[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:11

Wie gaat er reageren in het vorige topic :') Als ik het doe krijg ik ruzie want ik kan me op dit moment niet redelijk en netjes onderbouwen :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:13

Je kan ook een paddock paradise maken....Dat is mijn droom voor later.

Mijn stalling doet 8 tot 12 uur per dag weidegang of in de bak. Rest staat hij op stal.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:15

Bij de grote maneges en pensionstallen is meestal niet genoeg ruimte om 's winters de paarden buiten te zetten. Hoogstens 2 of 3 paddockjes die je met 50 of meer paarden moet delen.
Daar heb je soms wachtrijen van mensen die hun paarden willen 'luchten'.

Mijn paard staat op een boerderij met 9 paarden en staan 's winters overdag zo'n 5 a 7 uur buiten.
Maar zelfs van de winter met die vele regen stonden hun echt wel in de blubber.
Toen was ik wel blij dat ze 's avonds en 's nachts op stal stonden.
Nu staan ze weer gewoon dag en nacht in het land.
Dat ze vanaf november weer op stal komen als het donker wordt, vind ik prima.

Maar ik zou niet op een grote manege/pensionstal willen staan waar ze buiten het weideseizoen volledig op stal komen te staan. Gaat toch om zo'n 5 a 6 maanden per jaar.
Dat kun je geen paard aandoen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:15

Tigra_ schreef:
Ik denk dat het merendeel zich aan het oude vast houdt omdat eigenaren daar nog steeds voor kiezen. Als je als pensionhouder merkt dat je klanten andere wensen hebben en ook vertrekken dan ga je vanzelf veranderen of stoppen als er geen mogelijkheid is.
Denk namelijk dat het nog vies tegenvalt hoeveel mensen dit echt willen. Want waar een wil is, is een weg. En een keus heb je eigenlijk altijd je moet er misschien andere dingen voor inleveren en dat is denk ik nog het grootste probleem. Het inleveren van wat je hebt op de luxere stal om meer naar een basic stal te gaan.

Dat is wel makkelijk gedacht hoor....
Heeft gewoon met geld te maken. Even investeren,terwijl een pensionstal toch al weinig opbrengt is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarbij komen er nog vergunningen bij kijken. Ook hebben de klanten niet teveel geld en kun je dus niet te duur worden. Paarden houden is al heel duur... Ook bij luxe stallen speelt geld een rol. Minder luxe stallen...waar denk je dan aan? Geen binnenbak bijv,want menig wedstrijdruiter is dat niet echt een luxe al zeg ik het zelf. Buiten rijden gaat wel,maar ook met lessen etc gaat het wel ten koste van de prestaties

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:16

mika11 schreef:
Bij de grote maneges en pensionstallen is meestal niet genoeg ruimte om 's winters de paarden buiten te zetten. Hoogstens 2 of 3 paddockjes die je met 50 of meer paarden moet delen.

Mijn paard staat op een boerderij met 9 paarden en staan 's winters overdag zo'n 5 a 7 uur buiten.

Maar ik zou niet op een grote manege/pensionstal willen staan waar ze buiten het weideseizoen volledig op stal komen te staan. Gaat toch om zo'n 5 a 6 maanden per jaar.

Niet genoeg ruimte is niet het probleem, het probleem is dat er dan gewoon te veel paarden zijn ;)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:24

Waar ik vroeger stond gingen de paarden vanaf april-mei dag en nacht het land op tot en met september, de andere maanden zette ik mijn paard in de bak terwijl ik de stal deed, eten klaarzette,... Nu sta ik al een paar jaar op een manege en daar is het meestal ieder voor zich, de plaats is er zeker en vast. Maar het is het probleem dat je die weides met 50 andere paarden moet delen. Ik probeer om mijn paard de hele dag op de wei te hebben als dat mogelijk is en anders gewoon op de paddock. Daar staat ze dan een paar uur op, rijden, verzorgen (alles bij elkaar iets van een 8-10 uur beweging) en misschien een buitenrit tussendoor. Het is dus zeker mogelijk als je de middelen hebt om je paard zoveel mogelijk buiten te hebben ;) Ook al sta je op een manege, pensionstal met veel anderen. Het helpt ook erg dat je dan wel kan afspreken met stalgenoten van 'jij zet de paardjes 's morgens buiten en dan haal ik ze 's avonds weer naar binnen'.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:25

Enigszins offtopic: Waar komt die vele regen toch vandaan bij iedereen, als je kijkt op bv de website van het KNMI dan zijn de eerste 4 maanden van het jaar allemaal omschreven als droog, met gemiddeld 20 mm neerslag per maand minder dan normaal. Hoe moet het dan in een normale of zelf natte winter met die paarden?

OT: Marjoow ik ben het met je eens dat die investeringen zeker de moeite waard zijn, maar zo lang mensen blijven zeggen 'het is wel prima zo' gaat geen pensionstal "onnodig" investeren. Als paardeneigenaren nu eens gaan denken aan het welzijn van hun paarden en eisen dat ze altijd naar buiten kunnen dan pas gaat er iets veranderen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:26

Marjoow schreef:
mika11 schreef:

Niet genoeg ruimte is niet het probleem, het probleem is dat er dan gewoon te veel paarden zijn ;)

:j :j

Daar komt bij dat je vaak bij zulke stallen ziet dat ze een halve provincie aan weide hebben, ipv daar een deel van de bestraten en zand te laten leggen als degelijke paddocks..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:27

Depende schreef:
Enigszins offtopic: Waar komt die vele regen toch vandaan bij iedereen, als je kijkt op bv de website van het KNMI dan zijn de eerste 4 maanden van het jaar allemaal omschreven als droog, met gemiddeld 20 mm neerslag per maand minder dan normaal. Hoe moet het dan in een normale of zelf natte winter met die paarden?

OT: Marjoow ik ben het met je eens dat die investeringen zeker de moeite waard zijn, maar zo lang mensen blijven zeggen 'het is wel prima zo' gaat geen pensionstal "onnodig" investeren. Als paardeneigenaren nu eens gaan denken aan het welzijn van hun paarden en eisen dat ze altijd naar buiten kunnen dan pas gaat er iets veranderen.

True, en dat is jammer. Paard moet gewoon paard kunnen zijn, en ik ben heel blij dat er op stal van mijn verzorgpaard zo veel mogelijk aan gedaan word om het de paarden naar de zin te maken. Zolang het weer het toelaat lekker overdag op de wei en anders op de paddock. Heerlijk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:50

superwoman schreef:
Tigra_ schreef:
Ik denk dat het merendeel zich aan het oude vast houdt omdat eigenaren daar nog steeds voor kiezen. Als je als pensionhouder merkt dat je klanten andere wensen hebben en ook vertrekken dan ga je vanzelf veranderen of stoppen als er geen mogelijkheid is.
Denk namelijk dat het nog vies tegenvalt hoeveel mensen dit echt willen. Want waar een wil is, is een weg. En een keus heb je eigenlijk altijd je moet er misschien andere dingen voor inleveren en dat is denk ik nog het grootste probleem. Het inleveren van wat je hebt op de luxere stal om meer naar een basic stal te gaan.

Dat is wel makkelijk gedacht hoor....
Heeft gewoon met geld te maken. Even investeren,terwijl een pensionstal toch al weinig opbrengt is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarbij komen er nog vergunningen bij kijken. Ook hebben de klanten niet teveel geld en kun je dus niet te duur worden. Paarden houden is al heel duur... Ook bij luxe stallen speelt geld een rol. Minder luxe stallen...waar denk je dan aan? Geen binnenbak bijv,want menig wedstrijdruiter is dat niet echt een luxe al zeg ik het zelf. Buiten rijden gaat wel,maar ook met lessen etc gaat het wel ten koste van de prestaties

Waarom is dat een makkelijke gedachten zolang mensen kiezen voor stallen waarbij paarden niet/nauwelijks buiten kunnen in de winter zal een stal geen investeringen gaan doen dat is logisch. Maar als klanten weg gaan zullen ze weg genoodzaakt zijn om investeringen te doen of de stal te sluiten. Minder luxe dat kan zo veel zijn. Stapmolen, binnenbakken meerdere buitenbakken, longeercirkel zowel overdekt als buiten. Zijn toch allemaal dingen die niet perse hoeven maar waar wel in geïnvesteerd word en ik denk dat dat sowieso al meer kost dan een paar degelijke paddocks aan te leggen. Daarnaast gebrek aan ruimte niet iedere plek waar een lapje grond ligt is geschikt voor een grote pensionstal. Zeker niet als je ook nog alle luxe wil bieden. Niets mis met luxe maar dan moet het welzijn niet voor aan de kant geschoven worden.
In plaats van 2 buitenbakken zou je bv 1 buitenbak kunnen hebben en van de andere ruimte kun je makkelijk 2 paddocks maken afhankelijk van het de hoeveelheid paarden. Zelfde met alle andere dingen stapmolen kan je ook een leuke paddock van maken. Maar zolang mensen liever kiezen voor het hebben van meerdere buitenbakken, binnenbak(ken), stapmolens in plaats van paddocks of voldoende weidegang in de winter blijft het probleem ontstaan als mensen en dus de klanten gaan kiezen voor het paard en daar zelf op willen inleveren op wat voor manier dan ook dan kan er wat veranderen maar zolang de klant niet veranderd zal de stalhouder niet veranderen en geef hem eens ongelijk.

Het zou op ieder stal mogelijk moeten zijn om ze toch zeker een minimum van 4 uur per dag op de wei/paddock te zetten dat is niet eens zo lastig te realiseren, maar waarom zou je als je klanten het accepteren dat het er niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:53

-knip-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-13 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:54

chelle_dora schreef:
Iemand er al over nagedacht dat je in sommige gemeentes vergunningen aan moet vragen voor paddocks te maken? En dat als je dat vergunning niet krijgt, je gewoon pech hebt? :Y)

Nog zo'n slechte smoes.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 10-05-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:54

chelle_dora schreef:
Iemand er al over nagedacht dat je in sommige gemeentes vergunningen aan moet vragen voor paddocks te maken? En dat als je dat vergunning niet krijgt, je gewoon pech hebt? :Y)

Nou dat is heel simpel dan heb je niet de geschikte plek voor een pensionstal :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:56

-knip-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-13 17:27, in het totaal 2 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:56

chelle_dora schreef:
Denk dat veel staleigenaren hier met alle liefde en plezier overal paddocks willen zetten, voor ieder paard een. Maar ja, als je je vergunning niet krijgt, wat moet je dan nog doen? :Y)

Ergens anders heen met je paard ;) Waar je misschien geen luxe binnenbak hebt of misschien een stuk langer moet rijden, maar waar je paard in ieder geval paard kan zijn.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:57

chelle_dora schreef:
Denk dat veel staleigenaren hier met alle liefde en plezier overal paddocks willen zetten, voor ieder paard een. Maar ja, als je je vergunning niet krijgt, wat moet je dan nog doen? :Y)

Dat kan best zijn dat je vergunningen nodig heb voor paddock, maar dan zorg je er toch voor dat je met je paard op een stal gaat staan waar al genoeg paddocks zijn?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 16:59

chelle_dora schreef:
Tis afhankelijk van de gemeente wanneer een vergunning nodig is. Daarbij komt dat ze niet overal even happig zijn i.v.m. bestemmingsplannen. Vaak kan er ook nog bezwaar aan worden getekend door anderen, waardoor het hele proces weer 500 jaar duurt. Dus dan kan je snel je post wijzigen, maar dat vind ik pas laf en lomp.

Niet de juiste plek voor een pensionstal, hoezo, als je maar een X aantal paddocks mag aanleggen, dan houdt het gewoon op :') Dan heb je prima de plek voor een pensionstal, alleen niet voor alle freaks die het sielugh vinden als het paard 's nachts even binnen moet staan.

Volgens mij heb je topic titel gemist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:00

-knip-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-13 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:05

chelle_dora schreef:
Tigra_ schreef:

Volgens mij heb je topic titel gemist?

Heb ik niet. Maar iedereen heeft het erover dat er dan maar weilanden in paddocks moeten worden veranderd, terwijl je niet overal zomaar klakkeloos paddocks mag gaan aanbouwen. :Y)

Dan moet je ook niet gaan roepen dat mensen zeggen dat het zielig is dat het paard 's nacht op stal gaat er is niemand die dat hier genoemd heeft dat maak je er zelf van. Snap werkelijk niet waarom je nu zo moeilijk doet. Als jouw paard gewoon in de paddock komt een aantal uur op een dag is dat prima daar gaat het topic toch niet over.
Gaat heel simpel over paarden die dus maar 1 uurtje vrije beweging krijgen in de winter door gebrek aan paddocks of weidegang. Als je er 10 hebt liggen en als nog kunnen de paarden niet meerder uren per dag erin dan heb je gewoon teveel paarden op een te kleine ruimte.
Daar kies je als eigenaar zelf voor hoor om op zo'n pensionstalling te gaan staan of dat nu een teveel aan paarden is waar het door veroorzaakt wordt of omdat er geen zijn maakt niet uit.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:11

Dat mag gewoon op je eigen land, als vergunde paardenhouderij: zolang je de grenzen van de vergunde bebouwing in vierkante (agrarische) meters niet overschrijdt, mag je van een stuk grasland diverse afgescheiden paddocks maken. Ook als je daar dan afzonderlijk zand in wil storten. Binnen een x aantal meters van de eigen bebouwing uiteraard, dat mag natuurlijk niet zomaar in je wei die 500 meter verderop ligt. Want het wordt wel als "bouwwerk beschouwd". Net zoals dat je een buitenbak zou willen aanleggen: ook al wil je geen omheining (je kunt de boel neppen met prikpaaltjes, maar alsnog mag je niet zomaar een lading zand op als agrarisch aangewezen grond storten om een bak te maken, maar er zijn vele wegen omheen/tussendoor, dat je toch iets voor mekaar kan krijgen, zo lang je het (de veranderingen) zo dicht mogelijk bij "huis" (hoofdwoning) houdt valt het wel mee.
Hier in Drenthe zijn ze er echter allemaal niet zo lastig mee.

Het scheelt ook stukken of je er iets bedrijfsmatigs/commercieels mee wil, of voor je zelf en de anderhalve pensionklant, want een openbare toegang voor allerlei rijders met hun paarden betekent voor de buurt heel veel overlast aan auto's/trailers e.d. Dat is ook iets om over na te denken, want die zouden dan wel eens bezwaar kunnen gaan maken, ofwel je wordt aangemerkt als manege/pensionstal, waar weer 100 regels meer bij komen kijken.

Dus ook bij het opnieuw indelen van je land om paarden er 24/7 op te laten lopen moet je uitkijken.
Buiten dat word je bij meer dan 7 paarden op je eigen terrein al gauw (in sommige provincies, maar ook volgens de wet) aangemerkt als "een bedrijf "en val je in een aangifteplicht. En DUS in andere tarieven en voorschriften (ook qua mestafvoer)

De kinderachtig-verongelijkte reacties van een chel_huppeldepup moeten we in het hele verhaal maar voor lief nemen, maar met onderbouwde argumentaties is die nog niet gekomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:58

Ik heb de paarden sinds kort aan huis staan. Ze gaan rond 8 uur 's ochtends op de paddock (omdat de wei waar ze normaal in zouden lopen overdag is omgeploegd, rond gelegd en overnieuw ingezaaid), daar hebben ze onbeperkt toegang tot goed ruwvoer, 's avonds gaan ze weer op stal. Onze merrie kan veel verdragen van de ruin maar ze heeft ook haar rust nodig, dat vindt zij erg prettig.
Ook toen ze nog wel op de wei stonden overdag wilden ze graag naar binnen 's avonds. Ik vind het een prettig ritme, je weet hoeveel ze eten per dag, heb ze meer in handen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:27

ik zou mijn paard niet 24/7 buiten willen hebben in de winter, maar een paar uur per dag vind ik wel belangrijk.
Helaas komen ze bij ons in de winter ook weinig buiten, kunnen alleen in de buitenbak (staan daar dan zo'n vier uurtjes in) maar als er ijs en sneeuw ligt en de bak hobbelig is opgevroren gaan ze helemaal niet naar buiten. Ze hebben dus wel eens dagen achtereen binnen gestaan afgelopen winter. Ik vind dit ook zielig, maar het is niet anders.

Bij mij in het dorp zijn maneges en pensionstallingen waar ze echt nooit buitenkomen in de winter en die stallen zijn allemaal vol hoor! Mensen genoeg die dit kennelijk geen probleem vinden!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:38

Zomaar even een tip: Als je in een nat gebied woont, bestraat een deel van je paddock, zodat er altijd een droog stuk is.

Het gebied waar je woont maakt wel veel uit. Veen of klei in Zuid-Holland is vaak echt nat.(Gebieden bijna -7 NAP). Ik denk nog wel natter dan veen in Drenthe.
Dan moet je soms gewoon van de wei af. Een goede paddock maken is dan een geschikt alternatief.

Wij zitten gelukkig op het zand, hier.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 18:46

Een paar steltonplaten (schrijf je dat zo? :') ) in je paddock is nog makkelijker! Hoef je niet moeilijk te doen met verzakken op slechte bodem :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:18

Met sneue mensen die geen normale discussie kunnen voeren zoals chelle_dora ben ik inmiddels wel klaar.

En iedereen die door zit te zagen over "24/7 buiten" moet inderdaad de topic titel nog eens lezen. Hier is niemand die beweert dat 24/7 moet. Paarden staan hier ook 's nachts op stal. Komen wel laat binnen en gaan vroeg weer buiten omdat 12 uur in een box al veels te lang is. Alleen mijn ezeltjes kunnen altijd zelf kiezen, binnen of buiten.

En weer een paar flutredenen waarom de paarden binnen staan.... tuurlijk mag een pensionstal een paddock aanleggen. En een stuk betegelen kan ook altijd. Weer een kwestie van niet willen, ipv niet kunnen.
Niemand hier beweert ook dat je beest op de wei moet. Als ze de ruimte hebben in een paddock is dat een super alternatief als je weide te nat is. Maar dan niet van die kleintjes, gewoon grote paddock waar ze in kuddeverband staan. Hooi aanbieden, klaar. Zo moeilijk is dat toch niet. Dat kan iedereen.