Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:06

Paarden die buiten lopen meer maagklachten :?

Lijkt me een rare zaak, maagklachten door meer vrije beweging, neem aan dat daar nog wel wat anders achter zit zoals een slecht voerbeleid op de wei en beter voerbeleid op stal, waardoor het resultaat vertekend wordt :=

In de praktijk (wat ik om me heen mee krijg hoor :) ) zijn koliek-paarden vrijwel altijd dieren die veel binnen staan....wat ook wel logisch is gezien beweging goed is voor de darmwerking, en constant ruwvoer-aanbod ook en dit vaak ontbreekt in het traditionele stallen waarbij veel binnen staan normaal is net als maar af en toe een voerbeurt.

Maar sowieso is een paard dat veel buiten staat, natuurlijk helemaal niet direct een paard dat de hele dag gras staat te eten, niet kan schuilen voor regen of tot zijn kogels in de modder staat of meer van dat fraais dat mensen vaak denken :P

Ik doel daarmee niet op jou hoor, maar dat zijn natuurlijk vaak van die drog-redenen om een paard niet op de wei te willen hebben :(:)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:09

Je paard gaat er wel op vooruit. Vind hij het lekker om buiten te staan?
Ik zou wel voor de andere stal gaan ;) als ie buiten staat scheelt je dat ook weer uitmesten hihi.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:54

pmarena schreef:

Lijkt me een rare zaak, maagklachten door meer vrije beweging, neem aan dat daar nog wel wat anders achter zit zoals een slecht voerbeleid op de wei en beter voerbeleid op stal, waardoor het resultaat vertekend wordt :=

In de praktijk (wat ik om me heen mee krijg hoor :) ) zijn koliek-paarden vrijwel altijd dieren die veel binnen staan....wat ook wel logisch is gezien beweging goed is voor de darmwerking, en constant ruwvoer-aanbod ook en dit vaak ontbreekt in het traditionele stallen waarbij veel binnen staan normaal is net als maar af en toe een voerbeurt.

Maar sowieso is een paard dat veel buiten staat, natuurlijk helemaal niet direct een paard dat de hele dag gras staat te eten, niet kan schuilen voor regen of tot zijn kogels in de modder staat of meer van dat fraais dat mensen vaak denken :P

Ik doel daarmee niet op jou hoor, maar dat zijn natuurlijk vaak van die drog-redenen om een paard niet op de wei te willen hebben :(:)

Ik was er zelf erg verbaast over en dacht ook dat het juist goed was..het is natuurlijk wel zo dat als je veel traint je paard uit balans haalt en dat een 24 /7 weidegang best zwaarder kan zijn, ze verbruiken daar toch energie om te grazen, zich warm te houden en hun sociale bezigheden.
Hier heb ik een stukje over endurance knollies..
http://www.nhk.nl/index_1707.php

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:27

Lijkt me voldoende.
die van mij staat maar van 12 tot 5 buiten maar dat is ook echt een stal prins.
hij komt er overigens wel minimaal 1 a 2X per dag nog es 2 uur extra uit per keer

Petra_Bella

Re: Van 9 tot 3 op de weide, voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:32

Volgens mij gaat je paard het hartstikke naar zijn zin hebben daar :)
En als hij die tijd dat hij op stal staat voldoende hooi krijgt is dat ook prima.
Laat je even weten wat je gaat doen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:55

Goed, het is weer eens zoals altijd: waarom wordt er gelijk over 24/7 buiten gemekkert, terwijl niemand dat beweerd?
Tussen 6 uurtjes buiten en 18 uur opgesloten in een box of 24/7 buiten zitten nog héél veel uren weet je... en gezeur over "mijn wedstrijdpaard".. zucht, alsof je geen wedstrijden kunt rijden als je paard niet 18 uur opgesloten staat in een box.

Vudress, jij bent er dus ook zo eentje die paarden met mensen vergelijkt... niet doen, is geen vergelijking. Paarden zijn bewegingsdieren, die moeten kilometers maken. Mensen niet.

SummerRemedy heeft een goeie tip, voor als je geen andere stal kunt vinden: kijken of je met stalgenoten wat kunt regelen dat alle paarden gewoon langer buiten kunnen staan.

Chubby, natuurlijk heb je geen garanties dat een paard als je het verkoopt voortaan meer buiten staat (had ik trouwens wel :) ). Maar als je al weet dat jij het dier niet kan bieden wat het nodig heeft, is het niet fair het beest zelf te houden. Waarom zou je dan in eigen beheer toch proberen wat paardvriendelijks te vinden? Dan heb je straks een paard in verweggistan staan waar je niet heen kunt maar wat je wel honderden euro's kost. Verkopen naar iemand die zegt het beter te doen is dan toch prima! Je hoeft niet gelijk het andere uiterste te doen vind ik. En tussen "wat verder weg, maar paardvriendelijk" of "er geen paardvriendelijk plek hebben binnen redelijke afstand dus verkopen" zit enorm veel verschil. Ik zat met het tweede, vandaar verkocht. Vroeger het eerste, dan maar iets langer in de auto zitten, maar geen slecht geweten naar mijn paard toe omdat hij maar 6 uurtjes buiten mag.

Ik vind het jammer dat er weer flink overdreven wordt... van maar 6 uurtjes naar buiten wordt er "ja maar hier is geen mogelijkheid tot 24/7 buiten" of "zal mijn paard ion Groningen stallen want daar kan ie tenminste 24/7 naar buiten". Zo reageren altijd de mensen die het geen moer kan schelen hoe hun knol erbij staat. Dus ik ga maar, geen normale discussie mogelijk hier. Jammer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:42

Toch knap GamblersCup, dat jij zo goed kan inschatten dat het mij (want ja, ik gaf als voorbeeld je paard BIJ WIJZE VAN SPREKEN in Groningen te moeten zetten) geen moer kan schelen hoe mijn 'knol' erbij staat.

Denk erom dat je de plank ook volledig mis kunt slaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:11

Vudress schreef:
Ik zit ook minimaal acht tot tien uur per dag in een kantoor met uitzicht op de snelweg. Als ik dan thuiskom lig ik zomaar acht uur aaneengesloten in een object van nog geen vier vierkante meter, nog niet eens alleen. Betekent dit dat mijn welzijn in het gevaar komt? :=

Natuurlijk moeten paarden zo veel mogelijk bewegen. De realiteit is dat dit niet altijd mogelijk is en daar moet je zo goed mogelijk maatregelen voor treffen. Zo komen mijn paarden in de molen en in de paddock. Wat heeft een paard aan de paddock als hij na een kwartier spelen op rust gaat staan slapen? Kan hij net zo goed op stal doen. Ik ben het er mee eens dat een paard er zoveel mogelijk uit moet komen. Geneuzel over zes of acht uur per dag in de paddock of het land gaat natuurlijk nergens over. Stop die tijd liever in goede training waarbij je een paard elke dag weer loswerkt, zodat hij zich happy voelt met een goede conditie en losse spieren.

Lees nog even terug.... Je vergelijkt jouw belevingswereld/behoeften met die van een paard... Nauwelijks steekhoudend te nOemen.

Je betoog over weidegang, en de overschatte waarde daarvan.... Ik mag hopen dat je dat niet serieus meent....

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:27

GamblersCup schreef:
Vudress, jij bent er dus ook zo eentje die paarden met mensen vergelijkt... niet doen, is geen vergelijking. Paarden zijn bewegingsdieren, die moeten kilometers maken. Mensen niet.

Moet je natuurlijk met een knipoog lezen.

Ik denk dat mijn paarden meer bewegen in de molen en een uurtje paddock plus bijkomende arbeid, dan die paarden die een halve dag apathisch in een paddock staan te staan en soms een heel klein rondje scharrelen. Het verschil tussen zes of acht uur paddock maakt dan niets uit. Ik zie de toegevoegde waarde niet van paarden een halve dag in de blubber of in het zand neer te zetten terwijl ze toch amper bewegen. Ja, voor de stalhouder omdat er minder strooisel gebruikt wordt.

Soms vraag ik me wel eens af of het niet ontzettend overschat wordt. Denk je nou echt dat de paarden die een halve dag in een paddock staan zoveel gelukkiger zijn of zich beter voelen dan paarden die goed getraind worden, zich fit voelen, los in hun lijf zijn en een hoop aandacht krijgen, maar minder in een paddock staan?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:23

Het ligt er denk ik wel aan hoe de condities in de paddock zijn vudress. Voorheen kwamen die van mij alleen of met een vriendje in de paddock, mijn ruin speelde wel, maar merrie ging slapen in een hoekje. Verder deden ze niet veel of boeide het ze niet zo. Ze leefden idd wel op van lekker aan het werk gaan.
Nu staan ze 24/7 in kuddeverband in de paddock, hebben daar onbeperkt ruwvoer en water en dat is heel anders voor ze, omdat het hun leefruimte is geworden. Ik vind mijn paarden nu veel relaxter en meer tevreden dan toen ze nog op stal stonden met paar uur paddock per dag.

Maar de condities van de paddock in beide situaties zijn zo anders, dat dat maakt (denk ik) hoe gelukkig het paard op stal of in de paddock is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:35

Jibbel schreef:
Toch knap GamblersCup, dat jij zo goed kan inschatten dat het mij (want ja, ik gaf als voorbeeld je paard BIJ WIJZE VAN SPREKEN in Groningen te moeten zetten) geen moer kan schelen hoe mijn 'knol' erbij staat.

Denk erom dat je de plank ook volledig mis kunt slaan.

Ja, ik voelde me ook aangesproken want ik heb ook mijn paarden in Groningen staan, ben er alleen wel bij gaan wonen! :P :D

Vudress, mijn paarden zijn samen heel veel aan het rennen en spelen in de paddock, ik vind persoonlijk een stapmolen erg geestdodend.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:50

GamblersCup schreef:
*knipperdeknip*
Ik vind het jammer dat er weer flink overdreven wordt... van maar 6 uurtjes naar buiten wordt er "ja maar hier is geen mogelijkheid tot 24/7 buiten" of "zal mijn paard ion Groningen stallen want daar kan ie tenminste 24/7 naar buiten". Zo reageren altijd de mensen die het geen moer kan schelen hoe hun knol erbij staat. Dus ik ga maar, geen normale discussie mogelijk hier. Jammer.

Ik denk dat je dit zelf een beetje in de hand hebt gewerkt met je eerste reactie:

Citaat:
Niet doen, lekker verder zoeken naar een stal waar je helemaal tevreden bent. Ik persoonlijk zeg: van 9 tot 3 zijn maar 6 uurtjes. Misschien nog 3 eruit ivm werken en zelf nog even op de wei gooien. Dan kom je op 9 uur in totaal. Betekend: 15 uur in haar box. Is uiteraard te lang voor een paard. Dat weet iedereen.

Dit was vrij in het begin van het topic, dus is hier een beetje op voortgeborduurd. Eerlijk gezegd begrijp ik uit jouw berichten ook dat 24/7 buiten is wat jij voorstaat, daar je 15 uur op stal (niet eens aangesloten), wat je al gauw haalt als je je paard 's nachts binnen hebt staan, teveel vindt. Of begrijp ik het verkeerd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:54

Vudress schreef:
GamblersCup schreef:

Moet je natuurlijk met een knipoog lezen.

Ik denk dat mijn paarden meer bewegen in de molen en een uurtje paddock plus bijkomende arbeid, dan die paarden die een halve dag apathisch in een paddock staan te staan en soms een heel klein rondje scharrelen. Het verschil tussen zes of acht uur paddock maakt dan niets uit. Ik zie de toegevoegde waarde niet van paarden een halve dag in de blubber of in het zand neer te zetten terwijl ze toch amper bewegen. Ja, voor de stalhouder omdat er minder strooisel gebruikt wordt.

Soms vraag ik me wel eens af of het niet ontzettend overschat wordt. Denk je nou echt dat de paarden die een halve dag in een paddock staan zoveel gelukkiger zijn of zich beter voelen dan paarden die goed getraind worden, zich fit voelen, los in hun lijf zijn en een hoop aandacht krijgen, maar minder in een paddock staan?

Kroelen, spelen, rennen... of gewoon zonnebaden... daarvan zie jij niet de toegevoegde waarde? Dus sociale omgang, frisse lucht en zonlicht zijn niet van belang?
In een stal staan ze alleen, afgesloten van de rest.... dat lijkt me ten eerste al een enorm verschil. Ten tweede is een stalklimaat (hoe kundig dit ook aangelegd is) altijd minder 'zuiver' dan frisse lucht.

Ik ben geen purist, en maak gebruik van een stal naar eigen inzicht.... soms een nachtje, soms een paar dagen niet, soms alleen om te eten, soms om even op te drogen....
Ik zie echter wel dat vrij kunnen bewegen buiten met soortgenoten van onschatbare waarde is. Ten eerste is een paard blijer/ stabieler. Ten tweede scheelt het op de lange duur in de portemonnee: ze blijven gezonder.

Bovenop dat feit worden ze getraind (bak) en zien ze ook heel regelmatig wat meer van de buitenwereld..... (bos).

Fit en los zijn, veel aandacht krijgen EN veel naar buiten kunnen hand in hand gaan he?! ;-) Het 1 sluit het ander niet uit! ;-)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:57

Ik vind het een prima optie! In ieder geval zo gauw mogelijk weg bij dat 23/7 binnen :P

Let je wel op op de wei? Als hij/zij nu niet/nauwelijks op gras komt kan het zijn dat zoveel gras in een keer verkeerd valt, dat moet je een beetje op bouwen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:18

pmarena schreef:

Ehh koliek ontstaat niet bij voorkeur bij paarden die veel op stal staan. Als je een paard de hele dag en nacht buiten zet, met hooi waar teveel suikers en eiwitten in zit, heb je bijna een garantie voor kramp koliek.

Maar laten we het weer ontopic houden.. voor deze discussies kwam ts hier immers niet..

Mijn paard gaat tegen 10 uur in de ochtend naar buiten en rond half 6 naar binnen. Ze wordt in de avond vaak nog getraind en in de nacht staat ze lekker in haar stalletje. Het is natuurlijk wel afhankelijk van het weer. Ga haar in de zomer niet in de brandende zon om 13 uur buiten laten staan, aangezien ze geen schaduw heeft in de wei. Misschien ook een puntje om op te letten bij je zoektocht. Mijn paard zal bijvoorbeeld op de warme zomerdag in de ochtend van 7 tot ongeveer 11 uur naar buiten gaan, en van ongeveer 4 tot 10.. tussendoor wel training inde avond en gewoon brokken op stal eten..

Conclusie: kijk of je kan overleggen of je paard langer naar buiten kan, inderdaad iets met stalgenoten regelen evt., of gewoon nog even verder zoeken. Ik heb misschien makkelijk praten, want die van mij staat thuis dus ben zelf baas.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:25

KLinkt prima.
Mijn paard staat van 9 tot 16 uur op de wei en wordt dan ook meestal daarna gereden.
Die zou ik er geen plezier mee doen om haar daarna weer op de wei te zetten.
Ze heeft een stal met een kleine zandpaddock er aan voor de nacht, waar ze zich er prettig voelt en krijgt daar onbeperkt hooi.
Sommige paarden staan wel graag 24/7 op de wei, die zullen het wel lekker vinden denk ik om na het werk nog een keer naar de wei de mogen.
Verschilt denk ik per paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:32

Wel zijn er veel paarden die te lang op de paddock staan zonder eten, dit is ook niet bepaald om vrolijk van te worden.
En maagklachten of koliek zijn twee verschillende dingen.
Koliek komt minder vaak voor bij paarden die veel bewegen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:52

mijn paard heeft van 8.30 tot 9.30 in de paddock gestaan en van 9.30 tot 15.00 in de wei gestaan , nu met de harde wind is de paddock net de sahara en staan ze binnen
en helaas ook de luiken dicht vanwege de zandstorm -O-

anders waren ze van 15.00 tot 19.00 in de paddock gegaan

volgens onze DA is `uitbuiken`na de wei erg goed, mag tot 6 uur na de weidegang
wij doen 4 uurtjes en dan naar binnen met voordroog /peen en meusli

over tijdje kunnen ze langer de wei op, hoe meer buiten hoe fijner.
in de paddock spelen ze flink ,we hebben grote ballen met hoes ,kleine ballen en stootbumpers voor boten en pilonnen en ze spelen er met elkaar flink mee.

al is het geen 25/7 buiten ik kan zeggen dat we blije paarden hebben. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:58

TS, je paard gaat erop vooruit, dus hartstikke mooi, wellicht kan je t.z.t. kijken of hij meer buiten kan komen (afspraken met stalgenootjes bijvoorbeeld)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:02

mirgino schreef:

Bedoel je met 'uitbuiken' dat ze dan max. 6 uur geen voer krijgen?

Ik zit nl. komende zomer met het 'probleem' dat mijn paarden 's nachts op het zand terug gaan, bij gebrek aan gras en omdat ze anders te vet worden, maar zodra je gaat bijvoeren blijven ze uitzetten tot luchtballonnen. Vandaar dat ik het even aan je vraag, want het is wel een mooie tip!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:17

Jibbel schreef:
mirgino schreef:

Ik zit nl. komende zomer met het 'probleem' dat mijn paarden 's nachts op het zand terug gaan, bij gebrek aan gras en omdat ze anders te vet worden, maar zodra je gaat bijvoeren blijven ze uitzetten tot luchtballonnen. Vandaar dat ik het even aan je vraag, want het is wel een mooie tip!

:j klopt, ik dacht altijd dat dat niet goed was ,maar volgens onze DA is dat voor onze paarden juist goed om het gras een beetje te laten verteren
ze staan ook echt met z`n allen uren op rust met hanglippen, echt volgevreten :j :D
wij doen 4 uurtjes van 1500 tot 1900 en dan naar binnen met voer voor de nacht, ze staan dan in dik gevulde strobox

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:22

Jibbel schreef:

Dat ze een opgezette buik krijgen bij ruwvoer is normaal, dan hoeven ze nog niet dik te zijn.
6 uur is wel het maximale, de nacht niks voeren is denk ik langer, als je dat bedoelt?
Met een slowfeeder eten ze ook niet heel veel in ene en doen ze er langer mee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:31

Het is idd niet de bedoeling ze 's nachts helemaal niets te geven. Ze zijn nu ook onbeperkt ruwvoer in slowfeeders gewend, maar afgelopen zomer met 24/7 weidegang werden ze wel echt wat te dik voor het mooie (ik heb friezen, dus dat zegt ook wel genoeg denk ik?).
Maar ik zou ze dan bijv. om 17.00 uur op het zand zetten en rond 22.00 uur ruwvoer voor de nacht geven. In die tussenliggende 5 uur kunnen ze uitbuiken en even aan het werk (rijden/longeren oid). En dan 7 uur 's ochtends weer het gras op.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:59

Meestal als ze van de wei komen eten ze ook niet direct, dan zal dat aardig bij hun natuurlijke schema passen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:54

marjan19 schreef:
pmarena schreef:

Ehh koliek ontstaat niet bij voorkeur bij paarden die veel op stal staan. Als je een paard de hele dag en nacht buiten zet, met hooi waar teveel suikers en eiwitten in zit, heb je bijna een garantie voor kramp koliek.

Ehm? Waar zit het probleem dan? In het buiten zetten of in het voer :P

Je bevestigd mijn punt alleen maar dat buitenzetten (niet opgesloten in een hokje) an sich geen trigger voor koliek is dus ik snap de corrigerende toon van je bericht niet zo :)