Hoe belangrijk is het rijden voor jouw??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe belangrijk is het rijden op je paard voor jou?

Heel belangrijk, als het regelmatig zou voorkomen dat hij kreupel is verkoop ik hem.
21 (13%)
Wel belangrijk, maar zou hem toch niet kunnen verkopen
65 (42%)
Redelijk belangrijk, ik zou het eerst een paar jaar aankijken, gaat het dan nog niet beter, dan alsnog verkopen
29 (18%)
Onbelangrijk, ik zou netzolief elke dag met hem aan de hand stappen
39 (25%)

Totaal aantal stemmen: 154

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:19

ik vind het rijden wel heel erug belangrijk.. omdat ik toch verder wil in de western sport.. als hij dus echt heel vaak kreupel zou zijn.. zou ik er echt wel serieus over na denken om hem te verkopen.. misschien klinkt het een beetje bot.. maar ik ben echt wel gek op mijn skatje, maar er is vast nog wel iemand die het er wel voor overheeft en net zo gek op hem zal zijn..

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:12

[quote="gomir"]Ik heb een paard primair om wedstrijden te rijden en niet als een soort plaatsvervangende cavia...
Verward
Lekker denigrerend zeg. Alsof je net zo goed een cavia kunt nemen als je paard geen wedstrijden meer kan lopen. Gelukkig is mijn paard meer voor me dan een winstpuntenmachine !!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 20:24

Ik heb mijn paardje om lekker te recreeren, mij maakt het niet uit als ze af en toe kreupel is, dan zorg ik zo goed mogelijk voor haar en heb ik ook een goed gevoel als het door die zorg weer over gaat!
ze heeft vorige winter een half jaar stilgestaan, omdat ze redelijk losgeslagen was Bloos , maar toen hebben we haar ook niet verkocht omdat ik niet meer kon rijden, er zijn wel belangrijkere dingen dan alleen maar rijden, trainen en hogerop komen vind ik.
Ik ga veel liever lekkere buitenritjes maken en af en toe trainendan elke dag trainen en elk weekend op concours!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:25

oberon"]
[quote="gomir schreef:
Ik heb een paard primair om wedstrijden te rijden en niet als een soort plaatsvervangende cavia...

Lekker denigrerend zeg. Alsof je net zo goed een cavia kunt nemen als je paard geen wedstrijden meer kan lopen. Gelukkig is mijn paard meer voor me dan een winstpuntenmachine !!!
[/quote]

Het is niet letterlijk bedoeld, maar ik heb mijn paarden gewoon voor de sport. Kan er geen tien houden en als een paard niet geschikt is voor het doel waar ik hem voor heb dan houdt het op...Het zijn gewoon te dure knuffeldieren.
Ik zou het liefst alles houden, maar je moet weleens keuzes maken...

Het zijn trouwens geen winstpuntenmachines voor me hoor Het zijn echt wel mijn vriendjes, maar als je een bepaald doel hebt moet je weleens keuzes maken...

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:34

Ik heb gekozen voor de laatste optie. Rijden vind ik leuk, maar als het niet zou kunnen dan zou dat geen ramp zijn.
Wel hoop ik dan dat mijn paard niet voortdurend pijn heeft, want dat zou ik veel erger vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:53

Ik heb er van de zomer ook flink over nagedacht, omdat Kawa steeds dat beetje kreupel was.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat hij mag blijven, mits het dierwaardig blijft.
Dus zolang hij elke dag vrolijk in de wei staat, zal ik hem houden, ook al betekend dat geen rijden.
Genoeg andere paarden om te rijden.
geen eigen paarden, want 1 is duur genoeg voor mij, maar aan rijden en trainen wat ik ook graag doe, geen gebrek.
Daar hoeft mijn paard niet voor weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:54

oberon"]
[quote="gomir schreef:
Ik heb een paard primair om wedstrijden te rijden en niet als een soort plaatsvervangende cavia...
Verward
[/quote]

aangezien dit ook deels mijn quote is Knipoog zie het antworod van gomir.

Een cavia is trouwens wel veel goedkoper, maar te klein om te knuffelen Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:16

gomir schreef:
Het zijn trouwens geen winstpuntenmachines voor me hoor Het zijn echt wel mijn vriendjes, maar als je een bepaald doel hebt moet je weleens keuzes maken...

hier is toch niet echt sprake van een onvoorwaardelijke vriendschap geloof ik..........

we zijn vriendjes, tenzij...., totdat.......

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:32

Als ik alle paarden had moeten houden die ik gehad/gereden heb in ruim 8 jaar tijd dan had ik nu een stuk of tien paarden gehad...Niet erg haalbaar voor een particulier en zeker niet naast een studie Knipoog

Ik heb een bepaald doel voor ogen en als een paard achteraf minder geschikt blijkt te zijn dan verwacht/gehoopt dan houdt het gewoon op!
Ik heb geen zin om over drie jaar nog in het M rond te rijden, omdat mijn paard dat op zijn tenen net redt. Dat is voor hem niet leuk en voor mij niet leuk...Ik zie het probleem niet zo Verward
Natuurlijk kan ik hem dan recreatief gaan rijden of NH gaan doen of wat je ook maar kan verzinnen, maar ik heb daar geen plezier in. Is het dan leuk voor mijn paard om iedere dag een chagrijnig baasje op zijn rug te hebben, dat eigenlijk liever een ander paard had gehad Verward (en dan heb ik het nog niet over het feit dat dit paard ook ontzettend graag werkt en meegaat naar les/concours, maar gewoon de capaciteiten mist)
Lijkt mij eerlijker om het dier dan te verkopen aan iemand die wat minder ambities heeft en ontzettend veel plezier aan het paard gaat beleven!

Ze gaan echt niet weg als ze een keer kreupel zijn of niet lekker, maar als ze blijvend geblesseerd zijn of gewoon het niveau niet aankunnen gaan ze wel weg! En daar kun je het mee eens zijn of niet, ik vind het heel reëel.

(zit op dit moment in deze situatie en we hebben besloten om het betreffende paard van het voorjaar in de verkoop te doen Is voor ons beide een goede oplossing. Dat beslis ik echt niet in tien minuten, maar soms moet je weleens afscheid nemen van een dier )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:47

Cinzano schreef:
Ik vinden paarden gewoon te duur om ze te houden en er niet op te kunnen rijden.

ben ik helemaal met je eens als ik niet meer kan rijden, dan houdt het op voor mij, kijk als je hem bij huis heb staan dan is het anders, maar in de kost kost toch een hoop geld,en tijd, en okee een paar keer wat makeren is niet erg maar het moet wel leuk blijven!

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:57

het ligt eraan of hij iets erg wordt wat nooit beter wordt of iets wat wel beter wordt. rijden of niet rijden maakt me niet zo uit doe net zo lief veel omgaan met het paard.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 01:00

Het maakt niks uit of ik het er wel of niet mee eens ben. Iedereen doet het op z'n eigen manier. Waarmee ik absoluut niet wil suggereren dat je niet goed voor je paarden zou zijn.

Wat me wel duidelijk is geworden is dat bij sportpaarden de sport letterlijk voor de paarden gaat. Niet persé ten koste van het paard maar zeker wel vòòr het paard.

Ik vind het gewoon jammer dat veel van dit soort paarden voortijdig aan hun einde wordt gebracht omdat mensen geen zin hebben geld te besteden aan een dier waar ze niet meer mee kunnen rijden.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 02:00

Ik vind het super om eindelijk te kunnen rijden op Cheyenne, maar ik heb een jaar moeten wachten omdat ze nog te jong was om in te rijden en ik genoot dat jaar net zoveel van haar als nu. Rijden is dus niet heel belangrijk en ik zou net zo lief andere dingen met haar doen!!! Maar rijden is wel heel leuk....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 09:56

ellenlouise schreef:
Het maakt niks uit of ik het er wel of niet mee eens ben. Iedereen doet het op z'n eigen manier. Waarmee ik absoluut niet wil suggereren dat je niet goed voor je paarden zou zijn.

Wat me wel duidelijk is geworden is dat bij sportpaarden de sport letterlijk voor de paarden gaat. Niet persé ten koste van het paard maar zeker wel vòòr het paard.

Ik vind het gewoon jammer dat veel van dit soort paarden voortijdig aan hun einde wordt gebracht omdat mensen geen zin hebben geld te besteden aan een dier waar ze niet meer mee kunnen rijden.

ik ben het volledig met gomir eens, en toch moet je misschien eens deze topics lezen:

[HAW] Bokt paard verkiezing 2003
[VvdD] Raimaer en Wadhnu wreed gescheiden Extreme duivel
[VvdD] Trammelant wordt oud *update Haha!*

over Trammelant, 26 en al 23 jaar bij ons.
Maar nu een gewetensvraag aan iedereen die vindt dat het 'immoreel' is om je paard te verkopen als die niet geschikt is voor de sport. Jullie (even generaliseren) vinden het belangrijk dat je een goede band heb t met je paard, er fijn mee kunt wandelen/knuffelen/plezier hebben, noem maar op. Maar nu blijkt het een pismerrie te zijn, die heel chagrijnig is en gewoon met rust gelaten wil worden. Blijft ze dan ook?

Wat voor mij de overweging is, is of het paard met plezier en interesse zijn werk kan doen, en dat kan dus van alles zijn. Hierboven werd al eens geroepen, wat doe je met een fokmerrie die geen veulen meer kan krijgen, ik heb het net over een knuffelpaard, gomir heeft een sportpaard (ik ook trouwens), allemaal voorbeelden van gebruiksdoelen. Als dat paard daar niet gelukkig in is of het gewoonweg niet kan, dan moet je keuzes maken. En dan kun je dus een ander gebruiksdoel kiezen of een ander paard kiezen. En aangezien ik wedstrijden leuker vind dan (alleen maar) knuffelen................... En zowel gomir als ik nergens beweerd dat ze weg gaan zodra er een keer geen wp gehaald wordt. Maar als ze het gewoon niet aankunnen, moet je eerlijk zijn tegenover jezelf EN je paard.

Maar ik word er aardig moe van dat dat meteen gezien wordt als alleen maar om de sport geven en je paard gebruiken. Ja, ik gebruik mijn paard, maar dat doet iedereen die niet Groningen koopt en daar permanent in het wild laat lopen. Misschien ben ik wel eerlijker door een paard niet koste wat kost iets te laten doen wat hem niet ligt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:42

Lielle en Gomir, ik sluit me helemaal bij jullie aan.

Je moet ook eerlijk zijn tegenover je paard. Als jij met tegenzin naar je paard gaat omdat het rijden niet meer gaat of het niet meer klikt, ben je imo niet goed bezig. Daar worden noch paard noch eigenaar beter van. Als je dan je paard verkoopt aan iemand anders die een ander gebruiksdoel heeft en je koopt zelf weer een nieuw paard dan zijn er toch 2 partijen weer happy?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:55

Ff reageren Lachen
Ik heb dus al gezegd dat Kawa wel bij mij blijft.
Ook ik ben klaar met hem in de sport.
Met springen kan hij nog wel, maar ik niet, met dressuur net andersom.
Ik ben wat Kawa betreft erg penny achtig Haha!
Maar ondanks dat ik geen wedstrijden meer met hem rij om het eerlijk voor hem te houden, heb ik toch zeker nog heel veel plezier van/met hem.

Verder zeg ik wel dat als ik ooit een ander paard koop, deze wel voor de verkoop zal zijn.
Ik zal proberen aan een ander minder te hechten.
Maar ik ben gewoon daarin een echte doos. Bloos

Een pismerrie zou ik niet vlug kopen.
Dit omdat die vaak in de sport ook niet fijn zijn en in de stal ook niet.
En ook niet makkelijk weer te verkopen zijn.
Karakter van het paard staat bij mij heel erg hoog.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 14:23

Lielle schreef:
Maar ik word er aardig moe van dat dat meteen gezien wordt als alleen maar om de sport geven en je paard gebruiken. Ja, ik gebruik mijn paard, maar dat doet iedereen die niet Groningen koopt en daar permanent in het wild laat lopen. Misschien ben ik wel eerlijker door een paard niet koste wat kost iets te laten doen wat hem niet ligt.

Ho ho, maar daar heb ik geen problemen mee en dat heb ik ook nergens verkondigd!! Zolang het paard en ruiter er plezier in hebben is dat alleen maar positief. En aangezien er weinig mensen zijn die een stuk land ter grootte van Groningen hebben vinden de meeste paarden een beetje afleiding wel zo leuk.
Ook heb ik geen problemen met iemand die zijn paard verkoopt vanwege een niet passende combinatie. Alhoewel het wel zo fijn is als mensen van tevoren goed nadenken of een bepaald paard wel bij ze past!

Het is meer de 'laatste' gang die de meeste paarden maken waar ik moeite mee heb.
Voorbeeld: sportpaard, kan om wat voor reden dan ook niet meer in de sport lopen. Wordt verkocht als recreatiepaard, goed tehuis, iedereen blij. Ex-sportpaard en nu recreatiepaard kan op een gegeven moment niet meer bereden worden. Recreatieruiter wil er van af. Heeft maar tijd/geld voor één paard. Paard moet dus wijken voor een 'rijdbaar' exemplaar.
Alle goede bedoelingen ten spijt lukt het niet om een goed 'baasje' te vinden en gaat het paard de handel in. En dan hoef je je natuurlijk niet af te vragen wat er met zo'n niet-rijdbaar paard gebeurt........

Ik begrijp heus wel dat dingen niet altijd zo zwart-wit liggen als ik hierboven vertel maar ik vind wel dat er vaak te makkelijk over gedaan wordt. Dieren hebben nu eenmaal geen zelfbeschikkingsrecht en zijn volledig afhankelijk van ons. Ik vind gewoon dat we daar best wat meer over na mogen denken.

En om op je vraag terug te komen. Mijn merrie kan ook nauwelijks meer bereden worden en ik heb geen tijd voor een ander paard. Ook is ze niet knuffelig, een beetje een pis-merrie geworden en nog wat dingen Knipoog .
Maar ik heb haar wel uitgekozen en mijn vriendschap naar haar toe is onvoorwaardelijk. Ze mag dus tot haar dood blijven! En uiteraard zolang haar leven dierwaardig is.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 15:57

Ik vind het rijden wel erg belangrijk maar als mn pony regelmatig kreupel zou lopen dan zou ik hem toch niet weg doen...
Als mijn pony niet meer in de sport zou kunnen mee draaien zou ik hem waarschijnlijk ook verkopen. Ik ben gewoon geenrecreatie ruiter en heb uitdaging nodig om naar toe te werken ( maakt verder niet uit hoe lang het duurt) anders ga ik me vervelen en neem ik het rijden niet meer serieus.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:10

Ik denk dat het inderdaad voor een heel groot gedeelte te maken heeft met het gevoel dat je voor het paard hebt.

Als Marca morgen verkocht is dan zal ik daar geen halve minuut van wakker liggen ondanks dat k toch erg gek ben op het paard.

Marit is onder voorbehoud verkocht en daar kan ik alleen maar blij om zijn.

Prins is 10 jaar geleden afgemaakt en kan ik nog steeds snachts van huilen...............

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:20

ONbelangrijk. En dat meen ik uit het diepst van mijn hart. Rijden is voor mij een bijzaak. Het plezier dat ik aan mijn makker heb in het algeheel dat is belangrijk. De omgang, het respect. Alles. En of ik dan met hem aan het spelen, wandelen, rijden of wat ook ben, dat is allemaal bijzaak.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:20

Eigenlijk ben ik gewoon een opper-pennymeisje Haha!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 16:56

Ik zouy niet zonder kunnen. Ik ben begonnen op een manege, omdat ik toen niet op onze eigen pony durfde. Als ik daar nu nog zou moeten rijden had ik allang niet meer gereden, dat vond ik echt niks aan. Nu ik wedstrijden rijd kan ik ookniet meer zonder wedstrijden. Als ik een maand geen wedstrijd heb, dan rijd ik ook minder en wordt ik makkelijker, zo van ik kan nu wel een dagje overslaan. Als er een wedstrijd voor de deur staat wordt echt wel fanatiek. Heb nu paard sinds woensdag kreupel staan, maar ik verveeld me kapot gisteren!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 19:03

Rijden is zeker wel van belang voor mij. Ik heb net de beslissing genomen om mijn paard door meerdere oorzaken niet meer te starten, maar ze blijft wel. Wat dat betreft sluit ik me helemaal aan bij Kawa.

Bovendien kan ik mijn paard nog wel gewoon rijden. Zolang ze geen pijn heeft blijft ze lekker bij mij Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 21:30

Dat zelfde geld voor mij. Maar ik merk wel dat hij nu wat aandacht betreft wel wat moet inschikken omdat ik nu meer andere paarden rijd, en niet meer tijd ter beschikking heb... Nu is hij ook niet zo'n knuffelpot, daar is hij vaak te ongedurig voor. Hij is het gelukkigst in de wei met andere paarden en als hij te eten krijgt Knipoog
Hij wordt wel liever en aanhankelijker als ik hem meer kan rijden, maar dat kan vanwege zijn spat nu nog niet. Hopelijk trekt hij wel zo bij dat ik weer gewoon lekkere buitenritten kan maken met hem samen met anderen. Dan is iedereen gelukkig...

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 10:10

ik vind het rijden eigenlijk wel belangrijk om te rijden, maar ik zou dr nooit kunnen verkopen
ik vind het belangrijk dat mn paard er plezier in heeft, ik heb heel veel geluk daarmee, want ik hoop dat we hoog komen!!!