Khaleesi schreef:Roxlie schreef:heb je al gedacht aan dwergschaapjes ? per schaapje 150m² ( als je lammetjes wilt moet je per ooi 250m² rekenen. Ze zijn wat minder vernielzuchtig dan geitjes.
Ja zo een klein schaapje en geitje kan dat? Kunnen die met elkaar communiceren? groetjes!
Ze hebben wel gezelschap aan elkaar, maar eigen soort is leuker.
Van dwergschapen zijn er 2 soorten : Soay ; moet je niet scheren, krijg je met geluk enkel handtam.
Ouessant ( heb ik) ; moet je wel scheren maar knippen, plukken gaat ook. Heel goed tam te krijgen , ik heb oppakbare knuffelschaapjes

Voor geiten is het ook leuker om een klimrek te voorzien en schapen hebben dit niet nodig , andere voordeel aan schapen ze gaan niet op de omheining staan en knagen er ook niet aan. Ze blijven ook van boomschors af, dus kunnen in een boomgaard. bij zachte grond en weinig gras om de 3maand ontwormen en hoeven knippen (kan zelf gedaan worden) ontworming is 20euro voor een doos van 100 capsules en ze mogen maar 1/4 van een capsule hebben.
weinig bijvoeren en hooi als er geen gras is. 5 schapen voor 1 baal per week ( best in hooiruif). ze wegen niet meer dan 15kg en mogen niet groter zijn dan 46cm voor een ooi en 49cm voor een ram. Je hebt de kleuren bruin , zwart ( en verdund zwart bruine wol) wit en schimmel.
Ik heb zelf 2 mini shets gehad op een paddock van 20 op 60 en ging er dagelijks nog enkele uren mee wandelen of met 2span naar het bos en in de zomer op weides van vrienden en grasmaaien in de tuin . maar constant iets groter zijn ze toch zeker gelukkiger mee.[/quote]
Dan is het miss toch beter van geitjes te nemen en een klimrekje te plaatsen? Maar die gaan zo stinken heb ik vernomen

waarom hebben de mensen het over geitjes?
ten eerste : ze hebben elkaar nog want als ik het goed gelezen heb gaat het over 2 mini's
en ten 2de : waarom zou je geitjes nemen ja ze zijn goedkoper maar uiteindelijk heb je toch niks aan dat ene geitje want dan vind ik dat je er 2 moet kopen want anders heeft dat geitje ook niemand. Ik denk namelijk zelf dat het beter is om iets van de eigen soort te nemen maar neem dan niet 1 mini erbij maar 2 want : 3 is 1 te veel