staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:54

Mijn paard komt van 10 tot 5 buiten. Ik heb haar gekocht van iemand die in Arnhem woonde, de paarden gingen daar helemaal niet naar buiten in de winter. Was daar niet mogelijk, ze stond bij particulieren maar die hadden geen paddock. Nu stond ze bij mij en ik woon zelf op het platteland en toen moest ze en omschakeling maken, ze heeft heel wat uren ge-ijsbeert voor het huis en in het land (puur van het: Komen jullie me al halen??) maar na een tijdje zag ze de andere pony's gewoon rustig chillen en genieten van elk uur buiten. Uiteindelijk stond ze ook bij de andere pony's gras sprieten te zoeken en van het hooi op de grond te eten. Ze was het blijkbaar gewoon gewend om dagelijks veel op stal te staan en voornamelijk bij koud weer. (Ze was serieus enthousiast als ze weer naar binnen mocht). Kijk zulke paarden heb je ook nog. Ze vond het gezelliger op stal dan in het land.

Gelukkig is ze wel bijgetrokken. Ze heeft heel wat dagen bij het hek gestaan :brr: Met deken op natuurlijk, dus koud had ze het niet. En nu moet ik haar zelfs ophalen want dan wil ze niet meer mee naar binnen. :Y) Zal wel door het mooie weer komen.

Ladylove6

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 00:10

Mijn shetters staan 24/7 buiten.. As het echt flink vriest , zet ik ze wel op stal

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 00:18

Ons paard staat gewoon 24/7 buiten in de winter, ook al vriest het zeer streng.

Ik zet haar eigenlijk alleen op stal als het hard waait en regent, want dan heeft ze het gewoon koud.
Het is wel zo dat ik haar goed in de gaten hou, ook moet je ervoor zorgen dat het drinkwater goed toegankelijk blijft.

Ze staat met vorst wel op een wei die mooi glad is, die we daar speciaal voor ontzien.
Dus geen blubberweide die vastgevroren is.
Gaat perfect, en ze oogt altijd gelukkig.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:16

Die van mij staat nu redelijk veel op stal. Hij gaat van 1 tot 5 de paddock op naast een ander. Ik wil hem eigenlijk de hele dag op paddock maar zijn maatje is geblesseerd en alleen breekt hij de tent af.
Ik haal hem er meestal wel al rond 10 half 11 uit om wat te werken. En nog eens savonds als ik de tijd heb.
Hij is nog niet zadelmak dus we lopen veel buiten nu

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:35

Nee mijn paard staat eigenlijk niet veel in haar stal in de winter. Staan wij dan op zandgrond? Nee, gewoon op kleigrond maar daar kun je gewoon zand overheen gooien hoor. Duur? Wel nee ik heb gewoon bespaard op de staldeur, die is er namelijk niet. En reken maar dat ze zelden of nooit die stal in gaan, enkel als er eten ligt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:29

Gypsy schreef:
Nee mijn paard staat eigenlijk niet veel in haar stal in de winter. Staan wij dan op zandgrond? Nee, gewoon op kleigrond maar daar kun je gewoon zand overheen gooien hoor. Duur? Wel nee ik heb gewoon bespaard op de staldeur, die is er namelijk niet. En reken maar dat ze zelden of nooit die stal in gaan, enkel als er eten ligt.

sta jij in pension of thuis?
een pensionstal eigenaar begint hier echt niet aan,voor hem/haar zouden die kosten veel te hoog worden
helemaal als er ruim 20 of meer paarden in pension staan.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:35

Sta op een pensionstal, in de winter enkele weken ivm nattigheid halve dagen buiten geweest (van 7:30/8:00 tot 12:30) en anders lekker van een 9:00 tot 16:00/16:30! Top dus. Dat kan mijn flierefluiter ook wel gebruiken. Hij zit heerlijk in zijn vel :) !

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:49

mirgino schreef:
Gypsy schreef:

een pensionstal eigenaar begint hier echt niet aan,voor hem/haar zouden die kosten veel te hoog worden

Ik sta op een pensionstal midden in de randstad, in een gebied met hele slechte grond. Het is echt rivierklei, word een enorme baggerzooi. De paarden staan de hele dag in een gedraineerde paddock met een verhard gedeelte. Het is dus goed mogelijk, met vrij kleine aanpassingen. Er zijn bij ons twee groepen, een die altijd buiten blijft met een schuilstal, en een die 's nachts met slecht weer naar binnen gaat. Als pensioneigenaar kun je je er echt mee onderscheiden. We hebben hier vrijwel altijd een wachtlijst.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:58

Hier van 9 tot 22:00 buiten in de winter. Soms wat eerder naar binnen, ze is ook dagen om 17:00 naar binnen gegaan (wind/regen/sneeuw maakt haar dan ook niet blij). Ze staan in een paddock. Snachts op stal, omdat ze anders niet lekker slaapt.

Nu is het weer droog, nu staat ze weer 24/7 en slaapt ze ook in het zachte zand snachts. Bij regen gaat ze weer naar binnen.

Vind deze stal heel fijn, want alles gaat gewoon naar buiten ongeacht het weer. Een paar rondom ijzer paarden zijn halve dagen binnen gebleven bij echt flinke gladheid, maar thats it.

liana_shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:05

Mijn paarden staan doorgaans altijd overdag op de wei
en snachts in de stal
zomer en winter

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:06

Mijn pony heeft een stal met uitloopje(totaal 3.5op8m) het kan soms zijn als er sneeuw ligt in de winter dat hij niet naar buiten komt, afgelopen seizoen kom je hem ook niet bij anderen zetten of hij stond vol met wondjes, nu is hij wat minder toegefelijk geworden en durft hij eindelijk eens terug happen. Hij staat nu eindelijk samen met de merrie van de eigenaars van de stal, dit is nu echt zijn vriendinnetje, hij komt nu eindelijk dagelijks terug buiten voorlopig nog van 14.00 tot 19.00 maar eens het weer nu echt beter is van 10.00 tot 20.00. Heb er deze winter wel voor gezorgd dat hij elke dag wel op de paddock kon.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:08

mijn paard komt zomer en winter heel de dag op de wei van 9 uur tot 18.00 alleen als er sneeuw ligt blijft die binnen ivm de ijzers die die heeft. en in de zomer met erg warme dagen gaan ze `s nachts op de wei

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:17

Petra_O schreef:
De paarden staan de hele dag in een gedraineerde paddock met een verhard gedeelte. Het is dus goed mogelijk, met vrij kleine aanpassingen.

Nou ik sta op zand/leemgrond en dat is theoretisch ideaal.
Alleen in de praktijk niet zo, dus toen het zo regende moest je hier echt niet komen kijken.
Het is doorlatend zand met vanaf 60 cm een leemlaag die alles dicht laat slibben. Wij hebben gedraineerd maar het grondwaterpeil is hier erg hoog dus dat werkt alleen in de drogere periodes (wanneer je het eigenlijk juist liever niet wil :') ) want anders loopt het water dus juist via de drainagebuizen terug onze bak in -O- Hetzelfde probleem trouwens met de riolering, die is vrij recent aangelegd en we zijn al gewaarschuwd door de gemeente dat als ergens in de straat (buurt) iemand een verstopt riool heeft, de hele meuk bij iedereen terug in de wc's loopt omdat ze door het hoge grondwaterpeil de rioleringen niet op de vereiste diepte konden leggen. Gelukkig nog niet gehad nu!
Maar goed, ik voel me er toch echt niet goed bij als de paarden tot over de kogel door het water moeten en de zandzakken voor de buitenstallen liggen om inlopend water te vermijden. Dus dan gaan ze bij mij geen hele dag naar buiten. Overigens zijn de paarden ook niet erg enthousiast om dan naar buiten te gaan, die kijken echt zo van: Vrouwtje dit meen je toch niet echt he?! Pffff nou vooruit dan maar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:19

mirgino schreef:
Gypsy schreef:

Ik sta op een pensionstal, maar ben eigenlijk de enige die het zo doet. Het heeft wat werk en geld gekost, maar goed voor mij was het dat wel waard. Geen astronomische bedragen overigens hoor.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:30

Gypsy
mooi dat dat kan bij jou op stal.

ik heb geen klagen mijn paard staat overdag in de winter in de paddock en krijgt tussendoor binnen hooi en kan hij plassen [ dat doet hij niet in de paddock]
maar op de vorige stal staan er paarden zomer en winter binnen 24/7,zou ik mijn paard niet aan kunnen en willen doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:51

Ja, mijn paard staat veel binnen in de winter.
In de zomer van mei tot oktober ongeveer staat ze 24/7 buiten.

Winters staat ze 4 uurtjes in de paddock met andere paarden en savonds ga
ik nog heen om te rijden/longeren/wandelen/stapmolen. Met echt slecht weer staan
ze korter buiten. Ze krijgt veel ruwvoer en ik ga elke dag heen voor extra aandacht en beweging.

Er zullen mensen zijn die dit niet vinden kunnen of zielig vinden, maar ik vind het goed zo :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:53

Helaas op de huidige stal staat ze meer op stal. Vorig jaar kon ik kiezen, maar ze ging graag naar binnen snachts. Ze stond van sochtents tot savonds buiten.

Nu staat ze alleen smiddags buiten, maar binnenkort aan huis en dan staat ze 24/7 buiten, ook swinters, waarbij ze zelf de stal in kan als ze wil.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:42

In de winter staat ze over het algemeen wel langer op stal dan buiten helaas. Ze gingen ergens tussen 7.30 en 8.00 uur naar buiten en dan tussen 5 en 9 uur 's avonds weer binnen. Beetje onregelmatig. Maar net hoe dat uitkwam. Sinds gisteren weer 24/7 buiten. *\o/*

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:07

finnens schreef:
_nvds schreef:
Mijn paardje staat heerlijk buiten ! Om 9 uur krijgen ze biks (of wat er klaar staat) + een pluk kuil en dan gaan ze om 11 uur naar buiten , rond half 5 gaan ze naar binnen. Dat ligt er aan wanneer die tijd heeft dan hebben ze gelijk kuil. (dus ze vervelen zich ook niet)
In de zomer van 8 tot 8 buiten maar dan zijn ze het ook echt zat en gaan ze bij het hek staan :)

Ze zijn het niet zat, paarden zijn gewoontedieren en zijn gewend elke dag om die tijd op stal te gaan, daar krijgen ze eten :)

We hadden vroeger altijd de paarden in de zomer 24/7 buiten en in de winter van ongeveer 17.00 uur t/m 08.00 uur op stal.
Nu staan ze 24/7 buiten, zomer en winter :)

Ja maar bedoel ook meer van dat ze weten dat ze dan gehaald worden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:09

Mijn paard staat aan huis en in de winter staat hij best veel in stal. Neem het risico niet om hem op een bevroren ondergrond te laten lopen. En hij vindt het vaak veel fijner om in zijn warmere stal te staan.

SM96T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:39

Mijn paardje mag kiezen of op stal of buiten op het weiland of lekker in het zand maar je zag wel deze winter dat de dames vaak onder het afdakje stonden omdat het zo hard waaide of sneeuwde maar nu het mooier weer word staan ze vaker op het land en is de schuilstal ook handig tegen de zon vooral omdat ik er 1 heb die nogal een roze neusje heeft en dat zo verbrand.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:02

Dit topic is toch bedoeld dat er mensen reageren van wie hun paard echt veel op stal staat > 23 uur? Ik zie enkele van dat soort reacties, maar ik zie voornamelijk mensen reageren waarvan de paarden een halve dag of meer buiten staan. Slaat dit niet een beetje de plank mis?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:07

Ik verzorg een oude fries die van zichzelf al niet graag buiten staat.
Toen het echt zo koud was wilde ze na een klein uurtje maar al te graag naar binnen, niet goedschiks dan maar kwaadschiks.
Dus die stond inderdaad 23 uur per dag op stal, omdat madamme het te koud vond buiten :brr:
Werken met haar kon ook niet, want ze was al een tijdje met pensioen. En het was veel te glad voor die ouwe :D

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:14

Mijn paard staat binnen zolang ik er niet ben. En dat geld ook voor alle andere pensionpaarden.
Ook de manegepaarden.
Binnenkort gaan ze hopelijk de wei weer op, meestal tot oktober/november.
We kunnen de wei niet op. En voor (schatting) 50 paarden een schema maken om de paddock op te kunnen is ook niet te doen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:49

Nikass schreef:
Dit topic is toch bedoeld dat er mensen reageren van wie hun paard echt veel op stal staat > 23 uur? Ik zie enkele van dat soort reacties, maar ik zie voornamelijk mensen reageren waarvan de paarden een halve dag of meer buiten staan. Slaat dit niet een beetje de plank mis?

In de OP staat 'veel op stal' niet 23/7 op stal.
Als een paard zo'n 4 uur buiten staat en daarnaast nog een uurtje gereden wordt
staat hij evengoed erg lang op stal toch? :)