verwaarlozing van stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: verwaarlozing van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:08

Ik zou het juist fijn vinden om van iemand te lezen dat ie zo denkt ;)
Maar oppotten met stro vind ik sowieso niet handig? (Lukt hier namelijk ook nooit...) met vlas etc wel.. maar dan haal je ook de natte plekken/drollen eruit toch? (En stro neemt zo veel minder op dan vlas en raakt sneller verzadigd... Ik vond het altijd al vervelend als het vlas bruin was :') Maarja... dan neemt het juist beter vocht op... (niet vervelend bedoeld... dus geen persoonlijke aanval of wat dan ook he? :p) maar wij hebben het 1 jaar met stro geprobeerd, en dat was toch echt een stuk natter/viezer dan met vlas...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:12

Het maken van een goede potstal is een kunst, met hoofdletter K....ongeacht de bodembedekker. Het kan heel goed met stro. Maar dan die je voldoende op te strooien. Een goede potondergrond gaat broeien en is lekker warm in de winter.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-05-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:14

Cassidy schreef:
Het maken van een goede potstal is een kunst, met hoofdletter K....ongeacht de bodembedekker.

Absoluut, daarom heb ik het opgegeven. Deze Picasso is weer teruggegaan naar het schetsen haha

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:20

Met stro was het bij ons in ieder geval ook vreselijk... Vlas ging daar en tegen wel heel goed.. Sommige mensen kunnen het ook met stro ja, maar ik vind het sowieso snel vies en nat :+ dus dan wil ik het eruit hebben... (dag oppotten :')) Vandaar dat we toen voor vlas hebben gekozen...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:33

TS, waarschijnlijk bedoel je het niet zo; maar zoals je het hier schrijft, lijkt het er op dat jij de eigenaar wilt voorschrijven hoe het paard verzorgd moet worden.
Jammer voor jou, maar zo werkt dat niet.
Met de eigenaar in gesprek gaan lijkt me heel verstandig omdat het jou dwars zit, maar doe dat niet vanuit de emotie/frustratie waarmee je hier schrijft.
Dat gaat niet goed komen.
Ga eerst een vertellen wat je opvalt en vragen wat de eigenaar daar van vindt.
Door te vragen krijg je nieuwe antwoorden; door te eisen krijg je ruzie.
Succes

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:11

Joellelove schreef:
Kitty1985 schreef:
Met jouw manier van uitmesten zorg je er juist voor dat de pony nat en hard ligt.

1 keer in de week is zat.
Elke dag even de kantjes naar binnen gooien, schoon stro erover heen en hij heeft een heerlijk zacht en droog bed.
Als je het zo doet als ik omschrijf, dan loopt de urine mooi naar beneden en heeft hij een lekker droog bed.
Zo doen trouwens alle stallen het waar ik heb gestaan/gewerkt.

En ik ben het trouwens met Cassidy eens, als mijn verzorgster dit op bokt zou plaatsen kan ze ook meteen ophoepelen.
Als ik van mening ben dat iets niet werkt of nodig is. Dan stop ik daarmee, en ga daar echt niet over in discussie met mijn verzorgster.
Mijn paard, mijn keuze. Ben je het er niet mee eens, dan zoek je maar een ander paard.

Sorry maar een stal moet elke dag uitgemest worden en niet 1keer in de week. Dat is veel te weinig, doe jij het op jou manier doe ik het op het mijne. Op dit soort reacties zit ik niet te wachten.

Van de duizenden stallen die ik heb uitgemest en opgestrooid ben ik nog nooit een stal tegen gekomen die elke dag uitgemest moest worden. Als je goed opstrooid heb je een heerlijk schoon en droog bed.

Haal je elke dag de stal helemaal leeg, dan kost het je een godsvermogen aan stro wil je het dier een fijn bed geven.

En nogmaals. Het paard is niet van jou. Als de eigenaar geen zin heeft/of niet nodig vindt om elke dag de stal leeg te halen. Dan is het haar volste recht om dat te doen. En ze is jou geen enkele verklaring schuldig.

Echt als jij bij mij zou komen met commentaar op hoe ik mijn stal schoon houdt. Dan kan je van mij direct vertrekken.

Jij rijdt haar paard, daar staat tegenover dat jij de stal schoon houdt. Hele eerlijke ruil lijkt mij zo.
Wat zij met haar paard uit spookt en wat ze wel en niet doet. Daar heb jij niks mee nodig en hoeft ze geen verklaring voor af te geven.

De enige die een verklaring omtrent het paard heeft af te geven ben jij. en niemand anders. Niet geheel onbelangrijk om te onthouden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 22:59

Eerlijk gezegd kreeg ik ook een beetje de kriebels van de openingspost. Dat is niet vervelend bedoelt maar gewoon als tip deze dingen als je dat dwarszit ga dan gewoon met de eigenaar praten. Ik snap dat je misschien je frustraties kwijt wil maar ik denk niet dat bokt daarvoor de juiste plaats is. Probeer daar gewoon jezelf even overheen te zetten. Nachtje te slapen en de volgende dag of keer dat je op stal bent even de eigenaar aanspreken.
Zet jezelf eens in deze situatie, de eigenaar vind van de verzorger(jij dus) dat je de stal niet goed genoeg uitmest en in plaats van jouw daarover aan te spreken plaats diegene het uit frustratie op bokt. Ik snap het wel dat je frustratie kan hebben maar probeer dat gewoon zo snel mogelijk te bespreken.
Je zet de eigenaar toch een beetje slecht weg.

Daarnaast las ik nog ergens op de eerste pagina dat iemand zei dat de eigenaar het goed voor elkaar heeft zo. Een verzorger die uitmest en zelf alleen opstrooien, vind ik niet terecht ze heeft toch een verzorgpaard die ze misschien ook mag rijden. Wat wil je dan dat de eigenaar alles doet en jij als verzorger lekker kan komen rijden en verder niets doet. Van een beetje stal mesten val je echt niet dood neer.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 23:07

Het is heel gewoonlijk om 1 x per week de stal leeg te halen en de rest van de dagen schoon stro erbij. Iedereen die ik ken doet dat zo, anders is de stro voorraad zo op en je paard ligt koud en nat! En gewoon stro erbij zorgt ervoor dat hij lekker warm ligt!!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:36

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik zoiets ook echt vreselijk vind... Ik wil ook de natte plekken/drollen er elke dag uit hebben hoor! (Niet heel de stal leeg, maar wel schoon). Ik zou mijn paard ook nooit zetten op een stal waar ze maar 1x per week heel de stal leeggooien en de rest alleen maar opstrooien... (Ik heb een viespeuk, dus dan staat ie in de viezigheid heel de week...) Elke dag leeg hoeft zeer zeker niet, maar het is wel bijhouden. Tenminste, zo ben ik het gewend en ik zou ook echt niet anders willen. Het hangt van het paard af wat handig/beter is... En ook van de ondergrond van je stal etc. Hangt dus van meer dingen af...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:06

Even over de viespeuken op stal, deze blijven juist schoner door het potten.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:13

Dan nog vind ik het smerig :) (Of je moet oppotten met alle drollen/natte plekken eruit.. dan kan het wel... maar alleen wat opstrooien vind ik geen optie) en dan past stro gewoon niet bij mijn idee van "schone stal"" als je alleen maar wilt opstrooien.... (Maarja, ik vond de stal nog steeds het mooist bij het vrouwtje waar ze gewoon 1x per week de stal helemaal leeg gooide, 3x per dag drollen eruit schepte en elke dag verder nog eens een mooie lading stro erbij en dat op rubberen matten...)

Voor mij is het heel belangrijk dat ie "goed droog" staat.. Ik moet eerlijk zeggen dat onze ondergrond toen we met stro gingen oppotten niet ideaal was ;) Vandaar ook dat ik altijd het idee had dat het "nat" bleef... (Ok, ik ben daarin een tut hoor, maar ik moet gewoon in de stal kunnen gaan zitten zonder helemaal smerig te worden ;) en toen had ik echt het idee dat het gewoon smerig was...) Daarom ook vlasfan.. toch netjes een opgepotte laag, hij eet het niet allemaal op, en het is gewoon fijn spul omdat het meer opneemt :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:22

Nou bij ons op stal staan er echt viespeuken maar die staan er echt schoon bij.
Daar zal je verbaasd over zijn.
En ik zou niet anders willen hoor.
Gekscherend zeggen we wel eens dat je bij ons op stal ook van de vloer kan eten... het is altijd schoon, opgeruimd en netjes

Het scheelt ook dat ze hun hooi voor de stal krijgen en niet in de stal.
Dat vind ik dus smerig en daar zou ik dus persoonlijk niet voor kiezen.

Zo staan ze er bij ons bij.... vie she _O-

Afbeelding

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:41

Hey TS,

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende meningen, he.
Ikzelf sta op een stal waar ze niet happy worden als de stal niet dagelijks gedaan wordt. Alleen, niet alles hoeft er dan uit. Potten doen ze echter niet, gemiddeld na twee dagen wordt alles er uit gehaald. Toen ik mijn pony nog in een stal had, hoefde ik zelden alles er uit te halen. Ik deed dagelijks de natte plek en de drollen er uit (hele schone pony). Ik gebruikte echt niet zo gek veel stro.

Vervelend dat je het idee hebt dat de eigenaar zich er een beetje makkelijk vanaf maakt. Een rustig gesprek is het enige wat je kan doen.

Het is echter niet omdat je verzorgster bent dat de eigenaar je niet respectvol kan behandelen. Als je het idee krijgt dat er misbruik van je wordt gemaakt, ga dan lekker op zoek naar iets anders.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 12:43

iedereen mest op de eigen manier.
Op veel stallen wordt de gehele week opgestrooid en een keer per week uitgemest. Ik ken ook voorbeelden van een zelfmest beleid op stal waarbij de eigenaar weken (niet komt).

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:28

wat een rare opmerkingen worden der hier gemaakt zeg...weet je wel niet wat stro kost ?? moet je geen paard nemen paarden kosten geld..en je bent maar een verzorgster...hoeveel mensen zitten niet om een verzorgster te springen. !! een stal is pas echt schoon als je elke dag uitmest...en niet steeds maar schoon stro der over heen gooien dat is je zelf voor de gek houden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:50

Gelukkig wordt er gemest en beslis ik niet of ik wel of geen stro in of uit de box haal

Stal is niet echt schoon als je iedere dag mest.. weet je wat dat kost aan stro... meer dan opstrooien hoor.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:51

Even voor de duidelijkheid, wat versta je onder mesten?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:00

Uitmesten, opstrooien...
Doe ik zelf niet, maar goed dat is een keuze die ik zelf maak.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:01

Sommige verstaan namelijk onder uitmesten: heel de stal leeg.... maar als je elke dag drollen en natte plekken doet, dan noem ik dat ook "uitmesten" ;)

Ik sta zelf ook bewust volpension, heb het jaren zelf gedaan :) maar merk wel dat er op veel stallen een enorm verschil zit...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:10

Tja de ene noemt het uitmesten de andere mesten de andere weer de stal glad trekken
Ach.. ligt eraan welke regio je komt denk ik

Offtopic: Wij dekken bv de tafel terwijl ze in zeeland de tafel aanzetten... _O-

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:11

Ja, daarom :p bij de ene klinkt uitmesten elke dag dus als "elke dag stal helemaal leeg" en dat is logisch dat dat niet gebeurd :p

(hier is het "hoe laat rij jij aan?" tjah... waar ik nu woon in "aanrijden" toch echt iets anders :'))

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:15

Ik ken verschillende stallen en ook verschillende manieren.

Meeste stallen die ik ken, strooien elke dag een laagje bij. Lekker om aan te knabbelen en het is gewoon makkelijk. De een doet eens in de week, de ander eens in de 2 weken er zijn zelfs stallen die het 2 maal per week doen. Allemaal niets mis mee vind ik.
Zolang het paard maar droog staat op een warme bed, is het prima.
Stro is niet goedkoop, het is geen 2.50 euro meer van 5 jaar geleden. Ken mensen die hier 6 euro per pakje er voor vragen.

Steeds meer mensen gaan ook over op vlas, of vlasbodem met miniknabbellaagje met stro.
Omdat urine in vlas naar beneden zakt, blijft het urine beter onder liggen. Je haalt de mest er uit. De grootste plasplek, strooit klein beetje vlas bij en klaar. Sommige mensen doen een klein laagje stro (warmte en knabbels) en schoon issie weer.

Ik zou gewoon gaan praten met de eigenaar. Want misschien denkt hij er ook zo over.
Je paard heeft er stro in zitten en staat droog toch?

Er zijn ook paarden die op rubber staan, waarvan hun mest er elke dag uit worden gehaald. Dat licht niet zo lekker warm.

Joellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 11:15

senna21 schreef:
TS, waarschijnlijk bedoel je het niet zo; maar zoals je het hier schrijft, lijkt het er op dat jij de eigenaar wilt voorschrijven hoe het paard verzorgd moet worden.
Jammer voor jou, maar zo werkt dat niet.
Met de eigenaar in gesprek gaan lijkt me heel verstandig omdat het jou dwars zit, maar doe dat niet vanuit de emotie/frustratie waarmee je hier schrijft.
Dat gaat niet goed komen.
Ga eerst een vertellen wat je opvalt en vragen wat de eigenaar daar van vindt.
Door te vragen krijg je nieuwe antwoorden; door te eisen krijg je ruzie.
Succes

Ik bedoelde het ook niet zo, vind het daarom erg jammer dat er zulke reacties zijn. Ik kan er ook niks aan doen dat de eigenaar wil dat ik het altijd goed uitmest en ik gehoorzaam dat ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:21

Het kan toch bijna niet verkeerd worden opgevat :?

Je bent pissig op de eigenaar omdat die de stal niet goed schoonmaakt in jouw ogen ... meer kan ik ook niet opmaken uit de OP, hoor :n

Ga verder volledig mee met de post van Senna21 ... maar ook met degene die schrijven dat je bij mij verzorgster-af zou zijn , mocht ik iets dergelijks moeten lezen op Bokt ...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:21

Ik denk dat de ts het goed bedoeld, al zou ik als eigenaresse ook niet echt blij worden van de titel maargoed,

Ik mest zelf dagelijks uit (of de verzorgsters) de schuilstal wordt hier als wc gebruikt maar ze liggen er ook vaak in. In de winter gebruik ik het als potstal maar haal ik wel dagelijks de mest er tussen uit. Verder haal ik in het voorjaar eens a twee keer in de week de vastgekoekte plakaten er beetje bij beetje uit todat de stal helemaal leeg is, met mooi weer strooi ik dan ook niet meer op tot er niks over is, daarna met citronel eens in het jaar een grote schoonmaak en in de zomer gebruiken ze hem minder en worden er nog steeds dagelijks drollen uitgehaald maar leeghalen gebeurd dan eens in de maand. Maargoed dit is een schuilstal.

Ieder heeft zijn eigen manier, al zal ik dit niet op deze manier op bokt knallen maar even met de eigenaresse overleggen, als mijn verzorgsters een soortgelijk topic zouden aanmaken zal ik not amused zijn.