Weide nemen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Weide nemen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:34

loulou thanx! :) Hier inderdaad al vier jaar blije en gezonde paarden op ons hele kleine stukje grond!

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:42

Jullie hebben het inderdaad erg mooi voor elkaar Sammyoo, volgens mij heb ik je huisvesting al wel vaker langs zien komen. Goed voorbeeld wat je met een klein stukje kan doen :j

Zelf zou ik alleen niet zo'n investering willen doen voor gehuurd land, maar ja ik ben dan ook een zuinige Groninger :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:43

het zou een ideaal stukje zijn om er juist een winterplek van te maken.
[mits je een schuil iets kan en mag maken]
zomers ergens onder brengen voor weidegang.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:44

Sammyoo schreef:
loulou thanx! :) Hier inderdaad al vier jaar blije en gezonde paarden op ons hele kleine stukje grond!

Prachtig! Dat is nou waarom ik van een eigen stuk grond droom!
Hoeveel vierkante meter is dit?
En hoeveel paarden?

Voor een gehuurd land doe je deze investering inderdaad niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 23:46

Blondie_ schreef:

maar voor een gehuurd land kan er met weinig middelen wel dat effect bereikt worden.
een paar [prik]palen en lint doen wonderen.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:14

Dat is helemaal waar Mariska32.
Ik heb 2 paarden op 2600m2 en ze hebben een prachtig leven.
1/3 is paddock de rest wei met weinig gras, ooit kaalgegeten dus vooral onkruid en snel nat... meestal staan ze alleen in de paddock
En in de winter is de paddock grotendeels modder. Verreweg van ideaal dus
MAAR ze hebben 24/7 gezelschap, eten, mogelijkheid te bewegen/rennen en schuilgelegenheid.
Mijn paard staat hier sinds 2 maanden en hoe hij veranderd is dat is niet in woorden te beschrijven.
Van mager..extreem mager..apatisch, onbeweeglijk sulletje naar een glanze, gezonde, vrolijke kerel.
Zegt genoeg!

pattypat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:15

wat een onzin als het maar een beetje beweging heb het hoeft geen 3 provincies te hebben om te loopen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:18

Idd wel fijn dat ze in de winter gewoon buiten kunnen klein stukje weide of niet het is altijd beter dan hele dagen op stan.. mijn € 197 euro pj voor 1 hectare is trouwens in Groningen.. maakt idd heel veel verschil waar je woon al heb ik het geluk dat het nog eens voor mijn deur is ook.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:08

dat maakt idd veel verschil.
ik vind 900,- euro p/j voor de randstad echt nog niet zo heel duur.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:00

Blondie_ schreef:
Sammyoo schreef:

Prachtig! Dat is nou waarom ik van een eigen stuk grond droom!
Hoeveel vierkante meter is dit?
En hoeveel paarden?

Blondie, in totaal hebben we 2140 vierkante meter. De paarden hebben daarvan zo'n 1200 + 600 gras in gebruik. Momenteel staan er 5 paarden op, maar dat is eigenlijk 1 teveel om het voersysteem optimaal te laten verlopen. Als het goed is komt het paard van m'n dochter na haar studie ergens anders te staan, dan zitten we weer op vier.
En het is inderdaad een grote investering, dat doe je niet op huurgrond. Ik denk dat alles bij elkaar, bakbodem, voersysteem, schuilstal, omheining etc tussen de 40.000 en 50.000 euro was. Het was voor ons de mogelijkheid om onze droom uit te laten komen, de grondprijs is hier zo hoog, een boerderijtje met een hectare weiland is hier onbetaalbaar.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:06

Mijn stuk grond is 50 x 60 en daar staan 2 paarden op op een paddock van 20 x40 (kaal gelopen stuk wei), er is een rijbak van 20x40 (gewoon omgeploegde weidegrond) afgezet met lint en prikpaaltjes.
De rest is wei waar ze zo af en toe op kunnen dus paarden houden op een kleiner stuk grond is prima te doen alleen je moet gewoon het hele jaar hooi voeren

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 11:31

Fijn al deze reacties, ik ga er binnenkort weer eens kijken om te kijken of er de mogelijkheid is om een bak aan te leggen waar ze dan in kunnen staan en die gebruikt kan worden om in te rijden. Het punt is alleen dat ik ze dan moet bijvoeren maar waar laat ik dat? Er mag namelijk geen container o.i.d op komen, misschien wel in de toekomst.

Door deze reacties ga ik toch weer kijken of het mogelijk is! Bedankt!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:42

Kimberley, wij hebben het hooi in een oude tweepaardstrailer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:06

Ideaal is het niet natuurlijk, zeker niet als je het over paarden hebt, ponies dat is al een stuk makkelijker.

Maar met zo'n klein stukje land wordt het echt voor jezelf en de paarden sowieso niet leuk als je het weiland laat, dan is het binnen een paar weken kaal gevreten en stuk gelopen.

Je hebt dus sowieso een stuk verharding nodig waar ze altijd met droge voeten kunnen staan, en waar je zelf je eigen spullen op kunt slaan. Denk aan je zadelkast, voer, gereedschap en kruiwagen voor weghalen van de mest en het kruien van hooi.... En het hooi, daarvan zul je erg veel nodig gaan hebben, reken op minimaal een half baaltje per paard per dag. Dat moet je ook ergens droog neer kunnen leggen. Dan kun je wel voor balen gaan die je op pallets legt en waar je een stevig dekzeil overheen spant, of ingesealde balen voordroog hooi, maar dat is wel een beetje getob om dat elke keer open en weer dicht te maken.

En als je het diervriendelijk wilt houden heb je toch echt een plek nodig waar de paarden kunnen schuilen, schaduw in de zomer en beschutting in de winter.

Dan nog een stuk zand, waar ze ook als de wei te nat is, lekker kunnen lopen, slapen, rollen, rennen en spelen, en waar je zelf ook nog in kunt rijden. Wil je een fatsoenlijk bakje hou dan minimaal 15 x 30 meter aan.

Dan heb je nog een plek nodig voor de mesthoop, en denk aan eventueel afvoeren van mest en aanvoeren van hooi en water.

Maar je paarden op een weitje plempen zonder schaduw / beschutting zou ik zeker niet doen hoor :n

Mukkie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 16:08

Beetje een late reactie van mij maar misschien heb je er alsnog iets aan.
2000 m2 is inderdaad te klein om je 2 pony's en shet op te kunnen houden 24/7 het gehele jaar of winter. Dat is
inderdaad binnen 2 weken kaal. Het groeit daarna bijna niet aan in de winter. Dan groeit gras traag tot niet.
In de zomer periode kun je er 2 weken mee toe waarna je hooi zult moeten voeren.

Als ik kijk naar de hoeveelheid land dat ik hier in de buurt kan huren dan is dat minimaal.
Wij hebben zelf genoeg weiland maar als er iets vrij komt voor een goede prijs zou ik het meteen huren.
Gezien de markt zou ik het dus huren en er nog een stuk bij zoeken van minimaal 2000m2. Dan kun je mooi omwisselen iedere 2 weken.
Wanneer je zeker niet wilt bijvoeren in de zomer moet je inderdaad wel gaan denken aan een hectare per paard.
In de winter zul je inderdaad een stuk moeten hebben waar je ze droog kunt zetten. Dan, of eigenlijk in september al, begint het bijvoeren. Je moet erg veel weiland (minimaal 1,5 hectare per paard denk ik ) hebben om paarden buiten te kunnen laten staan gedurende de Nederlandse winters zonder dat ze de boel vertrappen en alles kaal hebben gegeten. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:50

kiimberley schreef:
Bedankt voor de reacties. Een beetje jammer hoe mensen over me praten; als je hoort hoeveel ze er wilt opproppen etc. Reageer gewoon normaal, ik vraag op tips en om meningen, ik zeg niet dat ik het ga doen dus doe niet zo aanvallend aub, het moet wel leuk blijven.

Na het lezen van de reacties is het me duidelijker geworden, twijfelde zelf ook al er over de grootte en hierdoor is het bevestigd. Het is simpelweg gewoon te klein.

Bedankt voor de reacties, reacties zijn nog welkom hoor als je goede ideeen hebt! Ik blijf elke optie bekijken dus ;) Misschien als ik voor de winter wat anders zoek.. Hmm blijft lastig zo klein. Kans is groot dat ik er vanaf zie!

Je kunt het best gebruiken, maar dan moet je zorgen dat je in de buurt nog meer stukjes wei hebt. Dan kun je ze gewoon regelmatig omweiden naar een ander weitje. Zo doen mensen hier in de buurt het ook met pony's en schapen. Dan hebben ze het stuk in bruikleen en lopen er en paar weken beesten op en dan staat het weer een aantal weken/2 maanden leeg en als het gras weer lang genoeg is komen er weer beesten op of hooien ze het.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:00

Wij hebben hier ongeveer 4500 m2 voor de paarden, dat is ingedeeld met in een hoek de stallen met direct daar aan grenzend de bak van 20 x 40, direct aan de bak grenst de paddock, die is ook een 800m2 maar niet zo mooi vierkant als de bak, dan is de rest weide, die is op dit moment opgesplitst in 2 stukken.
Ze gaan hier het hele jaar door naar buiten, 's ochtends rond 8 uur de bak en paddock met onbeperkt hooi. Eind van de middag gaan ze op de wei tot dat ze zelf aangeven dat ze naar binnen willen. Ze komen niet op de wei als deze kletsnat is. Ik moet zeggen dat ik het aardig red met 2 paarden. Je moet wel bijvoeren dat weer wel, maar ja het is het een of ander hé..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:04

Sammyoo schreef:
Kimberley, wij hebben het hooi in een oude tweepaardstrailer.

kiimberley schreef:
Fijn al deze reacties, ik ga er binnenkort weer eens kijken om te kijken of er de mogelijkheid is om een bak aan te leggen waar ze dan in kunnen staan en die gebruikt kan worden om in te rijden. Het punt is alleen dat ik ze dan moet bijvoeren maar waar laat ik dat? Er mag namelijk geen container o.i.d op komen, misschien wel in de toekomst.

Door deze reacties ga ik toch weer kijken of het mogelijk is! Bedankt!

Maar in een trailer kan je geen grote hoeveelheden kwijt, dan moet je wel rekening houden met regelmatig hooi halen.
Ik weet niet hoe een leverancier er tegen over staat als je maar steeds een paar baaltjes komt halen (prijstechnisch gezien).
Wij hebben de luxe van een grote loods waar we net 5 ton hooi in hebben opgeslagen. Ik haal dus met regelmaat een trailer halfvol op en leg dat thuis in de schuur.
Buiten heb ik wel wat 100 kg baaltjes in folie, dat is wel handig want daar heb je geen opslag binnen voor nodig, kan je daar niet aankomen bij jou in de buurt?

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 15:08

Het topic is inmiddels verouderd. Bedankt voor de reacties. Ik heb de weide niet genomen!

Mede door jullie adviezen :)