Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:18

... ik vraag me af: is er een reden dat de pony dit doet? Ik weet dat er inderdaad notoire uitbrekers zijn, maar dat zijn wel grote uitzonderingen. Ik heb al heel wat paarden (geen van oorsprong wilde natuurlijk zoals deze) op stal gehad maar zie ze allemaal schikken in de situatie als die ze aanstaat. Wil ie gewoon de wijde wereld in, of wat? Kun je daar iets over zeggen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:26

Tja ik ben heel eerlijk als ik zou moeten kiezen tussen een wild paard aan een touw/ketting te zetten of naar de slacht is mij keuze snel gemaakt slacht!! Dat is toch geen paardwaardig bestaan? Eerst in een groot natuurgebeid en dan een paar meter touw aan ean paaltje. Zo pony raakt compleet in paniek en de kans op ongelukken is dan erg groot.

Nee mij keuze zou dan toch echt zijn er heel veel tijd investeren en hem op stal/paddock met goede hoge houten omheining zetten (hengsten paddock) kijken hoe het gaat wordt het niet beter toch voor slacht kiezen.

Echt niet onaardig bedoeld maar je moet ene paard wel waardig bestaan kunnen geven.

Groetjes genja

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:28

annebe schreef:
AustriaTrick schreef:
Wij hebben voor de shet ( en vroeger voor de koe) een spit gehaalt bij de welkoop/boerenbond, toen het nog echt een boerenwinkel was. Maar pa had het erover dat het waarschijnlijk niet de beste oplossing is vanwege verwonden van hemzelf aan een touw / ketting wegens paniek. Ik denk dat je echt een hoog schrikdraad moet spannen met een flinke stroombol erop..

We hebben achterlijk veel stroom op de draden staan, maar hoogte en stroom deren hem niks.. Hij gaat er gewoon overheen of doorheen.
Hij zal voorlopig moeten leren vast te staan aan een pin, tot wij hem gewoon kunnen benaderen zonder weg te hollen.

Dus, hij gaat door achterlijk veel stroom en hoogte boeit hem ook niet, hij gaat er gewoon door of overheen....

Wat doet je dan eigenlijk denken dat ie wel braaf aan een paaltje gaat blijven staan?

little_king

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:31

Dit paard is bang van mensen begrijp ik?
Wil ook uit zijn gevangenschap omdat hij voorheen vrij was?
Die zet je toch niet aan een paar meter touw, dat is dieren kwelling van het hoogste niveau.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 13:39

genja schreef:
Tja ik ben heel eerlijk als ik zou moeten kiezen tussen een wild paard aan een touw/ketting te zetten of naar de slacht is mij keuze snel gemaakt slacht!! Dat is toch geen paardwaardig bestaan? Eerst in een groot natuurgebeid en dan een paar meter touw aan ean paaltje. Zo pony raakt compleet in paniek en de kans op ongelukken is dan erg groot.

Nee mij keuze zou dan toch echt zijn er heel veel tijd investeren en hem op stal/paddock met goede hoge houten omheining zetten (hengsten paddock) kijken hoe het gaat wordt het niet beter toch voor slacht kiezen.

Echt niet onaardig bedoeld maar je moet ene paard wel waardig bestaan kunnen geven.

Groetjes genja

little_king schreef:
Dit paard is bang van mensen begrijp ik?
Wil ook uit zijn gevangenschap omdat hij voorheen vrij was?
Die zet je toch niet aan een paar meter touw, dat is dieren kwelling van het hoogste niveau.

Hier ben ik het volledig mee eens als ik heel eerlijk ben. Paard weet niet wat hem overkomt als ie ineens aan een paal vast staat.
En als geen enkel hek/stroomdraad hem tegen kan houden zie ik niet waarom een pin in de grond dit wel zou kunnen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:01

Volgens mij geeft Annebe ook aan dat het voor TIJDELIJK is, paard is een tijd weggeweest van de eigenaar als ik het zo begrijp en komt nu terug.
Zodra het paard gewend is en zich netjes laat vangen (waar, Annebe bekijkend, veel tijd in zal worden gestoken!) kan het paard dus ook weer terug de kudde in.
Geen verhaal dus van penny-de-wilde-pony waarvan de gemene eigenaar het paard op een vies stukje land zet aan een gevaarlijk uitziende ketting waarna het paard zal weg kwijnen en nooit meer aandacht zal krijgen.
Eens goed lezen zou een hoop schelen. Een paard dat 6 weken boxrust moet omdat ie geblesseerd is is verschrikkelijker leven dan een tijdje aan een touwtje totdat hij zich netjes kan laten vangen, dr word een flink drama van gemaakt zeg.

Edit: Oh en het zou natuurlijk gewéldig zijn als de exmoor in een klein stukje land komt te staan met ellenhoge hekken met een enorme bakkes stroom erop waarna hij er alsnog doorheen gaat en allerlei verwondingen oploopt omdat zn onbegrip hem op dat moment leidt. Dat zou echt een ideaaaale situatie zijn! Edit eindigt.

Deze exmoor was 1 van de 12 (?) hengstjes die opeens overbodig waren geworden, gevangen werden en naar de slacht zouden gaan. Mooie jonge hengstjes tussen de 1 en de 4 jaar, naar mijn weten ook raszuiver. Er is toen een oproepactie gekomen en binnen een mum van tijd hadden alle hengstjes een fijne plaats dankzij mensen die gezonde jonge paarden een leven toewensten. Als je een beetje rondzoekt zie je ook exmoors van diezelfde groep die al een heel stuk tam zijn.
Je kunt er dus ook vanuit gaan dat wanneer er tijd aan wordt besteed dit dus ook prima mogelijk is voor deze Exmoor.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:05

Ik heb goed gelezen.
Een paard op boxrust die een box gewend is is geen vergelijk met een in vrijheid gewend paard opsluiten of vastzetten.
Had er gestaan een paard dat gewend is aan mensen en omheiningen met peesblessure vast zetten zodat hij niet kan rennen zou ik zeggen, kun je proberen, maar dit paard, nee.
Ook niet tijdelijk.
Maak de wei zo af dat hij er niet uit kan, zoals hengsten ook staan, of laat het dier gaan. Deze geestelijke lijdensweg is niet eerlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:07

Nachtlampje schreef:
Volgens mij geeft Annebe ook aan dat het voor TIJDELIJK is, paard is een tijd weggeweest van de eigenaar als ik het zo begrijp en komt nu terug.
Zodra het paard gewend is en zich netjes laat vangen (waar, Annebe bekijkend, veel tijd in zal worden gestoken!) kan het paard dus ook weer terug de kudde in.
Geen verhaal dus van penny-de-wilde-pony waarvan de gemene eigenaar het paard op een vies stukje land zet aan een gevaarlijk uitziende ketting waarna het paard zal weg kwijnen en nooit meer aandacht zal krijgen.
Eens goed lezen zou een hoop schelen. Een paard dat 6 weken boxrust moet omdat ie geblesseerd is is verschrikkelijker leven dan een tijdje aan een touwtje totdat hij zich netjes kan laten vangen, dr word een flink drama van gemaakt zeg.

Niemand stelt het zo. Trek alsjeblieft oprechte bezorgdheid (toch van mijn kant uit) niet zo meteen in het belachelijke omdat je het er niet mee eens bent.

De situatie wordt gewoon zo voorgesteld dat het een wilde pony is waarvoor geen hek te hoog en geen klap stroom te hard is. Een wilde pony, bang voor mensen, gewend aan een grote ruimte. Waarom zou die dan aan een pin wel rustig en netjes blijven staan? Een pin maakt de ruimte nog kleiner wordt en de grenzen worden sterk lichamelijk doorgegeven (druk aan hoofd of hals). In mijn ogen lijkt dat een recept voor een panikerend paard en dan is het te hopen dat een wild paard het even snel opgeeft als een mak.

Dat is mijn enige twijfel en daarom vroeg ik ook aan TS hoe zij dit ziet. Ik hoop dat ze nog wil antwoorden.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:12

Gini schreef:
Nachtlampje schreef:

Niemand stelt het zo. Trek alsjeblieft oprechte bezorgdheid (toch van mijn kant uit) niet zo meteen in het belachelijke omdat je het er niet mee eens bent.

De situatie wordt gewoon zo voorgesteld dat het een wilde pony is waarvoor geen hek te hoog en geen klap stroom te hard is. Een wilde pony, bang voor mensen, gewend aan een grote ruimte. Waarom zou die dan aan een pin wel rustig en netjes blijven staan? Een pin maakt de ruimte nog kleiner wordt en de grenzen worden sterk lichamelijk doorgegeven (druk aan hoofd of hals). In mijn ogen lijkt dat een recept voor een panikerend paard en dan is het te hopen dat een wild paard het even snel opgeeft als een mak.

Dat is mijn enige twijfel en daarom vroeg ik ook aan TS hoe zij dit ziet. Ik hoop dat ze nog wil antwoorden.

Precies wat ik ook wilde zeggen! :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:30

Als de TS al niet bekend is met paard aan paal op wei en het een wild paard betreft is dit vragen om ongelukken.
Maar zo te lezen denkt TS geen andere keus te hebben, dus ik lees wel of het is gelukt. Of niet.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:44

Nachtlampje schreef:
Daarom heb ik er dus ook onder gezet: "Zoiets alleen dat het oog bovenop dicht is en draait (afzonderlijk draait dus)" ;)

Sorry :o ik heb niks gezegt :+

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:06

Wij hebben twee weken geleden een druk paardje bij ons op stal binnen zien komen die met haar halster vast was komen te zitten aan een paaltje van een hek.. Halster moest losgesneden worden omdat het in het vlees zat. Ik zal je de details besparen, maar ze is van onder tot boven gehecht..
Een verwilderd paard aan een paaltje.. ik kan dat ook niet begrijpen. Dat beest snapt het simpelweg niet en er is nooit de hele dag toezicht. Ik vind dit ook grenzen aan dierenleed, ook al is het tijdelijk en met goede bedoelingen. En probeer haar maar te gaan benaderen dan. Dan gaat ze aan de kletter terwijl het touw een keertje op raakt..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:12

Ik zie hier ook wel eens stieren aan een ketting staan.. eens vragen hoe ze dat bij een koeienboer doen.
Misschien hebben die de oplossing.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:14

Ik vind koeien/stieren alleen wel een heel ander verhaal dan paarden, vooral met eentje die "verwilderd" is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:16

Bij een stier denk ik meteen aan een neusring, maar dat is misschien niet zo.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:18

Koeienband om de nek met een wervel! (Aan halster of zonder wervel kan hij zichzelf ophangen).
Tja en een paal die diep genoeg staat... En mijn ervaring is dat een a pony een weipaal die je er zelf in slaat wel uit kan trekken.
Of je moet een erg lange paal nemen die je goed diep kan zetten.

Als paarden/koeien dit eenmaal kennen is er niks meer aan de hand, ze leren er ook veel van!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:31

Maar niet een die geboren is in vrijheid zonder mensen om zich heen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:53

Ik vind je (TS) trouwens wel een beetje laat met het zoeken van een oplossing... Als het paardje vandaag al komt heb je niet veel tijd om nog iets te bestellen of te kopen. En het lijkt me dat je dit al eerder wist.

Ik heb mijn oplossing al gegeven (dranghekken), maar ik hoop dat het goed komt!
Ik vind het een goed initiatief van je en hoop dat het goed uitpakt :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:24

genja schreef:
Eerst zorgen dat hij wel te vangen is en dat je omheining zo in orde is dat hij er niet over heen kan springen.
En tot die tijd ergens neer zetten waar vastzetten ook niet nodig is. Ben geen penny meisje die alles zielig vindt maar een paard vast zetten aan een pin de wei vindt ik echt nott done.

+1
Daarnaast loop je ook onnodig risico op blessures.

lovepony1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:27

ik zou helemaal niet vast willen zetten maar als niet anders kan moey het wel mischien zo pin in gond doen die mee draait of de omheinig verhogen als die loskomt dat hij er niet overheen gaat

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:32

Mijn hengstje heeft ook een tijdje aan de pen (zo'n 1 waar eerst stieren aan gestaan hadden) gestaan op 't gras en ik moet zeggen dat hij er heel handig mee was. Ik had wel een halster om en dan zo'n koeienband om zijn nek, waar ik het halster aan vast maakte, zodat hij zijn halster niet af kon schuren. Wij hadden zo'n pin in de grond van een halve meter geloof ik, zonder draaigroeven die we met een flinke hamer de grond in mepte, was alleen wel een flink karwei om hem er daarna weer uit te halen. :')
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 11-05-13 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:32

En jou hengstje was ook mensen schuw, kende het vast staan met poetsen ook nog niet?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:33

little_king schreef:
En jou hengstje was ook mensen schuw, kende het vast staan met poetsen ook nog niet?
Hij was nog jong, dus hij kon nog vrij weinig ja. ;) En ik moet zeggen; slechter is hij er niet van geworden. Hij weet dat als hij ergens in vast zit qua draad oid, dat hij gewoon rustig moet wachten en hij is er nooit mee verwond of whatever.
Laatst bijgewerkt door Joscaa op 11-05-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:34

Vrij weinig is anders als mensenschuw en niets :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 16:34

Wat voor tips geven de meiden die al een Exmoor hebben van een voorgaande keer?
Ik ken een meid die inderdaad met dranghekken heeft gewerkt...en niet zo een beetje ook :')
Maar het gaat nu wel heel goed!

Kan je niet beter daar advies/ervaringen vragen?
Dit is inderdaad wel erg last-minute, aangezien de Exmoors al een tijdje geleden voorbij kwamen.
Maar alles is nog mogelijk :D
Ik hoop dat je een goede omheining kan maken en een oplossing kan vinden :)