Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tigra_ schreef:Ik denk dat het merendeel zich aan het oude vast houdt omdat eigenaren daar nog steeds voor kiezen. Als je als pensionhouder merkt dat je klanten andere wensen hebben en ook vertrekken dan ga je vanzelf veranderen of stoppen als er geen mogelijkheid is.
Denk namelijk dat het nog vies tegenvalt hoeveel mensen dit echt willen. Want waar een wil is, is een weg. En een keus heb je eigenlijk altijd je moet er misschien andere dingen voor inleveren en dat is denk ik nog het grootste probleem. Het inleveren van wat je hebt op de luxere stal om meer naar een basic stal te gaan.
mika11 schreef:Bij de grote maneges en pensionstallen is meestal niet genoeg ruimte om 's winters de paarden buiten te zetten. Hoogstens 2 of 3 paddockjes die je met 50 of meer paarden moet delen.
Daar heb je soms wachtrijen van mensen die hun paarden willen 'luchten'.
Mijn paard staat op een boerderij met 9 paarden en staan 's winters overdag zo'n 5 a 7 uur buiten.
Maar zelfs van de winter met die vele regen stonden hun echt wel in de blubber.
Toen was ik wel blij dat ze 's avonds en 's nachts op stal stonden.
Nu staan ze weer gewoon dag en nacht in het land.
Dat ze vanaf november weer op stal komen als het donker wordt, vind ik prima.
Maar ik zou niet op een grote manege/pensionstal willen staan waar ze buiten het weideseizoen volledig op stal komen te staan. Gaat toch om zo'n 5 a 6 maanden per jaar.
Dat kun je geen paard aandoen.
Marjoow schreef:mika11 schreef:Bij de grote maneges en pensionstallen is meestal niet genoeg ruimte om 's winters de paarden buiten te zetten. Hoogstens 2 of 3 paddockjes die je met 50 of meer paarden moet delen.
Daar heb je soms wachtrijen van mensen die hun paarden willen 'luchten'.
Mijn paard staat op een boerderij met 9 paarden en staan 's winters overdag zo'n 5 a 7 uur buiten.
Maar zelfs van de winter met die vele regen stonden hun echt wel in de blubber.
Toen was ik wel blij dat ze 's avonds en 's nachts op stal stonden.
Nu staan ze weer gewoon dag en nacht in het land.
Dat ze vanaf november weer op stal komen als het donker wordt, vind ik prima.
Maar ik zou niet op een grote manege/pensionstal willen staan waar ze buiten het weideseizoen volledig op stal komen te staan. Gaat toch om zo'n 5 a 6 maanden per jaar.
Dat kun je geen paard aandoen.
Niet genoeg ruimte is niet het probleem, het probleem is dat er dan gewoon te veel paarden zijn
Depende schreef:Enigszins offtopic: Waar komt die vele regen toch vandaan bij iedereen, als je kijkt op bv de website van het KNMI dan zijn de eerste 4 maanden van het jaar allemaal omschreven als droog, met gemiddeld 20 mm neerslag per maand minder dan normaal. Hoe moet het dan in een normale of zelf natte winter met die paarden?
OT: Marjoow ik ben het met je eens dat die investeringen zeker de moeite waard zijn, maar zo lang mensen blijven zeggen 'het is wel prima zo' gaat geen pensionstal "onnodig" investeren. Als paardeneigenaren nu eens gaan denken aan het welzijn van hun paarden en eisen dat ze altijd naar buiten kunnen dan pas gaat er iets veranderen.
superwoman schreef:Tigra_ schreef:Ik denk dat het merendeel zich aan het oude vast houdt omdat eigenaren daar nog steeds voor kiezen. Als je als pensionhouder merkt dat je klanten andere wensen hebben en ook vertrekken dan ga je vanzelf veranderen of stoppen als er geen mogelijkheid is.
Denk namelijk dat het nog vies tegenvalt hoeveel mensen dit echt willen. Want waar een wil is, is een weg. En een keus heb je eigenlijk altijd je moet er misschien andere dingen voor inleveren en dat is denk ik nog het grootste probleem. Het inleveren van wat je hebt op de luxere stal om meer naar een basic stal te gaan.
Dat is wel makkelijk gedacht hoor....
Heeft gewoon met geld te maken. Even investeren,terwijl een pensionstal toch al weinig opbrengt is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarbij komen er nog vergunningen bij kijken. Ook hebben de klanten niet teveel geld en kun je dus niet te duur worden. Paarden houden is al heel duur... Ook bij luxe stallen speelt geld een rol. Minder luxe stallen...waar denk je dan aan? Geen binnenbak bijv,want menig wedstrijdruiter is dat niet echt een luxe al zeg ik het zelf. Buiten rijden gaat wel,maar ook met lessen etc gaat het wel ten koste van de prestaties
chelle_dora schreef:Iemand er al over nagedacht dat je in sommige gemeentes vergunningen aan moet vragen voor paddocks te maken? En dat als je dat vergunning niet krijgt, je gewoon pech hebt?
Denk dat veel staleigenaren hier met alle liefde en plezier overal paddocks willen zetten, voor ieder paard een. Maar ja, als je je vergunning niet krijgt, wat moet je dan nog doen?
chelle_dora schreef:Iemand er al over nagedacht dat je in sommige gemeentes vergunningen aan moet vragen voor paddocks te maken? En dat als je dat vergunning niet krijgt, je gewoon pech hebt?
Denk dat veel staleigenaren hier met alle liefde en plezier overal paddocks willen zetten, voor ieder paard een. Maar ja, als je je vergunning niet krijgt, wat moet je dan nog doen?
chelle_dora schreef:Tis afhankelijk van de gemeente wanneer een vergunning nodig is. Daarbij komt dat ze niet overal even happig zijn i.v.m. bestemmingsplannen. Vaak kan er ook nog bezwaar aan worden getekend door anderen, waardoor het hele proces weer 500 jaar duurt. Dus dan kan je snel je post wijzigen, maar dat vind ik pas laf en lomp.
Niet de juiste plek voor een pensionstal, hoezo, als je maar een X aantal paddocks mag aanleggen, dan houdt het gewoon opDan heb je prima de plek voor een pensionstal, alleen niet voor alle freaks die het sielugh vinden als het paard 's nachts even binnen moet staan.
chelle_dora schreef:Tigra_ schreef:
Volgens mij heb je topic titel gemist?
Heb ik niet. Maar iedereen heeft het erover dat er dan maar weilanden in paddocks moeten worden veranderd, terwijl je niet overal zomaar klakkeloos paddocks mag gaan aanbouwen.