrij bent dan mooi op de mestspreider ligt :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:15

Wij zijn hier pas net een paar weken sneeuwvrij, wel mooi weer nu.
De hooi oogst van vorig jaar was bar slecht door zomerdroogte, en nu ziet het er beroerd uit door enorme vorstschade van afgelopen winter. Dit zou kunnen betekenen dat we de schapen kudde vrij radicaal moeten verkleinen in de herfst... :(
Om de OP te beantwoorden als alles goed gaat ergens eind juli.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:21

Wij hebben hier gisteren 280 mooie baaltjes binnen gehaald.
Ben er blij mee. :)

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:25

De boeren zijn hier de hele week al bezig

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:29

wij hebben vandaag 60 pakken binnen gehaald

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:19

Wij hebben net 41 hele grote balen binnengehaald, was spannend want het werd ineens heel donker... lekker stressen dus. Gelukkig trok het voorbij.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:30

Wat leuk Kuggur uit Ijsland zie ik!
Wat balen voor jullie een 2e slechte jaar. Kan het helemaal niet meer goedkomen?
Zijn de schapen jullie inkomen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 21:43

linnie050 schreef:
Wat leuk Kuggur uit Ijsland zie ik!
Wat balen voor jullie een 2e slechte jaar. Kan het helemaal niet meer goedkomen?
Zijn de schapen jullie inkomen?

Als we geluk hebben herstellen de beschadigde plekken zich enigszins, hangt oa van het weer de komende weken af. De taaiste (inheemse) grassoorten waar er aardig wat van in onze weilanden staat (lang geleden ingezaaid) zijn aardig veerkrachtig, maar hebben ook de laagste voedingswaarde. Enfin, we zullen zien...
Wat betreft inkomsten, dit is wat een uit de hand gelopen hobby, de kudde is een kleine 100 ooien, 11 jaarlingen, 6 rammen en nu na de lammertijd 163 lammeren. Dus de hobby begint verdacht veel op werk te lijken...Maar we hoeven er niet van te leven, dus het zou niet rampzalig zijn de kudde in te krimpen, wel erg vervelend.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:46

Na de bijna 100 grote balen van afgelopen maandag, vandaag de rest gehooid: 595 balen in de hooiberg!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 15:52

Het hooi lag nog niet op mestspreider toen ik thuis kwam, maar dat mocht de pret niet drukken.
Om 19.00 uur waren we klaar en had ik alles binnen: 135 pakken schoon aan de haak en een super kwaliteit!
Lekker rustig aan gedaan met mijn vriend en de boer en ik had het fijnste werk: de tractor rijden hahaha!
Ik heb deze keer de pakken dus maar 1 keer in de handen gehad ipv drie keer en ik moet zeggen, het verschil merk ik aan mijn vingers.

FlairS jeetje wat een berg! Voor hoeveel paarden is dat?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:21

Hoe verlopen jullie kontakten met de loonwerker? soms moet je wel een paar keer bellen omdat er weer iets veranderd kwa weer, maar hier doen ze altijd zo chagrijnig... Ik bedoel het is toch hun werk? en hooien is toch heel weerafhankelijk? zoals nu heb ik vrijdag gebeld of ze woensdag kunnen voor hooi (persen), maar woensdag zaten ze al vol, dus donderdag. Kijk ik op de weersvooruitzichten en blijkt dat ze donderdags regen verwachten... dus in overleg met mijn partner ik weer bellen of ze dan maandag of dinsdags kunnen voor voordroog.... Nu moet ik maandag bellen of ze maandag of dinsdag kunnen. maar nu heeft het vandaag (tegen alle voorspellingen in) de hele dag geregend, dus morgen wordt niks. Dus ga ik morgenvroeg maar weer bellen voor do donderdag. Maar ik weet nu al hoe chagrijnig ze gaan reageren, en dat gaat allemaal in het Frans, dus maakt het ook al niet simpeler.... Pfffff ik haat hooitijd.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:25

wij hebben gisteren 500 pakjes binnen gehaald

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:35

Ik wil over 2 weken gaan maaien, als het weer dan nog goed is. Hier gaat het altijd goed met de loonwerker. Ik laat maaien en persen, de rest doe ik zelf.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:37

Bij ons op stal heeft de eigenaar vanochtend gehooid. Nu ligt alles te drogen. Vraag mij af hoe lang dat drogen duurt?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:39

Ligt eraan of je hooi of kuilpakken maakt. Hooi dag of 5-6 bij erg mooi weer en kuil kan al in drie dagen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:46

Ik geloof dat het inderdaad hooi word.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:49

ShadyCeline schreef:
Bij ons op stal heeft de eigenaar vanochtend gehooid. Nu ligt alles te drogen. Vraag mij af hoe lang dat drogen duurt?

De eigenaar heeft gisteren niet gehooid, maar gemaaid. Hooien betekent het hele proces van maaien tot persen.En hoe lang dat drogen duurt hangt natuurlijk helemaal van het weer en het soort gras af. Bij zonnig winderig weer 5 dagen. Ik heb woensdag gemaaid en hoop morgen kleine hooi (dus geen kuil) balen te persen. Maar het was vandaag de hele dag bewolkt, dus de zon moet morgen nog wel even schijnen

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:51

pillow schreef:
ShadyCeline schreef:

De eigenaar heeft gisteren niet gehooid, maar gemaaid. Hooien betekent het hele proces van maaien tot persen.En hoe lang dat drogen duurt hangt natuurlijk helemaal van het weer en het soort gras af. Bij zonnig winderig weer 5 dagen. Ik heb woensdag gemaaid en hoop morgen kleine hooi (dus geen kuil) balen te persen. Maar het was vandaag de hele dag bewolkt, dus de zon moet morgen nog wel even schijnen

Haha, ja, hij heeft gemaaid :D Haha

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:44

Bijna iedereen heeft zijn eerste snit binnen (2e) en door naar de volgende snit :) Al duurt dat nog wel ff....wij hebben nog 20 balen nodig om de winter door de te komen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:16

Ik hoop volgende week te maaien maar het lugt aan het weer. Het lijkt nog niet heel duidelijk of jet droog blijft.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:21

Hier zijn vorig weekend 50 kleine balen hooi binnengehaald, afkomstig van een dijkje. Mijn paard heeft in ieder geval weer voedsel van de winter :Y)

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:37

Hier nu nog maar een inimini beetje gemaaid, rest is allemaal land dat pas na 15 juni gemaaid mag worden ivm weidevogels. inmiddels zo'n 200 kleine hooibaaltjes en 60 grote vierkante balen, mogen nog wel een paar honderd grote balen bij straks :)
De meeste koeienboeren hebben werkelijk alles eraf gehaald vorige week.. vriendlief is nonstop aan t grassen geweest tot diep in de nacht :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:58

Hier nog geen 1e snee. Gras begint net in bloei te komen. Wij willen graag hooi van bijna uitgebloeid gras, dus de eerstkomende droge periode gaan we hooien. (nou ja, laten we doen).