boxdeur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 01:04

Owhh oke, onze deuren zijn 1.40 hoog, scheeld miss ook al.
Haha das idd niet zo handig dan idd, moeten ze elke keer die rubberen matten uit de stal halen, hoop romp slomp idd.
Nee is idd niet gemakkelijk, heb ook shetlanders en welshjes, maar die staan gwn buiten met een schuilstal en de binnenstallen zijn aan de binnenkant met deuren van 1.40, waar de paarden overheen kunnen kijken en de buitenkant zijn de luiken op 1 meter hoogte, maar met weefrek erin(zodat t hoog genoeg is voor de grote paarden), die zo weer verwijderd zou kunnen worden, mocht er een kleine pony in komen te staan.
Dus ik heb dat probleem niet haha.
Maar als me iets te binnen schiet laat ik t je wel ff weten.

xkelleyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 01:05

mijnlieverd schreef:
Owhh oke, onze deuren zijn 1.40 hoog, scheeld miss ook al.
Haha das idd niet zo handig dan idd, moeten ze elke keer die rubberen matten uit de stal halen, hoop romp slomp idd.
Nee is idd niet gemakkelijk, heb ook shetlanders en welshjes, maar die staan gwn buiten met een schuilstal en de binnenstallen zijn aan de binnenkant met deuren van 1.40, waar de paarden overheen kunnen kijken en de buitenkant zijn de luiken op 1 meter hoogte, maar met weefrek erin(zodat t hoog genoeg is voor de grote paarden), die zo weer verwijderd zou kunnen worden, mocht er een kleine pony in komen te staan.
Dus ik heb dat probleem niet haha.
Maar als me iets te binnen schiet laat ik t je wel ff weten.

Ja inderdaad! in ieder geval heel erg bedankt

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 01:16

Wij hebben van een oude houten kinderbox een wand in de breedte op maat gemaakt van de deuropening. Met een extra balkje achter de deuropening zijn er aan beide kanten twee verticale gleuven gemaakt waar we het hekje in laten zakken. Met een lijntje van de bovenkant van het hekje naar het lager geplaatste gat van de onderste sluiting van de originele deur (kunnen jullie het nog volgen?) wordt voorkomen dat de pony's het hekje er zelf uittillen. Dat lijntje is van schrikdraad (toeval) maar het blijkt goed tegen te gaan dat ze aan het lijntje gaan knagen.

Ik heb toevallig een paar maanden geleden een filmpje gemaakt van de stallen, waar je het hekje wel aardig op kan zien (vanaf 0.36). Het touwtje hangt hier trouwens los.

http://www.youtube.com/watch?v=B7fE4wowfcY

Het hekje wordt wel aangevreten, je zou dat kunnen voorkomen door de bovenkant af te werken met een metalen profiel. Of je maakt het hekje van metaal.

Shirley

Re: boxdeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 01:22

Wat een scheet van een pony <3

Maar blijft zo'n hekje ook heel als daar de billetjes eens lekker aan geschuurd worden ??

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 01:28

Nee, zo'n iel houten hekje niet. Ik gebruik het alleen maar als ik zelf in de buurt ben. Ik vind het ook te laag om het zonder toezicht te gebruiken. De hele constructie is namelijk in een half uurtje in elkaar geknutseld en niet bepaald op maat gemaakt. Ze staan alleen in de winter 's nachts op stal en dan gewoon met de hoge deur dicht. Dan is het toch donker en valt er toch niets te zien...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 01:52

Ja precies, dat zou ik ook doen :D

Maar wat een leuk beest, zoals hij die bakjes ook aangeeft :))

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 02:00

Hij weet erg goed dat hij met dat aangeven nog een extra handje brokjes kan verdienen. Hij gaat na het aangeven van zijn eigen bak heel ijverig de bak van zijn stalmaatje ophalen en aangeven, ook al is die nog niet klaar met eten...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 02:09

Wat een slimmerd :D

xkelleyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 14:11

DonCamillo schreef:
Wij hebben van een oude houten kinderbox een wand in de breedte op maat gemaakt van de deuropening. Met een extra balkje achter de deuropening zijn er aan beide kanten twee verticale gleuven gemaakt waar we het hekje in laten zakken. Met een lijntje van de bovenkant van het hekje naar het lager geplaatste gat van de onderste sluiting van de originele deur (kunnen jullie het nog volgen?) wordt voorkomen dat de pony's het hekje er zelf uittillen. Dat lijntje is van schrikdraad (toeval) maar het blijkt goed tegen te gaan dat ze aan het lijntje gaan knagen.

Ik heb toevallig een paar maanden geleden een filmpje gemaakt van de stallen, waar je het hekje wel aardig op kan zien (vanaf 0.36). Het touwtje hangt hier trouwens los.

http://www.youtube.com/watch?v=B7fE4wowfcY

Het hekje wordt wel aangevreten, je zou dat kunnen voorkomen door de bovenkant af te werken met een metalen profiel. Of je maakt het hekje van metaal.

Wat slim bedacht! Ik zal is kijken alleen zal doe voor moj pony iets hoger moeten maar bedankt!!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:20

Heb je er al aan gedacht om een spoorbiels voor de staldeur te leggen (wel vastmaken uiteraard)? Ik ken iemand die dat gedaan heeft en dat werkte toen heel goed. Daar kan ze dan met haar voorhoefjes op staan en dan kan ze wel naar buiten kijken

xkelleyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 17:01

pluisje88 schreef:
Heb je er al aan gedacht om een spoorbiels voor de staldeur te leggen (wel vastmaken uiteraard)? Ik ken iemand die dat gedaan heeft en dat werkte toen heel goed. Daar kan ze dan met haar voorhoefjes op staan en dan kan ze wel naar buiten kijken

Dat gaat helaas bij ons niet ze worden met de shofel gemest

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:00

Bij manege Vermeer in Bunschoten hebben ze een stal waar de deur aangepast is voor een kleine pony. Dat zag er ook uit zoals op die foto van de stal die naast de deur een verlaging had alleen dan zit die verlaging dus in de deur. Misschien een optie om eens te informeren of het merk stallen ook zulke deuren hebben? Ziet er dan gelijk netjes uit en wie weet wil de staleigenaresse een deel van de kosten op zich nemen? Er zullen in de toekomst misschien meer kleine pony s komen te staan op die stal?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:31

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:41

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:44

Er bestaat zoiets als puppypanelen
http://www.google.nl/search?q=puppypane ... 82&bih=564
Die zijn er in verschillende maten en van sterk metaal (dus schuren kan :D ) die kun je op verschillende manieren vastmaken zonder dat daar veel werk aan de normale konstruktie bij komt kijken.
Als je één kant schanierend maakt kan hij ook gewoon naar binnen toe opendraaien, zodat je makkelijk kunt uitmesten etc.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:51

Zou dan wel een houten plaat o.i.d. tegen de spijlen monteren, weet natuurlijk niet hoe klein ( en hoe fel ;) ) de pony is, maar zou niet graag zien dat er bij een keertje uithalen een hoefje tussen die spijlen kwam te zitten :n

Verder zijn die panelen inderdaad ideaal, kunnen aardig wat hebben en blijven ook netjes als ze goed behandeld zijn, wij hebben er binnen zelfs een paar hele boxjes van gemaakt ( wel met plaatmateriaal aan beide zijden :) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:59

Je hebt ze van mazen van 5x5 en zelfs nog kleiner,maar dan wordt het materiaal vaak ook dunner.
Alleen spijlen zou ik ook niet nemen.

xkelleyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:08

Ster_Quinty schreef:
AlexandraM schreef:
http://www.groothandelruitersport.nl/sh ... rhang.html

dit lijkt me een oplossing te kunnen zijn

Dit lijkt me idd een goede oplossing, als het natuurlijk mogelijk is de staldeur eruit te halen;)

Zoiets als hier afgbeeld word hebben we al gehad maar dit maak ze kapot.. En komt er gewoon doorheen

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:12

Ik heb topic niet helemaal doorgelezen, maar kan je niet 2 ijzeren kettingen gebruiken als "staldeur"?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:16

IJzeren kettingen krijg je nooit strak gespannen en dan kunnen ze er doorheen kruipen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:57

Die puppypanelen lijken me een hele goede oplossing, in ieder geval sterk genoeg en bestand tegen aanvreten. Je zou ze kunnen monteren zoals in mijn filmpje (dus laten zakken in een gleuf), maar een beetje handig iemand kan ze vast ook wel bevestigen met scharnieren. Als je dat aan de binnenkant van de bestaande deuropening doet, kan de originele deur gewoon blijven zitten. Dan draait het puppypaneel wel naar binnen ipv naar buiten, maar met een pony (en genoeg ruimte in de box) lijkt me dat geen probleem.
Mijn houten kinderboxpaneel zit trouwens ook aan de binnenkant, de boxdeur zelf kan nog steeds open en dicht.