Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annebe schreef:AustriaTrick schreef:Wij hebben voor de shet ( en vroeger voor de koe) een spit gehaalt bij de welkoop/boerenbond, toen het nog echt een boerenwinkel was. Maar pa had het erover dat het waarschijnlijk niet de beste oplossing is vanwege verwonden van hemzelf aan een touw / ketting wegens paniek. Ik denk dat je echt een hoog schrikdraad moet spannen met een flinke stroombol erop..
We hebben achterlijk veel stroom op de draden staan, maar hoogte en stroom deren hem niks.. Hij gaat er gewoon overheen of doorheen.
Hij zal voorlopig moeten leren vast te staan aan een pin, tot wij hem gewoon kunnen benaderen zonder weg te hollen.
genja schreef:Tja ik ben heel eerlijk als ik zou moeten kiezen tussen een wild paard aan een touw/ketting te zetten of naar de slacht is mij keuze snel gemaakt slacht!! Dat is toch geen paardwaardig bestaan? Eerst in een groot natuurgebeid en dan een paar meter touw aan ean paaltje. Zo pony raakt compleet in paniek en de kans op ongelukken is dan erg groot.
Nee mij keuze zou dan toch echt zijn er heel veel tijd investeren en hem op stal/paddock met goede hoge houten omheining zetten (hengsten paddock) kijken hoe het gaat wordt het niet beter toch voor slacht kiezen.
Echt niet onaardig bedoeld maar je moet ene paard wel waardig bestaan kunnen geven.
Groetjes genja
little_king schreef:Dit paard is bang van mensen begrijp ik?
Wil ook uit zijn gevangenschap omdat hij voorheen vrij was?
Die zet je toch niet aan een paar meter touw, dat is dieren kwelling van het hoogste niveau.
Nachtlampje schreef:Volgens mij geeft Annebe ook aan dat het voor TIJDELIJK is, paard is een tijd weggeweest van de eigenaar als ik het zo begrijp en komt nu terug.
Zodra het paard gewend is en zich netjes laat vangen (waar, Annebe bekijkend, veel tijd in zal worden gestoken!) kan het paard dus ook weer terug de kudde in.
Geen verhaal dus van penny-de-wilde-pony waarvan de gemene eigenaar het paard op een vies stukje land zet aan een gevaarlijk uitziende ketting waarna het paard zal weg kwijnen en nooit meer aandacht zal krijgen.
Eens goed lezen zou een hoop schelen. Een paard dat 6 weken boxrust moet omdat ie geblesseerd is is verschrikkelijker leven dan een tijdje aan een touwtje totdat hij zich netjes kan laten vangen, dr word een flink drama van gemaakt zeg.
Gini schreef:Nachtlampje schreef:Volgens mij geeft Annebe ook aan dat het voor TIJDELIJK is, paard is een tijd weggeweest van de eigenaar als ik het zo begrijp en komt nu terug.
Zodra het paard gewend is en zich netjes laat vangen (waar, Annebe bekijkend, veel tijd in zal worden gestoken!) kan het paard dus ook weer terug de kudde in.
Geen verhaal dus van penny-de-wilde-pony waarvan de gemene eigenaar het paard op een vies stukje land zet aan een gevaarlijk uitziende ketting waarna het paard zal weg kwijnen en nooit meer aandacht zal krijgen.
Eens goed lezen zou een hoop schelen. Een paard dat 6 weken boxrust moet omdat ie geblesseerd is is verschrikkelijker leven dan een tijdje aan een touwtje totdat hij zich netjes kan laten vangen, dr word een flink drama van gemaakt zeg.
Niemand stelt het zo. Trek alsjeblieft oprechte bezorgdheid (toch van mijn kant uit) niet zo meteen in het belachelijke omdat je het er niet mee eens bent.
De situatie wordt gewoon zo voorgesteld dat het een wilde pony is waarvoor geen hek te hoog en geen klap stroom te hard is. Een wilde pony, bang voor mensen, gewend aan een grote ruimte. Waarom zou die dan aan een pin wel rustig en netjes blijven staan? Een pin maakt de ruimte nog kleiner wordt en de grenzen worden sterk lichamelijk doorgegeven (druk aan hoofd of hals). In mijn ogen lijkt dat een recept voor een panikerend paard en dan is het te hopen dat een wild paard het even snel opgeeft als een mak.
Dat is mijn enige twijfel en daarom vroeg ik ook aan TS hoe zij dit ziet. Ik hoop dat ze nog wil antwoorden.
genja schreef:Eerst zorgen dat hij wel te vangen is en dat je omheining zo in orde is dat hij er niet over heen kan springen.
En tot die tijd ergens neer zetten waar vastzetten ook niet nodig is. Ben geen penny meisje die alles zielig vindt maar een paard vast zetten aan een pin de wei vindt ik echt nott done.
little_king schreef:Hij was nog jong, dus hij kon nog vrij weinig ja.En jou hengstje was ook mensen schuw, kende het vast staan met poetsen ook nog niet?