beenbescherming en springschoenen in de wei??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:28

Als je paard 's nachts op stal staat kan je hem nu makkelijk terug zetten naar bijvoorbeeld een 150 grams deken en over een paar dagen naar een ongevoerde deken als je het geleidelijk aan wil doen. Kijk ook gewoon naar wat het weer doet: ik heb de afgelopen winter ik denk wel drie keer gewisseld van mijn ongevoerde regendeken met een gevoerde deken en zelfs weer de 250 grams winterdeken (dat is overigens de dikste deken die ik heb, ik heb een KWPN'er) Een paard kan zichzelf heel goed warm houden met zijn eigen vacht, zolang hij maar goed te eten en drinken krijgt. Die van mij staat sinds vorig weekend lekker zonder deken, de week daarvoor heeft ze onder een ongevoerde regendeken gestaan, en daarvoor onder een 100 grams dekentje.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:31

Snadrem schreef:
Als je paard 's nachts op stal staat kan je hem nu makkelijk terug zetten naar bijvoorbeeld een 150 grams deken en over een paar dagen naar een ongevoerde deken als je het geleidelijk aan wil doen. Kijk ook gewoon naar wat het weer doet: ik heb de afgelopen winter ik denk wel drie keer gewisseld van mijn ongevoerde regendeken met een gevoerde deken en zelfs weer de 250 grams winterdeken (dat is overigens de dikste deken die ik heb, ik heb een KWPN'er) Een paard kan zichzelf heel goed warm houden met zijn eigen vacht, zolang hij maar goed te eten en drinken krijgt. Die van mij staat sinds vorig weekend lekker zonder deken, de week daarvoor heeft ze onder een ongevoerde regendeken gestaan, en daarvoor onder een 100 grams dekentje.

heeft die van jou een dunne of dikke vacht?
hij staat nu met een zomerdeken, moet ik er dan vanacht een dun gevoerde( denk 150 gram) op leggen of deze erop laten?

en ik hoor allemaal dik inpakken geeft minder weerstand.
ik heb hem nou een winter heel dik ingepakt gehad, zou zijn weerstand daardoor echt achteruit gegaan zijn??

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:38

Die van mij heeft een dunne vacht. Ik begin in principe met dekens als de 'R' in de maand is. Dus vanaf september, oktober zoiets. Ik begin dan met een ongevoerde regendeken, als de temperatuur rond de 5 a 0 graden komt gaat de 150 grams deken er op, en onder de 0 wordt het de 250 grams deken.

Op het moment dat de temperatuur weer gaat stijgen, komt de 150 grams deken weer zodra de temperatuur tussen de 2 en 10 graden komt. Zakt het weer naar onder 0, dan gaat de dikkere deken er weer op. Boven de 10 graden (ongeveer) gaat de ongevoerde regendeken weer op. Dat hou ik dan zo ongeveer aan. Als de temperatuur rond de 14 a 15 graden komt, gaat de deken lekker af. In april stop ik over het algemeen met de dekens, dan zit de temperatuur meestal wel goed (al zorgt dit jaar wel voor wat verassingen, haha!)

Als ik jou was zou ik die dikke deken er af halen en er bijvoorbeeld 150 grams op leggen (als je die hebt). Te warm is namelijk niet fijn voor een paard, zeker niet met die zon zoals hij de laatste dagen is. Zoals iemand hier ook al aanhaalde: je moet je paard wel de kans geven om zelf ook een beetje weerstand op te bouwen. Bij mij staan er op stal ook paarden die nu nog in dikke dekbed achtige dekens staan, daar heb ik dan ook ontzettend mee te doen. En dan staan ze nog niet eens buiten, maar gewoon binnen, uit de wind in een warme stal!

Collie2008

Re: beenbescherming en springschoenen in de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:43

Een paard krijgt geen slechte weerstand van een dikke deken. Krijg ik ook niet van een dikke jas. Een slechte weerstand krijg je door te slechte/eenzijdige voeding, te weinig beweging, etc.

Ziek wordt je van virussen of bacteriën en niet van kou

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:53

heb niet alle berichtjes terug gelezen.. dus sorry als het al genoemd is.
Maar als jij eigenlijk alleen bang is dat hij op zijn eigen hoef trapt, heb je aan alleen springschoenen wel genoeg!
Mijn paard staat om die reden ook met springschoenen in de trailer (gewoon voor het geval dat) en in de wei zonder bescherming. Maar jij kent je paard het best, dus als jij denkt dat hij bescherming nodig heeft.. Zou ik het zeker doen!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:56

RyanneZarita schreef:
Maar als jij eigenlijk alleen bang is dat hij op zijn eigen hoef trapt, heb je aan alleen springschoenen wel genoeg!
Mijn paard staat om die reden ook met springschoenen in de trailer (gewoon voor het geval dat) en in de wei zonder bescherming. Maar jij kent je paard het best, dus als jij denkt dat hij bescherming nodig heeft.. Zou ik het zeker doen!

slimme tip, springschoenen in de trailer, ga ik denk ik doen
kan denk ik geen kwaad maar geeft daar in elk geval geen wondjes als hij zich verwond

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:00

Maar wat is er erg aan wondjes? Mijn paard, jonge ruin, zit altijd onder en na ruim 20 jaar paarden en veel wondjes heb ik nog nooit ellende gehad (afkloppen) Ik denk hoe voorzichtiger je bent, hoe meer ellende je op je afroept

heb je je pa al aangesproken, nou ja dat klinkt wel heel kort door de bocht, maar besproken over zijn manier van rijden?

De keer dat mijn paard wat schuift in de trailer is inderdaad als ik te hard moet remmen en dat is vaak toch als ik te hard rijd of als ik te dicht op de ander zit

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:01

Snadrem schreef:
Die van mij heeft een dunne vacht. Ik begin in principe met dekens als de 'R' in de maand is. Dus vanaf september, oktober zoiets. Ik begin dan met een ongevoerde regendeken, als de temperatuur rond de 5 a 0 graden komt gaat de 150 grams deken er op, en onder de 0 wordt het de 250 grams deken.

Op het moment dat de temperatuur weer gaat stijgen, komt de 150 grams deken weer zodra de temperatuur tussen de 2 en 10 graden komt. Zakt het weer naar onder 0, dan gaat de dikkere deken er weer op. Boven de 10 graden (ongeveer) gaat de ongevoerde regendeken weer op. Dat hou ik dan zo ongeveer aan. Als de temperatuur rond de 14 a 15 graden komt, gaat de deken lekker af. In april stop ik over het algemeen met de dekens, dan zit de temperatuur meestal wel goed (al zorgt dit jaar wel voor wat verassingen, haha!)

Als ik jou was zou ik die dikke deken er af halen en er bijvoorbeeld 150 grams op leggen (als je die hebt). Te warm is namelijk niet fijn voor een paard, zeker niet met die zon zoals hij de laatste dagen is. Zoals iemand hier ook al aanhaalde: je moet je paard wel de kans geven om zelf ook een beetje weerstand op te bouwen. Bij mij staan er op stal ook paarden die nu nog in dikke dekbed achtige dekens staan, daar heb ik dan ook ontzettend mee te doen. En dan staan ze nog niet eens buiten, maar gewoon binnen, uit de wind in een warme stal!

toch was ik ook al best vroeg begonnen met dekens, misschien al eind augustus en al vrij snel een dikke, toch kreeg hij echt een dikke vacht en hij zweette echt heel erg en dat koste hem heel veel energie waardoor hij ook afviel, daarom geschoren. meteen stuk frissere pony maar moet je wel heel zorgvuldig zijn met dekens
maar het verschilt denk ik dus ook per paard. maar vanaf 14 graden zonder deken zal ik ook aan gaan houden en 's nacht 150 en met regen regendeken. zal toch moeilijk worden mij dikke deken weg te leggen, gaf wel een veilig gevoel "hij heeft hij sowieso niet koud nu". toch maar van af stappen dan hahah

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:03

Colway schreef:
Maar wat is er erg aan wondjes? Mijn paard, jonge ruin, zit altijd onder en na ruim 20 jaar paarden en veel wondjes heb ik nog nooit ellende gehad (afkloppen) Ik denk hoe voorzichtiger je bent, hoe meer ellende je op je afroept

heb je je pa al aangesproken, nou ja dat klinkt wel heel kort door de bocht, maar besproken over zijn manier van rijden?

De keer dat mijn paard wat schuift in de trailer is inderdaad als ik te hard moet remmen en dat is vaak toch als ik te hard rijd of als ik te dicht op de ander zit

eigenlijk weet hij dat ook wel maar zo rijdt hij gewoon, en voor zijn idee rijd hij ook best rustig, maar verder ga ik niet meer op de rijstijl van mijn vader in, zo erg is het nou ook weer niet, hij scheurt niet met de trailer ofzo

paarden even binnen gaan zetten en ga nu echt stoppen, zit nu al 3 uur op bokt ( met pauze dat wel haha)
als iemand nog echt iets nieuws te vertellen heeft hoor ik dat morgen wel :wave:
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 19-04-13 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:16

Noetje14 schreef:
RyanneZarita schreef:

kan denk ik geen kwaad maar geeft daar in elk geval geen wondjes als hij zich verwond

Precies, en je paard is daar volgens mij ook wel (snel) aan gewend!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:15

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om met argumenten op de inhoud van een bericht te reageren en niet op de persoon. Het is nergens voor nodig om sarcastisch te gaan doen of de draak te steken met berichten. Bedankt alvast.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 12:56

_Ekenna schreef:
bello2005 schreef:
ik raad bij ieder paard aan wat niet fulltime buiten staat, volledig in te pakken met peesbeschermers en springschoenen. het is natuurlijk je eigen keus, maar je kunt er vanuit gaan dat een paard flink gek kan doen als hij niet fulltime op de weide staat

Dat zou betekenen dat 9/10 paarden volledig ingepakt moet worden qua bescherming? :')
Daarmee maak je waarschijnlijk nog meer kapot dan zonder bescherming.

Alle paarden doen wel eens gek, trekken een sprintje, maken een bok, gaan een keer onderuit etc. Of ze nou fulltime buiten staan of niet.

daar heb je zeker gelijk in, maar een paard wat 'opgesloten' staat zal de tijd dat hij krijgt buiten meestal gekker doen als een paard wat fulltime buiten staat, dat is mijn ervaring

Snadrem schreef:
bello2005 schreef:
ik raad bij ieder paard aan wat niet fulltime buiten staat, volledig in te pakken met peesbeschermers en springschoenen. het is natuurlijk je eigen keus, maar je kunt er vanuit gaan dat een paard flink gek kan doen als hij niet fulltime op de weide staat

Ik ga er even vanuit dat je sarcastisch bent. En in dat geval: _O-

helaas

_Ekenna schreef:
Ik vermoed dat het geen sarcasme is. Ze geeft ook al vreemde, serieuze reacties in andere topics. :')

jeejj jij krijgt van mij 10 punten ;)

Noetje14 schreef:
bello2005 schreef:

tja, daarover verschillen de meningen dus heel erg, als dit de eerste reactie was die ik kreeg had ik je geloofd maar er zijn nu al zo veel mensenn dier er tegen zijn dat ik het eigenlijk al niet meer van plan ben

nogmaals, het is je eigen keus

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 16:01

Noetje14 schreef:

RyanneZarita schreef:
Precies, en je paard is daar volgens mij ook wel (snel) aan gewend!

ja, lijkt mij ook

feike11lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:03

Sorry ik vind t een beetje zielig als je m al die dingen gaat aandoen, in de wei dan, hij moet zelf zn kop stoten, daar leren ze van. Maar ja als je echt in de top zit, snap ik t wel maarja...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:39

Bescherming kan voor 1 of 2 uurtjes geen kwaad, als je paard altijd druk is (wat ik begrijpelijk vind als hij zo weinig buiten zou komen) in dat uurtje, is bescherming wel zo prettig.
Maar een paard wat de hele dag lekker buiten staat, moet je juist niet gaan inpakken. De pezen worden erg heet, en kan zelfs dikke benen/ blessures geven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:18

Mijn merrie loopt 24/7 buiten met inloopstal en ook die kan flink te keer gaan.
Met ijzers heeft ze daarom 24/7 springschoenen aan. Zonder lagen ze er elke keer binnen een paar uur tot een week weer af. Zelfs met springschoenen bleven ze er maar een paar weken onder zitten met geluk,en dan had ze er weer 1 los getrapt of krom getrapt.
Ze heeft nu hele speciale ijzers en nu blijven ze eindelijk goed zitten en kan ik naar de smit omdat ze versleten zijn of haar voeten te lang worden in plaats van elke keer kromme of losgetrapte ijzers.

Op de trailer doe ik als extra nog peesbeschermers aan.

Rijden doe ik de laatste jaren dan juist weer zonder beschermers. Onder het zadel doet ze niet zo gek en tikt ze zich ook niet aan. Vanwege peesblessures is blote benen voor mijn gevoel ook beter zodat ze niet te warm worden.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:26

joyce B schreef:
Mijn merrie loopt 24/7 buiten met inloopstal en ook die kan flink te keer gaan.
Met ijzers heeft ze daarom 24/7 springschoenen aan. Zonder lagen ze er elke keer binnen een paar uur tot een week weer af. Zelfs met springschoenen bleven ze er maar een paar weken onder zitten met geluk,en dan had ze er weer 1 los getrapt of krom getrapt.
Ze heeft nu hele speciale ijzers en nu blijven ze eindelijk goed zitten en kan ik naar de smit omdat ze versleten zijn of haar voeten te lang worden in plaats van elke keer kromme of losgetrapte ijzers.

Op de trailer doe ik als extra nog peesbeschermers aan.

Rijden doe ik de laatste jaren dan juist weer zonder beschermers. Onder het zadel doet ze niet zo gek en tikt ze zich ook niet aan. Vanwege peesblessures is blote benen voor mijn gevoel ook beter zodat ze niet te warm worden.

oke, dankje!! ik rijd wel altijd met peesbeschermers omdat hij met wijken enzo zichzelf nog wel eens aantikt.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:35

Het is wel wat je vaak ziet, peesbeschermers in het land. Zelf snap ik het nut er ook niet van. Vaak zitten de wondjes op plekken waar de beschermers niet zitten. Maar goed, iedereen moet zelf doen wat hij/zij zich goed bij voelt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:37

Mijn paard kan al vanaf zijn geboorte lopen :j Ze heeft dus ook geen beenbescherming nodig in de wei, aangezien ze erg goed weet hoe ze haar benen moet gebruiken.

Maar ze loopt dan ook veel buiten, waardoor ze elke dag kan oefenen te lopen met die benen. Maar dat is natuurlijk anders voor paarden die in een stal staan en die benen dus alleen hoeven te gebruiken om te staan en rondjes te lopen met een ruiter op hun rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:06

bello2005 schreef:

Ik mag toch hopen dat dit een grapje is? En anders heb ik echt medelijden met jou paard zeg.

Wat is dat toch met mensen die met deze temperaturen hun paard onder dikke dekens nog buiten zetten (als ze al buiten staan) en peesbeschermers en springschoenen?!
Ik snap het echt niet, een paard is niet te vergelijken met een mens, als wij het koud hebben wil nog niet zeggen dat je paard dat ook heeft.
En ja ze hebben wel eens een wondje, so be it, dat hoeft nog niet eens op hun benen te zitten maar kan ook door een ander paard aangebracht worden.
Ik heb mijn paard nog nooit met beenbescherming in de wei gezet, en geloof mij ze maakt genoeg rare sprongen hoor, in de trailer ook nog nooit bescherming om gehad, je maakt er uiteindelijk alleen maar sneller blessures van zolang de benen ingepakt staan...

Ts ik hoop dus dat je je paard gewoon lekker zonder deken en beenbescherming op het land doet, laat je paard lekker paard zijn :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:14

hier geen bescherming, niet met rijden, niet in de trailer en zeker niet op het land...

Ik zit al 35 jaar in de paarden en heb meer ellende zien gebeuren met bescherming als zonder :o

Paarden lopen bij ons het hele jaar door hele dagen in de wei/paddock, hele dag beenbescherming om is echt niet goed :n

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 14:57

Daphne__ schreef:
Mijn paard kan al vanaf zijn geboorte lopen :j Ze heeft dus ook geen beenbescherming nodig in de wei, aangezien ze erg goed weet hoe ze haar benen moet gebruiken.

Maar ze loopt dan ook veel buiten, waardoor ze elke dag kan oefenen te lopen met die benen. Maar dat is natuurlijk anders voor paarden die in een stal staan en die benen dus alleen hoeven te gebruiken om te staan en rondjes te lopen met een ruiter op hun rug.

alle onze paarden staan 's zomer 24/7 buiten en 's winters 's nachts binnen en dat lijkt me we wel genoeg oefening, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:03

Dat is zeker genoeg oefeninging ts, nergens voor nodig dus die beenbescherming :D

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:05

Mijn paarden, alleen degene die op ijzers staan, hebben standaard springschoenen aan als ze naar buiten gaan. De eerste keren dat ze echt op de wei gaan hebben ze ook peesbeschermers om. Als ze eenmaal gewend zijn, dan alleen springschoenen. In de paddock hebben ze altijd beschermers om.

Ik gebruik deze beschermers voor op de wei en in de paddock:
Afbeelding
Zo lelijk als wat, maar wel lekker luchtig :D

En op de trailer hebben ze bij mij altijd transportbeschermers om tijdens het rijden, eenmaal op plaats van bestemming doe ik ze af (in de zomer vooral). Ik gebruik deze beschermers:

Afbeelding

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 21:27

Romy1234 schreef:
Dat is zeker genoeg oefeninging ts, nergens voor nodig dus die beenbescherming :D

hahah jaja, ik zal het ook niet doen. maar springschoenen op de trailer miscchien wel